Hej! Mina Hankook ventus S1 evo3 sommardäck är slut efter en (1) säsong. Jag kör inte galet men inte heller särskilt lugnt (aldrig chill mode). Jag letar efter nya sommardäck som förhoppningsvis kan vara 2-3 säsonger istället. Jag har letat och fyllt i rådgivningsformulär och undrar om någon som kan detta kan hjälpa till att tipsa vilket val som är bäst för mig? Pendlar mest på landsvägar i Skåne, ~2200 mil om året plus en bilsemester till södra Europa. Prioriterar komfort, säkerhet och samtidigt gärna något slitstarkt. Är några av dessa däcken värda att satsa på eller har ni något tips på annat däck?
Michelin Pilot Sport EV 2200kr
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 2500kr
Continental SportContact 6 2700kr
Hej! Mina Hankook ventus S1 evo3 sommardäck är slut efter en (1) säsong. Jag kör inte galet men inte heller särskilt lugnt (aldrig chill mode). Jag letar efter nya sommardäck som förhoppningsvis kan vara 2-3 säsonger istället. Jag har letat och fyllt i rådgivningsformulär och undrar om någon som kan detta kan hjälpa till att tipsa vilket val som är bäst för mig? Pendlar mest på landsvägar i Skåne, ~2200 mil om året plus en bilsemester till södra Europa. Prioriterar komfort, säkerhet och samtidigt gärna något slitstarkt. Är några av dessa däcken värda att satsa på eller har ni något tips på annat däck?
Hankook är inte intressant.
Tack på förhand!
Överlag håller lite sportigare däck sådär om man kör lite inspirerat. Det står i motsatsförhållande mot hållbarhet.
Oklart med pilot sport EV, de kanske är extra inriktade på att rulla mindre trögt och hålla lite löngre.
Jag har haft Conti Sportcontact 5 och de var lite suddgummi. Det sitter sportcontact 7 på samma bil (Audi A5 Sportback q) och trots att den går rätt få mil per år är det ganska noterbart borta från däcken. Har ingen koll på miltalet, eftersom den går så begränsat men det är inte jättelånglivade i vart fall.
Jag har dubbla uppsättningar däck till min Plaid, bland annat en omgång EPrimacy. (Udda kombo) men däcken håller imponerande bra.
De vinner inga tester i fäste men jag kommer nog få ut 7500 mil från dem som det verkar.
Tack på förhand!
Om du prioriterar komfort så skulle jag inte välja Assymetric 6. Jag har provat dem både på min 2020 M3LR och min nuvarande 2025 M3LR Highland. Jag tycker det däcket bullrade för mycket.
Du skriver att Hankook inte är intressant, men jag måste säga att Hankooks Ion Evo är det tystaste och mest komfortabla däcket jag provat på Model 3. På min förra M3LR gick jag direkt från Assymetric 6 till Ion Evo och då mätte jag en skillnad på 3 dB på motorvägen i 110 km/h. Det är en betydande skillnad som verkligen hörs. Highland är bättre ljudisolerad, så där märks skillnaden lite mindre, men helt klart är Ion Evo tystare och komfortablare även på den bilen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Just nu lutar det mot Michelin ePrimacy
255/45 R19 104V XL TL E PRIMACY MICHELIN, A, B, B (70dB).
E-Primacy finns i två varianter, en med ljuddämpningsskum och en utan. Jag har bara provat varianten utan skum, så jag vet inte hur stor skillnad det är mellan dem vad gäller buller.
Men många av dessa däck finns endast i Nordamerika. I Europa så nöjer sig många med däck som bara håller ett par tusen mil av nån anledning.
(Vissa får ju ut många tusen mil, men de kör väl som farmor anka…)
Just nu lutar det mot Michelin ePrimacy
255/45 R19 104V XL TL E PRIMACY MICHELIN, A, B, B (70dB).
E-Primacy finns i två varianter, en med ljuddämpningsskum och en utan. Jag har bara provat varianten utan skum, så jag vet inte hur stor skillnad det är mellan dem vad gäller buller.
2dB skillnad enligt dackonline, går loss på 3,25k.
Tack på förhand!
På vår gamla model Y LR AWD 2022 höll Hankook däcken 3 säsonger ca 3500 mil och var fortfarande lagliga. Dock kärring körda mil.
Men misstänker att er hjulinställning inte är korrekt.
Vår bil har rullat 6500 mil och fortfarande fullt lagliga sommardäck, 4 mm kvar runtom. Vinterdäcken har minst 6 mm kvar. Måste köra riktigt mesigt ;D
Men det blir mest motorvägsmil, då ligger man ju i jämn fart och utmanar inte direkt med kurvtagning heller.
Sista Subaru Forestern jag hade såldes vidare med originaldäcken vid 14000 mil, även samma vinterdäck som den levererades med. Började bli läge att byta pga ålder där snarare än något annat, den var 5 år gammal då.
Tack på förhand!
Om du prioriterar komfort så skulle jag inte välja Assymetric 6. Jag har provat dem både på min 2020 M3LR och min nuvarande 2025 M3LR Highland. Jag tycker det däcket bullrade för mycket.
Du skriver att Hankook inte är intressant, men jag måste säga att Hankooks Ion Evo är det tystaste och mest komfortabla däcket jag provat på Model 3. På min förra M3LR gick jag direkt från Assymetric 6 till Ion Evo och då mätte jag en skillnad på 3 dB på motorvägen i 110 km/h. Det är en betydande skillnad som verkligen hörs. Highland är bättre ljudisolerad, så där märks skillnaden lite mindre, men helt klart är Ion Evo tystare och komfortablare även på den bilen.
Håller helt med angående Hankook. De är riktigt bra nu för tiden.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Efter läst denna tråd så blev jag nyfiken på slitaget på Hankook däcken som sitter på vår Model Y som gått 100 mil. Drygt 6mm på samtliga däck tror ett nytt däck har 8-9mm? Så nästan 2mm (om det nya däcket är 8mm) på 100mil, tror inte livslängden håller 1 år Blandad landsväg och stadskörning på chill mode.
Efter läst denna tråd så blev jag nyfiken på slitaget på Hankook däcken som sitter på vår Model Y som gått 100 mil. Drygt 6mm på samtliga däck tror ett nytt däck har 8-9mm? Så nästan 2mm (om det nya däcket är 8mm) på 100mil, tror inte livslängden håller 1 år Blandad landsväg och stadskörning på chill mode.
Många sommardäck har bara 6-7mm nya.
Vinterdäck däremot brukar vara 8-10.
Har kört ca 1000 mil på hankookdäcken... Bakdäcken är inte märkbart slitna än ändå gasar jag på ibland!
2024 MYRWD solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
Hankookdäcken har grunt mönster från början. Drygt 6 mm som nya är nog rimligt.
Jag mätt nyss min Hankook Ion Evo, som jag kört med sedan i juli. Knappt 7 mm mönsterdjup. Det hör till saken att jag sällan kör mycket längre än 2500 mil på en uppsättning däck, oavsett märke.
Intressant att vissa Hankoon verkar vara för evigt medans andra slits slut på 1000 mil. Mina är jämnt slitna och bak återstår 2,5mm efter cirka 1000 mil, detta med en MY RWD. Dessa Hankook hade kostat mig 10k per halvår, orimligt. Hoppas på större lycka med Michelin eller Conti.
USA har ett system (UTQG – Uniform Tire Quality Grading) där slitstyrka anges som en siffra (t.ex. 300 = tre gånger längre livslängd än referensdäcket). Däckbranschen i Europa har lobbat emot att inkludera slittålighet i etiketten.
Tittat på lite oberoende tester.
En artikel från ADAC visar att det finns ”stora skillnader i däckslitage mellan olika tillverkare” — i studien från 2025 pekades ut att Michelin hade minst slitage medan t.ex. Bridgestone låg sämre.
Översikter för 255/45 R19 på TheTireLab listar flera däckmodeller som “all-round” för dimensionen, med indikationer på bra rullmotstånd och hållbarhet (t.ex. vissa Michelin- och Continental-varianter).
Landat i att det verkar lönar sig över tid att lägga lite extra för ett däck som visat god hållbarhet.
Kör man slut på ett par sommardäck på 1000 mil är det inte däcken som är problemet. Hjulinställning och/eller körstil snarare.
Man ska väl få använda gaspedalen eller?
Nu har jag inte köpt nya däck på många år då jag tenderar att byta bil lagom till dom är slut men… om jag skulle tvingas köpa däck så skulle jag vilja ha rena rama hockeypuckar typ. Om de ger uselt fäste skiter jag i, bara kul att sladda runt lite, så länge de klarar plattan i mattan konstant.