mikebike skrev: ↑09 okt 2025 15:13
Ja, man kan ladda fler gånger, men man spar inte jättemycket med tanke på att varje laddstopp tar 10 minuter utöver själva laddningen. Sedan väljer vi Mantorp åt båda hållen eftersom det aldrig är kö där.
Men det spelar ingen roll om man laddar en eller tre gånger på väg till landet, det tar ändå längre tid än att kör ICE eftersom vi inte stannade alls för att tanka då.
Jag vet inte om någon defakto påstår att det inte
alls tar längre tid att köra EV, däremot att skillnaden är ganska liten och att man kan leva med den.
10 minuter låter mycket, in och utkörning brukar ju inte ta mer än max ett par minuter (under SECC jobbade jag då snarare med sekundnivån istället för minuter).
De flesta som körde SECC och kom längst fram laddade ungefär en timme på 165 mil.
Det var ioffsg sommar, så ett vinterexempel;
Boden-Mora i februari som jag tidigare beskrivit.
Efter 40 mil när jag laddade, behövde jag på toa + kaffe och de 16 minuter bilen laddade var högst 5minuter mer än jag ändå behövde.
Nästa stopp blev SuC Hudik, iom att bilresan är >10timmar behövde jag ändå äta ungefär där och tiden på stoppet på 26 minuter styrdes bara av matbehovet. Kom i mål med 20% mer än jag behövde.
Totala skillnaden mot bensinbil i tid hade vart ~ 5 minuter, då har jag inte räknat med att jag skulle behövt tanka den. Den tiden tillkommer eftersom Teslan tankar sig själv medan man uträttar behov eller äter.
Man har såklart ett större val av tankställen och därmed restauranger med fossilt men de gånger jag elar långt kan jag oftast acceptera det som finns, om tiden är en faktor.