Ja dom sitter på insidan av fälgen ihop med ventilen. Det låter klokt att beställa allt vid ett och samma tillfälle om du får hem däck monterade på fälgen.PSMKA skrev:Sitter TPMS-givarna på insidan av däcken?
Tänkte beställa TPMS från Tesla, men kanske smartare att beställa där man kör fälg+däck så det kommer monterat.
Edit: Frågan kanske skulle ställts i tråden om däck..
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
=========
Nuvarande: MYP 2022, Vit, Svart inredning, EAP
Beställd: MYP 2026, Stealth Grey, Svart inredning
Tack så mycket!Old_O skrev: ↑09 okt 2025 10:33Ja dom sitter på insidan av fälgen ihop med ventilen. Det låter klokt att beställa allt vid ett och samma tillfälle om du får hem däck monterade på fälgen.PSMKA skrev:Sitter TPMS-givarna på insidan av däcken?
Tänkte beställa TPMS från Tesla, men kanske smartare att beställa där man kör fälg+däck så det kommer monterat.
Edit: Frågan kanske skulle ställts i tråden om däck..
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Snälla Tesla - kan ni inte bara kopiera färgboken från Rivian. Tycker ärligt talat färgalternativen hos Tesla är skittråkiga. Mossigt.
=========
Jag antar att stealth grey (som jag själv valde), quick silver, diamant svart och pearl white är godtagbara för de som vill ha mörkgrå/ ljusgrå metallic, svart resp vit och då får sina önskemål uppfyllda, men därefter tycker jag personligen inte att varken den blå eller röda är tillräckligt snygga.
Skulle t ex vilja ha en riktigt snygg Porsche- eller Audi-klarröd, den hade jag själv valt, men även nån snyggare grön- och/eller blå-metallic.
Sen finns det lika många fler önskemål som det finns personer som läser denna tråd, så där får man väl lösa det med att wrappa bilen.
Förstår att Tesla vill hålla ner kostnaden med få färger, men några kunde varit ännu snyggare!
Skulle t ex vilja ha en riktigt snygg Porsche- eller Audi-klarröd, den hade jag själv valt, men även nån snyggare grön- och/eller blå-metallic.
Sen finns det lika många fler önskemål som det finns personer som läser denna tråd, så där får man väl lösa det med att wrappa bilen.
Förstår att Tesla vill hålla ner kostnaden med få färger, men några kunde varit ännu snyggare!
MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Köp från Tesla, historiskt så har det varit problem med tredjeparts ett par gånger och prisskillnaden är inte så stor. Däcket måste av för montering så det görs i samband med däcksbytet. (TPMS-ventiler alltså, det var visst ett gäng inlägg mellan..)
Model Y LR AWD 2022
Tyckte jag läste nånstans att Tesla numera kan läsa/beräkna trycket utan sensorer, såsom vissa andra tillverkare gjort länge(baserat på skillnaden på ett hjuls hastighet via ABS/ESP).
Så tveksamt om man forfarande behöver köpa sensorer.
Så tveksamt om man forfarande behöver köpa sensorer.
fast de utan sensorer kan inte beräkna trycket, enbart detektera om ett hjul avviker från övriga. Det vill säga om man kör runt med för mycket eller för lite på alla hjul, så får man ingen varning, man vara sliter ut däcken fortare

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mja, man ska väl kalibrera dem i början, med rätt tryck. Dvs de bör kunna notera om hjulhastigheten sen ändras mer än vad som är rimligt, slitagemässigt.
Fast nu missar du huvudpoängen att man inte får exakt tryck utan sensorermanneson skrev: ↑11 okt 2025 15:11Mja, man ska väl kalibrera dem i början, med rätt tryck. Dvs de bör kunna notera om hjulhastigheten sen ändras mer än vad som är rimligt, slitagemässigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Nä, men för lågt eller högt bör man kunna få, "på alla hjul". Rent tekniskt alltså, sen beror det ju på exakt hur det är implementerat.HelectriC skrev: ↑11 okt 2025 17:02Fast nu missar du huvudpoängen att man inte får exakt tryck utan sensorermanneson skrev: ↑11 okt 2025 15:11Mja, man ska väl kalibrera dem i början, med rätt tryck. Dvs de bör kunna notera om hjulhastigheten sen ändras mer än vad som är rimligt, slitagemässigt.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det fick jag aldrig på min XC60. Faktum är att jag inte fick larm om lågt däcktryck förrän jag parkerat på jobbet när jag körde mot en refug och skar sönder däcket en kilometer innan.manneson skrev: ↑11 okt 2025 18:21Nä, men för lågt eller högt bör man kunna få, "på alla hjul". Rent tekniskt alltså, sen beror det ju på exakt hur det är implementerat.HelectriC skrev: ↑11 okt 2025 17:02Fast nu missar du huvudpoängen att man inte får exakt tryck utan sensorermanneson skrev: ↑11 okt 2025 15:11Mja, man ska väl kalibrera dem i början, med rätt tryck. Dvs de bör kunna notera om hjulhastigheten sen ändras mer än vad som är rimligt, slitagemässigt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nej, det tar en liten stund innan den reagerar men det krävs inte att däcket blir tomt på luft för att den ska varna.mikebike skrev: ↑11 okt 2025 19:14Det fick jag aldrig på min XC60. Faktum är att jag inte fick larm om lågt däcktryck förrän jag parkerat på jobbet när jag körde mot en refug och skar sönder däcket en kilometer innan.manneson skrev: ↑11 okt 2025 18:21Nä, men för lågt eller högt bör man kunna få, "på alla hjul". Rent tekniskt alltså, sen beror det ju på exakt hur det är implementerat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bosch system för det som Audi hat nyttjat med hastighetssignal från ABS-givarenhar vart mycket känsligt. Jag har en del erfarenhet från såna Audibilar.manneson skrev: ↑11 okt 2025 15:11Mja, man ska väl kalibrera dem i början, med rätt tryck. Dvs de bör kunna notera om hjulhastigheten sen ändras mer än vad som är rimligt, slitagemässigt.
Jag kör normalt 3.0bar i A5 med 255/35/19”, och bilen varnar redan vid cirka 2.8 bar i ett hjul (förutsätter att de andra inte tappat trycket också). Har hänt mig kanske 10ggr på ~ 15 år med de systemen att jag fått tryckvarning och det har alltid vart långt ifrån punka, runt 0.2 bar skillnad.
Jag har fått en fulvarning med A5:an när jag körde på en ganska nysladdad grusväg där jag tror att högerhjulen åkte på mer rullgrus.
A4:an jag har har aldrig fulvarnat.
Jag har fått en fulvarning två ggr på en hyr-Audi jag hade i GB, vi höll till en del på landsbygden och vägarna hade ekar vid vägkanten och rötterna gjorde vägen grymt guppig på vänster sida (ytterkanten). Antagligen blev det längre väg för vänsterhjulen över alla gupp, för det hände 2 ggr under tre veckor.
ABS-lösningen är utomordentlig på att detektera onormalt lågt tryck i ett eller kanske två däck men man håller ju inte koll på trycket som man gör med riktiga tryckgivare. Jag trycker riktiga tryckgivare är bra på en elbil med hänsyn till att många kör med alldeles för lågt tryck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nej, systemet i min volvo s90 fångade pyspunka där 0,2 fattades.Maw skrev: ↑11 okt 2025 22:35Nej, det tar en liten stund innan den reagerar men det krävs inte att däcket blir tomt på luft för att den ska varna.mikebike skrev: ↑11 okt 2025 19:14Det fick jag aldrig på min XC60. Faktum är att jag inte fick larm om lågt däcktryck förrän jag parkerat på jobbet när jag körde mot en refug och skar sönder däcket en kilometer innan.
Beror helt på implementeringen. Jag har sensorer i mina hjul men kan inte se trycket.AAKEE skrev: ↑11 okt 2025 22:52ABS-lösningen är utomordentlig på att detektera onormalt lågt tryck i ett eller kanske två däck men man håller ju inte koll på trycket som man gör med riktiga tryckgivare. Jag trycker riktiga tryckgivare är bra på en elbil med hänsyn till att många kör med alldeles för lågt tryck.
Den varnar bara när det är för lågt.
Det ska vara 2,6 och den varnar vid 2,1.
Säkert beror det på det. Jag skulle inte tro att det är vid ett visst däckstryck som det sker utan vid en viss skillnad i rotationshastigheten.manneson skrev: ↑12 okt 2025 10:28Beror helt på implementeringen. Jag har sensorer i mina hjul men kan inte se trycket.AAKEE skrev: ↑11 okt 2025 22:52ABS-lösningen är utomordentlig på att detektera onormalt lågt tryck i ett eller kanske två däck men man håller ju inte koll på trycket som man gör med riktiga tryckgivare. Jag trycker riktiga tryckgivare är bra på en elbil med hänsyn till att många kör med alldeles för lågt tryck.
Den i sig påverkas nog mycket av däcksdimendionen och vikten på hjulet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja det är ju skillnaden i rotationshastigheten som används för att att beräkna trycket.AAKEE skrev: ↑12 okt 2025 11:37Säkert beror det på det. Jag skulle inte tro att det är vid ett visst däckstryck som det sker utan vid en viss skillnad i rotationshastigheten.manneson skrev: ↑12 okt 2025 10:28Beror helt på implementeringen. Jag har sensorer i mina hjul men kan inte se trycket.AAKEE skrev: ↑11 okt 2025 22:52ABS-lösningen är utomordentlig på att detektera onormalt lågt tryck i ett eller kanske två däck men man håller ju inte koll på trycket som man gör med riktiga tryckgivare. Jag trycker riktiga tryckgivare är bra på en elbil med hänsyn till att många kör med alldeles för lågt tryck.
Den i sig påverkas nog mycket av däcksdimendionen och vikten på hjulet.
Därför det behövs kalibreras.
I teorin går det säkert att få det rätt exakt. Men det är nog få som gör det särskilt avancerat. Tex skulle man ju kunna ställa in exakt däckdimensioner, vikter etc och därmed beräkna ännu mer noggrant.
Kan ju också väga in temperatur etc.
En fråga. Om jag idag beställer en av nedan - Står tillgänglig november 2025
- "Model Y - Tesla Premium Fyrhjulsdrift - 649 990kr - 600km"
Och den tidigare "varianten" som hette;
- "Model Y - Long Range med fyrhjulsdrift - 586km"
Tror ni man kan vara säker på att de inte fular sig och matchar mot en som kanske finns på lager hos dem?
Som jag förstått så har denna nya ett annat batteri som ger längre räckvidd eller har de gjort något med mjukvaran på bilen?
Tror ni man kan vara säker på att de inte fular sig och matchar mot en som kanske finns på lager hos dem?
Som jag förstått så har denna nya ett annat batteri som ger längre räckvidd eller har de gjort något med mjukvaran på bilen?
Svårt att se att de ha massa på lager. Jag beställde i slutet av september och har november som leverans. Gissar att jag hade blivit kontaktad i så fall och fått mycket tidigare leverans. Och de som fått sina bilar levererade i höst har fått det nya batteriet förstår jag det som.Nucky skrev: ↑12 okt 2025 18:46En fråga. Om jag idag beställer en av nedan - Står tillgänglig november 2025
- Andreasrh
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas737353
Jag fick min bil 16/9 och har det nya batteriet med längre räckvidd (600km)Nucky skrev: ↑12 okt 2025 18:46En fråga. Om jag idag beställer en av nedan - Står tillgänglig november 2025
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/claes98950
Vad har ni för "programversion"?
Jag har inte fått någon uppdatering ännu från V12 (2025.26.300.1) på min LR AWD...
Har någon annan med en Jupiter fått 2025.32 eller 2025.38 och i så fall när?
(Väntar inte på Tron
, men man vill ju ha det senaste och jag har klickat i avancerat och är ansluten till Wifi nästan hela dagarna)
Jag har inte fått någon uppdatering ännu från V12 (2025.26.300.1) på min LR AWD...
(Väntar inte på Tron

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det brukar dröja innan första uppdateringen dyker upp, och det spelar ingen roll om bilen är ansluten till wifi eller inte.BlevIngenCT skrev: ↑14 okt 2025 10:46Vad har ni för "programversion"?
(Väntar inte på Tron, men man vill ju ha det senaste och jag har klickat i avancerat och är ansluten till Wifi nästan hela dagarna)
Volvo PV 544 Special 1963
- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
Jag fick den igår.BlevIngenCT skrev: ↑14 okt 2025 10:46Vad har ni för "programversion"?
(Väntar inte på Tron, men man vill ju ha det senaste och jag har klickat i avancerat och är ansluten till Wifi nästan hela dagarna)
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/claes98950