Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 10:26
SwedishAdvocate skrev: ↑02 nov 2025 07:34
toppo skrev: ↑02 nov 2025 07:22
Baeckman skrev: ↑01 nov 2025 23:39
Ja, kanske är dags att åka och provköra en id.7. Har ju fortfarande inte gjort det. Fördel Enyaq är ju dessutom att jag redan har vinterhjul till den. Förresten, passar samma hjul till id.7an tro? Någon som vet?
Provköra är alltid bra, då brukar man känna om det känns rätt. Det är en annan dimension på däcken på ID7 mot ID4/Enyaq så de passar inte rakt av.
Men det finns nog de som kör med dessa däck ändå på ID7, vet inte om det medför problem. [Min u.]
Det undrar jag…
Jag skulle kolla
noga så att det inte blir några problem innan jag monterar hjul som inte är original på en bil. Funkar ET, eller kommer däckens slitbana hamna för långt ut. Såg en rätt ny Seat för någon dag sedan. Rejäla fälgar på den bilen. Men fälgarna såg ut att sitta lite, lite för långt ut i hjulhusen. Fanns säkert ett gäng som tyckte det såg bra ut för X månader sedan. Men nu hade bilen även några rejäla rostangrepp runt dom där hjulhusen…
Gissar att det inte blir särskilt roligt ifall man monterar tredjepartshjul som blästrar kanterna på hjulhusen. Finns det ens fristående verkstäder som tar i rost nu för tiden?… Så då åker man väl på att byta hela karossektioner istället… Lär ju kunna kosta en slant…
Har du någonsin hört talas om någon som tvingats byta "hela karossektioner" pga rost på en bil som är mindre än 3 år gammal?
Förstår inte riktigt hur jag skulle kunna få höra talas om det… Och jag tror ju inte sådana här uppgifter är publika heller…
1. Men för det första tror det är ovanligt att folk som köper bilar för ~530K – +1 miljon K (eller leasar ngt motsvarande), inte kollar upp vad det är för tredjepartshjul dom ev. monterar på en sån bil. Och rätt många kör väl vidare med originalfälgar, så då är det ju överhuvud taget inte en faktor. Så nej… Jag tror inte det är särskilt vanligt att den här kundkategorin klantar till det och monterar dit fälgar som blästrar sönder hjulhuskanterna med rostangrepp som följd.
2. Tror de flesta sådan här skador där folk trycker ut hjulen ur hjulhusen med spacers (eller vad dom nu gör), härstammar från typ andra eller tredje ägare. Finns t.ex. två stycken lite äldre BMW 3-serie som brukar stå parkerade i kvarteren där jag bor. Dom ända rostangreppen på dom bilarna är just runt hjulhusen. …Och inte direkt fackmannamässigt åtgärdade om vi säger så… Gissar att det var typ ngt sånt här scenario som låg till grund för dom rostskadorna.
EDIT:
Jag köpte tredjepartshjul med vinterdäck till en gasdriven golfklasskombi för X antal år sedan. 16-tumsfälgar med några kontinentala friktionsdäck från Nokian (Bor och kör mest i södra änden av det här landet). Innan jag beställde så kikade jag efter dimension och ET i bruksanvisningen. Fanns ingen info. Då åkte jag och pratade med en servicehandläggare hos en märkesverkstad. Den vägen fick jag dimension och ET på ett par 16-tums originalfälgar som passade till min bil. Sen beställde jag tredjepartshjulen från
dackonline. Tror dom fälgar jag valde var listade med 4 valbara ET till min bilmodell. Jag jämförde så klart med de uppgifter jag fått från servicehandläggaren och tog fälgar med ett ET så att dom inte satt längre ut i hjulhusen än ovan nämnda originalfälg.