https://insideevs.com/news/775571/zeekr ... 7-minutes/The power input immediately goes over 500 kW and peaks at a whopping 1,321 kW. Going from 4% to 10% takes roughly one second.
Just ten seconds after plugging in, peak power is achieved, with a maximum voltage of 894V and a current of 1,488A. After that, it’s smooth sailing–it takes roughly three minutes to hit 50% state of charge, and just six and a half minutes to get to 80%.
Megawatt laddning
Moderator: Redaktion
Megawatt laddning
Senaste refresh av Zeekr 001 klarar nu 1,3MW laddeffekt.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2527
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Megawatt laddning
Jobbigt då hinner man ju inte ens gå på toaletten innan bilen är färdigladdadmanneson skrev: ↑13 okt 2025 18:45Senaste refresh av Zeekr 001 klarar nu 1,3MW laddeffekt.
https://insideevs.com/news/775571/zeekr ... 7-minutes/The power input immediately goes over 500 kW and peaks at a whopping 1,321 kW. Going from 4% to 10% takes roughly one second.
Just ten seconds after plugging in, peak power is achieved, with a maximum voltage of 894V and a current of 1,488A. After that, it’s smooth sailing–it takes roughly three minutes to hit 50% state of charge, and just six and a half minutes to get to 80%.


Re: Megawatt laddning
Argumenten bland elbilsmotståndarna håller på att tryta…NiklasTesla skrev: ↑16 okt 2025 21:50Jobbigt då hinner man ju inte ens gå på toaletten innan bilen är färdigladdadmanneson skrev: ↑13 okt 2025 18:45Senaste refresh av Zeekr 001 klarar nu 1,3MW laddeffekt.
https://insideevs.com/news/775571/zeekr ... 7-minutes/The power input immediately goes over 500 kW and peaks at a whopping 1,321 kW. Going from 4% to 10% takes roughly one second.
Just ten seconds after plugging in, peak power is achieved, with a maximum voltage of 894V and a current of 1,488A. After that, it’s smooth sailing–it takes roughly three minutes to hit 50% state of charge, and just six and a half minutes to get to 80%.![]()
![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Megawatt laddning
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Re: Megawatt laddning
De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Megawatt laddning
Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Re: Megawatt laddning
Det blir väl precis som idag att effekten sjunker om många på laddstationen utnyttjar full kapacitet samtidigt?Jerker skrev: ↑17 okt 2025 08:51Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- elbilist
- Inlägg: 1100
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Megawatt laddning
Det blir mycket värme när det skall laddas i de hastigheterna.
1500A vid nästan 900V är inget man skojar bort och knappast något CCS standarden är anpassad för.
Vi har ju redan sett att 500-600KW laddare som finns aktiva idag aldrig kommer kunna leverera de effekterna till bilarna, just för att det kräver 1000V batteripack.
Så skulle du parkera denna zeeker vid en av de snabbaste 600KW laddarna så skulle du inte få ut ”mer än” 530KW, eller på 7X där man får en topp på ca 420KW.
Nej denna tekningen så så sjukt långt ifrån att dels vara tillgänglig för oss konsumenter men även med dagens nät i åtanke så finns det linor ingen vits med bilar som laddar med dessa effekter.
För ingen skulle vara villig att betala priset laddningen skulle kosta om en station skulle vara förberedd för den effekten samt behöva betala effektavgifterna som kommer med laddning på denna nivån.
1500A vid nästan 900V är inget man skojar bort och knappast något CCS standarden är anpassad för.
Vi har ju redan sett att 500-600KW laddare som finns aktiva idag aldrig kommer kunna leverera de effekterna till bilarna, just för att det kräver 1000V batteripack.
Så skulle du parkera denna zeeker vid en av de snabbaste 600KW laddarna så skulle du inte få ut ”mer än” 530KW, eller på 7X där man får en topp på ca 420KW.
Nej denna tekningen så så sjukt långt ifrån att dels vara tillgänglig för oss konsumenter men även med dagens nät i åtanke så finns det linor ingen vits med bilar som laddar med dessa effekter.
För ingen skulle vara villig att betala priset laddningen skulle kosta om en station skulle vara förberedd för den effekten samt behöva betala effektavgifterna som kommer med laddning på denna nivån.
Re: Megawatt laddning
Nej verligen inte... och frågan är om vi ens behöver megawatt för personbilar? Är de mer en skryt siffra eller är de något man behöver? Idag har vi ju bilar som klarar 250kw (ja mer än så också) men ofta har de denna top under en eller två minuter... Jag hade ju hellre sett tex 200 kw under en stor del av laddtiden, dvs plattare laddkurva...Jerker skrev: ↑17 okt 2025 08:51Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Man ja oavett vilket så är de coolt att de finns...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Megawatt laddning
Jag tror MCS kommer bli standard inte bara för lastbilar utan också för personbilar.
Just lastbilar(och på sikt bussar) kommer driva utvecklingen för hög effekt på laddstationerna.
Många åkerier investerar i eldrivna lastbilar nu.
Snart kommer man nog kunna åka elbuss Malmö-Stockholm och GBG-Stockholm(nog bra alternativ till tåget…).
Själv skulle jag dock mycket hellre vilja ha längre räckvidd.
Jag vill kunna köra minst 4 timmar i motvind/regn i snitt 160kmh utan stopp. Dvs tex Malmö-Stockholm.
Ingen elbil klarar mig veterligen det ännu.
Just lastbilar(och på sikt bussar) kommer driva utvecklingen för hög effekt på laddstationerna.
Många åkerier investerar i eldrivna lastbilar nu.
Snart kommer man nog kunna åka elbuss Malmö-Stockholm och GBG-Stockholm(nog bra alternativ till tåget…).
Själv skulle jag dock mycket hellre vilja ha längre räckvidd.
Jag vill kunna köra minst 4 timmar i motvind/regn i snitt 160kmh utan stopp. Dvs tex Malmö-Stockholm.
Ingen elbil klarar mig veterligen det ännu.
Re: Megawatt laddning
Jag är lite tveksam till MCS på personbilar den kontakten är ju gigantisk. Inge problem på en lasbil eller buss såklart men på en personbil är de ju inte praktiskt... Jag torr snarast på någon slags "upphottning" av CCS standarden så den klarar högre effekt om den anses nödvändigt..manneson skrev: ↑17 okt 2025 14:43Jag tror MCS kommer bli standard inte bara för lastbilar utan också för personbilar.
Just lastbilar(och på sikt bussar) kommer driva utvecklingen för hög effekt på laddstationerna.
Många åkerier investerar i eldrivna lastbilar nu.
Snart kommer man nog kunna åka elbuss Malmö-Stockholm och GBG-Stockholm(nog bra alternativ till tåget…).
Själv skulle jag dock mycket hellre vilja ha längre räckvidd.
Jag vill kunna köra minst 4 timmar i motvind/regn i snitt 160kmh utan stopp. Dvs tex Malmö-Stockholm.
Ingen elbil klarar mig veterligen det ännu.
Men ja de är bara framtiden som kan svara på den frågan.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Megawatt laddning
Kraven på nätanslutningen för en större laddstation blir ju i princip densamma, om man utgår från att den skall kunna ladda upp x antal bilar i timman, oavsett om det är 200kW eller 1000kW som bilarna laddas med. Med 1000kW behövs ju färre stolpar.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2527
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Megawatt laddning
Hemligheten är nog batteri till batteri för hög effekt. Alltså du har ett/flera rejält stora batterier som snabbt kan dumpa över lagrade elektriciteten till en/flera elbilar och sedan laddas batteriet/batterierna upp relativt långsamt från elnätet (förmodligen snabbare under den/de timmar när spotpris är lägre) för att sedan igen snabbt kunna dumpa över till ett andra elbilsbatterier när fordonen kommer in för laddning.Jerker skrev: ↑17 okt 2025 08:51Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Med vänliga hälsningar
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5929
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Megawatt laddning
Matningen till SuC måste ju ligga på upp emot 10 MW för en stor station med 40 stall idag. Kraftbolagen har byggt ut matningen på flera ställen redan och rimligen har man redan dimensionerat för framtida effektökningar.
Intressant att se när bilparken är mogen för dessa effekter. Jag tror att det kommer att ta längre tid än för infrastrukturen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Megawatt laddning
Vissa SuC går ifs ned rejält i effekt redan nu när många laddar samtidigt men det blir ju inte sämre för att maxeffekten per stall ökar. Det är nog en tid kvar innan det blir vanligt med MW men kanske dubblas det från dagens ~350kW till 700kW som standard för maxeffekten under de kommande 2-3 åren?Gustafsson skrev: ↑18 okt 2025 10:42Matningen till SuC måste ju ligga på upp emot 10 MW för en stor station med 40 stall idag. Kraftbolagen har byggt ut matningen på flera ställen redan och rimligen har man redan dimensionerat för framtida effektökningar.
Intressant att se när bilparken är mogen för dessa effekter. Jag tror att det kommer att ta längre tid än för infrastrukturen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Megawatt laddning
BYD lanserar begreppet "flash charging", och kommer bygga megawatt-stationer i Europa: https://www.electrive.com/2025/10/18/by ... th-africa/
Europe, an initial network of several hundred charging stations is to be established in the course of 2026, with 200 to 300 stations planned by the end of the second quarter
Re: Megawatt laddning
Jag spår att laddeffekten för bilar kommer att dubblas vart 4:e år liknande Moores lag som ger att teknologinoderna för halvledare blivit hälften så stora vart 4:e år.
Verkar stämma hyggligt för laddeffekten hittills.
Verkar stämma hyggligt för laddeffekten hittills.
M3 LR -20 vit/vit, 18”