Ur fuktion

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Ur fuktion

Inlägg av mikebike »

Vi har tidigare diskuterat om/hur det visas att en laddare är ur funktion. Idag fick jag för första gången en sådan notering.
Längst ned till vänster dök det upp en skylt som meddelade att 9C är ur funktion.
Problemet är den kom upp först när jag backat till en stolpe och eftersom vi inte kunde se vilket nummer den hade så körde jag fram till en annan. Skylten försvann och dök upp igen när jag stannat vid nästa stolpe. :roll:

Förslag 1: Flytta märkningen till överkant på stolparna så att den syns. På båda sidorna!
Förslag två. Släck texten TESLA på stolpar som är ur funktion.

PS. I en annan tråd hävdades att det inte tar längre tid att köra EV än ICE och att det går så fort att ladda. Detta är min
verklighet när vi kommer in med 17% och förvärmt. Minst en halvtimme i Mantorp och max 184 kW.
Screenshot_20250915_162759_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Re: Ur fuktion

Inlägg av Smarve »

Märkningen är bara på den sida du ska parkera på (om bilen är rätt konstruerad :D ) så det lär inte ändras.
2023 MY LR blå/svart 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Ladda 30min betyder antingen att du har din nästa laddare väldigt långt bort eller att du har extremt mycket marginal när du rullar in på nästa laddare. Jag upplever att Tesla gärna vill ha 20% när man kommer fram till laddare, jag brukar satsa på under 5%. Sedan kör jag normalt 10-20mil till nästa laddare, då krävs det oftast 10min laddning. Inte lika snabbt som ICE, men inte så långt ifrån när laddningen tar samma tid som en kisspaus.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev: 09 okt 2025 08:36
Ladda 30min betyder antingen att du har din nästa laddare väldigt långt bort eller att du har extremt mycket marginal när du rullar in på nästa laddare. Jag upplever att Tesla gärna vill ha 20% när man kommer fram till laddare, jag brukar satsa på under 5%. Sedan kör jag normalt 10-20mil till nästa laddare, då krävs det oftast 10min laddning. Inte lika snabbt som ICE, men inte så långt ifrån när laddningen tar samma tid som en kisspaus.
Fixar du 5 - 80% på 10 min?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Smarve skrev: 09 okt 2025 08:19
Märkningen är bara på den sida du ska parkera på (om bilen är rätt konstruerad :D ) så det lär inte ändras.
Det vore ju kul om det syns innan man man parkerat och klivit ur bilen. ;)
20250915_164826.jpg
När jag laddade i Dorotea senast så syntes endast märkningen på en laddare när man körde in på SuC, 1B.
Lyckligtvis var det just 1B som var ur funktion. :lol:
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jag skall köra 483 km, kan inte alltid starta med 100% och vill inte stanna ytterligare en gång för att ladda. Det räcker med ett stopp för att ladda och ett stopp för att äta. Att stanna var 10:e mil är VERKLIGEN inte ett alternativ!

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 15 sep 2025 16:35

PS. I en annan tråd hävdades att det inte tar längre tid att köra EV än ICE och att det går så fort att ladda. Detta är min
verklighet när vi kommer in med 17% och förvärmt. Minst en halvtimme i Mantorp och max 184 kW.
Du har ju köpt en elbil med ett batteri som inte lever upp till dina krav.

De effekter du anger ligger mitt i det förväntade med LG-cellerna.

På bilden laddar du batteriet med 1186 km/h x 149.15 Wh/km = 176.9kW, resten är overhead typ batterivärme och kupevärme mm.

Är man missnöjd med att bilens laddning tar länge kan man ladda fler gånger och se till att komma till de efterföljande laddningarna med lägre SOC. Den första laddningen blir såklart det den blir, och man sparar ju inget på att inte ladda fullt före avfärd.

Vill man inte fler korta gånger med lägre SOC i början, får man antingen acceptera laddtiden eller köpa en bil med mindre *shitty* battericeller. Eller börja köra fossilt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 09 okt 2025 13:50
mikebike skrev: 15 sep 2025 16:35

Du har ju köpt en elbil med ett batteri som inte lever upp till dina krav.

De effekter du anger ligger mitt i det förväntade med LG-cellerna.

På bilden laddar du batteriet med 1186 km/h x 149.15 Wh/km = 176.9kW, resten är overhead typ batterivärme och kupevärme mm.

Är man missnöjd med att bilens laddning tar länge kan man ladda fler gånger och se till att komma till de efterföljande laddningarna med lägre SOC. Den första laddningen blir såklart det den blir, och man sparar ju inget på att inte ladda fullt före avfärd.

Vill man inte fler korta gånger med lägre SOC i början, får man antingen acceptera laddtiden eller köpa en bil med mindre *shitty* battericeller. Eller börja köra fossilt.
Ja, man kan ladda fler gånger, men man spar inte jättemycket med tanke på att varje laddstopp tar 10 minuter utöver själva laddningen. Sedan väljer vi Mantorp åt båda hållen eftersom det aldrig är kö där.
Men det spelar ingen roll om man laddar en eller tre gånger på väg till landet, det tar ändå längre tid än att kör ICE eftersom vi inte stannade alls för att tanka då.

Ett annat exempel är där jag är nu, i Lappland och jagar. Jag laddade fullt i Dorotea (och riskerade trängselavgift) innan jag körde hit. Igår insåg jag batteriet inte skulle räcka till ytterligare en jaktdag + återfärd till Dorotea. Det finns en 350 kW laddare i Ormsjö, 4 mil härifrån, så jag siktade på den. Väl där lyckades jag inte få igång laddningen, varken med kort direkt eller via nätet (qr-kod), så det var bara att fortsätta till Dorotea.
Totalt 14 mil och 2,5 timmar som inte hade behövts om jag kört avgasbil (eller kunnat ladda på destinationen).

PS. När jag var här 2021 var det veckan efter att SuC Dorotea öppnat. Alternativen var då 11 kW i Dorotea och 50 kW i Sollefteå.😄

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 09 okt 2025 15:13
Ja, man kan ladda fler gånger, men man spar inte jättemycket med tanke på att varje laddstopp tar 10 minuter utöver själva laddningen. Sedan väljer vi Mantorp åt båda hållen eftersom det aldrig är kö där.
Men det spelar ingen roll om man laddar en eller tre gånger på väg till landet, det tar ändå längre tid än att kör ICE eftersom vi inte stannade alls för att tanka då.
Jag vet inte om någon defakto påstår att det inte alls tar längre tid att köra EV, däremot att skillnaden är ganska liten och att man kan leva med den.

10 minuter låter mycket, in och utkörning brukar ju inte ta mer än max ett par minuter (under SECC jobbade jag då snarare med sekundnivån istället för minuter).

De flesta som körde SECC och kom längst fram laddade ungefär en timme på 165 mil.

Det var ioffsg sommar, så ett vinterexempel;

Boden-Mora i februari som jag tidigare beskrivit.

Efter 40 mil när jag laddade, behövde jag på toa + kaffe och de 16 minuter bilen laddade var högst 5minuter mer än jag ändå behövde.
Nästa stopp blev SuC Hudik, iom att bilresan är >10timmar behövde jag ändå äta ungefär där och tiden på stoppet på 26 minuter styrdes bara av matbehovet. Kom i mål med 20% mer än jag behövde.

Totala skillnaden mot bensinbil i tid hade vart ~ 5 minuter, då har jag inte räknat med att jag skulle behövt tanka den. Den tiden tillkommer eftersom Teslan tankar sig själv medan man uträttar behov eller äter.

Man har såklart ett större val av tankställen och därmed restauranger med fossilt men de gånger jag elar långt kan jag oftast acceptera det som finns, om tiden är en faktor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 09 okt 2025 17:26
mikebike skrev: 09 okt 2025 15:13
Jag vet inte om någon defakto påstår att det inte alls tar längre tid att köra EV, däremot att skillnaden är ganska liten och att man kan leva med den.

10 minuter låter mycket, in och utkörning brukar ju inte ta mer än max ett par minuter (under SECC jobbade jag då snarare med sekundnivån istället för minuter).

De flesta som körde SECC och kom längst fram laddade ungefär en timme på 165 mil.

Det var ioffsg sommar, så ett vinterexempel;

Boden-Mora i februari som jag tidigare beskrivit.

Efter 40 mil när jag laddade, behövde jag på toa + kaffe och de 16 minuter bilen laddade var högst 5minuter mer än jag ändå behövde.
Nästa stopp blev SuC Hudik, iom att bilresan är >10timmar behövde jag ändå äta ungefär där och tiden på stoppet på 26 minuter styrdes bara av matbehovet. Kom i mål med 20% mer än jag behövde.

Totala skillnaden mot bensinbil i tid hade vart ~ 5 minuter, då har jag inte räknat med att jag skulle behövt tanka den. Den tiden tillkommer eftersom Teslan tankar sig själv medan man uträttar behov eller äter.

Man har såklart ett större val av tankställen och därmed restauranger med fossilt men de gånger jag elar långt kan jag oftast acceptera det som finns, om tiden är en faktor.
Jo, det påstås frekvent att det inte alls tar längre tid att köra EV på långfärd än ICE. Motiveringen brukar vara "man måste ändå stanna och äta".
Det förutsätter i så fall att man gärna äter "mat" från någon av de tre stora kedjorna, vilket vi inte gör.
Nej, Dinners och liknande duger inte heller för oss.

Det var ett fall för ett antal år sedan där Skatteverket ville upptaxera anställda på MacDonalds eftersom de fick äta en meny gratis om de jobbade heldag.
Förvaltningsdomstolen avslog med motiveringen att en meny på MacDonalds inte motsvarar en riktig måltid. :lol:

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag kan säga att under mina två utlandsresor med bilen denna sommar stannade jag två gånger enbart för att ladda. Bägge gångerna var i Finland och första tillfället berodde på att jag startade från Haparanda (efter SECC) med bara 35 % i batteriet. Jag hade helt enkelt inte orkat åka iväg och ladda efter ankomsten till Haparanda. Jag var för trött då. Andra gången berodde på delad laddeffekt under lunchen, som gjorde att jag bara fick 59 kW. Jag orkade inte vänta, utan åkte vidare och tog ett kort stopp vid en SuC ett par timmar senare.
Vid ett tillfälle åt jag på en hamburgerkedja medan bilen laddade (Hesburger i Tallinn). Alla andra måltider kunde jag äta på andra stallen än McDonalds och liknande.
Det hör ju då till saken att jag har en bil som har bättre motorvägsräckvidd än din bil och det medger friare val av ställen för kombinerad laddning och måltid. Därtill låter jag inte bilen planera själv, utan jag ser till att välja landställen efter de parametrar jag tycker är viktiga.
Men jag kan ärligt säga att jag hade behövt spendera mer tid vid bensinpumpen än vad jag gjorde vid laddstolpen, om jag i stället kört med bensinbil. Total sträcka blev närmare 700 mil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Fredrik j skrev: 09 okt 2025 08:51
Behöver aldrig ladda till 80% sedan det blivit laddare överallt.

Kör mest Stockholm Gbg, brukar stanna 2-3ggr på 5h som det tar och då brukar det komma i tillräckligt med ström. Alla har dock olika mönster…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
manneson

Inlägg av manneson »

Remuz skrev: 10 okt 2025 00:36
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 08:51
Behöver aldrig ladda till 80% sedan det blivit laddare överallt.

Kör mest Stockholm Gbg, brukar stanna 2-3ggr på 5h som det tar och då brukar det komma i tillräckligt med ström. Alla har dock olika mönster…
Ett stopp och totalt 2h är lagom. 😉
Skriv svar