Använda cigg-laddare, vad skall man tänka på

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Rymdmannen69

Använda cigg-laddare, vad skall man tänka på

Inlägg av Rymdmannen69 »

Hej!

Jag funderar på att dra nytta av cigg-laddaren som finns i min tesla, både för att driva en dammsugare avsedd för just städning av bilen men även för att kunna ladda laptops via USB-C (och ja, då självklart med en cigg-laddare + USB-C-kabel båda avsedda för högre effekter).

Tanken är ju att bilen har ett batteri på 400kg som galant klarar av att ge nog med energi för att 2 ton fordon skall kunna röra sig i trafiken så det borde ju inte vara något problem att driva betydligt mindre saker som en handhållen dammsugare och en laptop, eller hur?

Förutom den lilla detaljen att bilen har ett 12-volts batteri, utöver det vanliga på 400kg. Ett batteri man inte vill laddas ur eller blir "uttjänt" eftersom rätt mycket i bilen slutar att fungera då (t.ex något så grundläggande som att få öppnat laddluckan). Dessutom skulle detta 12-volts batteri tydligen vara inblandat i all laddning som sker inne i kupén, t.ex via cigg-laddaren vilket både gör mig lite fundersam samt leder till min, kanske något breda, fråga:

Om man vill slippa bekymmer med 12-volts-batteriet i sin Tesla, vad är det för best-practices som gäller om man skall använda laptops, dammsugare och annat som matas via cigg-uttaget? I vilka lägen (om några) kan man lita på att cigg-uttaget endast belastar det stora 400kg-batteriet i bilen? I vilka lägen vet jag garanterat att laddning via cigg-uttaget endast drivs av det stackars 12-volts-batteriet?

Ni vet, vilka fantastiska möjligheter och vilka häpnadsväckande fallgropar erbjuder cigg-laddaren till oss hugade bilägare?

Jag har försökt googla men inte hittat något riktigt bra svar. (...och nej, Chatgpt och Co är inte intressanta alternativ i det här läget, jag litar inte på deras svar helt enkelt)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Använda cigg-laddare, vad skall man tänka på

Inlägg av holden »

Mycket bra fråga. Jag köpte teslas kompressor för att kunna reglera däcktrycket men vet inte om jag vågar använda den annat än i nödsituation just pga att den går på 12v uttaget.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
manneson

Inlägg av manneson »

Allt du kan koppla in drivs via 12v.
Du kan inte driva något överhuvudtaget direkt via HV-batteriet.
Kort sagt erbjuds exakt samma möjligheter som i en avgasbil.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

manneson skrev: 04 nov 2025 23:22
Med den skillnaden att i en fossilbil laddar generatorn 12v-batteriet när man kör, hur det underhållsladdas i en elbil vet man ju inte riktigt. Det är heller inte bara att slänga i ett annat batteri om man skulle dra ur det så inget man vill utmana.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Rymdmannen69

Inlägg av Rymdmannen69 »

holden skrev: 05 nov 2025 00:48
Med den skillnaden att i en fossilbil laddar generatorn 12v-batteriet när man kör, hur det underhållsladdas i en elbil vet man ju inte riktigt. Det är heller inte bara att slänga i ett annat batteri om man skulle dra ur det så inget man vill utmana.
Det är väl bättre än så för 12-volts-batteriet i en fossilbil. När motorn väl är igång behöver väl inte 12-volts-batteriet överhuvudtaget stå för laddningen via cigg-uttaget utan det är bilens generator som håller upp spänningen där.

Min tanke var att Teslan gjorde likadant när bilen var startad, dvs det stora batteriet underhållsladdar 12-volts-batteriet och då även övrigt i kupén.

Teoretiska funderingar är alltid intressanta, men vilka praktiska erfarenheter har andra på forumet haft av att driva kraftigare saker som dammsugare eller laptops via cigg-uttaget? Verkligheten borde vara något mellan ytterligheterna "har gjort det varje dag i tio år utan några problem" å ena sidan och "provade en gång och blev tvungen att bärga bilen och köpa nytt 12-volts-batteri" å andra sidan och jag är mycket intresserad av hur det fungerat.

Eller är det ingen därute som någonsin driver kraftigare saker än mobiler i sina Teslors cigg-uttag?
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Det har historiskt funnits några här som har kört LED-ramper på sina Teslor. Vill minnas att det vid något tillfälle varit issues när man kopplat in dom nån stans under frunken och vid denna högre förbrukning fått spännningsfall på lågvoltsystemet med tillhörande felmeddelanden.

Med det sagt så pratar vi helt annan strömförbrukning än vad en laddare till datorn eller en dammsugning drar. Jag tror inte du behöver vara orolig alls!
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Välj att aktivera 12V utttaget permanent (kan göras i bilens meny, iaf på min M3) så bör du kunna ladda dator och damsuga i nån vecka iaf vid fulladdat HV batteri😁.

Det bör inte orsaka några bekymmer med 12V batteri, glöm inte att avaktivera funktionen efter du är klar bara, drar onödigt mkt viloström annars.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lågspänningsbatteriet underhållsladdas kontinuerligt från högspänningsbatteriet.
Nyare bilar har 16V vilket viss utrustning ogillar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Vi har haft Tesla i över 10 år och har dragit massor över 12V (har jag hört av en kompis :roll: ) utan problem:
- 50A kontinuerligt till husvagn.
- Frys/kyl inne i kupén konstant igång med 40 grader utomhus.
- Laptop och mobiler liggandes och laddar via permanent ström.
- Dammsugit och kört kompressor på laddplatser.

Jag har övervakat via ScanMyTesla och 12V-systemet är väldigt robust; DC-DC:n ligger typ hela tiden runt 1kW och levererar oavsett vad jag drar... Ibland peakar den till 1.5 kW, ibland ner till 500W.

Tesla S85D
Tesla X100D

OBS!
Denna DC-DC slutar vara aktiv under typ 15% SoC och då går det fort utför med det lilla 12V-batteri som är med hög extra last...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Lite nyfiken på hur du kopplat in husvagnen, de stiften saknas väl i uttaget på våra bilar?

Vore grymt att kunna låna lite från bilen om man har husvagn (vi har lite lösa planer på att köpa en).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 05 nov 2025 00:48
All förbrukning över 12V kommer från 400V batteriet via en DC-DC konverter så länge bilen är vaken.
(Bilen levererar inte ens ström över 12V-uttsgwt om bilen sover, right?)

När bilen är vaken står DC-DC för all 12V (eller 16V för en sån bil). Lågvoltsbatteriet är bara till för att hålla ett fåtal vilofunktioner igång när bilen sover plus att få kontaktorerna att dra som väcker bilen.

Man tömmer inte 12V batteriet på det sättet eftersom det levereras betydligt mindre effekt där än DC-DC-konvertern kan leverera.

Enda gången det sker att 12V kan bli utdraget är när folk kopplar på kraftiga extraljus direkt på 12V-bussen så att DC-DC konvertern inte kan leverera bilens behov plus extraljusen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

jonasl skrev: 05 nov 2025 12:07
Lite nyfiken på hur du kopplat in husvagnen, de stiften saknas väl i uttaget på våra bilar?

Vore grymt att kunna låna lite från bilen om man har husvagn (vi har lite lösa planer på att köpa en).
På vår gamla X från 2017 är alla stift kopplade, inklusive permanent 12V och "engine" 12V.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nicklas skrev: 05 nov 2025 14:38
jonasl skrev: 05 nov 2025 12:07

På vår gamla X från 2017 är alla stift kopplade, inklusive permanent 12V och "engine" 12V.
Det var bättre förr. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Man skulle fulmata alltid-på-stiftet från 12v-uttaget bak!

Tänkte isåfall köpa en Yeti eller Ecoflow och ställa i husvagnen sen kan den ju få laddas både av solceller, via 230v-intaget i husvagnen och från bilens 12v.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar