manneson skrev: ↑24 okt 2025 09:38
R_Edvinsson skrev: ↑24 okt 2025 08:58
AAKEE skrev: ↑24 okt 2025 01:41
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.
Just det jag menar.
Den dagen vi ser att de byter skåpen och gör V4 100% redo för 800V då tror jag vi kan förvänta oss bilar med den tekniken från Tesla.
Att släppa en bil innan denna utrullningen vore vansinne.
Det har dom ju redan gjort iom Cybertruck.
Handlar mest om att se till att de också laddar bra på 400V.
Däremot 3 och Y lär inte få 800V innan V4 är utrullat.
Cybertruck har ett batteri som är på 123kWh, dvs 60% större än 3/Y.
Ska man ladda det batteriet någorlunda snabbt på 400V så krävs en strömstyrka på 60% mer än 3/Y har idag. Det låter sig nästan inte göras, och då kommer man till samma begränsning för Tesla som övriga märken (CCS Max 500A) vilket är det som har drivit upp spänningen.
3/Y toppar 700A, men SuC v3 har tex haft 500A som max kontinuerlig ström.
Med 500A laddar man inte ens 200kW med låg SOC, och eftersom Teslas celler måste dra ned laddeffekten med ökande SOC skulle det ta lång tid att ladda, och ungefär 200kW skulle bli max laddström.
Det finns alltså en begränsning, kraftig sådan, att försöka ladda ett stort batteripack på 400V.
Strömstyrkan blir begränsande.
Att Tesla gått över till 800V för CT är därför högst naturligt.
Nya S/X (2022–>) som har 462V batteri (+15%) får 15% mer laddeffekt med samma strömstyrka än 3/Y.
S/X får en betydligt mindre begränsning i laddeffekt på andra stationer med CCS max 500A än 3/Y får och på vissa andra laddare laddar S/X med full fart där med.
800V är väldigt bra för de andra bilmärken och laddare som följer CCS-standarden men för dagens Teslor gör det ingen skillnad.
En 3/Y LR/P skulle inte gynnas av 800V-teknik jämför med dagens SuC, eftersom de levererar det bilen (batteriet) kan ta emot. Rent tekniskt skulle Tesla kunna släppa på mer laddeffekt från SuC V3/V4 men bilens batteri klarar det inte.
Begränsningen sitter inte i SuC-stationen idag, utan i bilen.