Blev lite förvånad när jag tog en Bolt på morgonen:
Pratade lite med chauffören. Enligt honom så finns det trettio stycken Mirai-taxi i lilla Tallinn, men endast fem av dessa i drift.
Trots kraftiga subventioner så var avtalen för åkarna för dåligt enligt honom. Största problemet var något jag inte kände till... Den enda vätgasstationen i Tallinn hade för lågt tryck! Det låga trycket medför att man bara kan tanka halv tank. Snart skulle de enligt honom öppna en ny station med högre tryck, men då skulle samtidigt priset på vätgasen öka.
Ett annat stort problem är utrymmen. Väldigt litet bagage och smalt baksäte.
Annars kändes bilen trevlig invändigt.
Mirai-taxi
Moderator: Redaktion
Mirai-taxi
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Mirai-taxi
Så det är i Tallin Toyota har dumpat sina Mirai.
De flesta vätgasförespråkare har väl nu gått över till att vurma för kärnkraft.
De flesta vätgasförespråkare har väl nu gått över till att vurma för kärnkraft.
Vätgas är ju bara ett lagringsmedium i detta sammahnang, och problemet har ju hela tiden varit ett sätt att producera vätgas och sen förvara den.
Lätt i teorin, men dyrt och krångligt i praktiken.
Lätt i teorin, men dyrt och krångligt i praktiken.
-
SwedishAdvocate
Samt…
Från Gåggles AI-overview:
Significant energy is lost during hydrogen production through multiple stages, with losses of 20-30% during electrolysis, 10-15% for compression and storage, and another 20-60% when converting it back to electricity via a fuel cell. Overall, this can result in a 50-80% energy loss from the initial electricity input, with most of the losses occurring in the conversion processes, not the production itself. [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ja, det är IMO det överlägset största problemet.SwedishAdvocate skrev: ↑23 okt 2025 21:53Samt…
Från Gåggles AI-overview:
Significant energy is lost during hydrogen production through multiple stages, with losses of 20-30% during electrolysis, 10-15% for compression and storage, and another 20-60% when converting it back to electricity via a fuel cell. Overall, this can result in a 50-80% energy loss from the initial electricity input, with most of the losses occurring in the conversion processes, not the production itself. [Min u.]
Är allt annat än vätgasförespråkare, tror vätgas hade sin chans när batterier var dyra(re) och laddningen långsam, nu känns det helt chanslöst, åtminstone för personbilar.
Jag tyckte dock ändå att det var intressant att få höra hur det upplevdes av någon som fått mycket erfarenhet och som har bilkörning som yrke. Han hade dessutom gått från att köra Model 3 till Miraien vilket gjorde det ännu mer intressant för mig.
Dock finns det som jag förstått det ganska goda anledningar till att just japanska tillverkare tror/trott på vätgas. En kombination av naturlig tillgång till vätgas och höga elpriser som jag förstått det.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021