Vilket batteri i min MYP 2024?
Moderator: Redaktion
Vilket batteri i min MYP 2024?
Hej
Försöker klura ut vilket batteri som sitter i min MYP från 2024. Även tillverkare. Hur tar jag reda på det? Någon som vet?
Mvh
Försöker klura ut vilket batteri som sitter i min MYP från 2024. Även tillverkare. Hur tar jag reda på det? Någon som vet?
Mvh
Re: Vilket batteri i min MYP 2024?
LG på 78.8kWh. Cellerna är av 2170-storlek, NMC(A) - kemi, cellerna heter M50F.
Du kan dubbelkolla på regbeviset eller Transportstyrelsens hemsida att det står Y5LD under ”variant”. (Inget som behövs, för det finns bara det batteriet här i Sve).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
LG på 78.8kWh. Cellerna är av 2170-storlek, NMC(A) - kemi, cellerna heter M50F.
Du kan dubbelkolla på regbeviset eller Transportstyrelsens hemsida att det står Y5LD under ”variant”. (Inget som behövs, för det finns bara det batteriet här i Sve).
[/quote]
Toppen! Stort tack!
[/quote]
Toppen! Stort tack!
-
Teslasemitruck
Toppen! Stort tack!LG på 78.8kWh. Cellerna är av 2170-storlek, NMC(A) - kemi, cellerna heter M50F.
Du kan dubbelkolla på regbeviset eller Transportstyrelsens hemsida att det står Y5LD under ”variant”. ( Inget som behövs, för det finns bara det batteriet här i Sve).
https://teslaclubsweden.se/forum/ 67 Clicker
The detailed breakdown of the LG battery specs, especially the 2170-sized NMC(A) M50F cells and the capacity at 78.8kWh, is quite informative. It's fascinating to see how specific battery chemistry and cell size can impact the performance and longevity of electric vehicles (EVs).
Mår bäst under 60% laddning.
[/quote]
Jag samlar mod att skriva att jag haft lite fel om vilken SOC bilen ska visa. Forskningen är rätt, det är bara det att bilen inte visar SOC på riktigt samma sätt. 60% har bevisat sig fungera bra men det kommer vara ungefär 55% som är max för lägsta degradering på NMC, och 50% på NCA.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag samlar mod att skriva att jag haft lite fel om vilken SOC bilen ska visa. Forskningen är rätt, det är bara det att bilen inte visar SOC på riktigt samma sätt. 60% har bevisat sig fungera bra men det kommer vara ungefär 55% som är max för lägsta degradering på NMC, och 50% på NCA.AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 14:37Mår bäst under 60% laddning.
[/quote]
Stämmer det fortfarande att man är på den säkra sidan om man laddar till 54% (enligt bilen) på MY AWD - 24?
Model Y LR AWD -24
Ja, i princip.
Jag har inte kikat i detalj på spänningskurvan på LG NMC(A) än, det är en del av det som behövs kollas mer på för att göra en bra post.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Stämmer det fortfarande att man är på den säkra sidan om man laddar till 54% (enligt bilen) på MY AWD - 24?mussla skrev: ↑04 nov 2025 16:37Jag samlar mod att skriva att jag haft lite fel om vilken SOC bilen ska visa. Forskningen är rätt, det är bara det att bilen inte visar SOC på riktigt samma sätt. 60% har bevisat sig fungera bra men det kommer vara ungefär 55% som är max för lägsta degradering på NMC, och 50% på NCA.AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 14:37Mår bäst under 60% laddning.
[/quote]
Vad är det ni säger egentligen. Att man ska ligga på 55% SOC max dagligen om man vill att sitt batteri ska hålla så länge som möjligt?
Är det fortfarande "lägre är bättre" även under 50% som är best practice?AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 14:37
Jag samlar mod att skriva att jag haft lite fel om vilken SOC bilen ska visa. Forskningen är rätt, det är bara det att bilen inte visar SOC på riktigt samma sätt. 60% har bevisat sig fungera bra men det kommer vara ungefär 55% som är max för lägsta degradering på NMC, och 50% på NCA.
Ja, lite grovt:togr82 skrev: ↑07 nov 2025 13:53Stämmer det fortfarande att man är på den säkra sidan om man laddar till 54% (enligt bilen) på MY AWD - 24?mussla skrev: ↑04 nov 2025 16:37Jag samlar mod att skriva att jag haft lite fel om vilken SOC bilen ska visa. Forskningen är rätt, det är bara det att bilen inte visar SOC på riktigt samma sätt. 60% har bevisat sig fungera bra men det kommer vara ungefär 55% som är max för lägsta degradering på NMC, och 50% på NCA.AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 14:37Mår bäst under 60% laddning.
Max 55% på LG NMC (alla Y LR/P, och 3 LR/P efter ~2022).
Max 50% på Panasonic NCA. (Vissa 3)
Senaste LG-batteriet 5M laddar till ~ 105% med våra vanliga referenser, så där är det antagligen lägre än 55%, så jag skulle köra 50%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Absolut.McFace skrev: ↑07 nov 2025 14:13Är det fortfarande "lägre är bättre" även under 50% som är best practice?AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 14:37
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om man laddar Max runt 50% dagligen, när är det bäst att ladda då ? 10% ?
Intressant. Tesla själv rekommenderar ju 80% för daily use. Finns det några kurvor för hur agingen ser ut på ett NMC batteri för ett batteri som laddar 55% max daligen, kontra 80% det tesla rekommenderar?AAKEE skrev: ↑07 nov 2025 14:14Ja, lite grovt:togr82 skrev: ↑07 nov 2025 13:53Stämmer det fortfarande att man är på den säkra sidan om man laddar till 54% (enligt bilen) på MY AWD - 24?mussla skrev: ↑04 nov 2025 16:37Jag samlar mod att skriva att jag haft lite fel om vilken SOC bilen ska visa. Forskningen är rätt, det är bara det att bilen inte visar SOC på riktigt samma sätt. 60% har bevisat sig fungera bra men det kommer vara ungefär 55% som är max för lägsta degradering på NMC, och 50% på NCA.
Max 55% på LG NMC (alla Y LR/P, och 3 LR/P efter ~2022).
Max 50% på Panasonic NCA. (Vissa 3)
Senaste LG-batteriet 5M laddar till ~ 105% med våra vanliga referenser, så där är det antagligen lägre än 55%, så jag skulle köra 50%.
Det skulle vara extremt dålig PR att gå ut och säga "ladda inte våra batterier mer än till 50%" helt oavsett om det är sant.
Tre saker först:
0) Batteriet kommer att hålla garantitiden ut om du kör 80% dagligt, det är inget problem.
1) Om du fingranskar det Tesla visar på appen och i bilen så ser du endast "80% rekommenderas för daglig" om du drar slidern ovanför 80%. Det är alltså menat som en hint att inte ladda till mer än 80% dagligen, eftersom informationen inte visas om man väljer 5-80% på slidern.
2) Tesla siktar absolut inte på lägsta degradering. Övergången till elbilar hade nog gått ganska dåligt om det stått att max 5% rekommenderas som daglig laddningsnivå. Räckvidden blir dålig och det blir ett bök om man ska långt.
Teslas råd är med 100% säkerhet inriktat på att ge ägaren maximal flexibilitet och ändå hålla degraderingen på en kontrollerad nivå i relation till garantitiden/milen. Man vill helt enkelt minimera antalet garantiåtaganden beroende på hög degradering.
Tesla har tidigare haft "till under 90%" för dagligt bruk som rekommdendation vilket gjorde att alla sa att 90% var bäst. Hur man nu kan tolka "till under 90%" att vara 90%. "Till under 90%" betyder ju alla inställningar under 90% ned till lägsta som går, dvs 50%.
Det vi kan se på bilderna är att LG M50 2170 NMC mår bäst vid 0-10% när det gäller tidens påverkan, dvs calendar aging (vanligast är att 0% visar lägst degradering).
Eftersom bilderna till höger bara visar 60% och sedan 80% så ser vi inte detaljupplösningen på det som händer mellan 60 och 80%.
Bilden till vänster visar dock att 5060% tappar knappt 4.5% på 70 veckor, medans 70% tappar drygt 6% på samma tid, dvs nästan 50% mer. 80% är värst i detta test med 6.5%.
Det är alltså fördelaktigt att ligga på 60% eller lägre, eftersom calendar aging minskar avsevärt. Calendar aging minskar dessutom ytterligare med lägre SOC, så om man laddar till max 60% och sedan låter bilen stå utan laddning när man kommer hem och laddar på morgonkvisten så kommer man minska degraderingen ytterligare. Man får mer tid med lägre SOC och mindre med hög SOC vilket är fördelaktigt. Det som komplicerar lite, och som kommer måsta bli en ny tråd är att den SOC vi ser i testerna nästan uteslutande är relaterat till ström och Amperetimmar. SOC beskrivs som hur många Amperetimmar som finns i batteriet i relation till det som batteriet rymmer, så 50% betyder 2.5Ah i ett 5Ah batteri.
I våra bilar används energi som referens, eftersom vi vill att varje procent SOC ska ge samma räckvidd.
Eftersom ett batteri har låg spänning när det har lite ström, men hög spänning när det är fulladdat så kommer varje Amperetimme ge olika mängd energi. (energi = Spänning x amperetimmar.)
Det innebär att det blir en offset mellan SOC som relaterar till energi och SOC som relaterar till ampheretimmar (kallas nog oftast coloumbic SOC).
Här är en ungefärlig tabell för Panasonic NCA. Under 10% stämmer det inte eftersom jag inte kunde göra tabellen offsettad för bufferten som finns.
I de flesta tester är det relaterat till den gula linjen och våra bilar relaterar till den blå.
Från forskningens bilder, tar man det värdet i den gula linjen och går sedan rakt ned till den blå för att finna ungefärlig SOC som bilen visar.
För NMC lär det behövas en egen graf om det ska vara exakt, p.g.a olika spänningskurvor men en uppskattning lär man få i denna ändå. Kontentan är att för Panasonic NCA så är ~50% max*. (57% coloumbic SOC).
För LG NMC blir det ungefär 55% Max* (62% Coloumbic SOC).
Det behövs lite tid för att presentera en liknande graf för NMC.
*)Dessa relaterar till bilens displayade SOC på en Tesla.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tusen tack AAKE för att du delar med dig av din kunskap om detta! Det är mycket uppskattat!
Model Y LR AWD -24
För de som tvekar (det brukar...) så är det så att all forskning visar väldigt liknande resultat. Det är väldigt små skillnader mellan forskningsresultaten. Det finns inte heller något stöd för det omvända, att 80% skulle vara särskilt bra. Alltså, det finns ingen forskningsrapport som visar något sådan som jag sett (av säkert 400 lästa so far).
En vanlig åsikt är att "det är inte Teslaceller som är testade.
Snart 10 år gammal bild på calendar aging:
(det gör inget eftersom tiden inte ändrat just nåt hur den biter på batterier). Äkta model 3 celler tagna ur en model 3. Lägger man in detta i bilden ovanför har man en i det närmaste perfekt match. Äkta model S celler, tagna ur en nästan ny model S. Passar även de bra in i forskningens resultat, här ser vi hur 80% är lite värre än 10%. Jag har inte koll på antalet, men det är säkert 50 ägare här inne i forumet som kör låg SOC med gott resultat.
Jag hänger rätt mycket på Teslamotorsclub.com och där är det nog ett betydligt större antal som kör låg SOC, alla med rätt bra resultat i degradering. Det är alltså inget svammel eller bluff, utan fungerar. Sedan är det såklart upp till var och en att välja om man vill köra 80% eller något annat
En vanlig åsikt är att "det är inte Teslaceller som är testade.
Snart 10 år gammal bild på calendar aging:
(det gör inget eftersom tiden inte ändrat just nåt hur den biter på batterier). Äkta model 3 celler tagna ur en model 3. Lägger man in detta i bilden ovanför har man en i det närmaste perfekt match. Äkta model S celler, tagna ur en nästan ny model S. Passar även de bra in i forskningens resultat, här ser vi hur 80% är lite värre än 10%. Jag har inte koll på antalet, men det är säkert 50 ägare här inne i forumet som kör låg SOC med gott resultat.
Jag hänger rätt mycket på Teslamotorsclub.com och där är det nog ett betydligt större antal som kör låg SOC, alla med rätt bra resultat i degradering. Det är alltså inget svammel eller bluff, utan fungerar. Sedan är det såklart upp till var och en att välja om man vill köra 80% eller något annat
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ett vanligt rykte eller myt är att batteriet i princip dör a.s.a.p när man har laddat det till 100%. "Poff", så är man utan batteri
Man kan börja med att leta i manualen efter tydliga instruktioner att inte låta bilen stå med 100%.
(Ett tips: jag kommer inte sitta och vänta.)
Bilden är tagen ur forskning som kört vissa batterier i test upp till 13 år.
Man har alltså ganska gott underlag på hur tiden biter i batterierna.
Det jag ringat in är Panasonic 18650 NCA, väldigt närbesläktade med tidigare model S, kanske ganska nära dagens också.
18650B är en cell som kom för ~15 år sedan, och 18650GA är nyare, men inte så ny eftersom man kört den i test i 6 år.
Det vi kan se är att den nedre, äldre cellen degraderar ungefär dubbelt så fort med 100% som med 50%, men när den tappat 20%, dvs är vid 80% SOH så går det fort utför. Det beror mest troligt på precis det som branschens standard är, att vid 80% SOH anses lithiumbatterier förbrukade och b ö r bytas ut. Anledningen är att förutsägbarheten och hållbarheten drastiskt minskar.
Den övre Panasoniccellen har inte jättestor skillnad på degraderingen mellan 50% och 100%, men det är trots det märkbart bättre med 50% än med 100%. Tittar man på alla annan forskning, då säger summan av det att vi sannolikt hade haft högre degradering vid 80% än vid 100%.
Varför rekommenderar inte tillverkarna att köra med 100% för dagligt bruk, i så fall?
- Dels visar en del av forskningen att batteriet som har stått med 80% får lägre degradering per cykel framgent, så att skillnaden äts upp med tiden. Långsiktigt är det alltså inte fördelaktigt att ha batteriet på 100%.
-Dels är det frågan om storleken på cyklerna -det är svårt att lära folk att ladda ofta, eftersom många sitter fast i kunskaper från nickel cadmium som hade en minneseffekt, så det finns gott om folk som skulle ladda till 100% och köra ned bilen till nära noll varje gång innan de laddar igen. Begränsar man daglig till 80% begränsar man även cyklernas storlek.
Tesla visar även batteriet gult vid 20% och rött under ~10% vilket kan hjälpa folk att ladda vid ungefär 20%. Har man satt max 80% som daglig och lurat folk att under 20% är det giul-rött så håller de sig antagligen mellan 80-20% i normalfallet och då är cyklernas storlek i princip halverade. = cycic aging minimerad, bara på att skrämma folk lite
Man kan börja med att leta i manualen efter tydliga instruktioner att inte låta bilen stå med 100%.
(Ett tips: jag kommer inte sitta och vänta.)
Bilden är tagen ur forskning som kört vissa batterier i test upp till 13 år.
Man har alltså ganska gott underlag på hur tiden biter i batterierna.
Det jag ringat in är Panasonic 18650 NCA, väldigt närbesläktade med tidigare model S, kanske ganska nära dagens också.
18650B är en cell som kom för ~15 år sedan, och 18650GA är nyare, men inte så ny eftersom man kört den i test i 6 år.
Det vi kan se är att den nedre, äldre cellen degraderar ungefär dubbelt så fort med 100% som med 50%, men när den tappat 20%, dvs är vid 80% SOH så går det fort utför. Det beror mest troligt på precis det som branschens standard är, att vid 80% SOH anses lithiumbatterier förbrukade och b ö r bytas ut. Anledningen är att förutsägbarheten och hållbarheten drastiskt minskar.
Den övre Panasoniccellen har inte jättestor skillnad på degraderingen mellan 50% och 100%, men det är trots det märkbart bättre med 50% än med 100%. Tittar man på alla annan forskning, då säger summan av det att vi sannolikt hade haft högre degradering vid 80% än vid 100%.
Varför rekommenderar inte tillverkarna att köra med 100% för dagligt bruk, i så fall?
- Dels visar en del av forskningen att batteriet som har stått med 80% får lägre degradering per cykel framgent, så att skillnaden äts upp med tiden. Långsiktigt är det alltså inte fördelaktigt att ha batteriet på 100%.
-Dels är det frågan om storleken på cyklerna -det är svårt att lära folk att ladda ofta, eftersom många sitter fast i kunskaper från nickel cadmium som hade en minneseffekt, så det finns gott om folk som skulle ladda till 100% och köra ned bilen till nära noll varje gång innan de laddar igen. Begränsar man daglig till 80% begränsar man även cyklernas storlek.
Tesla visar även batteriet gult vid 20% och rött under ~10% vilket kan hjälpa folk att ladda vid ungefär 20%. Har man satt max 80% som daglig och lurat folk att under 20% är det giul-rött så håller de sig antagligen mellan 80-20% i normalfallet och då är cyklernas storlek i princip halverade. = cycic aging minimerad, bara på att skrämma folk lite
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ställer frågan igen
Brukar ladda till 80 och har extremt sällan nått under 40%, vid långkörning så brukar jag ladda efter ca 1.5 timmes körning när jag ändå stannar och tar en bensträckare. Om jag kollar på max laddade km vid 80,90 och 100% från när bilen var ny och jämför med nu så har jag tappat ca 10% på snart 5 år (april nästa år) bilen har gått 9000mil. Har inte gjort någon batteritest, men första åren rekommenderas 90% laddning och jag laddade nog nästan allt med snabbladdning till 90% första två åren, efter det har det vart slöladdning 4-11kw. Men upplever att degraderingen ökat mer efter första två åren. Har M3 med LG batteri ikke crom och värmepump modellen.
Brukar ladda till 80 och har extremt sällan nått under 40%, vid långkörning så brukar jag ladda efter ca 1.5 timmes körning när jag ändå stannar och tar en bensträckare. Om jag kollar på max laddade km vid 80,90 och 100% från när bilen var ny och jämför med nu så har jag tappat ca 10% på snart 5 år (april nästa år) bilen har gått 9000mil. Har inte gjort någon batteritest, men första åren rekommenderas 90% laddning och jag laddade nog nästan allt med snabbladdning till 90% första två åren, efter det har det vart slöladdning 4-11kw. Men upplever att degraderingen ökat mer efter första två åren. Har M3 med LG batteri ikke crom och värmepump modellen.
Det spelar inte så stor roll.
Små cykler är bra, men lägre SOC ger lite mindre calendar aging. Antagligen går det ungefär på ett ut.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5