BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

ObscureEconomist

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Kommer de 50 mil wltp min bil har på sommaren om jag håller mig runt 95-100 iaf som många vägar här uppe i norr är skyltade. BMW är väl de märke som brukar ligga närmast wltp I tester.

Räknar vi på att ix 60 har en wltp på 700 nu och en epa range på 585 så vid samma förhållande för nya ix3 borde man få runt 67 mil räckvidd I epa range. Känns som det räcker gott och väl.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 30 okt 2025 15:33
Släpper de sedanen med samma batteripack, får väl ändå anses troligt? Då har vi en Tesla-utmanare tror jag!
Jag har dålig koll på det, är det samma platform och lika höga celler är det väl risk att det inte blir en så låg bil?

Jag har sett att BMW tenderar att bygga fronter på många nya bilar som är ganska maffiga.
Oklart varför, eller om de bara försöker få med sig all luft som finns?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev: 30 okt 2025 22:49
current skrev: 18 okt 2025 13:28
Varit och kikat på denna, fin bil och bra event. Sköna säten fram och bak, större invändigt än vad man kan tro. Om jag ska säga något negativt är det väl att det inte är en "riktig" BMW. Alltså sätter man sig i en X5 direkt efter man suttit i en iX3 så är skillnaden extremt stort i hur insidan känns och ser ut. Men X5 är ju också klassen över, kanske nya X5 blir bättre. Men även 3-serien har lite bättre material som merinoläder-stolar och bättre rattknappar. Hade lite svårt för den ratten och touch-knapparna men man kanske vänjer sig. Men nu är det ju så att trenden går mot billigare bilar eftersom att köpkraften gått ner. BMW gör det ändå bra eftersom det är soft touch på i princip alla ytor. Den svarta pianolacken lyser också med sin frånvaro. Frågan man kan ställa sig är om bilen är för bra, och vad som kommer sen. Tror verkligen på plattformen men hade gärna sett ett 70-90kwh LFP-batteri med bra prestanda och ett lägre pris på bilen. Vore också kul om dom släpper lite fler färger. Tycker detta är ett bra alternativ till Model Y. BMW iX3 blir så klart dyrare men man har också 30kwh+ större batteri, bättre laddning och hela bygger kändes mer premium än Tesla.

Små saker som vilket tyg man använder för inredningen, där Tesla påminner om filtbeklädd amerikansk sport-fiskebåt. Och BMW har finare / tätare fibrer och blir då lättare att dammsuga och hålla rent. Små skillnader men det märks att Model Y sparat in på en hel del saker. Eftersom att iX3 även har parkeringssensorer, radar med mera kommer det bli en mycket bättre bil i slutändan. Bara dom får ner leveranstiden och börjar erbjuda andra batteripaket / drivlinor så tror jag det kommer bli en storsäljare.

Frågan jag tycker är hur Tesla ska fortsätta framåt, dom har nu uppdaterat Model Y men fortfarande så har man rätt dålig laddprestanda. Man har också skalat bort otroligt mycket. Jag vet från min Model 3 hur ryckig den kan vara i stadstrafik, att torkarna går igång trots sol och att den spökbromsar. Det kommer man helt slippa med BMW iX3.
Har nu kollat på Elbilsmagasinets genomgång av iX3 på YT. Jag tar hellre lite sämre kvalitet på filten i Model Y framför all hårdplast man har nedtill på dörrarna i iX3. De har uppenbarligen inte velat slösa på den fina filten i dörrfickorna dessutom där det är bara plast. Model Y har t o m hela b-stolpen inklädd i mjuka material nedtill….

Tyskarna har tappat det rejält när det kommer till inredningsmaterialen. Snålas in överallt hos både BMW, Audi och Mercedes.
Jag väljer hellre fungerande assistanssystem, längre räckvidd och snabbare laddning än mjuka material längst ned på B-stolpen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

ObscureEconomist skrev: 30 okt 2025 23:06
Kommer de 50 mil wltp min bil har på sommaren om jag håller mig runt 95-100 iaf som många vägar här uppe i norr är skyltade. BMW är väl de märke som brukar ligga närmast wltp I tester.

Räknar vi på att ix 60 har en wltp på 700 nu och en epa range på 585 så vid samma förhållande för nya ix3 borde man få runt 67 mil räckvidd I epa range. Känns som det räcker gott och väl.
Jag körde Luleå-Skellefteå tur och retur, iX60 med 21”.
Jag hade farthållaren inställd på 119km/h båda vägarna.
Jag förbrukade då 57% på 287km vilket ger en 100-0 räckvidd på ca 50 mil. Jag körde exakt samma sträcka tillbaka inom en timme. Så uppför/nedför/vind borde ta ut sig ganska bra.
Den har 66mil WLTP. Så 15 mil ner typ. Eller 75%.
lawe

Inlägg av lawe »

När någon frågar brukar jag säga att min egen räckvidd är ca 2-3 timmar i stöten. Då brukar det även vara lämpligt att ladda bilen.

Teoretisk maximal räckvidd är ganska ointressant i en majoritet av användningsfallen.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Ju högre hastighet jag kan hålla ju längre tid kan jag köra.
Kan jag hålla 160kmh+ kan jag köra 4-5 timmar i stöten.
Men måste jag köra landsväg i 80-90 pallar jag inte mer än 2-3, om ens det.
Sjukt plågsamt att köra sakta. 🤷‍♂️
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

mikebike skrev: 30 okt 2025 22:13
Nect skrev: 30 okt 2025 21:54
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2025 21:30
Maw skrev: 30 okt 2025 21:19
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40

Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Vilka tror det?
Jag trodde alla hade koll på att man i de allra flesta användningsfall inte uppnår WLTP med någon bil.
Jag kan tänka mig att många nya elbilskunder som inte tidigare haft elbil kan tro att WLTP räckvidden uppnås.

Kilowatt och kilowattimmar är det nog många som inte har så bra koll på.
Tyvärr är det så. Många som aldrig tidigare haft elbil tror att räckvidden är den man gör reklam för. Brukar säga att man får dra bort 15 mil eller så, så är man i närheten av en räckvidd som kan uppnås sommartid.

Träffade en herre som precis köpt sin Q8 55 som var besviken över att han inte ens kom i närheten av räckvidden som säljaren sa.
Men de tyckte att den angivna förbrukningen stämde när de körde avgasbil?
Troligtvis inget som de någonsin reflekterat över.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Emg skrev: 31 okt 2025 08:16

Jag förbrukade då 57% på 287km vilket ger en 100-0 räckvidd på ca 50 mil. Jag körde exakt samma sträcka tillbaka inom en timme. Så uppför/nedför/vind borde ta ut sig ganska bra.
Vad hade du för medelhastighet?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Arctic Drifter skrev: 31 okt 2025 16:01
Emg skrev: 31 okt 2025 08:16

Vad hade du för medelhastighet?
Vet inte tyvärr, men Luleå-Skellefteå är väldigt jämn fart på kvällen. Inga sträckor där man behöver hålla någon speciellt låg fart, och lite trafik. Så bara någon km i start och slut som är stadskörning.
Jag har ett annat exempel från sommaren när vi körde fullastat och mycket mer aggressivt (ofta 130km/h+). Då laddade vi på första stoppet efter 42 mil med 14% kvar. Ger 49mil 100-0%.

Ska bli intressant hur vintern slår om det kommer göra stor skillnad. Bilen är stor och tung, så förhoppningsvis kanske uppvärmningen gör mindre skillnad än på min föregående Tesla 3…
Vi är väldigt nöjda med iX:en iaf. Är väl priset som är lite tråkigt, men faceliften känns ändå mer prisvärd än förra modellen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag har presenterat en beräkning i ett tidigare inlägg där det högre luftmotståndet jämfört med tex en model S är inräknat (både luftmotstånd Cd och Frontarea). Det i sig gör att vi vet vilken mängd med extra effekt /energi per sträcka som krävs.

I elbilar är det så hög verkningsgrad att om man minskar förlusterna med 50%, så är det ändå en väldigt liten del (säg att elmotorer och invertrar ligger på ~90-95% verkningsgrad totalt.)

Den större vikten på bilen plus det högre luftmotståndet orsakar en märkbar ökning i förbrukning jämfört med en model S, där bara ökningen i luftmotståndet motsvarar ungefär skillnaden i batterikapacitet mot en model S. (då är inte det ökade rullmotståndet pga högre fordonsvikt med).

De energimängder som går åt för tex 120km/h för rull- och luftmotstånd blir en förbrukning som omöjligen går komma under.

För en iX3 neue klasse, med de värden på Cd och vikt som finns blir energiåtgången för att flytta en iX3 i 120km/h 162Wh/km.
Mindre än det kommer det aldrig kunna bli, precis som man inte kan lyfta 1 kg utan en lyftkraft på 1 kg.

Då är inga förluster i motorer/invertrar, växellåda/drivlina inräknade, och rullmotståndet räknat lite för enkelt för att vara exakt.
Dessutom är inte energiåtgången för bilens system(vara igång inräknade) och inte heller värme eller kyla.

En model S kostar cirka 600W att hålla vaken under körning, vilket blir ~5Wh per km.
Motorer drivlina med kanske 95% verkningsgrad om det är absolut top notc.

Sammanlagt är vi på 176Wh, utan kabinvärme eller kyla påslaget. Med utnyttjande av alla usable 108.7kWh blir det 617km. Det innebär sannolikt att köra tills bilen stannar, så i praktiken om man vill ladda senaste på noll blir det kortare.

Som jämförelse blir beräkningen på en model S long range palladium 128Wh/km för luft- och rull motstånd.
I praktiken drar bilen ~165-170Wh/km i 120km/h. Det är alltså ett påslag för förluster på cirka 35-40Wh/km.

Skulle tro att det kommer vara svårt att köra en iX3 i 120 under 162+35 = 197Wh/km.
Medc det som grund kommer man 551km på 108.7kWh.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det är är värt att tänka på att bilens hastighetsmätare visar fel. Jag vill minnas att under SECC för något år sedan medverkade en BMW i4, som hade en klart större felvisning än Teslorna. Om bilens hastighetsmätare visar t ex 120 km/h kanske farten inte är mer än exempelvis 114 km/h. Det kommer naturligtvis att leda till lite lägre förbrukning.
Nu säger jag inte att det är så med iX3, men det skulle kunna vara så, vilket kan leda till att användare rapporterar låg förbrukning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

lawe skrev: 31 okt 2025 10:15
När någon frågar brukar jag säga att min egen räckvidd är ca 2-3 timmar i stöten. Då brukar det även vara lämpligt att ladda bilen.

Teoretisk maximal räckvidd är ganska ointressant i en majoritet av användningsfallen.
Det är rätt skönt att slippa stanna bara för att ladda. För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall utan att stanna (38 mil).
Idag har jag kört 49 mil med ett stopp. Vi laddade i Mantorp och själva laddningen tog 28 minuter. Eftersom jag tidigare påstod att man borde lägga på 10 minuter för tidsförlusten det innebär att köra av och på motorvägen tog jag tid idag. Det tog 3:30 + 4:10, så knappt 8 minuter får man lägga på.
Idag hade vi mackor och termos med oss och fikade på en bänk medan bilen laddades.
Hade vi inte behövt ladda så hade vi nog fikat i Väderstad, det hade varit trevligare och varmare (+6 i Mantorp). :lol:

PS. Med en praktisk räckvidd på 551 km skulle jag kunna köra hela vägen till landet utan att ladda, vilket innebär frihet att stanna var man vill och dessutom billigare "bränsle" även om förbrukningen är högre än för min MY.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
macky

Inlägg av macky »

mikebike skrev: 31 okt 2025 18:17
lawe skrev: 31 okt 2025 10:15

Det är rätt skönt att slippa stanna bara för att ladda. För två veckor sedan körde jag hem från Sundsvall utan att stanna (38 mil).
Idag har jag kört 49 mil med ett stopp. Vi laddade i Mantorp och själva laddningen tog 28 minuter. Eftersom jag tidigare påstod att man borde lägga på 10 minuter för tidsförlusten det innebär att köra av och på motorvägen tog jag tid idag. Det tog 3:30 + 4:10, så knappt 8 minuter får man lägga på.
Idag hade vi mackor och termos med oss och fikade på en bänk medan bilen laddades.
Hade vi inte behövt ladda så hade vi nog fikat i Väderstad, det hade varit trevligare och varmare (+6 i Mantorp). :lol:

PS. Med en praktisk räckvidd på 551 km skulle jag kunna köra hela vägen till landet utan att ladda, vilket innebär frihet att stanna var man vill och dessutom billigare "bränsle" även om förbrukningen är högre än för min MY.
Det är bra att veta att man kan slippa ladda, men inte alltid så behagligt. Sträckkörde från landet utanför Nyköping till Gbg i somras för att hämta sonen på Gothia cup. 39 mil och ett mycket trängande behov av att lätta på trycket när jag var framme. Sen vill man ju inte stanna i onödan och ska man ladda vill man ha tillräckligt låg SoC. Själv kör jag aldrig mer än 70 mil per dag i praktiken. Så länge man klarar det på ett stopp så är jag fine. Klarar man det utan att ladda är det ju inte en nackdel men skulle inte förändra ngt egentligen (å vi är inte där än). Man behöver ändå stanna och äta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det är klart att räckvidd är något som de som inte har elbil funderar över mer, och framförallt har problem att greppa.
Vi som har, vet att det är en ickefråga för en modern elbil.

Trots det är det såklart skönt med rejäl räckvidd, det ger fler möjligheter att göra som man vill.

Jag hade bara tänkt ladda en gång till Stockholm (93mil) i somras Härnösand , men efter 40 mil med familj ombord behövdes kaffe/toa/hundmarsch etc, så det blev att stanna och då ladda eftersom vi parkerade på en SuC. Model S > räckvidd än familj.

Flera laddningar är ju snabbare än en lång, det greppar inte folk riktigt heller. Generellt tror man att varje stopp är en timme.
Det är nog något som vi kan hjälpas åt att sprida, att laddningarna oftast är väldigt korta. (det blir såklart dessutom inte sämre med en iX3 med 400kW max ladd.)

De längre resor jag har gjort har egentligen inte väntat på laddning (toabesök och kaffeinköp har tagit samma tid. Under SECC gjorde jag 5 laddstopp på i snitt 12.4 minuter, på 165 mil. En iX3 laddar mycket snabbare, drar mer ström men bordeinte ha längre laddtid.

Ibland är kanske långladdning inte dumt, om man ändå måste äta.
1suc.png
snabbast.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

mikebike skrev: 31 okt 2025 06:57
ReNewAble skrev: 30 okt 2025 22:49
current skrev: 18 okt 2025 13:28
Varit och kikat på denna, fin bil och bra event. Sköna säten fram och bak, större invändigt än vad man kan tro. Om jag ska säga något negativt är det väl att det inte är en "riktig" BMW. Alltså sätter man sig i en X5 direkt efter man suttit i en iX3 så är skillnaden extremt stort i hur insidan känns och ser ut. Men X5 är ju också klassen över, kanske nya X5 blir bättre. Men även 3-serien har lite bättre material som merinoläder-stolar och bättre rattknappar. Hade lite svårt för den ratten och touch-knapparna men man kanske vänjer sig. Men nu är det ju så att trenden går mot billigare bilar eftersom att köpkraften gått ner. BMW gör det ändå bra eftersom det är soft touch på i princip alla ytor. Den svarta pianolacken lyser också med sin frånvaro. Frågan man kan ställa sig är om bilen är för bra, och vad som kommer sen. Tror verkligen på plattformen men hade gärna sett ett 70-90kwh LFP-batteri med bra prestanda och ett lägre pris på bilen. Vore också kul om dom släpper lite fler färger. Tycker detta är ett bra alternativ till Model Y. BMW iX3 blir så klart dyrare men man har också 30kwh+ större batteri, bättre laddning och hela bygger kändes mer premium än Tesla.

Små saker som vilket tyg man använder för inredningen, där Tesla påminner om filtbeklädd amerikansk sport-fiskebåt. Och BMW har finare / tätare fibrer och blir då lättare att dammsuga och hålla rent. Små skillnader men det märks att Model Y sparat in på en hel del saker. Eftersom att iX3 även har parkeringssensorer, radar med mera kommer det bli en mycket bättre bil i slutändan. Bara dom får ner leveranstiden och börjar erbjuda andra batteripaket / drivlinor så tror jag det kommer bli en storsäljare.

Frågan jag tycker är hur Tesla ska fortsätta framåt, dom har nu uppdaterat Model Y men fortfarande så har man rätt dålig laddprestanda. Man har också skalat bort otroligt mycket. Jag vet från min Model 3 hur ryckig den kan vara i stadstrafik, att torkarna går igång trots sol och att den spökbromsar. Det kommer man helt slippa med BMW iX3.
Har nu kollat på Elbilsmagasinets genomgång av iX3 på YT. Jag tar hellre lite sämre kvalitet på filten i Model Y framför all hårdplast man har nedtill på dörrarna i iX3. De har uppenbarligen inte velat slösa på den fina filten i dörrfickorna dessutom där det är bara plast. Model Y har t o m hela b-stolpen inklädd i mjuka material nedtill….

Tyskarna har tappat det rejält när det kommer till inredningsmaterialen. Snålas in överallt hos både BMW, Audi och Mercedes.
Jag väljer hellre fungerande assistanssystem, längre räckvidd och snabbare laddning än mjuka material längst ned på B-stolpen.
Det är ju en annan diskussion om man väljer att betala mer för större batteri och tycker att assistanssystemen hos BMW är bättre. Var kommentaren om att Tesla har sparat på inredningen som jag opponerade mig mot. För egen del så är det tveksamt om de få fördelarna man får med iX3 överväger den större prislappen vs Model Y.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar