Detta väcker en hel del frågor om hur vi som befintliga elbilsägare och framförallt blivande/potentiella elbilsägare påverkas.
Detaljerna är inte klara och jag har inte all information men det ska tydlligen inte längre bli tillåtet att ladda i ett vanligt vägguttag annat än "i nödfall". Istället ska villaägare och fastighetsägare vad jag förstår tvingas installera laddstoplar/laddningsuttag som kommer kosta
ca 10 000 kr plus moms. Detta motiveras med risker med bränder vid fel laddning hemma och flera elbilsbränder i Norge pekas ut...underförstått Tesla Model s. Om det blir så att privatpersoner och företag tvingas betala 10 k plus moms för att några få klantat till det med sin hemmaladdning hemma tar man sig för pannan. Att tex ladda en Tesla med förlängningskabel från ett 16 A 400 volts uttag eller ett vanligt schuko-uttag är inga som helst problem med en kabel som har rätt dimension.
För mig framstår det hela som ett sätt att skapa ytterligare en tröskel för människor att våga skaffa elbil som är pådrivet av lobbysm i EU snarare än en fråga om säkerhet och förenklad standard för elbilar. Om TTIP-avtalet går igenom (vilket jag för övrigt är emot av en rad skäl), skulle jag som jurist hos Tesla ironiskt nog stämma varenda enskilda stat inom EU som inför detta då det skadar amerikanska bolags (läs Tesla Motors) intressen. På juridiska grunder skulle jag så som TTIP nu är utformat (de läckta dok) kunna hävda att Tesla Motors redan etablerat sig inom EU med kunder som ladddar primärt hemma och som med nya EU-regler skadas och får ta orimliga ekonomiska kostnader som skadar företagets kunder.
Eller är jag ute och cyklar? Jag hoppas jag har fel om de nya EU-reglerna för laddning av elbil...

Mvh
Elbilsägare av en Model S sedan 2014