Yes.
Två år med konflikten
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Två år med konflikten
Förra jobbet var ett konsultjobb med mycket resande, och eftersom jag var en av få inom mitt område som inte hade barn så blev det nästan alltid jag som fick ta grejer med kort varsel. Och jag var lite less på att jaga sista timmarna varje vecka för att få bra siffror och inte bara betala min lön när jag inte hade långa heltidsuppdrag. Nuvarande är inte så mycket resande även om det förekommer.
Sen är ju nuvarande jobb klart större med mera mjuka fördelar som gym, säker cykelparkering och bilparkering inom övervakat område, mycket semester (7 veckor + en del ATF-dagar) vilket helt klart är fackets förtjänst. Men antagligen på bekostnad av löneutveckling. En annan sak som gjort att jag stannat är att det är utvecklande och förhållandevis lätt att byta tjänst internt, eller lånas ut tillfälligt för att pröva nya grejer när det behövs resurser någonstans.
Lönen är OK men hade jag jobbat kvar som konsult utan KA hade jag haft större löneutveckling helt klart. Och mer pension. Inte värt allt i min bok, jag kommer klara mig bra ändå.
Model Y LR AWD 2022
Bra av IF Metsll att ta striden för den svenska modellen.
Vill bara väldigt tydlig med att jag inte står på Tesla Club Swedens sida i detta.
Även i USA är det vedervärdigt att se hur arbetare ”tvingas” (för att det finns inga andra jobb) arbeta under slavliknande kontrakt med extremt låga minimi löner. (Och att behöva ha ett jobb bredvid är ingen förmån)
Nej den svenska modellen är bättre alls dagar i veckan. (Men såklart inte felfri den heller.)
Vill bara väldigt tydlig med att jag inte står på Tesla Club Swedens sida i detta.
Även i USA är det vedervärdigt att se hur arbetare ”tvingas” (för att det finns inga andra jobb) arbeta under slavliknande kontrakt med extremt låga minimi löner. (Och att behöva ha ett jobb bredvid är ingen förmån)
Nej den svenska modellen är bättre alls dagar i veckan. (Men såklart inte felfri den heller.)
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Tycker det är symptomatiskt att du behöver förklara varför du är kvar på samma jobb trots sämre pension snarare än att fråga blir ”hur fixar vi denna brist med KA som gör att våra medlemmar får sämre pension”.
Visar ganska tydligt hur förändringsbenägenheten är med KA och varför positionerna är så låsta i konflikten.
Även Vela-Pekkas svar på vad som är fel med Teslas nuvarande avtal med de anställda visar ju lite hur de tänker.
Svaret ”Det är inte vårt avtal” visar ju att innehållet och villkoren spelar mindre roll för IF Metall så länge de fått bestämma villkoren.
Visar ganska tydligt hur förändringsbenägenheten är med KA och varför positionerna är så låsta i konflikten.
Även Vela-Pekkas svar på vad som är fel med Teslas nuvarande avtal med de anställda visar ju lite hur de tänker.
Svaret ”Det är inte vårt avtal” visar ju att innehållet och villkoren spelar mindre roll för IF Metall så länge de fått bestämma villkoren.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Hur attraktiv blir man på arbetsmarknaden med två års strejk i CVt?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tva- ... ner-kronor
Att Tesla jobbar med rejting av anställda är inget unikt bland amerikanska företag.
Att Tesla jobbar med rejting av anställda är inget unikt bland amerikanska företag.
MY RWD Vit 2023
Det är heller inget unikt att amerikanska företag i sverige kombinerar är med i en arbetsgivarorganisation.Freez skrev: ↑26 okt 2025 09:18Hur attraktiv blir man på arbetsmarknaden med två års strejk i CVt?
Det är inte unikt men ganska många av techbolagen har faktiskt inget kollektivavtal tex Google och Amazon.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2025 10:17Det är heller inget unikt att amerikanska företag i sverige kombinerar är med i en arbetsgivarorganisation.Freez skrev: ↑26 okt 2025 09:18Hur attraktiv blir man på arbetsmarknaden med två års strejk i CVt?
Enligt Unionen är ca 23% av privatanställda i Sverige utan kollektivavtal.
MY RWD Vit 2023
Så nu vill du (som inte äger en Tesla) gärna göra din röst hörd här inne för att påtala att alla som inte tycker som du tänker fel och på detta märkesforum (för just Tesla) föra mantrat vidare.Neostar skrev: ↑26 okt 2025 09:04Bra av IF Metsll att ta striden för den svenska modellen.
…låter ju väldigt rimligt.
En liten fråga: (du behöver inte svara) är du inne på andra märkesforum också och påtalar alla brister som de bilarna eller bolagen dras med? Typ VW, Volvo, Polestar, Zeekr och andra?
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Det har/hade ju inte svenska företag som klarna eller spotify heller.Freez skrev: ↑26 okt 2025 11:13Det är inte unikt men ganska många av techbolagen har faktiskt inget kollektivavtal tex Google och Amazon.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2025 10:17Det är heller inget unikt att amerikanska företag i sverige kombinerar är med i en arbetsgivarorganisation.Freez skrev: ↑26 okt 2025 09:18Hur attraktiv blir man på arbetsmarknaden med två års strejk i CVt?
Enligt Unionen är ca 23% av privatanställda i Sverige utan kollektivavtal.
Men bland verkstadsföretag, som ju tesla sverige räknas som, är det mycket ovanligt.
Ser du teslas verkstäder som techbolag?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag är mest förvånad över två saker efter min intervju med killarna:
Att IF Metall totalt ignorerar dem. De har blivit stämplade som strejkbrytare och svartfötter, facket gör inte ens ett försök att "vinna över" dem på sin sida, att få ut dem i strejk.
Och att vissa av de som strejkar har börjat jobba på annat håll men utan att ha sagt upp sig från Tesla. Då kan de få lön från nya jobbet plus 125% av deras gamla lön i strejkersättning. Jävligt bra deal för dem. IF Metall verkar blunda för det så länge de kan räkna dem som "strejkande".
Att IF Metall totalt ignorerar dem. De har blivit stämplade som strejkbrytare och svartfötter, facket gör inte ens ett försök att "vinna över" dem på sin sida, att få ut dem i strejk.
Och att vissa av de som strejkar har börjat jobba på annat håll men utan att ha sagt upp sig från Tesla. Då kan de få lön från nya jobbet plus 125% av deras gamla lön i strejkersättning. Jävligt bra deal för dem. IF Metall verkar blunda för det så länge de kan räkna dem som "strejkande".
Detta visar ju tydligt och klart, hur korkad F*cket verkligen är och att det enbart är principen som räknas.TiborBlomhall skrev: ↑26 okt 2025 16:05Jag är mest förvånad över två saker efter min intervju med killarna:
Skatteverket blir säkert glad, blir ju onekligen inkomst över brytpunkten för statlig skatt.TiborBlomhall skrev: ↑26 okt 2025 16:05Då kan de få lön från nya jobbet plus 125% av deras gamla lön i strejkersättning. Jävligt bra deal för dem. IF Metall verkar blunda för det så länge de kan räkna dem som "strejkande".
Att de inte försöker vinna över de som inte strejkar beror väl på att de insett att deras erbjudande försämrar för dem precis som de som valt att jobba redan insett.Uppriktige herrn skrev: ↑26 okt 2025 18:58Ja, det du beskriver sätter fingret på två ganska anmärkningsvärda saker i konflikten:
1. IF Metalls hantering av de icke-strejkande:
Att facket inte försöker vinna över dem är ovanligt, särskilt i en konflikt där man vill visa bred uppslutning. Traditionellt brukar fackförbund försöka både informera, förhandla och övertala — ibland till och med socialt eller moraliskt trycka på — för att få fler att delta. Att helt frysa ut dem och sätta etiketten strejkbrytare utan dialog signalerar snarare prestige än strategi. Det stärker knappast bilden av ett inkluderande fack, utan snarare en rörelse som tappat kontakten med sina egna medlemmar.
2. Strejkersättning parallellt med annan inkomst:
Det du hörde om folk som börjat på nya jobb men ändå får 125 % av Tesla-lönen i ersättning är i så fall ekonomiskt helt orimligt — men juridiskt kan det faktiskt hända om facket inte har tydliga kontroller. IF Metall betalar ju ersättning baserat på att personen inte arbetar för konfliktarbetsgivaren, inte nödvändigtvis att personen är arbetslös. Om någon lyckas ”dubbeldippa” (lön + strejkersättning) är det dels ett hål i systemet, dels ett tecken på att IF Metall prioriterar antalet namn på listan framför saklig kontroll.
Att IF Metall skarvar med antalet strejkande är ju inget nytt så att de ”tolererar” dubbeldippande är ju inte förvånande.
TMS LR UltraRed, FSD
Man kan undra om lagen skulle vara så att om du är arbetsgivare med 25 st anställda skall du ha kollektivavtal. Då skall man mao visa medlem i en arbetsgivareorganisation. Precis som trafikförsäkring, hemförsäkring mm. Detta för att stödja den svenska modellen. Då hade det inte varit något tjafs.
Så om 25 st anställda och ingen är medlem i ett fack ska man ändå ha KA? Nej. Tänk om och tänk rätt.Mickep skrev: ↑27 okt 2025 07:34Man kan undra om lagen skulle vara så att om du är arbetsgivare med 25 st anställda skall du ha kollektivavtal. Då skall man mao visa medlem i en arbetsgivareorganisation. Precis som trafikförsäkring, hemförsäkring mm. Detta för att stödja den svenska modellen. Då hade det inte varit något tjafs.
Det var lite det jag menade, att det är helheten över tid som är viktig och att man har förutsättningar att leva och må bra utanför arbetstid också.jonasl skrev: ↑25 okt 2025 23:36Förra jobbet var ett konsultjobb med mycket resande, och eftersom jag var en av få inom mitt område som inte hade barn så blev det nästan alltid jag som fick ta grejer med kort varsel. Och jag var lite less på att jaga sista timmarna varje vecka för att få bra siffror och inte bara betala min lön när jag inte hade långa heltidsuppdrag. Nuvarande är inte så mycket resande även om det förekommer.
Sen är ju nuvarande jobb klart större med mera mjuka fördelar som gym, säker cykelparkering och bilparkering inom övervakat område, mycket semester (7 veckor + en del ATF-dagar) vilket helt klart är fackets förtjänst. Men antagligen på bekostnad av löneutveckling. En annan sak som gjort att jag stannat är att det är utvecklande och förhållandevis lätt att byta tjänst internt, eller lånas ut tillfälligt för att pröva nya grejer när det behövs resurser någonstans.
Lönen är OK men hade jag jobbat kvar som konsult utan KA hade jag haft större löneutveckling helt klart. Och mer pension. Inte värt allt i min bok, jag kommer klara mig bra ändå.
Jag har fått bra erbjudanden också hos bolag utan KA, men ser jag till helheten där jag jobbar så är det svårt att slå. Sen tror jag att det hade varit bra hos min arbetsgivare utan KA också för ledningen har en sån inställning till personalen och vi har det bättre än KA på en hel del punkter, men med KA så slipper jag fundera på många parametrar vilket är skönt.
Så han längtar tillbaka till jobbet och kollektivavtalet har inget med honom att göra utan något större ? OKEJ.
https://da.se/2025/10/teslastrejken-tva ... re-an-mig/
https://da.se/2025/10/teslastrejken-tva ... re-an-mig/
- TeslaKotte
- Teslaägare
Dessa — långa tankestreck (tillsammans med textens innehåll) får det att lukta AI-svar långa vägar här.Uppriktige herrn skrev: ↑26 okt 2025 18:58Ja, det du beskriver sätter fingret på två ganska anmärkningsvärda saker i konflikten:
Att facket inte försöker vinna över dem är ovanligt, särskilt i en konflikt där man vill visa bred uppslutning. Traditionellt brukar fackförbund försöka både informera, förhandla och övertala — ibland till och med socialt eller moraliskt trycka på — för att få fler att delta. Att helt frysa ut dem och sätta etiketten strejkbrytare utan dialog signalerar snarare prestige än strategi. Det stärker knappast bilden av ett inkluderande fack, utan snarare en rörelse som tappat kontakten med sina egna medlemmar.
Det du hörde om folk som börjat på nya jobb men ändå får 125 % av Tesla-lönen i ersättning är i så fall ekonomiskt helt orimligt — men juridiskt kan det faktiskt hända om facket inte har tydliga kontroller. IF Metall betalar ju ersättning baserat på att personen inte arbetar för konfliktarbetsgivaren, inte nödvändigtvis att personen är arbetslös. Om någon lyckas ”dubbeldippa” (lön + strejkersättning) är det dels ett hål i systemet, dels ett tecken på att IF Metall prioriterar antalet namn på listan framför saklig kontroll.
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Hela internet börjar bli nerlusat med AI genererat innehåll nuförtidenTeslaKotte skrev: ↑27 okt 2025 11:29Dessa — långa tankestreck (tillsammans med textens innehåll) får det att lukta AI-svar långa vägar här.Uppriktige herrn skrev: ↑26 okt 2025 18:58Ja, det du beskriver sätter fingret på två ganska anmärkningsvärda saker i konflikten:
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja, jag fick det intrycket direkt. Vissa uppriktiga herrar är nog inte särskilt uppriktiga.TeslaKotte skrev: ↑27 okt 2025 11:29Dessa — långa tankestreck (tillsammans med textens innehåll) får det att lukta AI-svar långa vägar här.Uppriktige herrn skrev: ↑26 okt 2025 18:58Ja, det du beskriver sätter fingret på två ganska anmärkningsvärda saker i konflikten:
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Hur skulle dom göra det tänker du ?TiborBlomhall skrev: ↑26 okt 2025 16:05Att IF Metall totalt ignorerar dem. De har blivit stämplade som strejkbrytare och svartfötter, facket gör inte ens ett försök att "vinna över" dem på sin sida, att få ut dem i strejk.
Ska dom stoppa dom på väg till jobbet ? ska dom försöka få tag i deras privata mobilnummer och tjata där ?
och vad skulle dom vinna på det ?
Då hoppas jag att du har på fötterna för det gasnka allvarliga påståendet ? ..och att det inte är en källa i stil med "Ööhh, en kille på golvet jag inte ens vet namnet på sa att det var så" nu igen ?Och att vissa av de som strejkar har börjat jobba på annat håll men utan att ha sagt upp sig från Tesla. Då kan de få lön från nya jobbet plus 125% av deras gamla lön i strejkersättning. Jävligt bra deal för dem. IF Metall verkar blunda för det så länge de kan räkna dem som "strejkande".
..Och där inkluderas givetvis enmans och fåmans/familjeföretag som av naturliga skäl inte har KA..
Hur många procent av dessa 23 är sådana ? 20 ?
Intressant klipp från Riks och Grufman.
https://www.youtube.com/watch?v=1iCxKDCAic4
https://www.youtube.com/watch?v=1iCxKDCAic4
Om det är någon som läst Teslas ansälningsavtal, så vore det intresant att höra vad det står om bisysslor.TiborBlomhall skrev: ↑26 okt 2025 16:05Jag är mest förvånad över två saker efter min intervju med killarna:
Problemet är att Tesla har lite att vinna på att avslöja eventuellt extraknäck.
Det är Facket som betalar för de strejkande och Tesla har inga kostnader, skulle de börja kolla upp anställda så kommer vänstermedia vrida det till att stora stygga Tesla jagar och förföljer sina anställda.
Och även om facket skulle få alla bevis i världen presenterade för att de skulle förekomma extraknäck hos annan verkstad så kommer de fortsätta blunda då det motarbetar deras mål.
Det finns således ingenting att förlora för de strejkande att först plocka ut 125% lön från IF metall och jobba heltid på annan verkstad och då få ut dubbel lön om man vill.
Detta om något borde våra såkallade oberoende medier granska, om det stämmer och skulle komma fram så skulle förtroendet för Facket sjunka drastiskt
Det är Facket som betalar för de strejkande och Tesla har inga kostnader, skulle de börja kolla upp anställda så kommer vänstermedia vrida det till att stora stygga Tesla jagar och förföljer sina anställda.
Och även om facket skulle få alla bevis i världen presenterade för att de skulle förekomma extraknäck hos annan verkstad så kommer de fortsätta blunda då det motarbetar deras mål.
Det finns således ingenting att förlora för de strejkande att först plocka ut 125% lön från IF metall och jobba heltid på annan verkstad och då få ut dubbel lön om man vill.
Detta om något borde våra såkallade oberoende medier granska, om det stämmer och skulle komma fram så skulle förtroendet för Facket sjunka drastiskt
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk