Ska man resonera som ovan så är Sveriges utsläpp försumbara globalt. Är det linjen du väljer? Kina har fullkomligt lurat upp väst på läktaren i fel arena.iAkita skrev: ↑16 okt 2025 17:30Nej, jag är är inte med på hur ett screenshot från ett enskilt klockslag är relevant för det heller. Däremot är jag med på att vi behöver minska vårt fossilberoende och utsläpp av växthusgaser generellt. Så jag har ett öppet sinne och ser gärna att du delar med dig av dina analyser/kunskaper kring hur mycket ett par nya SMR skulle minska Sveriges växthusgasutsläpp. Och vad kostnaden i kronor blir per ton CO2 (ekvivalenter), med tanke på investeringskostnader om hundratals miljarder och prisgarantier som sträcker sig tiotals år framåt. Spontant känns det som att det skulle vara den dyraste och minst kostnadseffektiva klimatinsatsen man kan tänka sig, med tanke på att elproduktion redan nu enbart bidrar till Sveriges utsläpp av växthusgaser på den yttersta marginalen.Airlift skrev: ↑16 okt 2025 06:49Nej. Jag menar att vi ska ha ha produktion som medför att vi inte importerar smuts, dvs att vi inte när fossilkedjan. Är du med eller inte?iAkita skrev: ↑15 okt 2025 22:07Det där inlägget är ju lika dumt som om jag skulle posta ett screenshot från en dag och tid när vi har negativa elpriser, och utifrån det genast dra slutsatsen att vi genast bör avveckla resterande kärnkraft då vi har ett elöverskott.
Menar du på fullt allvar att vi ska basera vår framtida energipolitik, investeringar om hundratals miljarder, och prisgarantier som sträcker sig tiotals år framåt på hur elproduktionen ser ut enskilda klockslag? Eller är syftet med inlägget enbart att promota ett politiskt narrativ?
De exporterar inte bara solpaneler, batterier och elbilar - de exporterar själva idén om att klimatkampen kräver västerländsk självbestraffning. Folk: ”Kina bygger massor med vind och sol” yeah.. men de kör fullt ut med annat…