"Tesla i Kalmar polisanmäls – anlitat strejkbrytare
Sedan i mars förra året har Elektrikerförbundet en blockad mot Tesla. Men de senaste två veckorna har elektriker ändå varit där och jobbat – elbilsjätten tycks ha anlitat ett företag i Norge.
– Tesla verkar inte sky några medel. Jag tycker att det är för jävligt, säger David Fernhed, ombudsman på Elektrikerförbundet."
Från och med onsdag nästa vecka, den 29 oktober, kommer all verksamhet som Cibes Kalea gör i Teslas lokaler omfattas av blockad. Det inbegriper både service- och underhållsarbeten.
Cibes Kalea tillverkar både personhissar och varuhissar och har verksamhet på sex platser i landet. Totalt anställer företaget runt 70 personer.
Påverkar knappast Tesla då det finns många andra hissföretag.
Under måndagen varslade dessutom Seko om blockad på telekomområdet.
– Nu lägger vi ett varsel på telekomområdet och det innebär att när det gäller till exempel nätverk, fiber eller telefoni så kommer vi inte hjälpa till där Tesla behöver antingen service, underhåll eller nyinstallation av de här delarna. Det finns väl inte många företag i Sverige idag som inte behöver telefoni, fiber, nätverk och jag skulle gissa att Tesla behöver det mer än många andra
De tycks glömma att Tesla har full access till Starlink
– Nu lägger vi ett varsel på telekomområdet och det innebär att när det gäller till exempel nätverk, fiber eller telefoni så kommer vi inte hjälpa till där Tesla behöver antingen service, underhåll eller nyinstallation av de här delarna. Det finns väl inte många företag i Sverige idag som inte behöver telefoni, fiber, nätverk och jag skulle gissa att Tesla behöver det mer än många andra
Har sagt det förr men skall Tesla sitta med trumf behöver de snart kontra.
Bla Skapa spökbolag för att kunna öppna laddstationerna som att klara.
Att lokala kraftbolag har rätt att blockera anslutningar gör mig skäligt förbannad och är ett galet sluttande plan.
Och ett utmärkt förslag som skulle skapa rubriker är att ”bricka” bilar som ägs av familjer i flera led till företroendevalda inom alla svenska fackförbund som har ett finger med i spelet.
Och det kan ju råka ha med att göra att de inte längre har någon uppkoppling pga konflikten.
Från och med onsdag nästa vecka, den 29 oktober, kommer all verksamhet som Cibes Kalea gör i Teslas lokaler omfattas av blockad. Det inbegriper både service- och underhållsarbeten.
Cibes Kalea tillverkar både personhissar och varuhissar och har verksamhet på sex platser i landet. Totalt anställer företaget runt 70 personer.
Har ju släppts ännu fler varsel/sympatiåtgärder senaste tiden men känns som mediaintresset är lika svalt som aktiviteten i strejktrådarna på forumet.
Inte ens att de riskerar slänga sina egna medlemmar på Holtab under bussen ger några större reaktioner, dock oklart hur mycket de levererar till Tesla.
Maffiametoderna fortsätter. Borde i och för sig vara ganska enkelt att kringgå även dessa blockader.
Kan ändå tycka att det är lite intressant med hur medierna drevar mot Tesla (primärt vänstermedia som DA mfl.) med rubriksättningar som låter mer omfattande än vad det är.
Senast igår https://da.se/2025/10/sveriges-storsta- ... mot-tesla/
”Sveriges största Fack varslar om ny blockad” låter ganska allvarligt och omfattande.
Läser man texten däremot så rör det sig om en vent-firma som har 13 anställda…
Är det bara jag som kan tycka att det känns jävligt desperat, eller är DA helt utan påverkan från LO m.fl.?
Kan ändå tycka att det är lite intressant med hur medierna drevar mot Tesla (primärt vänstermedia som DA mfl.) med rubriksättningar som låter mer omfattande än vad det är.
Senast igår https://da.se/2025/10/sveriges-storsta- ... mot-tesla/
”Sveriges största Fack varslar om ny blockad” låter ganska allvarligt och omfattande.
Läser man texten däremot så rör det sig om en vent-firma som har 13 anställda…
Är det bara jag som kan tycka att det känns jävligt desperat, eller är DA helt utan påverkan från LO m.fl.?
Det är fackets egna tidskrift som informerar om strejken, känns rimligt. Kolla Teslas egna tidskrift (X) och vad deras VD skriver, där kan man snacka om desperat, nu ska trillionen kammas hem. Klart det är facket som är girigt
Men de är lite skillnad på omsättning och resultat. För att kunna strejka måste man använda sig av pengarna från resultatet såvida inte strejken inte påverkar deras resultat negativt.
Enligt de tekniker jag lärt känna så är det inte många som strejkar men ändå kvar. Några har slutat men de som jobbar är väldigt nöjda med sin arbetsplats. Finns ingen anledning för dem att ljuga för mig. Ingen av dem är med i facket längre.
Jag läste i helgen om något som tydligen var ”svenska värderingar” Där ingick ”individens okränkbara frihet”…
Det låter ju lite ironiskt i sammanhanget.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Som vanligt så är det svävande i alla påståenden.
Som sagt ekonomi killen säger ju hälften strejkar men samtidigt finns det noll bevis för det utan han svarar flyktigt kring att det är olika källor som säger detta.
Han nämner ju även senare att metall måste rekrytera nya strejkare eftersom ”livet går vidare” så hur ligger det egentligen till ?
Och sen den anställd som blir intervjuad drar enbart upp en sak som han tyckte var jobbigt. Rejting av varandra. Kan säga att det hade även jag på ett företag, svenskt, som hade KA. Han hade chansen att nämna allt men han hade inget konkret att komma med.
Enligt de tekniker jag lärt känna så är det inte många som strejkar men ändå kvar. Några har slutat men de som jobbar är väldigt nöjda med sin arbetsplats. Finns ingen anledning för dem att ljuga för mig. Ingen av dem är med i facket längre.
Jag läste i helgen om något som tydligen var ”svenska värderingar” Där ingick ”individens okränkbara frihet”…
Det låter ju lite ironiskt i sammanhanget.
Rätta mig gärna om jag har fel men jag har hört och läst att IF Metal räknar med samtliga medlemmar som jobbar och har jobbat på Tesla som strejkande?
Om så är fallet så blir det naturligtvis missvisande.
Även sammanfattningen som lämnas i inslaget har utelämnat viss fakta som skulle kunna vara negativt för Metal så i sedvanlig SVT-anda så är man partiskt vänsterorienterad för att gynna specifika parter.
Som vanligt så är det svävande i alla påståenden.
Som sagt ekonomi killen säger ju hälften strejkar men samtidigt finns det noll bevis för det utan han svarar flyktigt kring att det är olika källor som säger detta.
Han nämner ju även senare att metall måste rekrytera nya strejkare eftersom ”livet går vidare” så hur ligger det egentligen till ?
Och sen den anställd som blir intervjuad drar enbart upp en sak som han tyckte var jobbigt. Rejting av varandra. Kan säga att det hade även jag på ett företag, svenskt, som hade KA. Han hade chansen att nämna allt men han hade inget konkret att komma med.
Ja även vi har rating hos oss som har kollektivavtal, gemene man är tyvärr dåligt insatt i vad som egentligen regleras i ett kollektivavtal, vad som är reglerat via lag och vad man kan avtala på respektive arbetsplatser.
Facket har inget egenintresse att informera/ korrigera detta då det snarare är en fördel för dom i strejken.
IF Metall hävdar att "hälften av fordonsteknikerna har gått ut i strejk", vilket kan vara sant. Men det betyder inte att hälften strejkar. Många har sagt upp sig från Tesla, slutat strejka, och börjat jobba på andra företag. Dessutom har Tesla anställt nya fordonstekniker under tiden. Så betydligt mindre än hälften strejkar nu.
Första gången att jag hör att alla i Uppsala strejkar. Stämmer det verkligen?
Ha ha, nej det stämmer inte.
Eller, ja alla där kan ju ha gått ut i strejk nu på morgonen idag, det vet jag inte.
Kan ju vara så att samtliga medlemmar där strejkar.
Det andra kanske inte är medlem i facket alternativt blivit uteslutna utav Uppland.
Är ju vanligt att metall, precis som politiker vänder och vrider så det låter bra. Är ju fortfarande ingen som står utanför och strejkar som är anställd. Bara inhyrda alternativt anställda utav metall.