Vid en ökning av effekt när vindarna i söder med närområdet inte är gynnsamma och vi skulle behöva bygga ut vår elektriska effekt i södra Sverige, snabbt som du efterfrågar, så finns det inget mer att ta utav än mer gaskraft. Gaskraft är att likställa med koldioxidberoende kraftproduktion. Du fråga efter hur gör vi plötsligt, i väntan på mer hållbar kraftproduktion i form av känkraft. Jag har svarat.Lerumsexpressen skrev: ↑17 okt 2025 17:48Ska jag uppfatta dit svar som att det inte växthusgaser och fossila utsläpp i Sverige vi ska prata om?Airlift skrev: ↑17 okt 2025 16:50Enda sättet att bygga nånting snabbt, som kan ge elektrisk effekt när det är ont om vindar, är koldioxidbaserat. Orsaken är att vattenkraft finns inte att bygga ut och det finns såpass mycket vindkraft anslutet i södra områdena att det finns ett tydligt överskott när vindarna är med oss. Men som senaste veckan, inte något att räkna med. (Knappt 1 procentenhet mer än SVK räknar med från vindkraften vid topplasttimmen..)Lerumsexpressen skrev: ↑17 okt 2025 16:44Vilka koldioxidutsläpp?Airlift skrev: ↑17 okt 2025 12:38Fler icke-svar. Jag har bara en lösning här och nu; koldioxidutsläpp.Lerumsexpressen skrev: ↑17 okt 2025 11:31
Grunden till problemet är att du har inga lösningar på utmaningarna här och nu.
Och att du vill lösa ett framtida ickeproblem i Sverige. De utmaningar som finns nu kommer och måste lösas utan ny kärnkraft, då den inte finns på plats.
Oavsett vad du känner så kommer det inte gå snabbare eller billigare bara för att det känns som om att det borde gå, då det finns inget som pekar på några mirakel.
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... fossilfri/
Som sagt, vindkraft har vi gott om visar det sig. Eller sätter du emot? Hittar du något som påvisar att den (vindkraften!) inte räcker när det fria bränslet är tillgängligt?
Såklart kan vi inte snabbare än 30år, det är bara Asien som kan. Vi är förlorade, sämst. Då var det nederlaget beslutat. Det är lika bra vi bara inriktar oss på tjänstesektorn, industri är inget vi kan längre. Batterier, bilar, känkraft. Allt låter vi asiaterna leda och utveckla. Framtiden är att ha billig el när vädret tillåter. Måste vara så!
Från elproduktion?, från transporter? Från byggnader, från konsumtion? Uppvärmning? Jordbruk?
Eller är det växthusgaser som du bryr dig om?
Det är i sak samma ”smäll” Tyskland tagit efter sina år av ”gröna” politiska inflytande.
Om det bara är koldioxid, var uppstår dessa molekylerna som du nu pratar om?
Hur vill du ha det beskrivet, om det fortfarande råder oklarheter?
Som sagt vid upprepade tillfällen, det finns inget behov av mer volatil effekt i syd. Vi ligger redan en bra bit över 50% och i närområdet ytterligare så. Härav att det blir ett signifikant överskott så snart vindarna är med oss. Det är de andra 5700 timmarna där vi inte ens ser en output ens över årsmedel-capture (ca 35%). Helgen 3-5 oktober var god, men sedan dess inte särskilt..
Min hållning har inte ändrats, jag är dock helt beredd att ändra mig när det finns något alternativ.
Läget är att vi saknar produktion när vindarna inte är goda. Samtidigt saknar vi ingen effekt när vindarna är goda. Då råder snarare ett icke nödvändigt eller för sakens skull efterfrågat överskott.
Vi har heller ingen vattenkraft av större omfattning att lagra/reglera med. Härav torde man inte ha mer vindkraft än man kan möta med vattenkraft, men nu kan vi inte bygga mer vattenkraft, de små åarna i söder är för att vara extremt övertydlig: för små.
Redan idag har det kantrat; se4 har 345MW vattenkraft och 2100MW vindkraft. Häri ligger förklaringen varför det ofta haltar betänkligt i syd.
SE3 har en helt annan situation och i norr är vattenkraften klart i majoritet.
Det är nästan så man kan se hur det artar sig och utfallet bekräftar exakt det..