
Nytt batteri, uppdatering av model3
Moderator: Redaktion
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
EU-godkännandet klart för blinkersspak:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Nya batteriet är märkbart bättre för acceleration vid olika SoC på M3P:
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Ja, och skillnaden märks inte i farter under ~80km/h eller så där bilen ändå inte drar mer ström än gamla LG 5L kan leverera.
Skillnaden fanns redan 2022 när LG 5L kom.
Panasonic hade mer tryck 80-120 ungefär, där Panasonic kunde leverera men inte LG.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 28 apr 2025 07:56
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 15 sep 2025 19:36
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Kan de nya batteriet, kameran fram och blinkersspaken även innebära att model 3 får 5G anslutning? Någon som vet?
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Köpte Highland LR i juni, borde kanske väntat, mer mil, kamera i fronten och blinkersspak. Jaja, så är det ju förvisso ofta, det man köper idag blir gammalt imorgon.
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Blinkersspak går nu att eftermontera hos Tesla. Passar alla årsmodeller i EU (till skillnad från i Kina där det bara var på 2025’or om jag minns rätt):
https://shop.tesla.com/en_ie/product/mo ... k-retrofit
https://shop.tesla.com/en_ie/product/mo ... k-retrofit
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Rätt dyrt, 7350 kr i svenska appen. Men då ingår även en ny ratt står det iaf i kinesiska beskrivningen (ser även ut så på bilderna).flamman skrev: ↑03 okt 2025 21:46Blinkersspak går nu att eftermontera hos Tesla. Passar alla årsmodeller i EU (till skillnad från i Kina där det bara var på 2025’or om jag minns rätt):
https://shop.tesla.com/en_ie/product/mo ... k-retrofit
Värt att veta är att eftermontering av dragkrok kostade 16000 kr i början, det kostar nu 14000 kr (efter att jag monterat givetvis). Så priset kanske sjunker.
Undrar om man även kommer kunna eftermontera frontkamera.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Jag har en teori att det är frontkameran som är anledningen till att det inte går att gå ner från AP till vanlig farthållare på nya Y... det går på Highland, iaf de utan frontkamera. Blir intressant att se om det funkar med frontkamera på Highland eller ej.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Den skillnaden kom väl med introduktionen av Juniper/Opal så den torde inte bero på noskamera eller ej.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Vad är det för batterier i RWD 75-milsversionen, LFP?vrid_i_skogen skrev: ↑03 okt 2025 15:52Kan de nya batteriet, kameran fram och blinkersspaken även innebära att model 3 får 5G anslutning? Någon som vet?
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Nej, LG NMC som tidigare, men några kWh mer nu.ducce916m skrev: ↑04 okt 2025 09:46Vad är det för batterier i RWD 75-milsversionen, LFP?vrid_i_skogen skrev: ↑03 okt 2025 15:52Kan de nya batteriet, kameran fram och blinkersspaken även innebära att model 3 får 5G anslutning? Någon som vet?
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 15 sep 2025 19:36
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Jag är imponeras av den nya räckvidden samtidigt som alla andra variabler bibehålls. Ska prova en M3 i dagarna för att se om den räcker för mig. Fråga; finns det ingen väntrum-tråd på forumet för M3?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Juniper/Opal har väl haft frontkamera från start?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Kan dom inte bara återinföra blinkersspaken för nybeställningar nån gång. Väntar på att kunna beställa.
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Volvo EX60.Remuz skrev: ↑06 sep 2025 18:20Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?Fredrik j skrev: ↑09 okt 2025 11:47Volvo EX60.Remuz skrev: ↑06 sep 2025 18:20Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.manneson skrev: ↑09 okt 2025 12:46Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?Fredrik j skrev: ↑09 okt 2025 11:47Volvo EX60.Remuz skrev: ↑06 sep 2025 18:20Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Tror EX60 hamnar i en prisklass som inte är intressant (<5000kr/m 3000mil/å)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Fredrik j skrev: ↑09 okt 2025 15:44Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.manneson skrev: ↑09 okt 2025 12:46Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?Fredrik j skrev: ↑09 okt 2025 11:47Volvo EX60.Remuz skrev: ↑06 sep 2025 18:20Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Vem ringer och berättar för Volvo om laggårdsväggar och Cd x frontarea betyder?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Typ. EX90 har ju runt 600km WLTP, men elbilsmagasinet kom inte mkt mer än 30 mil motorväg och då följer han ändå hastighetsgränsen.AAKEE skrev: ↑09 okt 2025 18:00Fredrik j skrev: ↑09 okt 2025 15:44Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.manneson skrev: ↑09 okt 2025 12:46Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?Fredrik j skrev: ↑09 okt 2025 11:47Volvo EX60.Remuz skrev: ↑06 sep 2025 18:20Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Vem ringer och berättar för Volvo om laggårdsväggar och Cd x frontarea betyder?
![]()
Det lär nog dröja innan en Volvo klarar 50 mil motorväg med moms.
Är väl visserligen extremt få som gör överlag, men just iX3 har väldigt goda chanser IMO.
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
Ix3 är också som en laggårdsvägg. Väldigt hög bil. Batteriet ät stort, men inte mer än 15-20% mer än många andra bilar.manneson skrev: ↑10 okt 2025 12:38Typ. EX90 har ju runt 600km WLTP, men elbilsmagasinet kom inte mkt mer än 30 mil motorväg och då följer han ändå hastighetsgränsen.
Det lär nog dröja innan en Volvo klarar 50 mil motorväg med moms.
Är väl visserligen extremt få som gör överlag, men just iX3 har väldigt goda chanser IMO.
Min S, som har bland de lägsta luftmotstånden men är ganska bred (fast låg) kom 525km med några procent kvar under SECC. Sänkt 28mm under SECC, däcken med minst rullmotstånd som går att köpa och aeroynamik i fälgarna. Detta gjordes mitt i sommaren, med rättså sommarvarmt och bara en liten bit i regn. På del av sträckan hade vi märkbar motvind
Inte så långt ifrån optimala förhållanden.
Plaid har ioffsg en motor mer än man borde på en sån resa, men iX3 är en gigant i luftmotstånd i sammanhanget.
Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.
WLTP vet ju alla att den inte speglar verkligheten men den minskar även nackdelen med att ha mycket luftmotstånd, så bilar med stor frontarea tappar mer än de med små.
Det finns kanske ingen tvekan om att iX3 kommer gå långt i de norska testen med långsamma vägar men i praktiken på svensk bättre landsväg/motortrafikled/motorväg gossar jag att förbrukningen far iväg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nytt batteri, uppdatering av model3
IX3 är ju en vattendroppe vs EX90.AAKEE skrev: ↑10 okt 2025 12:59Ix3 är också som en laggårdsvägg. Väldigt hög bil. Batteriet ät stort, men inte mer än 15-20% mer än många andra bilar.manneson skrev: ↑10 okt 2025 12:38Typ. EX90 har ju runt 600km WLTP, men elbilsmagasinet kom inte mkt mer än 30 mil motorväg och då följer han ändå hastighetsgränsen.
Det lär nog dröja innan en Volvo klarar 50 mil motorväg med moms.
Är väl visserligen extremt få som gör överlag, men just iX3 har väldigt goda chanser IMO.
Min S, som har bland de lägsta luftmotstånden men är ganska bred (fast låg) kom 525km med några procent kvar under SECC. Sänkt 28mm under SECC, däcken med minst rullmotstånd som går att köpa och aeroynamik i fälgarna. Detta gjordes mitt i sommaren, med rättså sommarvarmt och bara en liten bit i regn. På del av sträckan hade vi märkbar motvind
Inte så långt ifrån optimala förhållanden.
Plaid har ioffsg en motor mer än man borde på en sån resa, men iX3 är en gigant i luftmotstånd i sammanhanget.
Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.
WLTP vet ju alla att den inte speglar verkligheten men den minskar även nackdelen med att ha mycket luftmotstånd, så bilar med stor frontarea tappar mer än de med små.
Det finns kanske ingen tvekan om att iX3 kommer gå långt i de norska testen med långsamma vägar men i praktiken på svensk bättre landsväg/motortrafikled/motorväg gossar jag att förbrukningen far iväg.
Visst är den högre än en S, men BMW är också extremt duktiga på effektivitet. I kombination med sisådär 15kwh mer användbar kapacitet så är jag rätt säker på att den kommer gå minst lika långt som en S.