Konstaterar bara att systemet är värdelöst för oss vanliga konsumenter. Borde avskaffas helt eller bara gälla tyngre industrier. Eller menar du att det finns fördelar för den enskilda?
Fördelen är väl i så fall att med effektavgifterna så slipper nätbolagen bygga ut starkt överdimensionerade elnät, som vi sedan ändå måste betala för.
Näten finns ju i stora delar redan.
Exempelvis är elnätet fram till mitt kvarter byggt för att de flesta har direktverkande el, men numera har inte så många det. Kapaciteten finns ju på den nivån. Effekttariffen vill ju styra oss att nyttja el på natten, ledningarna är ju inte kraftigare då.
Det här handlar enbart om att vi i Swe har för dåligt med el vid vissa tillfällen och då vill man släta ut konsumtionen. Detta trots att vi har väldiht mycket el när solen lyser och när det blåser (ändå vill man styra oss att nyttja mer el på natten).
Elnätet för äldre villaområden är dimensionerat på annat sätt. I moderna villaområden dimensioneras elnätet inte efter att alla har direktverkande el.
I min lilla stad är det problem med elnäten i nybyggda områden nu när många skaffat elbil och vill ladda samtidigt.
Ett sånt problem behjälps ju till nästan noll av att man gör en effekttarrif om man styr alla att göra allt effektkrävande nattetid från 24-06.
Snarare tvärtom om alla tvättar, laddar elbilar och badar bastu samtidigt.
Effekttopparna i elnätet är morgon och kväll när många duschar och lagar mat samtidigt. Det går inte enkelt att flytta till andra tider. Laddning däremot går till stor del att flytta till andra tider.
Det hjälper att flytta den konsumtion som går att flytta till natten, eftersom spisen och varmvattenberedaren är det mest effektkrävande i de flesta hem.
Konstaterar bara att systemet är värdelöst för oss vanliga konsumenter. Borde avskaffas helt eller bara gälla tyngre industrier. Eller menar du att det finns fördelar för den enskilda?
Fördelen är väl i så fall att med effektavgifterna så slipper nätbolagen bygga ut starkt överdimensionerade elnät, som vi sedan ändå måste betala för.
Näten finns ju i stora delar redan.
Exempelvis är elnätet fram till mitt kvarter byggt för att de flesta har direktverkande el, men numera har inte så många det. Kapaciteten finns ju på den nivån. Effekttariffen vill ju styra oss att nyttja el på natten, ledningarna är ju inte kraftigare då.
Det här handlar enbart om att vi i Swe har för dåligt med el vid vissa tillfällen och då vill man släta ut konsumtionen. Detta trots att vi har väldiht mycket el när solen lyser och när det blåser (ändå vill man styra oss att nyttja mer el på natten).
Elnätet för äldre villaområden är dimensionerat på annat sätt. I moderna villaområden dimensioneras elnätet inte efter att alla har direktverkande el.
I min lilla stad är det problem med elnäten i nybyggda områden nu när många skaffat elbil och vill ladda samtidigt.
Ett sånt problem behjälps ju till nästan noll av att man gör en effekttarrif om man styr alla att göra allt effektkrävande nattetid från 24-06.
Snarare tvärtom om alla tvättar, laddar elbilar och badar bastu samtidigt.
Alltså, jag säger inte att effekttariff är en bra väg eller inte. Bara att elnäten är olika dimensionerade beroende på när de byggdes och vilken förbrukning det dimensionerades för.
Helt värdelöst för den vanliga konsumenten. Borde avskaffas direkt.
Finns det någon som påstått att effektavgifter skulle vara positivt för vanliga konsumenten?
Det är ju som att säga att malus är värdelöst för den som köper dieselbil.
Har jag påstått att någon påstått det?
Konstaterar bara att systemet är värdelöst för oss vanliga konsumenter. Borde avskaffas helt eller bara gälla tyngre industrier. Eller menar du att det finns fördelar för den enskilda?
Läste att om man hade koll på läget så skulle man tom tjäna på det nya systemet.
Men jag kan inte se att någon skulle kunna göra det, eller har jag missat något ?
Så kanske det kan vara i något enskilt fall men de flesta har inte koll på läget.
Möjligen några nördar som orkar lägga tiden som krävs. Kan vara tillräckligt krävande för gemene man att hålla reda på tim/kvartspriser.
Man behöver nog inte vara en nörd för det då, nu när det finns AI laddning av både bil laddning och batterilagring.
Så då kanske det ändå inte blir dyrare i slutändan.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
För att hembatteri ska funka bra vill man antagligen bara ha effekttariff dagtid så att man kan ladda batteriet nattetid. Är det så det funkar?
Om man bara har batteri så kan man väl ladda det med låg effekt när det är som billigast så att det alltid finns och ta av när hushållet har effekttoppar.
Har man solceller så laddar man det med solel på dan.
I princip ja, men det beror på hur mycket huset förbrukar per dygn. Vintertid kan det i mitt fall vara en bit över 100kWh och för att ladda det under natten måste man ha hög effekt. Det borde ju vara noll problem för det är ju detta man vill, men om effekttariff även tas nattetid så går det inte att lösa med annat än att man får stänga av värmen i huset.
Vissa elbolag (som vårt) är effekttoppar på natten bara hälften så mycket värda. Så man kan tjäna på att flytta konsumtion till natten.
För att hembatteri ska funka bra vill man antagligen bara ha effekttariff dagtid så att man kan ladda batteriet nattetid. Är det så det funkar?
Om man bara har batteri så kan man väl ladda det med låg effekt när det är som billigast så att det alltid finns och ta av när hushållet har effekttoppar.
Har man solceller så laddar man det med solel på dan.
I princip ja, men det beror på hur mycket huset förbrukar per dygn. Vintertid kan det i mitt fall vara en bit över 100kWh och för att ladda det under natten måste man ha hög effekt. Det borde ju vara noll problem för det är ju detta man vill, men om effekttariff även tas nattetid så går det inte att lösa med annat än att man får stänga av värmen i huset.
Vissa elbolag (som vårt) är effekttoppar på natten bara hälften så mycket värda. Så man kan tjäna på att flytta konsumtion till natten.
Och i vårt elbolag är det bara effekttariff vardagar mellan 07-20. Så allt utanför det är fritt att blåsa på hur hög effekt som man vill utan straffavgift.
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
Finns det någon som påstått att effektavgifter skulle vara positivt för vanliga konsumenten?
Det är ju som att säga att malus är värdelöst för den som köper dieselbil.
Har jag påstått att någon påstått det?
Konstaterar bara att systemet är värdelöst för oss vanliga konsumenter. Borde avskaffas helt eller bara gälla tyngre industrier. Eller menar du att det finns fördelar för den enskilda?
Läste att om man hade koll på läget så skulle man tom tjäna på det nya systemet.
Men jag kan inte se att någon skulle kunna göra det, eller har jag missat något ?
Så kanske det kan vara i något enskilt fall men de flesta har inte koll på läget.
Möjligen några nördar som orkar lägga tiden som krävs. Kan vara tillräckligt krävande för gemene man att hålla reda på tim/kvartspriser.
Man behöver nog inte vara en nörd för det då, nu när det finns AI laddning av både bil laddning och batterilagring.
Så då kanske det ändå inte blir dyrare i slutändan.
Jag har testat två AI-styrningar några månader. Dels Ferroamps egna och även Varberg Energi som använder Fever som aggregator och de styr då 100% av batteriet.
De försöker maxa ekonomiska nyttan av batterilager, men inte pressa ned effektavgiften till lägsta nivå.
Verkar kunna ge besparing på 200-300:- per månad, men då har jag ett relativt stort batterilager på 35 kWh och 15 kWp solceller.
Så det är fortfarande svårt att få ekonomi på batterielager och kapa effektavgiften.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Det beror ju på vilken effekttopp som normalt brukar definiera din avgift.
Naturligtvis blir det lite bryskt för dom som tidigare kunnat maxa vid minuspriser. Det har tillkommit en parameter och ofta är det så att det finns en orimlighet i att något är gratis eller väldigt billigt.
Hemmabatterier är ett utmärkt sätt att kapa effekttoppar. Mitt batteri går in och kapar alla toppar när vi har effekttariff, så det blir aldrig mer än 2,8kw i inköpt effekt.
Vi har bara effekttariff vardagar mellan 07-20.
Håller med. Har införskaffat hemmabatteri bland annat inför denna reform även om vårt nätbolag ännu inte infört effektavgifter utan det blir först vinter 26/27 men då kommer det vara effektavgift mellan november-mars mellan 7-20. Då är det bara att ladda upp batteriet under nattetid under vinter (då är elpriset dessutom billigast nattetid till skillnad från sommaren) och tömma batteriet (låta batteriet täcka vår förbrukning i huset mellan 7-20).
Skall bli intressant och se om elräkningen kommer bli billigare för vår del när effektavgift införs?
Helt värdelöst för den vanliga konsumenten. Borde avskaffas direkt.
Finns det någon som påstått att effektavgifter skulle vara positivt för vanliga konsumenten?
Det är ju som att säga att malus är värdelöst för den som köper dieselbil.
Har jag påstått att någon påstått det?
Konstaterar bara att systemet är värdelöst för oss vanliga konsumenter. Borde avskaffas helt eller bara gälla tyngre industrier. Eller menar du att det finns fördelar för den enskilda?
Läste att om man hade koll på läget så skulle man tom tjäna på det nya systemet.
Men jag kan inte se att någon skulle kunna göra det, eller har jag missat något ?
Skaffa hemmabatteri så kan du nog komma att spara på systemet beroende på vad ditt nätbolag satt upp för regler. MVH
Konstaterar bara att systemet är värdelöst för oss vanliga konsumenter. Borde avskaffas helt eller bara gälla tyngre industrier. Eller menar du att det finns fördelar för den enskilda?
Läste att om man hade koll på läget så skulle man tom tjäna på det nya systemet.
Men jag kan inte se att någon skulle kunna göra det, eller har jag missat något ?
Så kanske det kan vara i något enskilt fall men de flesta har inte koll på läget.
Möjligen några nördar som orkar lägga tiden som krävs. Kan vara tillräckligt krävande för gemene man att hålla reda på tim/kvartspriser.
Man behöver nog inte vara en nörd för det då, nu när det finns AI laddning av både bil laddning och batterilagring.
Så då kanske det ändå inte blir dyrare i slutändan.
Jag har testat två AI-styrningar några månader. Dels Ferroamps egna och även Varberg Energi som använder Fever som aggregator och de styr då 100% av batteriet.
De försöker maxa ekonomiska nyttan av batterilager, men inte pressa ned effektavgiften till lägsta nivå.
Verkar kunna ge besparing på 200-300:- per månad, men då har jag ett relativt stort batterilager på 35 kWh och 15 kWp solceller.
Så det är fortfarande svårt att få ekonomi på batterielager och kapa effektavgiften.
Om du köper Emaldobatteri så är det lönsamt redan idag utan effektavgift (sparat uppåt 500sek/månad på att köpa el när den är billig och tar ström från batteriet till huset när elen är dyr via kvartspris). Sedan har vi varje månad fått ca 1200sek/månad utbetalt via stödtjänst så batteriet som kostade ca 65000sek efter bidrag betalar av sig fort som det ser ut nu och potentiellt ännu snabbare när effektavgifterna införs nästa vinter.
Läste att om man hade koll på läget så skulle man tom tjäna på det nya systemet.
Men jag kan inte se att någon skulle kunna göra det, eller har jag missat något ?
Så kanske det kan vara i något enskilt fall men de flesta har inte koll på läget.
Möjligen några nördar som orkar lägga tiden som krävs. Kan vara tillräckligt krävande för gemene man att hålla reda på tim/kvartspriser.
Man behöver nog inte vara en nörd för det då, nu när det finns AI laddning av både bil laddning och batterilagring.
Så då kanske det ändå inte blir dyrare i slutändan.
Jag har testat två AI-styrningar några månader. Dels Ferroamps egna och även Varberg Energi som använder Fever som aggregator och de styr då 100% av batteriet.
De försöker maxa ekonomiska nyttan av batterilager, men inte pressa ned effektavgiften till lägsta nivå.
Verkar kunna ge besparing på 200-300:- per månad, men då har jag ett relativt stort batterilager på 35 kWh och 15 kWp solceller.
Så det är fortfarande svårt att få ekonomi på batterielager och kapa effektavgiften.
Om du köper Emaldobatteri så är det lönsamt redan idag utan effektavgift (sparat uppåt 500sek/månad på att köpa el när den är billig och tar ström från batteriet till huset när elen är dyr via kvartspris). Sedan har vi varje månad fått ca 1200sek/månad utbetalt via stödtjänst så batteriet som kostade ca 65000sek efter bidrag betalar av sig fort som det ser ut nu och potentiellt ännu snabbare när effektavgifterna införs nästa vinter.
MVH
Vad har du för uppvärmning/förbrukning då? Hur stort är ditt batteri, kombinerar du med solpaneler?
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Det beror ju på vilken effekttopp som normalt brukar definiera din avgift.
Naturligtvis blir det lite bryskt för dom som tidigare kunnat maxa vid minuspriser. Det har tillkommit en parameter och ofta är det så att det finns en orimlighet i att något är gratis eller väldigt billigt.
Det du beskriver är ett moment 22. Blir det bättre för elproducenterna om inte folk kan nyttja billig el?
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Det beror ju på vilken effekttopp som normalt brukar definiera din avgift.
Naturligtvis blir det lite bryskt för dom som tidigare kunnat maxa vid minuspriser. Det har tillkommit en parameter och ofta är det så att det finns en orimlighet i att något är gratis eller väldigt billigt.
Det du beskriver är ett moment 22. Blir det bättre för elproducenterna om inte folk kan nyttja billig el?
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Det beror ju på vilken effekttopp som normalt brukar definiera din avgift.
Naturligtvis blir det lite bryskt för dom som tidigare kunnat maxa vid minuspriser. Det har tillkommit en parameter och ofta är det så att det finns en orimlighet i att något är gratis eller väldigt billigt.
Det du beskriver är ett moment 22. Blir det bättre för elproducenterna om inte folk kan nyttja billig el?
Elproducenter och nätägare är olika roller.
Konsekvensen är att det finns en massa kapacitet mellan frukost och middag, priset är lågt eftersom konsumtionen är låg. Och nu kan heller ingen konsumera den pga effektavgiften.
Så kanske det kan vara i något enskilt fall men de flesta har inte koll på läget.
Möjligen några nördar som orkar lägga tiden som krävs. Kan vara tillräckligt krävande för gemene man att hålla reda på tim/kvartspriser.
Man behöver nog inte vara en nörd för det då, nu när det finns AI laddning av både bil laddning och batterilagring.
Så då kanske det ändå inte blir dyrare i slutändan.
Jag har testat två AI-styrningar några månader. Dels Ferroamps egna och även Varberg Energi som använder Fever som aggregator och de styr då 100% av batteriet.
De försöker maxa ekonomiska nyttan av batterilager, men inte pressa ned effektavgiften till lägsta nivå.
Verkar kunna ge besparing på 200-300:- per månad, men då har jag ett relativt stort batterilager på 35 kWh och 15 kWp solceller.
Så det är fortfarande svårt att få ekonomi på batterielager och kapa effektavgiften.
Om du köper Emaldobatteri så är det lönsamt redan idag utan effektavgift (sparat uppåt 500sek/månad på att köpa el när den är billig och tar ström från batteriet till huset när elen är dyr via kvartspris). Sedan har vi varje månad fått ca 1200sek/månad utbetalt via stödtjänst så batteriet som kostade ca 65000sek efter bidrag betalar av sig fort som det ser ut nu och potentiellt ännu snabbare när effektavgifterna införs nästa vinter.
MVH
Vad har du för uppvärmning/förbrukning då? Hur stort är ditt batteri, kombinerar du med solpaneler?
Vilket elområde tillhör du?
Vi bor i SE4 och har 15kwh batteri, solcellsanläggning på strax under 3000w effekt peak. Max 5000kwh förbrukning per år för huset. Effektiv luft/luftvärmepump och infrapaneler som uppvärmning och investerat i bättre isolering till huset. Vi har även liten varmvattenberedare (direktverkande el på 15L) skall sägas (löst längre tid med varmvatten genom vattensparande munstycken till kranarna).
Jag har läst en del här i tråden och tycker många verkar tro att man bara “kan tajma” bort problemen, men det är mer komplicerat än så och för vissa blir det rejält dyrt. Barn ska hämtas, middag lagas, bilen måste laddas etc. Det går inte alltid att säga nej till att använda spisen eller köra tvättmaskinen just när kvartspriset råkar vara dyrt. Det blir inte en bekväm vardag..
Eftersom elproduktionen och efterfrågan varierar kraftigt, och p.g.a. kvartspris/kortare perioder, kan dagtid ibland vara billigare än de dyraste billiga nattkvartar. Om nätet är belastat även på natten t.ex. via värmepumpar eller nattladdning – kan effekttoppen där bli hög. Så nattladdning är inte längre någon garanti för billig el.
Batterilösningar och solpaneler lyfts ofta som räddaren. Men det är inte billigt att installera. Kostnaden för själva batteriet + styrsystem + installation + underhåll kan vara väldigt hög, och återbetalningstiden kan bli lång, speciellt om man inte har höga effektuttag eller stora prisskillnader att utnyttja.
Säg att en familj har en elbil och laddar när de kommer hem, använder spis samtidigt och kör igång tvättmaskin – allt inom samma kvart. Deras effektbehov toppar kanske till 10-12 kW den där kvarten. Om deras nätbolag tar t.ex. 60/80 kr/kWh effektavgift för den högsta kvarten, kan bara den kvarten (om den blir den kostsamma toppen för månaden) ge en extra kostnad på 600-960 kr den månaden bara för den lilla tiden.
Lägg till att det ofta är flera sådana kvart under månaden, plötsligt är det tusenlappar extra i nätavgift för något man inte kunde undvika utan att leva väldigt strikt och planerat.
Lycka till att planera bort detta. Det här är ett ”el-ände” av stora mått.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Det beror ju på vilken effekttopp som normalt brukar definiera din avgift.
Naturligtvis blir det lite bryskt för dom som tidigare kunnat maxa vid minuspriser. Det har tillkommit en parameter och ofta är det så att det finns en orimlighet i att något är gratis eller väldigt billigt.
Det du beskriver är ett moment 22. Blir det bättre för elproducenterna om inte folk kan nyttja billig el?
Elproducenter och nätägare är olika roller.
Konsekvensen är att det finns en massa kapacitet mellan frukost och middag, priset är lågt eftersom konsumtionen är låg. Och nu kan heller ingen konsumera den pga effektavgiften.
Jag säger inte att det inte är ett problem, men det är sällan som den ena försämrar sin situation för att lösa någon annans problem.
Man behöver nog inte vara en nörd för det då, nu när det finns AI laddning av både bil laddning och batterilagring.
Så då kanske det ändå inte blir dyrare i slutändan.
Jag har testat två AI-styrningar några månader. Dels Ferroamps egna och även Varberg Energi som använder Fever som aggregator och de styr då 100% av batteriet.
De försöker maxa ekonomiska nyttan av batterilager, men inte pressa ned effektavgiften till lägsta nivå.
Verkar kunna ge besparing på 200-300:- per månad, men då har jag ett relativt stort batterilager på 35 kWh och 15 kWp solceller.
Så det är fortfarande svårt att få ekonomi på batterielager och kapa effektavgiften.
Om du köper Emaldobatteri så är det lönsamt redan idag utan effektavgift (sparat uppåt 500sek/månad på att köpa el när den är billig och tar ström från batteriet till huset när elen är dyr via kvartspris). Sedan har vi varje månad fått ca 1200sek/månad utbetalt via stödtjänst så batteriet som kostade ca 65000sek efter bidrag betalar av sig fort som det ser ut nu och potentiellt ännu snabbare när effektavgifterna införs nästa vinter.
MVH
Vad har du för uppvärmning/förbrukning då? Hur stort är ditt batteri, kombinerar du med solpaneler?
Vilket elområde tillhör du?
Vi bor i SE4 och har 15kwh batteri, solcellsanläggning på strax under 3000w effekt peak. Max 5000kwh förbrukning per år för huset. Effektiv luft/luftvärmepump och infrapaneler som uppvärmning och investerat i bättre isolering till huset. Vi har även liten varmvattenberedare (direktverkande el på 15L) skall sägas (löst längre tid med varmvatten genom vattensparande munstycken till kranarna).
Jag har läst en del här i tråden och tycker många verkar tro att man bara “kan tajma” bort problemen, men det är mer komplicerat än så och för vissa blir det rejält dyrt. Barn ska hämtas, middag lagas, bilen måste laddas etc. Det går inte alltid att säga nej till att använda spisen eller köra tvättmaskinen just när kvartspriset råkar vara dyrt. Det blir inte en bekväm vardag..
Eftersom elproduktionen och efterfrågan varierar kraftigt, och p.g.a. kvartspris/kortare perioder, kan dagtid ibland vara billigare än de dyraste billiga nattkvartar. Om nätet är belastat även på natten t.ex. via värmepumpar eller nattladdning – kan effekttoppen där bli hög. Så nattladdning är inte längre någon garanti för billig el.
Batterilösningar och solpaneler lyfts ofta som räddaren. Men det är inte billigt att installera. Kostnaden för själva batteriet + styrsystem + installation + underhåll kan vara väldigt hög, och återbetalningstiden kan bli lång, speciellt om man inte har höga effektuttag eller stora prisskillnader att utnyttja.
Säg att en familj har en elbil och laddar när de kommer hem, använder spis samtidigt och kör igång tvättmaskin – allt inom samma kvart. Deras effektbehov toppar kanske till 10-12 kW den där kvarten. Om deras nätbolag tar t.ex. 60/80 kr/kWh effektavgift för den högsta kvarten, kan bara den kvarten (om den blir den kostsamma toppen för månaden) ge en extra kostnad på 600-960 kr den månaden bara för den lilla tiden.
Lägg till att det ofta är flera sådana kvart under månaden, plötsligt är det tusenlappar extra i nätavgift för något man inte kunde undvika utan att leva väldigt strikt och planerat.
Lycka till att planera bort detta. Det här är ett ”el-ände” av stora mått.
Man måste ju inte mecka med kvart-priser om man inte väldigt gärna vill. Jag har månadsmedelpris på samma sätt som jag har haft de senaste 40 åren.
Det är ju mer en möjlighet för de som vill optimera sina kostnader och använda batterier, solceller och köpa och sälja med mera.
Vill man det så får man leva med kvartspriserna och att gnälla på det är rätt meningslöst, det är bara att gilla läget och optimera så gott det går. Alternativt backa tillbaka till månadsmedel.
Jag har läst en del här i tråden och tycker många verkar tro att man bara “kan tajma” bort problemen, men det är mer komplicerat än så och för vissa blir det rejält dyrt. Barn ska hämtas, middag lagas, bilen måste laddas etc. Det går inte alltid att säga nej till att använda spisen eller köra tvättmaskinen just när kvartspriset råkar vara dyrt. Det blir inte en bekväm vardag..
Eftersom elproduktionen och efterfrågan varierar kraftigt, och p.g.a. kvartspris/kortare perioder, kan dagtid ibland vara billigare än de dyraste billiga nattkvartar. Om nätet är belastat även på natten t.ex. via värmepumpar eller nattladdning – kan effekttoppen där bli hög. Så nattladdning är inte längre någon garanti för billig el.
Batterilösningar och solpaneler lyfts ofta som räddaren. Men det är inte billigt att installera. Kostnaden för själva batteriet + styrsystem + installation + underhåll kan vara väldigt hög, och återbetalningstiden kan bli lång, speciellt om man inte har höga effektuttag eller stora prisskillnader att utnyttja.
Säg att en familj har en elbil och laddar när de kommer hem, använder spis samtidigt och kör igång tvättmaskin – allt inom samma kvart. Deras effektbehov toppar kanske till 10-12 kW den där kvarten. Om deras nätbolag tar t.ex. 60/80 kr/kWh effektavgift för den högsta kvarten, kan bara den kvarten (om den blir den kostsamma toppen för månaden) ge en extra kostnad på 600-960 kr den månaden bara för den lilla tiden.
Lägg till att det ofta är flera sådana kvart under månaden, plötsligt är det tusenlappar extra i nätavgift för något man inte kunde undvika utan att leva väldigt strikt och planerat.
Lycka till att planera bort detta. Det här är ett ”el-ände” av stora mått.
Man måste ju inte mecka med kvart-priser om man inte väldigt gärna vill. Jag har månadsmedelpris på samma sätt som jag har haft de senaste 40 åren.
Det är ju mer en möjlighet för de som vill optimera sina kostnader och använda batterier, solceller och köpa och sälja med mera.
Vill man det så får man leva med kvartspriserna och att gnälla på det är rätt meningslöst, det är bara att gilla läget och optimera så gott det går. Alternativt backa tillbaka till månadsmedel.
Njaaaa stämmer inte helt Jag har kollat upp med mitt elbolag. Förr hade nästan alla fast eller rörligt månadsmedelpris, alltså att elhandelsbolaget tog spotpriserna, slog ut dem över månaden och la till sitt påslag. Men allt fler elbolag fasar ut månadsmedel för privatkunder. De flesta rörliga avtal idag bygger på timpris (och nu 15-minuterspris). Om du har smart elmätare (vilket alla ska ha efter 2025 enligt EU-krav) så mäter nätbolaget i kvartar oavsett vad du har för avtal.
Så även om du har månadsmedelpris, mäts din förbrukning ändå kvartvis och nätavgiften (effekttariffen) påverkas inte av ditt elhandelsavtal.
Problemet med effekttariffen är att under dagtid så är det ingen som kan nyttja låga priser som är mellan frukost och middag när elnätet ändå går på lågvarv.
Klart du kan. Bara inte med hög effekt.
Man behöver hjälp så man slipper huvudräkna men det finns ju en individuell maxeffekt som du kan ligga på utan att avgiften ökar. Är elen gratis ska du naturligtvis se till att huset förbrukar med exakt den effekten. Man kan t.ex. dra upp vattentempen i pannan. Ladda bilen om den står hemma och i framtiden hemmabatteriet.
”Bara inte med hög effekt”. Det är ju det som är poängen, det går inte att nyttja lågt elpris plus att utnyttjandet av elnätet är lågt under dagen. Lägsta effekt en laddare kan ge till elbilen är ca 4kW, med övriga förbrukare så är man redan uppe i åtminstone det jag försöker eftersträva innan jag blir straffad med onödiga kostnadsökningar.
Med två elbilar i hushållet kan vi inte ens ladda bägge bilarna under dagen…
En annan del i det hela är att tidsfönstret för låga elpriser mitt under dagen rör sig om några få timmar, man kan inte få ut något vettigt laddmässigt på lägsta effekt.
Det beror ju på vilken effekttopp som normalt brukar definiera din avgift.
Naturligtvis blir det lite bryskt för dom som tidigare kunnat maxa vid minuspriser. Det har tillkommit en parameter och ofta är det så att det finns en orimlighet i att något är gratis eller väldigt billigt.
Det du beskriver är ett moment 22. Blir det bättre för elproducenterna om inte folk kan nyttja billig el?
Vad menar du med moment 22? För elproducenterna blir det sämre. Det är inte elproducenterna som tar effektavgift. Bara för att det finns mycket el tillgängligt betyder inte det att det samtidigt finns mycket nätkapacitet.
Det blir en parameter till att använda för att avgöra om elen verkligen är billig.
Jag har läst en del här i tråden och tycker många verkar tro att man bara “kan tajma” bort problemen, men det är mer komplicerat än så och för vissa blir det rejält dyrt. Barn ska hämtas, middag lagas, bilen måste laddas etc. Det går inte alltid att säga nej till att använda spisen eller köra tvättmaskinen just när kvartspriset råkar vara dyrt. Det blir inte en bekväm vardag..
Eftersom elproduktionen och efterfrågan varierar kraftigt, och p.g.a. kvartspris/kortare perioder, kan dagtid ibland vara billigare än de dyraste billiga nattkvartar. Om nätet är belastat även på natten t.ex. via värmepumpar eller nattladdning – kan effekttoppen där bli hög. Så nattladdning är inte längre någon garanti för billig el.
Batterilösningar och solpaneler lyfts ofta som räddaren. Men det är inte billigt att installera. Kostnaden för själva batteriet + styrsystem + installation + underhåll kan vara väldigt hög, och återbetalningstiden kan bli lång, speciellt om man inte har höga effektuttag eller stora prisskillnader att utnyttja.
Säg att en familj har en elbil och laddar när de kommer hem, använder spis samtidigt och kör igång tvättmaskin – allt inom samma kvart. Deras effektbehov toppar kanske till 10-12 kW den där kvarten. Om deras nätbolag tar t.ex. 60/80 kr/kWh effektavgift för den högsta kvarten, kan bara den kvarten (om den blir den kostsamma toppen för månaden) ge en extra kostnad på 600-960 kr den månaden bara för den lilla tiden.
Lägg till att det ofta är flera sådana kvart under månaden, plötsligt är det tusenlappar extra i nätavgift för något man inte kunde undvika utan att leva väldigt strikt och planerat.
Lycka till att planera bort detta. Det här är ett ”el-ände” av stora mått.
Man måste ju inte mecka med kvart-priser om man inte väldigt gärna vill. Jag har månadsmedelpris på samma sätt som jag har haft de senaste 40 åren.
Det är ju mer en möjlighet för de som vill optimera sina kostnader och använda batterier, solceller och köpa och sälja med mera.
Vill man det så får man leva med kvartspriserna och att gnälla på det är rätt meningslöst, det är bara att gilla läget och optimera så gott det går. Alternativt backa tillbaka till månadsmedel.
Njaaaa stämmer inte helt Jag har kollat upp med mitt elbolag. Förr hade nästan alla fast eller rörligt månadsmedelpris, alltså att elhandelsbolaget tog spotpriserna, slog ut dem över månaden och la till sitt påslag. Men allt fler elbolag fasar ut månadsmedel för privatkunder. De flesta rörliga avtal idag bygger på timpris (och nu 15-minuterspris). Om du har smart elmätare (vilket alla ska ha efter 2025 enligt EU-krav) så mäter nätbolaget i kvartar oavsett vad du har för avtal.
Så även om du har månadsmedelpris, mäts din förbrukning ändå kvartvis och nätavgiften (effekttariffen) påverkas inte av ditt elhandelsavtal.
Jag skrev ju bara att man inte behöver bry sig över huvud taget om kvartspriserna om man som jag väljer månadsmedelpris? Inget av det du skriver är ett argument mot detta.
Att elbolaget ändå mäter/ kan mäta kvartsvis spelar väl ingen roll? Jag betalar ju ändå enligt månadsmedel och har därför noll incitament att styra efter kvartspriser.
Effekttariffen nämnde jag inte alls, men visst den kommer ingen undan.