"Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7655
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

"Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elbussar i Sverige kan styras från Kina

30 oktober 2025, 10:23

[…] Ingenjörerna upptäckte att kontrollen över den kinesiska elbussen kan tas över av tillverkaren i Kina. De kan bland annat uppdatera programvaran som de vill, göra alla diagnoser i bussen. Allvarligast av allt är att de kan kontrollera bussens batteri och strömförsörjning. Elbussarna från Yutong finns även i Sverige.
– I teorin skulle bussen därför kunna stoppas eller göras obrukbar av tillverkaren”, rapporterar Ruter. […

https://carup.se/avslojat-elbussar-i-sv ... fran-kina/
Originalkällan?:
https://ruter.no/en/ruter-with-extensiv ... tric-buses

Alternativa källor:
https://www.thelocal.no/20251029/oslo-o ... urity-flaw
https://www.carscoops.com/2025/11/norwa ... rom-china/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kin

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 04 nov 2025 23:10
Elbussar i Sverige kan styras från Kina

30 oktober 2025, 10:23

[…] Ingenjörerna upptäckte att kontrollen över den kinesiska elbussen kan tas över av tillverkaren i Kina. De kan bland annat uppdatera programvaran som de vill, göra alla diagnoser i bussen. Allvarligast av allt är att de kan kontrollera bussens batteri och strömförsörjning. Elbussarna från Yutong finns även i Sverige.
– I teorin skulle bussen därför kunna stoppas eller göras obrukbar av tillverkaren”, rapporterar Ruter. […

https://carup.se/avslojat-elbussar-i-sv ... fran-kina/
Originalkällan?:
https://ruter.no/en/ruter-with-extensiv ... tric-buses

Alternativa källor:
https://www.thelocal.no/20251029/oslo-o ... urity-flaw
https://www.carscoops.com/2025/11/norwa ... rom-china/
Du verkar ha lite negativt bias… Läser du ens texten innan du delar?

OTA. Jättefarligt. FUD FUD FUD, klickbait från slaskkällor och skitjournalistik om man nu ens kan kalla det journalistik.

”The Chinese supplier has digital access to control systems for software updates and diagnostics. In theory, this could be exploited to affect the bus.”

”We've found that everything that is connected poses a risk -- and that includes buses,"

Jag är chockad. :roll:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 883
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av tesla newbie »

Även om möjligheten skulle finnas teoretiskt vad skulle kineserna vinna på detta? Deras mål är ju att sälja sina bussar utomlands. CCP:s ekonomiska strategi är (grovt förenklat) att hålla ekonomin igång med överproduktion som man sedan säljer till underpris utomlands. Varför skulle de äventyra sin export genom sådana här saker.

Media skäller på Trump och oron är stor att USA:s demokrati är på väg utför, men vi använder dagligen telefoner och åker gladeligen runt i elbilar som teoretiskt sett kan fjärrstyras av Trump-administrationen :-)
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 05 nov 2025 08:28
Men vi åker gladeligen runt i elbilar som kan fjärrstyras av Trump-administrationen :-)
”Allvarligast av allt är att de kan kontrollera bussens batteri”. :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7655
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kin

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 05 nov 2025 08:22
SwedishAdvocate skrev: 04 nov 2025 23:10
Elbussar i Sverige kan styras från Kina

30 oktober 2025, 10:23

[…] Ingenjörerna upptäckte att kontrollen över den kinesiska elbussen kan tas över av tillverkaren i Kina. De kan bland annat uppdatera programvaran som de vill, göra alla diagnoser i bussen. Allvarligast av allt är att de kan kontrollera bussens batteri och strömförsörjning. Elbussarna från Yutong finns även i Sverige.
– I teorin skulle bussen därför kunna stoppas eller göras obrukbar av tillverkaren”, rapporterar Ruter. […

https://carup.se/avslojat-elbussar-i-sv ... fran-kina/
Originalkällan?:
https://ruter.no/en/ruter-with-extensiv ... tric-buses

Alternativa källor:
https://www.thelocal.no/20251029/oslo-o ... urity-flaw
https://www.carscoops.com/2025/11/norwa ... rom-china/
Du verkar ha lite negativt bias […
Du har rätt. Jag har en negativ bias. Och i det här fallet kan jag inte se hur den kan vara varken orättvis eller felaktig.

(Och bilden här nedan är ganska exakt två månader gammal.)

Bild

Källa:
https://apnews.com/article/putin-xi-hot ... eaa9a85d21
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1189
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av Arctic Drifter »

OTA-uppdateringar och fjärrstyrningar är alltid en risk, sen kanske de flesta av oss anser att den är acceptabel men det är ändå en risk. Jag tror inte det viktiga är om utrustningen är kopplad till USA, Ryssland eller Kina. Det viktiga är att den är uppkopplad och det är en risk. Kanske funkar acceptabelt nu när man ännu får säkerhetsuppdateringar, kanske inget större problem för den som byter bil vart tredje år men för oss som kan tänka oss att köra bilar som är >10 år eller mer kommer detta bli ett problem.

För mig är det inte frågan om utan när det inträffar.

Vi måste ändå vara några här som arbetar i verksamheter som omfattas av NIS1-lagstiftningen, har man gjort det jobbet så bör man vara medveten om detta. Om inte annat så kommer betydligt fler bli involverade nu när NIS2-lagstiftningen snart träder i kraft.

Bedriver man t.ex. verksamhet inom transport som kopplas till kontinuiteten i den samhällsviktiga tjänsten, kan man då verkligen acceptera risken att ha utrustning som är uppkopplad till en kinesisk tillverkare?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kin

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 05 nov 2025 08:36
spacecoin skrev: 05 nov 2025 08:22
Du verkar ha lite negativt bias […
Du har rätt. Jag har en negativ bias. Och i det här fallet kan jag inte se hur den kan vara varken orättvis eller felaktig.
Nä... precis.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av spacecoin »

Arctic Drifter skrev: 05 nov 2025 08:51
OTA-uppdateringar och fjärrstyrningar är alltid en risk, sen kanske de flesta av oss anser att den är acceptabel men det är ändå en risk. Jag tror inte det viktiga är om utrustningen är kopplad till USA, Ryssland eller Kina. Det viktiga är att den är uppkopplad och det är en risk. Kanske funkar acceptabelt nu när man ännu får säkerhetsuppdateringar, kanske inget större problem för den som byter bil vart tredje år men för oss som kan tänka oss att köra bilar som är >10 år eller mer kommer detta bli ett problem.

För mig är det inte frågan om utan när det inträffar.

Vi måste ändå vara några här som arbetar i verksamheter som omfattas av NIS1-lagstiftningen, har man gjort det jobbet så bör man vara medveten om detta. Om inte annat så kommer betydligt fler bli involverade nu när NIS2-lagstiftningen snart träder i kraft.

Bedriver man t.ex. verksamhet inom transport som kopplas till kontinuiteten i den samhällsviktiga tjänsten, kan man då verkligen acceptera risken att ha utrustning som är uppkopplad till en kinesisk tillverkare?
Även om du har ett sunt resonemang så är det lite FUD ändå. "Fjärrstyrning", nej. "Fjärrdiagnostik", ja.

Hot- och riskanalys är väl en del av all verksamhet och de flesta upphandlingar för man hoppas?

Ibland finns det dock enkla lösningar. I detta fall: Sätt en foliebit på antennen eller dra ur simkortet när den inte ska felsökas eller uppdateras. Klart. Kinaspöket neutraliserat.

EU har ju lagstiftning och typ-godkänannen av transportfordon f.ö.
tesla newbie
Inlägg: 883
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av tesla newbie »

Nu har även SVT plockat upp det:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/buss ... -fran-kina

Vet inte om journalister är allmänt obildade inom IT, men detta gäller ALLA uppkopplade apparater som stödjer OTA. Andra tänkbara rubriker:

"Trump kan ta över din iPhone"
"Musk kan leka radiobil med din Tesla"

Vi väljer att lita på Trump och Musk, men tror att Xi Jinping har något enormt intresse av att slå ut Norges kollektivtrafik.
Även om jag inte alls gillar CCP, så är deras huvudmål att sitta kvar vid makten i Kina. På vilket sätt skulle en förstörd Norsk kollektivtrafik bidra till det målet?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8075
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild
Ukraina behövde inga drönare för att slå ut rysk laddinfrastruktur.

22 mars 2022:
"Ryska elbilister rapporterar att flera snabbladdstationer längs motorväg M11 mellan St Petersburg och Moskva är nu ur funktion och visar pro-Ukrainska meddelanden.

“Call Service, No plugs available” visar elbolaget Rosetti Elektrotransports snabbladdare, följt av “Ära åt Ukrajna! Ära åt hjältarna!” och “Putin är en k*k! Död åt fienden!”

Ryska bolaget Gzjeljprom som levererade laddarna skapade bara ett vackert(?) hölje som de fyllde med komponenter från Ukrainska bolaget AutoEnterprise. Laddarna körde fortfarande AutoEnterprises mjukvara och hade tydligen kontakt med Ukrainska huvudkontoret. Som vid krigets utbrott kunde ladda ner ny mjukvara som inaktiverade dem och visade en sista hälsning från bolaget.

Rosetti Elektrotransport och Gzjeljprom försöker nu ladda ny mjukvara i laddarna och få igång dem igen."

https://teslaclubsweden.se/ukraina-har- ... stationer/

Så ja, ifall det blir krig kan apparater med fjärruppdatering slås ut av sina leverantörer. Precis som Ericsson har makten att slå ut telekommunikation i många länder. Men i fredstid är detta bara löjligt.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1189
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av Arctic Drifter »

spacecoin skrev: 05 nov 2025 09:01
Även om du har ett sunt resonemang så är det lite FUD ändå. "Fjärrstyrning", nej. "Fjärrdiagnostik", ja.

Hot- och riskanalys är väl en del av all verksamhet och de flesta upphandlingar för man hoppas?

Ibland finns det dock enkla lösningar. I detta fall: Sätt en foliebit på antennen eller dra ur simkortet när den inte ska felsökas eller uppdateras. Klart. Kinaspöket neutraliserat.

EU har ju lagstiftning och typ-godkänannen av transportfordon f.ö.
Jag vet inte om du misstolkade mig men jag tycker inte att fjärrdiagnostik är mer acceptabelt än fjärrstyrning :D

Hot- och riskanalys borde vara en aktiv del i detta men det är ju inte det hos alla verksamheter, EU har ju inte skickat ut regelverket (inklusive krav på sanktionsavgifter) för att jävlas, det är otroligt många verksamheter som brister i detta.

Folie kanske funkar för foliehattarna men elbussarna som den här tråden gäller är väl ändå inte privatägda? Tänker inte att det ska vara ett alternativ att upphandla uppkopplade bussar och sedan lösa bristen med foliebit, då har ju hot- och riskanalysen varit bristfällig redan i upphandlingsförfarandet :)
tesla newbie skrev: 05 nov 2025 09:16
På vilket sätt skulle en förstörd Norsk kollektivtrafik bidra till det målet?
Samhället har väl ändå märkt av en ökad förekomst av störningsoperationer, att det finns en potentiell risk att främmande makt t.ex. kan frysa X % av en busspark är väl verkligen något som kan störa. Men återigen, risken man tar med detta är ju inte bara att det ska finnas något politiskt incitament, finns möjligheten och öppningen så kan någon annan otillbörligen ta över detta. Rent teoretiskt, är det en risk som är värd att ta?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av spacecoin »

Arctic Drifter skrev: 05 nov 2025 09:34
Rent teoretiskt, är det en risk som är värd att ta?
Rent teoretiskt kan alla bussar med uppkoppling bli hackade oavsett leverantörsland, och använder man internet kan man bli av med alla pengar och värre, så vad gör man ens här? :lol:

Går man över gatan kan man dö osv.

Påminner mig om vad en legend inom säkerhetsarbete, Marcus Ranum, som bl a byggde vita husets första brandvägg och webb skrev på 90-talet.

The ultimately secure firewall:
https://www.ranum.com/security/computer ... index.html

"The fact is, that if you're connecting your network to anything else, you're running a risk. Period. Usually, that risk can be reduced, often dramatically, by employing basic security precautions such as firewalls. But a firewall is a risk reduction system, it is not a risk mitigation system -- there is, always, some danger that something can go fatally wrong with anything built by humans.

The firewall above is the only 100% guaranteed secure solution [kabeltång]."

Hur kommer sig att kom att tänka på den här obskyra artikeln? Jag har viss erfarenhet på området om man säger så och Ranum skrev en endorsement på baksidan av en bok jag författade på området. Även Bruce Schneier gillade den.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8075
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi har också en "in case of emergency" sax hängande på en kedja bredvid inkommande Internetsladd på företaget :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7655
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 05 nov 2025 09:53
Arctic Drifter skrev: 05 nov 2025 09:34
Rent teoretiskt, är det en risk som är värd att ta?
…] Marcus Ranum […] Bruce Schneier […
Har dom skrivit något om kinesiska bussar …eller bilar? På X kanske? Mitt konto på X där jag tog ställning för Ukraina blev raderat… Kommer jag åt sån info på X med enbart sökningar på Google?

Det enda jag hittade med en snabb sökning, som var någorlunda relaterat, var den här gamla artikeln från 2014…

https://www.voanews.com/a/explainer-how ... 17974.html

Någon annan kanske är bättre på att hitta ngt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 06 nov 2025 00:32
spacecoin skrev: 05 nov 2025 09:53
Arctic Drifter skrev: 05 nov 2025 09:34
Rent teoretiskt, är det en risk som är värd att ta?
…] Marcus Ranum […] Bruce Schneier […
Har dom skrivit något om kinesiska bussar …eller bilar?
Nej, dom är ju säkerhetsexperter till skillnad från clownen på Carup som skrivit FUD-artikeln som du startade träden med.

Källan (Ruter, Oslos lokaltrafik) är noggrann och säkerhetsutreder bussarna och finner att de är säkra nog men att det är bra om Norge tar fram riktlinjer och krav.

Jag förstår inte hur man kan vinkla en text där till att bussarna är ett hot och "kan styras från Kina" enligt din trådrubrik. Finns bussarna i Sverige? Förklara gärna.

Rubriken borde vara "Leverantör av bussar kan uppdatera och felsöka dem utan att ta in alla på service".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 05 nov 2025 09:34
Samhället har väl ändå märkt av en ökad förekomst av störningsoperationer, att det finns en potentiell risk att främmande makt t.ex. kan frysa X % av en busspark är väl verkligen något som kan störa.
Det är ju exakt sånt som en av de främmande makterna sysslar med. Påverkan i fred och för att bryta stridsviljan hos civilbefolkningen i krig.

Anledningen att just den främmande makten drar tex kryssningsrobotar rakt in i storstäder är för att ställa till sån oreda och lidande att civilbefolkningen förr eller senare hellre ger upp.

Man vill nog inte ha lokal och linjetrafik som ideligen strejkar och inte går lita på.

Just kommunikationer, tillgång till el- och färskvatten är sånt som fort gör det väldigt jobbigt för befolkningen när det inte fungerar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie
Inlägg: 883
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av tesla newbie »

Slutsatsen är väl att alla saker som är uppkopplade mot internet och stödjer OTA-uppdatering av mjukvaran kan potentiellt fjärrstyras. Var saken är tillverkad är inte så relevant.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8804
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Elbussar i Sverige kan styras från Kina"

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 06 nov 2025 09:16
Arctic Drifter skrev: 05 nov 2025 09:34
Samhället har väl ändå märkt av en ökad förekomst av störningsoperationer, att det finns en potentiell risk att främmande makt t.ex. kan frysa X % av en busspark är väl verkligen något som kan störa.
Det är ju exakt sånt som en av de främmande makterna sysslar med. Påverkan i fred och för att bryta stridsviljan hos civilbefolkningen i krig.

Anledningen att just den främmande makten drar tex kryssningsrobotar rakt in i storstäder är för att ställa till sån oreda och lidande att civilbefolkningen förr eller senare hellre ger upp.

Man vill nog inte ha lokal och linjetrafik som ideligen strejkar och inte går lita på.

Just kommunikationer, tillgång till el- och färskvatten är sånt som fort gör det väldigt jobbigt för befolkningen när det inte fungerar.
Man ska göra ordentliga utredningar i alla typer av infra-upphandlingar som Ruter har gjort i detta fall och analysera riskerna. Det gör att leverantören blir bättre och att systemet blir säkrare.

Att rapportera som Carup och andra gör är ohederligt.
Skriv svar