2 eller 3 st Shucko till 3-fas
Moderator: Redaktion
2 eller 3 st Shucko till 3-fas
Igår var jag på ett Seminarium / Studiebesök på Rustas nya stora centrallager utanför Norköping!
Klar intressant och spännande att se! Hade mailat innan och frågat om Elbilsparkering, vilket de hade och hade reserverat till mig!
Föredömligt!
Det var Schuko 16A, vilket för mig innebär 13A med Teslan. För att ladda upp bara körning från Stockholm hade jag behövt ca 15-16 timmars laddning.
(Ja, SuC finns på vägen så ingen fara oavsett...)
Men i stolpen fanns 2 uttag, samt en stolpe till.
Kom först att tänka på "fuladaptern" för att köra 16A schuko via den röda kontakten som någon på forumet här gjort. (Kanske inte optimalt men fungerar och ger bra mycket mer!)
Men OM man dessutom skulle hänga ut 3 st Schuko ur den där, skulle man i en sådan stolpe kunna nyttja 2x16A (så länge ingen står på den andra platsen) eller om man drar vidare till nästa, 3x16A
(eller man kan t.om. dra ner till 10 eller 13 A och fortfarande få snabbare laddning)
Självklart under förutsättning att varje uttag har sin egen säkring)
Självklart får man hänga en lapp på sladden ifall det kommer någon "var god dra ur denna vid behov av laddning" eller liknande.
Har själv provat att via röda adaptern köra både en och 2 faser (fungerar utmärkt så länge en fas är rätt så UMC får startström), så detta borde fungera.
Elsäkerhetsmässigt..visst "ajabaja", men i övrigt, någon som har tankar runt detta?
Diskutera!
/Jocce
Klar intressant och spännande att se! Hade mailat innan och frågat om Elbilsparkering, vilket de hade och hade reserverat till mig!
Föredömligt!
Det var Schuko 16A, vilket för mig innebär 13A med Teslan. För att ladda upp bara körning från Stockholm hade jag behövt ca 15-16 timmars laddning.
Kom först att tänka på "fuladaptern" för att köra 16A schuko via den röda kontakten som någon på forumet här gjort. (Kanske inte optimalt men fungerar och ger bra mycket mer!)
Men OM man dessutom skulle hänga ut 3 st Schuko ur den där, skulle man i en sådan stolpe kunna nyttja 2x16A (så länge ingen står på den andra platsen) eller om man drar vidare till nästa, 3x16A
(eller man kan t.om. dra ner till 10 eller 13 A och fortfarande få snabbare laddning)
Självklart får man hänga en lapp på sladden ifall det kommer någon "var god dra ur denna vid behov av laddning" eller liknande.
Har själv provat att via röda adaptern köra både en och 2 faser (fungerar utmärkt så länge en fas är rätt så UMC får startström), så detta borde fungera.
Elsäkerhetsmässigt..visst "ajabaja", men i övrigt, någon som har tankar runt detta?
Diskutera!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: 2 eller 3 st Shucko till 3-fas
Har tänkt samma tanke och det skulle funka tekniskt. Nen säkerhetsmässigt. Verkligen ajabaja! Om du bara ansluter ena shukon skulle den andra hänga lös med en strömförande hane!!
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Här kommer du då behöva mäta ut vad som är fas och vad som är nolla i respektive Schuko! Annars blir det inge bra!!! Att lita på dvärgbrytarna och vända stickproppen vid felvändning är inte att rekomendera.Jocce skrev:Igår var jag på ett Seminarium / Studiebesök på Rustas nya stora centrallager utanför Norköping!
Föredömligt!
Diskutera!
/Jocce
Så skulle jag kolla upp om UMC'n förväntarsig få faser som är ur fas eller om det är ok att få fasena i fas med varandra.
Tesla Model Y
Det måste definitivt vara olika säkringar på olika schuko iaf. Annars skulle inte fler bilar kunna ladda samtidigt.
bullen skrev:Har tänkt samma tanke och det skulle funka tekniskt. Nen säkerhetsmässigt. Verkligen ajabaja! Om du bara ansluter ena shukon skulle den andra hänga lös med en strömförande hane!!
Den blir väl inte auotomatiskt strömförande, eller tänker jag helt fel här?
I värsta fall får man "plugga" den eller något med en "tom" hona, vilket förvisso någon kan ta bort..dumt ja.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
gellerstam skrev:
Här kommer du då behöva mäta ut vad som är fas och vad som är nolla i respektive Schuko! Annars blir det inge bra!!! Att lita på dvärgbrytarna och vända stickproppen vid felvändning är inte att rekomendera.
Så skulle jag kolla upp om UMC'n förväntarsig få faser som är ur fas eller om det är ok att få fasena i fas med varandra.
Då jag testade att köra UMC med 3-fasadaptern och skruva ur säkringar så spelade det ingen roll om den tog L1+L2 eller L1+L3, (eller L1+L2+L3). Den måste dock alltid ha L1 för att få ström till UMC, sedan tar den det som finns.
Den behöver ingen fasordning, då den inte jobbar mellan faserna (Dvs den använder inte 380V), utan den använder fas+nolla för 230V (gånger 3 på 3-fas)
/Jocce
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
ok, men har du provat. L1 + L1 +L1 Givetvis med strömbegränsning så att säkringen inte går om du testar på 16/32A. L1 kan ju ha en 125A (29kw)säkring så vad händer om du delar den på tre?Jocce skrev:gellerstam skrev:
Här kommer du då behöva mäta ut vad som är fas och vad som är nolla i respektive Schuko! Annars blir det inge bra!!! Att lita på dvärgbrytarna och vända stickproppen vid felvändning är inte att rekomendera.
Då jag testade att köra UMC med 3-fasadaptern och skruva ur säkringar så spelade det ingen roll om den tog L1+L2 eller L1+L3, (eller L1+L2+L3). Den måste dock alltid ha L1 för att få ström till UMC, sedan tar den det som finns.
Den behöver ingen fasordning, då den inte jobbar mellan faserna (Dvs den använder inte 380V), utan den använder fas+nolla för 230V (gånger 3 på 3-fas)
/Jocce
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
gellerstam skrev:
ok, men har du provat. L1 + L1 +L1 Givetvis med strömbegränsning så att säkringen inte går om du testar på 16/32A. L1 kan ju ha en 128A (29kw)säkring så vad händer om du delar den på tre?
Nej, men ser inte syftet att dela upp en fas till 3 faser, i mitt exempel. Det blir ju en annan lösning så att säga.
Känns inte direkt vanligt att man hittar uttag som är säkrade med mer än 32A? Vad har de ens för handske?
/Jocce
Försök inte ens göra en adapter med flera Shocko in, de kan bli fel på så många sätt där både du o bilen kan ta allvarlig skada.
Trefas 32A har en större handske än den mindre röda 16A båda röda, finns för 64A+ också men då börjar vi snacka biffiga kontakter
1-Fas vet jag inte om de finns nått uttag som har mer än 16A, ska inte tro det finns.
Trefas 32A har en större handske än den mindre röda 16A båda röda, finns för 64A+ också men då börjar vi snacka biffiga kontakter

1-Fas vet jag inte om de finns nått uttag som har mer än 16A, ska inte tro det finns.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Blir fin kortis om det blir fel med
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Eftersom dom har gemensam nolla så kan den ena bli strömförande om man vänder den inkopplade åt fel håll. Och som sagt ovan, pluggar man in båda men den ena vänd så smäller det fint....Jocce skrev:bullen skrev:Har tänkt samma tanke och det skulle funka tekniskt. Nen säkerhetsmässigt. Verkligen ajabaja! Om du bara ansluter ena shukon skulle den andra hänga lös med en strömförande hane!!
Den blir väl inte auotomatiskt strömförande, eller tänker jag helt fel här?
I värsta fall får man "plugga" den eller något med en "tom" hona, vilket förvisso någon kan ta bort..dumt ja.
/Jocce
REKOMMENDERAS INTE, GÖR ABSOLUT INTE SÅ HÄR. men i teorin
Om man har 3 schuko hanar inkopplade mot 3fas Cee hona på varsin fas (L1,L2L3) förståss för att sen gå vidare till umc'n, ställ ner laddningen på skärmen till mindre än 13A/3, 4A förslagsvis.
testa L1 schukon låt L2 och L2 bara hänga oinkopplade, då kan du ta reda på hur du ska vrida schukon för att få fasen på L1. OBS FUNKAR TROLIGEN INTE MED NORSK UMC!!!
testa vidare med L1Schukon de 2 andra schuko uttagen du tänkte dig att använda, nu borde du snart veta hur resp schukouttag har nolla och fas, har du nu märkt upp dina L2 och L3 schukos med fas och nolla, så koppla in....
öka sedan strömmen på skärmen i små steg upp till max 13A
i nödfall skulle jag kanske testa, men en schuko ger max 13 km/tim tre ger 39km/t, tid att bygga kabeln? lär inte gå att köpa! Jag skulle inte vilja ha den liggandes någonstans, avstånd till ett riktigt 3fas uttag?, nej nej, men har sett värre hemma byggen trot eller ej
Om man har 3 schuko hanar inkopplade mot 3fas Cee hona på varsin fas (L1,L2L3) förståss för att sen gå vidare till umc'n, ställ ner laddningen på skärmen till mindre än 13A/3, 4A förslagsvis.
testa L1 schukon låt L2 och L2 bara hänga oinkopplade, då kan du ta reda på hur du ska vrida schukon för att få fasen på L1. OBS FUNKAR TROLIGEN INTE MED NORSK UMC!!!
testa vidare med L1Schukon de 2 andra schuko uttagen du tänkte dig att använda, nu borde du snart veta hur resp schukouttag har nolla och fas, har du nu märkt upp dina L2 och L3 schukos med fas och nolla, så koppla in....
öka sedan strömmen på skärmen i små steg upp till max 13A
i nödfall skulle jag kanske testa, men en schuko ger max 13 km/tim tre ger 39km/t, tid att bygga kabeln? lär inte gå att köpa! Jag skulle inte vilja ha den liggandes någonstans, avstånd till ett riktigt 3fas uttag?, nej nej, men har sett värre hemma byggen trot eller ej
ms 76132 "Eleamore"
Det funkar, hade en sådan lösning till en kupevärmare.
Där den ena schukon gick över en klockströmbrytare, satte på kupevärmaren kl 7 på morgonen.
Och den andra schukon gick över en sån trådlös strömbrytare, så om jag behövde sticka iväg en lördag eftermiddag, tryckte jag på fjärrkontrollen, och vips, startade värmen!
MEN!!! Då hade jag schukona inne i bilen, har man de ute, o där kommer någon o vill ladda o drar ut den ene, så är stiften strömförande!
(Går säkert o bygga någon ISLANDprotection, som detekterar om den blir strömlös så bryter den.)
Men de FAN att vi, intelligent folk, ska behöva fundera över detta 2016!! Mer laddstolpar på vägarna!

Där den ena schukon gick över en klockströmbrytare, satte på kupevärmaren kl 7 på morgonen.
Och den andra schukon gick över en sån trådlös strömbrytare, så om jag behövde sticka iväg en lördag eftermiddag, tryckte jag på fjärrkontrollen, och vips, startade värmen!
MEN!!! Då hade jag schukona inne i bilen, har man de ute, o där kommer någon o vill ladda o drar ut den ene, så är stiften strömförande!

(Går säkert o bygga någon ISLANDprotection, som detekterar om den blir strömlös så bryter den.)
Men de FAN att vi, intelligent folk, ska behöva fundera över detta 2016!! Mer laddstolpar på vägarna!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Fler, men framförallt starkare laddstolpar. Såna där klena 1-fas wannabe-laddare duger kanske för elcyklar och diverse leksaker men inte för riktiga elbilar.drakbane skrev:...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har också haft funderingen och labbat med en test-prototyp, men insett att den inte är så bra i händerna på nån annan. Det går hjälpligt att förhindra att shucko-hanarna blir strömförande. Men det är ändå en obehaglig känsla att ha dem hängande. Man kan sätta relä som kopplas in först när allt är ok samt en extra trefas 30mA jordfelsbrytare för att skydda lite mot personskador. Man kan till och med ha relän som vänder rätt fas och nolla automatiskt oavsett hur man stoppar in shuckon, men nu börjar det bli dyrt och lite väl stor burk...
... och den kommer ändå inte att fungera om det sitter enfas jordfelsbrytare, som det vanligtvis gör i nyare motorvärmarstolpar. Då kommer de omedelbart att lösa ut när man börjar lasta 2 eller 3-fasigt.
... och den kommer ändå inte att fungera om det sitter enfas jordfelsbrytare, som det vanligtvis gör i nyare motorvärmarstolpar. Då kommer de omedelbart att lösa ut när man börjar lasta 2 eller 3-fasigt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Man får 1x16A med denna koppling. Samma som om man bara kopplar in första fasengellerstam skrev:ok, men har du provat. L1 + L1 +L1 Givetvis med strömbegränsning så att säkringen inte går om du testar på 16/32A. L1 kan ju ha en 125A (29kw)säkring så vad händer om du delar den på tre?
Jag har funderat på om Tesla har varit så smarta att de lagt in detta skydd för att inte överbelasta nollan i UMC som annars skulle få summan av strömmarna i. (Vi trefas blir ju nollan obelastad.)
Blå adaptern är väl bästa sättet att få in mer 1-fas. Den nyttjar enligt vad jag förstått UMC så att nolla och fas fördelas i 2 trådar var. Klarar därmed 32A. Den berättar enligt tidigare tråd för UMC med en resistorkod att det är den som man satt i.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag har byggt en prototyp med en röd lampa mellan N och Jord för att kunna definiera polaritet. Om lampan lyser rött vänder man första stickproppen. När nästa stickpropp stoppas i (den är spänningslös då det sitter en kontaktor i serie) Om man vänder stickproppen "fel" händer inte något. Om man däremot vänder den rätt drar kontaktorn och 3-fas-uttaget blir aktiverat. Jag har använt den i några motorvärmaruttag på hotell och får då 2x8A vilket blir en helt okej laddning över natten.