2025.38.3.1 fick jag igår minns inte vad jag var på innan. Men leverans versionen iaf.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- MNA
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
- Referralkod: ts.la/martin705425
Re: Model Y Juniper
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Re: Model Y Juniper
Fick konstiga lane assist ryckningar idag främst när jag körde om lastbilar på motorväg. Hände ca 6 gånger på 20min och brukar inte hända. Har inte ändrat någon inställning så är det någon som vet vad det kan bero på? Kändes som den mestadels styrde ifrån lastbilen på höger sida men även någon gång åt andra hållet.
Re: Model Y Juniper
Intressant att det är samma bromsar på Performance som long range, bara bromsoken som är målade röda. Klarar 7 hårda bromsningar sen över dom överhettade.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd
BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
BMW M2 CS 2026 - Beställd
BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
Re: Model Y Juniper
Vilket IQ-befriat test han gjorde. Att köra 0-80-0 flera gånger på raken med ABS som kickar in sänker ju alla bromsar. Helt irrelevant i det läget att bromsarna är samma som Y LR. Men han är dansk så det kanske inte är så konstigt.
Re: Model Y Juniper
Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
Re: Model Y Juniper
Tack PSMKA, precis vad jag behövde! Ska bara övertyga sambon att vi borde göra detsamma.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Re: Model Y Juniper
Har en kort fundering, i min Volvo EX40 visas alltid alla fasta fartkameror på kartan, oavsett om man kör med navigering eller fritt. Finns detta i Tesla? Är väl en nice to have bara som jag dock reagerade på saknades när jag provkörde nya Skoda Enyaq.