Volkswagen ska bygga batterifabrik

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Volkswagen ska bygga batterifabrik

Inlägg av vigge50 »

Nu läcker det tydligen ut information om att Volkswagen planerar att bygga en egen batteristorlek som ska vara i "mång miljard klassen" vilket tyder på något i klass med Gigafactory kanske?

http://electrek.co/2016/05/26/vw-batter ... -vehicles/
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Re: Volkswagen ska bygga batterifabrik

Inlägg av TeslaMartin »

Ja, det börjar röra på sig även för gamla drakarna - bra med utbud om några år!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Va bra.

Det kommer behövas mer batterier än vad Tesla kommer kunna tillverka.
Jag behöver till exempel byta i min ficklampa snart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk. Jag tror inte på det förrän jag ser det. Jag tycker att de ska börja konvertera motorfabriker till batterifabriker. Då kan vi börja snacka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte det är effektivt att bygga om motorfabriker till batterifabriker. Men det är ju bra om de lägger pengarna på batterier istället för fossilmotorer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Startar de en egen batterifabrik av betydelse, så kan man utgå från att de räknar med att tillverka en rackarns massa elbilar också...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Gustafsson skrev:
Startar de en egen batterifabrik av betydelse, så kan man utgå från att de räknar med att tillverka en rackarns massa elbilar också...
Ja eller ficklampor.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Gustafsson skrev:
Även om man räknar med att bygga hybrider, så går det ju år en himla massa batterier, om en stor del av produktionen elektrifieras.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Hammar skrev:
Gustafsson skrev:
Även om man räknar med att bygga hybrider, så går det ju år en himla massa batterier, om en stor del av produktionen elektrifieras.
Volkswagen har nog tvingats till en ordentlig funderare kring sin framtid efter dieselgate.
De storsatsade ju på diesel tidigare, men den dörren är stängd för dem nu. Tippar att det inte är otänkbart att de bytt strategi och nu avser att hårdfokusera antingen på hybrider eller batteribilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Hammar skrev:
Gustafsson skrev:
Volkswagen har nog tvingats till en ordentlig funderare kring sin framtid efter dieselgate.
De storsatsade ju på diesel tidigare, men den dörren är stängd för dem nu. Tippar att det inte är otänkbart att de bytt strategi och nu avser att hårdfokusera antingen på hybrider eller batteribilar.

Om så är fallet så kan man ju säga att det kommit något positivt ur fusket?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Nu var det bara en gissning från min sida.. fast det är inte alls orimligt att de känt sig tvingade att satsa ordentligt på något ordentligt miljövänligt eftersom de nu hos vanligt folk associeras med miljöovänlighet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Nu var det bara en gissning från min sida.. fast det är inte alls orimligt att de känt sig tvingade att satsa ordentligt på något ordentligt miljövänligt eftersom de nu hos vanligt folk associeras med miljöovänlighet.
Håller med.
Skriv svar