JahaAAKEE skrev: ↑08 nov 2025 22:55Nej, det är det nya batteriet 5M på 84.2kWh.Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:05På mitt regbevis står det YS5MD under D.2 Variant. Är det samma LG 78.8kWh 2170 NMC?
(2170 LG NMC(A).
Vilket batteri i min MYP 2024?
Moderator: Redaktion
Re: Vilket batteri i min MYP 2024?
Model Y Juniper Levererad 27/9 -25
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Model ≡ Beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Model ≡ Beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Re: Vilket batteri i min MYP 2024?
Tillgänglig är problematiskt att diskutera eftersom det är så missuppfattat.Breeze skrev: ↑08 nov 2025 23:44JahaAAKEE skrev: ↑08 nov 2025 22:55Nej, det är det nya batteriet 5M på 84.2kWh.Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:05På mitt regbevis står det YS5MD under D.2 Variant. Är det samma LG 78.8kWh 2170 NMC?
(2170 LG NMC(A).tack för infon. Stog 580km när den var/är ny. Vad är tillgänglig energi?
På en Tesla kan du köra (”tillgängligt”) hela batteriet.
Är batteriet på 84.2kWh, så får du ut 84.2kWh från 100% tills bilen stannar.
Dock är 4.5% buffer av den beräknade kapaciteten dvs det som göms under 0km / 0% på displayen. Men den energin går köra på.
Hittills har vi sett att bilarnas BMS visat 82.5-83 kWh men i vart fall det tidigare LG-batteriet brukar ta en månad eller två på sig för att nå maxkapacitet i BMS uppskattning av kapaciteten.
Du har alltså minst 82.5-83kWh, antagligen runt 84-84.5 kWh.
Det som ligger mellan 100% - 0% är alltså 95.5% av den beräknade kapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vilket batteri i min MYP 2024?
Ok, så man har typ 4.5% buffert. Du som gillar batterier så rekommenderar dig den här killen: https://m.youtube.com/@thelimitingfactor/featuredAAKEE skrev: ↑09 nov 2025 00:06Tillgänglig är problematiskt att diskutera eftersom det är så missuppfattat.Breeze skrev: ↑08 nov 2025 23:44
På en Tesla kan du köra (”tillgängligt”) hela batteriet.
Är batteriet på 84.2kWh, så får du ut 84.2kWh från 100% tills bilen stannar.
Dock är 4.5% buffer av den beräknade kapaciteten dvs det som göms under 0km / 0% på displayen. Men den energin går köra på.
Hittills har vi sett att bilarnas BMS visat 82.5-83 kWh men i vart fall det tidigare LG-batteriet brukar ta en månad eller två på sig för att nå maxkapacitet i BMS uppskattning av kapaciteten.
Du har alltså minst 82.5-83kWh, antagligen runt 84-84.5 kWh.
Det som ligger mellan 100% - 0% är alltså 95.5% av den beräknade kapaciteten.
Model Y Juniper Levererad 27/9 -25
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Model ≡ Beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Model ≡ Beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Re: Vilket batteri i min MYP 2024?
Om inte jag minns fel hänvisades det till den schnubben när vi diskuterade energitätheten i 4680, och den typen hade väääldigt fel på energitätheten.Breeze skrev: ↑09 nov 2025 00:17Ok, så man har typ 4.5% buffert. Du som gillar batterier så rekommenderar dig den här killen: https://m.youtube.com/@thelimitingfactor/featuredAAKEE skrev: ↑09 nov 2025 00:06Tillgänglig är problematiskt att diskutera eftersom det är så missuppfattat.
På en Tesla kan du köra (”tillgängligt”) hela batteriet.
Är batteriet på 84.2kWh, så får du ut 84.2kWh från 100% tills bilen stannar.
Dock är 4.5% buffer av den beräknade kapaciteten dvs det som göms under 0km / 0% på displayen. Men den energin går köra på.
Hittills har vi sett att bilarnas BMS visat 82.5-83 kWh men i vart fall det tidigare LG-batteriet brukar ta en månad eller två på sig för att nå maxkapacitet i BMS uppskattning av kapaciteten.
Du har alltså minst 82.5-83kWh, antagligen runt 84-84.5 kWh.
Det som ligger mellan 100% - 0% är alltså 95.5% av den beräknade kapaciteten.
4680 i Cybertrucken suger på energitäthet, medans han hade räknat fram värden i samma nivå som 2170L och senaste 18650 i Plaid.
Det är ungefär lika fel som om jag påstår att jag är 248cm lång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vilket batteri i min MYP 2024?
Du fick samma uppgifter som jag. Dvs en positiv överraskning.Breeze skrev: ↑08 nov 2025 23:44JahaAAKEE skrev: ↑08 nov 2025 22:55Nej, det är det nya batteriet 5M på 84.2kWh.Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:05På mitt regbevis står det YS5MD under D.2 Variant. Är det samma LG 78.8kWh 2170 NMC?
(2170 LG NMC(A).tack för infon. Stog 580km när den var/är ny. Vad är tillgänglig energi?
Märk väl att Tesla även dribblar bort folk om du kollar hemsidan på model Y nu.
Bara för att den modellen du har Model Y LR inte ska ha längre räckvidd än bakhjulsmodellen har man WLTP värdet för 20 tums däck istället för 19 för AWD varianten medans Model Y LR RWD visas med 19tums fälgar.
Så din bil med batterityp: YS5MD har 629 km med 19 tums fälgar som räckvidd. När du köpte din bil stod det 580km med 19 tums fälgar. Så batteriet som vad jag kunnat få fram började bytas från YS5LD till det nyare YS5MD från juli/augusti i gigafactory i berlin har gått från 78.8kwh som du skriver till någonstans 84-85kwh totalt i totalkapacitet.
Men summa summarum. Att ovetandes fått närmre 5 mil längre räckvidd i teorin, ska man inte klaga på. Grattis till dig!