Junipers autopilot-farthållare
Moderator: Redaktion
-
Junipers autopilot-farthållare
Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
Jag kör ca 3000 mil om året, mestadels motorväg. Är det värt priset.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Junipers autopilot-farthållare
Om det är värt det kan man nog bara avgöra själv. Men min åsikt i frågan är att FSD är totalt bortkastade pengar. Den tillför i princip ingenting mot EAP annat än ”löftet” att bilen ska kunna köra själv någon gång i framtiden. Vid det laget har du troligtvis sålt eller skrotat din Y.bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
EAP däremot. Det är ganska nice. Framförallt på nya Y som gjort AP kasst på just det sätt du beskriver. Hade jag köpt en Y idag hade jag köpt till EAP.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Man kan ju pressa Tesla att fixa detta genom att felanmäla funktionen.
Tesla MYLR -23
Kolla in tredjepartsprodukten Sexy commander. Det finns en funktion där som heter "Continuous Autopilot". Mycket billigare än att köpa något från Tesla.bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 25-model-y
Den lägger ju av även med Commandern, bara att den startar igen. Men det kanske är så EAP också fungerar?spacecoin skrev: ↑09 okt 2025 08:03Kolla in tredjepartsprodukten Sexy commander. Det finns en funktion där som heter "Continuous Autopilot". Mycket billigare än att köpa något från Tesla.bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
EAP är både bättre om sämre beroende påPSMKA skrev: ↑09 okt 2025 10:47Den lägger ju av även med Commandern, bara att den startar igen. Men det kanske är så EAP också fungerar?spacecoin skrev: ↑09 okt 2025 08:03Kolla in tredjepartsprodukten Sexy commander. Det finns en funktion där som heter "Continuous Autopilot". Mycket billigare än att köpa något från Tesla.bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.

Med EAP byter man fil med blinkers utan att Autosteer deaktiveras, men å andra sidan är det relativt långsamt och det misslyckas ofta om det är sol från sidan man ska byta till, eller kasst väder.
Sedan kostar ju EAP 10x mer eller så och kan inte flyttas till en annan bil. Jag skulle köpa commandern om jag köpte en ny Tesla för jag använder inte Autopark, eller gimmick-funktionerna (summon, smart summon).
Såvitt jag vet så löser inte commandern problemet i Juniper. Den stänger fortfarande av farthållaren vid filbyte.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det kanske skiljer sig mellan Highland och Juniper i detta avseende, i och med att Juniper kräver att man väljer endera autopilot eller farthållare. I Highland kan man ha både och (ett tryck för farthållare och dubbeltryck för autopilot).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nu har jag inga planer på att byta till en Juniper i vilket fall, men det här skulle vara en grym turn-off.
Har aldrig använt AP så mycket som sen jag skaffade commandern, ställer man in avståndet på lägsta så tycker jag den beter sig klart lugnare med spökbromsningar och häftiga start/stopp också utan att jag märker att bilen ligger särskilt mycket närmare heller.
Har aldrig använt AP så mycket som sen jag skaffade commandern, ställer man in avståndet på lägsta så tycker jag den beter sig klart lugnare med spökbromsningar och häftiga start/stopp också utan att jag märker att bilen ligger särskilt mycket närmare heller.
Model Y LR AWD 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Vad gör commandern bra som inte bilen i sig, utan commander, sköter?jonasl skrev: ↑09 okt 2025 13:14Nu har jag inga planer på att byta till en Juniper i vilket fall, men det här skulle vara en grym turn-off.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Måste man alltså fortfarande möta med gasen vid varje filbyte?jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Plingar det?jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Att jag måste återaktivera efter filbyte stör mig inte lika mycket som plingandet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja det plingar vid automatisk/programmatisk åter-aktivering tyvärr.mikebike skrev: ↑10 okt 2025 16:46Plingar det?jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Att jag måste återaktivera efter filbyte stör mig inte lika mycket som plingandet.
Om ni missat Joe mode så är det en inställning ni kan aktivera för att sänka ljudnivån på allt plingande. Antar att de flesta känner till detta redan iofs.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det har vi inte missat. Dessvärre låter blinkersen också mindre, medan plingandet fortfarande är irriterande.
Volvo PV 544 Special 1963