Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2505
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Vad jag förstår så blir nya Mercedes GLC endast med 800 volts laddning.
Hur begränsat blir det egentligen, kollade mina körningar i Norra Sverige, Finland och Danmark de senaste åren och nu verkar det finnas 800 V laddare på de flesta sträckorna.
Tesla SuC går ju förstås inte, och inte gamla 50 kW laddare.
Hur begränsat blir det egentligen, kollade mina körningar i Norra Sverige, Finland och Danmark de senaste åren och nu verkar det finnas 800 V laddare på de flesta sträckorna.
Tesla SuC går ju förstås inte, och inte gamla 50 kW laddare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
ObscureEconomist
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Jaså är glc likadan som cla i att man bara kan ladda på 800 volt? Det skyltar man minsann inte med.
BMW i4 M50 -22
-
ChristofferG
- elbilist
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
När man bygger GLC i konfiguratorn finns det ett tillval för 400V, 6950:- kostar det.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4568
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Stora nackdelen är ju att det ofta är otydligt vilka laddare som är 800V och inte. Visst, filtrerar man på höga effekter så får man ju med dem, men det finns 800V med lägre effekt med som man kommer missa då.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
För tillfället ganska begränsade om man kollar i ChargeFinder.
MY RWD Vit 2023
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Skitdumt att göra 400v till ett tillval.ChristofferG skrev: ↑25 okt 2025 16:15När man bygger GLC i konfiguratorn finns det ett tillval för 400V, 6950:- kostar det.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Som jag fattat de så är de flesta laddare som är 200kw eller mer 800 volt med undantag då för Tesla suc.
Men jag hade nog ändå själv kännt de som lite jobbigt att inte ha 400 volt möjlighet.
Och som sagts tidigare, de är svårt att hitta information om de är 800 volt även om man ofta kan göra antaganden.
Men jag hade nog ändå själv kännt de som lite jobbigt att inte ha 400 volt möjlighet.
Och som sagts tidigare, de är svårt att hitta information om de är 800 volt även om man ofta kan göra antaganden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Kört 800v senaste 2,5 åren även om jag kan ladda på 400v så har jag aldrig upplevt mig behöva det. Men kanske kan vara bra i semestertider när det är knökat. Letar alltid efter 300kW uppåt och det har aldrig varit ett problem att hitta. Skulle jag betala upp för att få 400v, troligen inte. Skulle tagit en ix3 istället
.
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Eller varför inte en ex60, jag tror den kommer bli riktigt fin.macky skrev: ↑26 okt 2025 07:51Kört 800v senaste 2,5 åren även om jag kan ladda på 400v så har jag aldrig upplevt mig behöva det. Men kanske kan vara bra i semestertider när det är knökat. Letar alltid efter 300kW uppåt och det har aldrig varit ett problem att hitta. Skulle jag betala upp för att få 400v, troligen inte. Skulle tagit en ix3 istället.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Att ha 400v som tillval var ett RIKTIGT dumsnålt beslut av dem. GLC:n lär få många förstagångselbilare som får vatten på sin kvarn att det är omständigt med laddning.
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Håller med.. även om man kanske klarar sig utan de så är de en stor nackdel rent mentalt. Man vill helt enkelt ha möjligheten även om de i praktiken inte behövs, åtminstone några år till.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Jo för oss som är på detta forum tror inte jag de är ett problem med om bara bara köper en bil eller får en bil genom jobbet och saknar teknik intresset så tror jag många kommer stå vid tex en Tesla laddare och undra varför de inte fungerar.PLA skrev: ↑26 okt 2025 09:41Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.PLA skrev: ↑26 okt 2025 09:41Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3732
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Det finns ju så otroligt många alternativ till Teslas laddnätverk (i och för sig kan även de vara begränsade till 400 V), så jag har svårt att se det som en stor begränsning. Under mina två utlandsresor denna sommar laddade jag mycket oftare på andra operatörers laddare än på SuC, trots att jag själv kör Tesla.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?Niklas Z skrev: ↑27 okt 2025 16:51Det finns ju så otroligt många alternativ till Teslas laddnätverk (i och för sig kan även de vara begränsade till 400 V), så jag har svårt att se det som en stor begränsning. Under mina två utlandsresor denna sommar laddade jag mycket oftare på andra operatörers laddare än på SuC, trots att jag själv kör Tesla.
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3732
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.chaffis75 skrev: ↑27 okt 2025 17:17Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Ok.Niklas Z skrev: ↑27 okt 2025 17:32Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.chaffis75 skrev: ↑27 okt 2025 17:17Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Ja du har ju mest laddat ac. Jag tänker mer när man kör en typ 70-100 mil på en dag genom Europa. Jag gillar då att slippa installera app överallt och få en hyffsat kWh pris.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3732
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Både första och sista dagen under resan körde vi 90-100 mil. Uppsala – Bad Segeberg (med avstickare för att hämta min särbo) första dagen och Plön – Uppsala (med avstickare till min särbo) blev sådana dagsetapper.chaffis75 skrev: ↑28 okt 2025 11:02Ok.Niklas Z skrev: ↑27 okt 2025 17:32Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.chaffis75 skrev: ↑27 okt 2025 17:17Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Ja du har ju mest laddat ac. Jag tänker mer när man kör en typ 70-100 mil på en dag genom Europa. Jag gillar då att slippa installera app överallt och få en hyffsat kWh pris.
Jag har redan försett mig med appar innan avfärd. Vitsen med mitt upplägg är att jag under den nämnda resan aldrig stannade för att ladda, eller anpassade rutten för att ladda. Bilen laddades bara då vi ändå stannande av andra skäl. Jag tycker det är mycket värt och i jämförelse är laddappar ett mycket mindre problem än att anpassa val av rutt och stopp efter laddning. Men den låga förbrukningen hos Model 3 underlättar ett sådant sätt att resa.
Jag har gjort flera sådana resor varje år, sen restriktionerna från pandemin hävdes. Gjorde även en resa i Finland, Baltikum och Polen i somras, på likartat sätt. Då laddade jag mycket på 50 kW stolpar inne i städer där jag ändå ville stanna. Jag har ju roamingappar som Electroverse, Elli, och från EnBW och Maingau, men även andra. T ex hade jag laddat ner några finska appar innan jag åkte in i Finland. I Estland var det bra att ha en app som heter Enefit Volt. Det är lätt att hitta vad som behövs och jag fick alltid igång laddning. Enda problemet var att Chargefinder-appen ibland hade fel info om användbara betalmetoder.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
R_Edvinsson
- elbilist
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.DanneLKPG skrev: ↑27 okt 2025 15:23Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.PLA skrev: ↑26 okt 2025 09:41Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.
Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.
Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Köpa en Ny Merca för 800k-1100k och spara 6950kr är väl just dumsnålt (och baspriset har med all säkerhet inte ens sänkts)... Borde ingå istället för att bara krångla till det i onödan.R_Edvinsson skrev: ↑28 okt 2025 12:48Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.DanneLKPG skrev: ↑27 okt 2025 15:23Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.PLA skrev: ↑26 okt 2025 09:41Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.
Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.
Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
"Inte behövs 2025" när det på många platser fortfarande bara finns Tesla SuC är väl bevis nog på att det påståendet inte stämmer.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2505
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Undrar vad det tillbehöret väger egentligen?
Har ju inte reflekterat över detta tidigare med 400 volts bilar, vilka operatörer har 800v?
Lidl 50kW och äldre Mer 50 kW samt Audi 100 kW laddare har det ju inte.
Alla laddare som visas som 300+ i ChargeFinder är väl 800V.
Borde väl funka med 800 volt på dessa:
EON
Circle K
OKQ8
Eviny
Mer nya kraftigare laddare
Allego
Rifil (Malmö)
Nima energy
Ionity
Har ju inte reflekterat över detta tidigare med 400 volts bilar, vilka operatörer har 800v?
Lidl 50kW och äldre Mer 50 kW samt Audi 100 kW laddare har det ju inte.
Alla laddare som visas som 300+ i ChargeFinder är väl 800V.
Borde väl funka med 800 volt på dessa:
EON
Circle K
OKQ8
Eviny
Mer nya kraftigare laddare
Allego
Rifil (Malmö)
Nima energy
Ionity
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
Jag ser inte att det blir begränsat alls. I princip de enda DC laddare man inte kan ladda på är SuC och gamla 50 kW laddare. Personligen använder jag mig aldrig av några av dessa då det finns gott om andra alternativ. Men om man av någon anledning vill ha dessa alternativ tillgängliga blir det naturligtvis begränsande med 800V.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?
SECC är väl ett bevis på att SUC är rätt bra att ha.iAkita skrev: ↑28 okt 2025 16:19Jag ser inte att det blir begränsat alls. I princip de enda DC laddare man inte kan ladda på är SuC och gamla 50 kW laddare. Personligen använder jag mig aldrig av några av dessa då det finns gott om andra alternativ. Men om man av någon anledning vill ha dessa alternativ tillgängliga blir det naturligtvis begränsande med 800V.
Alla vinnare, utom Nio med sitt batteribyte och nu senast nya Taycan med sitt nya stora batteri, har väl använt sig av SUC.