Resa Mariehamn till Åbo

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Resa Mariehamn till Åbo

Inlägg av fnils »

Är det någon som provat att köra elbil mellan Mariehamn och Åbo? Dvs bara små färjor och inte typ Viking Line eller liknande.
Är det något man behöver tänka på? Finns det snabbladdare på vägen?
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Resa Mariehamn till Åbo

Inlägg av Niklas Z »

Jag reste till Åbo förra sommaren. Först färjan Grisslehamn - Eckerö. Efter en övernattning tog vi färjan Hummelvik - Torsholma. Vi övernattade på ett hotell som hette Gullvivan. Dagen därpå fortsatte vi via färjan Brändö - Osnäs till Åbo.
Hotell Gullvivan hade gratis AC-laddning, men avstånden är så korta och hastigheten låg att det inte går åt mycket ström. Jag tycker det var en mycket fin resa, med väldigt vacker skärgårdsnatur som man fick njuta av under båtfärderna och längs vägarna.
Kolla tidtabellerna för färjorna noga, för en del av dem går bara tre gånger per dygn. Det kan kräva lite planering, men jag tycker upplevelsen är värt det.
Väl på finskt fastland kan det vara bra att ha en app som heter ABC. Det är en kedja med bensinstationer som också har många laddstationer. Virtas app är också användbar, samt diverse andra. K-lataus app hade jag problem med i somras. Som tur var fick jag hjälp av några finnar som laddade bredvid mig. Trots val av svenska som språk i appen stod flera saker på finska. I området kring Mariehamn finns flera snabbladdare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare

Re: Resa Mariehamn till Åbo

Inlägg av peter69 »

Jag tog elmotorcykel till Åland och det fungerar fint med destinationsladdare på en del öar i riktning mot Åbo. Mc:n tar inte snabbladdare, men sådan finns även i Godby utöver Mariehamn. Som Niklas säger är det korta avstånd och låg hastighet, så du förbrukar inte särskilt mycket. Med mc och ganska kort räckvidd (15-20 mil) var det perfekta turer. Har funderat på att ta hela vägen till Åbo nästa år.
Skriv svar