Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2505
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad jag förstår så blir nya Mercedes GLC endast med 800 volts laddning.

Hur begränsat blir det egentligen, kollade mina körningar i Norra Sverige, Finland och Danmark de senaste åren och nu verkar det finnas 800 V laddare på de flesta sträckorna.

Tesla SuC går ju förstås inte, och inte gamla 50 kW laddare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
ObscureEconomist
Inlägg: 409
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av ObscureEconomist »

Jaså är glc likadan som cla i att man bara kan ladda på 800 volt? Det skyltar man minsann inte med.
BMW i4 M50 -22
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 104
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av ChristofferG »

När man bygger GLC i konfiguratorn finns det ett tillval för 400V, 6950:- kostar det.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4568
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av jonasl »

Stora nackdelen är ju att det ofta är otydligt vilka laddare som är 800V och inte. Visst, filtrerar man på höga effekter så får man ju med dem, men det finns 800V med lägre effekt med som man kommer missa då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Freez »

För tillfället ganska begränsade om man kollar i ChargeFinder.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8779
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av spacecoin »

ChristofferG skrev: 25 okt 2025 16:15
När man bygger GLC i konfiguratorn finns det ett tillval för 400V, 6950:- kostar det.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.
Skitdumt att göra 400v till ett tillval.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5700
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av chaffis75 »

Som jag fattat de så är de flesta laddare som är 200kw eller mer 800 volt med undantag då för Tesla suc.
Men jag hade nog ändå själv kännt de som lite jobbigt att inte ha 400 volt möjlighet.
Och som sagts tidigare, de är svårt att hitta information om de är 800 volt även om man ofta kan göra antaganden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
macky
Inlägg: 1061
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av macky »

Kört 800v senaste 2,5 åren även om jag kan ladda på 400v så har jag aldrig upplevt mig behöva det. Men kanske kan vara bra i semestertider när det är knökat. Letar alltid efter 300kW uppåt och det har aldrig varit ett problem att hitta. Skulle jag betala upp för att få 400v, troligen inte. Skulle tagit en ix3 istället ;).
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5700
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av chaffis75 »

macky skrev: 26 okt 2025 07:51
Kört 800v senaste 2,5 åren även om jag kan ladda på 400v så har jag aldrig upplevt mig behöva det. Men kanske kan vara bra i semestertider när det är knökat. Letar alltid efter 300kW uppåt och det har aldrig varit ett problem att hitta. Skulle jag betala upp för att få 400v, troligen inte. Skulle tagit en ix3 istället ;).
Eller varför inte en ex60, jag tror den kommer bli riktigt fin.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Berguv
Inlägg: 143
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Berguv »

Att ha 400v som tillval var ett RIKTIGT dumsnålt beslut av dem. GLC:n lär få många förstagångselbilare som får vatten på sin kvarn att det är omständigt med laddning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5700
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av chaffis75 »

Berguv skrev: 26 okt 2025 09:25
Att ha 400v som tillval var ett RIKTIGT dumsnålt beslut av dem. GLC:n lär få många förstagångselbilare som får vatten på sin kvarn att det är omständigt med laddning.
Håller med.. även om man kanske klarar sig utan de så är de en stor nackdel rent mentalt. Man vill helt enkelt ha möjligheten även om de i praktiken inte behövs, åtminstone några år till.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
PLA
elbilist
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av PLA »

Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5700
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av chaffis75 »

PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Jo för oss som är på detta forum tror inte jag de är ett problem med om bara bara köper en bil eller får en bil genom jobbet och saknar teknik intresset så tror jag många kommer stå vid tex en Tesla laddare och undra varför de inte fungerar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1189
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av DanneLKPG »

PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3732
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Niklas Z »

DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Det finns ju så otroligt många alternativ till Teslas laddnätverk (i och för sig kan även de vara begränsade till 400 V), så jag har svårt att se det som en stor begränsning. Under mina två utlandsresor denna sommar laddade jag mycket oftare på andra operatörers laddare än på SuC, trots att jag själv kör Tesla.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5700
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 27 okt 2025 16:51
DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Det finns ju så otroligt många alternativ till Teslas laddnätverk (i och för sig kan även de vara begränsade till 400 V), så jag har svårt att se det som en stor begränsning. Under mina två utlandsresor denna sommar laddade jag mycket oftare på andra operatörers laddare än på SuC, trots att jag själv kör Tesla.
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3732
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 27 okt 2025 17:17
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5700
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 27 okt 2025 17:32
chaffis75 skrev: 27 okt 2025 17:17
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Ok.

Ja du har ju mest laddat ac. Jag tänker mer när man kör en typ 70-100 mil på en dag genom Europa. Jag gillar då att slippa installera app överallt och få en hyffsat kWh pris.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3732
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 28 okt 2025 11:02
Niklas Z skrev: 27 okt 2025 17:32
chaffis75 skrev: 27 okt 2025 17:17
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Ok.

Ja du har ju mest laddat ac. Jag tänker mer när man kör en typ 70-100 mil på en dag genom Europa. Jag gillar då att slippa installera app överallt och få en hyffsat kWh pris.
Både första och sista dagen under resan körde vi 90-100 mil. Uppsala – Bad Segeberg (med avstickare för att hämta min särbo) första dagen och Plön – Uppsala (med avstickare till min särbo) blev sådana dagsetapper.
Jag har redan försett mig med appar innan avfärd. Vitsen med mitt upplägg är att jag under den nämnda resan aldrig stannade för att ladda, eller anpassade rutten för att ladda. Bilen laddades bara då vi ändå stannande av andra skäl. Jag tycker det är mycket värt och i jämförelse är laddappar ett mycket mindre problem än att anpassa val av rutt och stopp efter laddning. Men den låga förbrukningen hos Model 3 underlättar ett sådant sätt att resa.
Jag har gjort flera sådana resor varje år, sen restriktionerna från pandemin hävdes. Gjorde även en resa i Finland, Baltikum och Polen i somras, på likartat sätt. Då laddade jag mycket på 50 kW stolpar inne i städer där jag ändå ville stanna. Jag har ju roamingappar som Electroverse, Elli, och från EnBW och Maingau, men även andra. T ex hade jag laddat ner några finska appar innan jag åkte in i Finland. I Estland var det bra att ha en app som heter Enefit Volt. Det är lätt att hitta vad som behövs och jag fick alltid igång laddning. Enda problemet var att Chargefinder-appen ibland hade fel info om användbara betalmetoder.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av R_Edvinsson »

DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.

Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.

Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.

Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1189
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av DanneLKPG »

R_Edvinsson skrev: 28 okt 2025 12:48
DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.

Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.

Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.

Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
Köpa en Ny Merca för 800k-1100k och spara 6950kr är väl just dumsnålt (och baspriset har med all säkerhet inte ens sänkts)... Borde ingå istället för att bara krångla till det i onödan.

"Inte behövs 2025" när det på många platser fortfarande bara finns Tesla SuC är väl bevis nog på att det påståendet inte stämmer.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2505
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar vad det tillbehöret väger egentligen?

Har ju inte reflekterat över detta tidigare med 400 volts bilar, vilka operatörer har 800v?

Lidl 50kW och äldre Mer 50 kW samt Audi 100 kW laddare har det ju inte.

Alla laddare som visas som 300+ i ChargeFinder är väl 800V.
Borde väl funka med 800 volt på dessa:
EON
Circle K
OKQ8
Eviny
Mer nya kraftigare laddare
Allego
Rifil (Malmö)
Nima energy
Ionity
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
iAkita
elbilist
Inlägg: 2804
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av iAkita »

Jag ser inte att det blir begränsat alls. I princip de enda DC laddare man inte kan ladda på är SuC och gamla 50 kW laddare. Personligen använder jag mig aldrig av några av dessa då det finns gott om andra alternativ. Men om man av någon anledning vill ha dessa alternativ tillgängliga blir det naturligtvis begränsande med 800V.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
manneson
Inlägg: 1707
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av manneson »

iAkita skrev: 28 okt 2025 16:19
Jag ser inte att det blir begränsat alls. I princip de enda DC laddare man inte kan ladda på är SuC och gamla 50 kW laddare. Personligen använder jag mig aldrig av några av dessa då det finns gott om andra alternativ. Men om man av någon anledning vill ha dessa alternativ tillgängliga blir det naturligtvis begränsande med 800V.
SECC är väl ett bevis på att SUC är rätt bra att ha.
Alla vinnare, utom Nio med sitt batteribyte och nu senast nya Taycan med sitt nya stora batteri, har väl använt sig av SUC.
Skriv svar