Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1131
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av Dinsdale »

Det förefaller vara väldigt mycket dyrare per kWh att köpa ett hemmabatteri än att köpa en bil bara för att komma åt batteriet, sen vaska resten.

När det blir dags att byta bil kanske man skulle behålla den gamla, plocka ur batteriet och delarna som behövs, därefter kasta resten. Rent krasst borde det väl räcka att bara parkera bilen på tomten, sen modda den så man kan få ut ström ur den och inte bara ladda. Måhända till grannarnas förtret med en massa bilvrak i trädgården.

Finns det lösningar för att konvertera model 3 till hemmabatteri än? Leaf-batterier har jag förstått är ganska enkelt att nyttja som hemmalagring.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
larkar
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av larkar »

Det finns en del projekt som löser detta, och Tesla 3&Y är med på listan över batterier som stödjs.
https://github.com/dalathegreat/Battery ... eries-list
Tillsammans med en inverter på listan
https://github.com/dalathegreat/Battery ... rters-list
Tillsammans och med en ESP32 är det teknisk möjligt att göra om bilbatterier till hemma batterier.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19957
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av Bjelke »

Bara nyare model S & X på listan…? Tvärtom hade varit lite mer logiskt ju,
för det borde väl också gå? Och mer nära till hands att hända typ nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4578
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av jonasl »

Har kollat på Dalas videos om det här, det är så otroligt rätt tänkt tycker jag. Blir ju sugen på att skaffa ett skrotat batteri bara för sakens skull.

Extremt prisvärt jämfört med kommersiella lösningar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av airdrive »

Ja, helt krasst är det inte typ billigare att köpa elbil i stället för hemmabatteri, så får man batteri på köpet 😂
M3 LR 2023
larkar
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av larkar »

Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4578
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av jonasl »

Om inte annat så kommer det hålla uppe priset på begagnade bilar så länge batteriet är helt, även om det är degraderat ganska mycket. Även ett 85kWh Model S-batteri som bara har 60kWh kvar är ett stort batteri!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2382
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av jpetters »

Någon som byggt en installation med Tesla batteri som bas?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6485
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av AAKEE »

Läs här avseende 3/Y som hemmabatteri:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.320519/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4393
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av Tellus »

larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6485
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 27 okt 2025 06:54
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
9 kWh är ju int mycket.

Måste man inte ha eller skaffa solceller för att få bidrag på batteriet?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4393
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 27 okt 2025 08:07
Tellus skrev: 27 okt 2025 06:54
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
9 kWh är ju int mycket.

Måste man inte ha eller skaffa solceller för att få bidrag på batteriet?
Vet ej, jag fick 50% bidrag på batteri och växelriktare.
Har 34kWh nu. Huset drar så lite så det räcker gott. AI köper och säljer vid höga/låga priser.
Bra när effekttariffer införs också.
Men man får nog inte tillbaka pengarna, kanske om man säljer huset.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
wheels
Inlägg: 737
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Konvertera model 3 till hemmabatteri istället för att byta in?

Inlägg av wheels »

Tellus skrev: 27 okt 2025 09:55
AAKEE skrev: 27 okt 2025 08:07
Tellus skrev: 27 okt 2025 06:54
larkar skrev: 24 jan 2024 13:33
Solbatterier är dyra, tittar man på Almasolar, ett 10 kWh för €4400, ungefär 4800:-/kWh
Bildelsbasen har ett Kia e-niro 64kWh för 100', 1600:-/kWh. 439 mil så inte direkt sopslut. En tredjedel av priset mot ett riktigt solbatteri.
Risken är väl att det kommer att bli en stor efterfrågan av begagnade elbilsbatterier om inte priset på solbatterier sjunker, det verkar ju möjligt att få igång till en inverter.
Med kommande effekttariffer och svängningar i elpriset kommer väl efterfrågan att öka, men alla har inte en lämplig plats att hänga upp ett begagnat elbilsbatteri och en inverter.
Man får 50% bidrag på solcellbatteri, efter bidrag ca 22000kr inkl installation för Sigenergy 9kWh(användbart) till exempel
9 kWh är ju int mycket.

Måste man inte ha eller skaffa solceller för att få bidrag på batteriet?
Vet ej, jag fick 50% bidrag på batteri och växelriktare.
Har 34kWh nu. Huset drar så lite så det räcker gott. AI köper och säljer vid höga/låga priser.
Bra när effekttariffer införs också.
Men man får nog inte tillbaka pengarna, kanske om man säljer huset.
Beror ju på vad man betalat för grejorna. Har ju ett Nissan Leaf 62kWh batteri som jag har haft igång en 10-11 månader.
Räknar jag på vad jag betalat nu, jämfört med vad jag betalade förra året med samma solpaneler, så kommer jag att tjäna in batteriet på under 5 år. En av fördelarna är ju på vintern när man köper billigt på natten och kan sälja dyrt på dagen.
Batteriet blir ju dock ganska hårt cyklat, så jag får se vad som händer, men enligt batteriets bms så ligger jag fortfarande på 95% SoH
Skriv svar