Volvo EX60

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

backe

Re: Volvo EX60

Inlägg av backe »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 nov 2025 17:44
RareEarth skrev: 10 nov 2025 11:20
manneson skrev: 08 nov 2025 23:39
Ja, jag föredrar frihet över prylar.
Men då är egentligen inte problemet att en ny bil kostar 700k, utan att du bara inte vill ha en bil?
Fast man kan ha råd, och vilja ha en dyr bil men ändå prioritera annat. Eller hur?

Jag och hustrun köper tex lägenhet till barnen, istället för att byta till ny bil ofta, så de kan studera utan att bo på en plats som kräver skyddsvakt till/från skolan. (något överdrivet men tror ni fattar skillnaden att bo nära skolan i trygg miljö vs ett miljonprogram en timme från stockholm...)
Lyfter man 150-200 000kr rent varje månad som manneson så kan man både hjälpa barnen med boende och åka en fin bil om man vill.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

För många är en bil inte bara ett transportmedel för att ta sig från A till B. Mig själv inräknat. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nect skrev: 10 nov 2025 21:00
För många är en bil inte bara ett transportmedel för att ta sig från A till B. Mig själv inräknat. 😊
Precis. Det säljs trots allt rätt många välutrustade bilar, inte bara snikversionerna av respektive bil.

Båda mina senaste avgasbilar köptes begagnade men de såldes nya som fullutrustade toppmodeller med största motorn + optimering.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Men då är egentligen inte problemet att en ny bil kostar 700k, utan att du bara inte vill ha en bil?
Fast man kan ha råd, och vilja ha en dyr bil men ändå prioritera annat. Eller hur?

Jag och hustrun köper tex lägenhet till barnen, istället för att byta till ny bil ofta, så de kan studera utan att bo på en plats som kräver skyddsvakt till/från skolan. (något överdrivet men tror ni fattar skillnaden att bo nära skolan i trygg miljö vs ett miljonprogram en timme från stockholm...)
Visst, men om du tjänar 300k+/mån så kan du nog utan problem få arbetsgivaren att lägga till en tjänstebil utan att du ens behöver göra löneavdrag.
manneson

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 08 nov 2025 19:50
manneson skrev: 08 nov 2025 19:31
VilkenElbilBlirDet skrev: 08 nov 2025 19:07

Av nyfikenhet, vad anser du man bör titta istället för månadskostnad i förhållande till månadslön?

Att välja vad man har råd med baserat på månadskostnad relativt månadslön framstår ändå för mig som ett väldigt sunt tankesätt.
Vad man egentligen behöver. De flesta är ju inte så bilintresserade, men de vill inte verka sämre än grannen osv.
Bil är ju tyvärr ett statusobjekt.

Att basera allt man skaffar på sin månadslön betyder ofta att man blir förevigt fast i hamsterhjulet.
Det beror ju på hur bekvämt hamsterhjul det är man springer i och hur fort man behöver springa.
Vad förordar du själv? Spara ladorna och leva ett enklare liv?
Rent krasst nej. Gillar inte att behöva ta hand om prylar.
Det jag egentligen vill ha är besvärsfri transport för lägsta möjliga peng.
Tills autonoma fordon fått genomslag så betyder det egen bil.
Att nya bilar blivit dyra gör att beggade också blir dyra. Dvs besvärsfriheten blir allt dyrare.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

manneson skrev: 11 nov 2025 17:35
Fredrik j skrev: 08 nov 2025 19:50
manneson skrev: 08 nov 2025 19:31

Vad man egentligen behöver. De flesta är ju inte så bilintresserade, men de vill inte verka sämre än grannen osv.
Bil är ju tyvärr ett statusobjekt.

Att basera allt man skaffar på sin månadslön betyder ofta att man blir förevigt fast i hamsterhjulet.
Det beror ju på hur bekvämt hamsterhjul det är man springer i och hur fort man behöver springa.
Vad förordar du själv? Spara ladorna och leva ett enklare liv?
Rent krasst nej. Gillar inte att behöva ta hand om prylar.
Det jag egentligen vill ha är besvärsfri transport för lägsta möjliga peng.
Tills autonoma fordon fått genomslag så betyder det egen bil.
Att nya bilar blivit dyra gör att beggade också blir dyra. Dvs besvärsfriheten blir allt dyrare.
Lite förvånad du hänger här med tanke på ditt ointresse för för bilar, eller vad är de som gör att du vill hänga på detta forum? Bar lite nyfiken, inget ifrågasättande.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
JonasAnd

Inlägg av JonasAnd »

Nect skrev: 10 nov 2025 21:00
Sen ska man ju komma ihåg att en nyare / dyrare bil också är... ja dom är ju bättre. Har man ekonomin tycker jag absolut det är värt att lägga några kronor extra för en bil man trivs i även om man inte är någon entusiast. Många sitter ju i bilen fler timmar än de tillbringar i sommarstugan eller på semesterresor. Sen kan man förstås säga att "man vänjer sig" och det är förstås delvis sant, men nog ger komfort och bekvämlighet belöning varje dag. Samma sak som att ha en vacker utsikt eller ett bra hus.

Sen är ju säkerheten på en annan nivå också, både passiva och aktiva, liksom risken för problem generellt är lägre på nyare fordon.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Är det nån mer än jag som är lite orolig att Volvo hypar denna bil lite för mycket?

Jag menar, nu förväntar sig nog många att den kommer ha låg prislapp, fin kvalitet, hög prestanda, lång räckvidd, snabb laddning mm.

Vilka andra biltillverkare har lyckats kombinera allt ovanstående tidigare? Skulle Volvo vara den första som lyckas alltså?

Om drygt två månader får vi veta.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Instämmer, för oss har snarare högre inkomst gjort att vi prioriterat annorlunda gällande bilar.

Vår gemensamma bruttolön har ökat med 72 000 kr/mån sedan jag bokade Teslan i mars -22. För oss är det hiskeliga pengar, men samtidigt har vi idag ett större motstånd mot att köpa en bil i 800k klassen. Tittar mer på begagnad och så. Teslan kommer nog mest troligt inte ersättas med en ny bil.

Jag skulle säga att när karriärerna tagit kliv uppåt har behovet av att åka ny bil minskat, för oss i alla fall. Vi bor visserligen i sosselandskap men det är ärligt talat inga sådana aspekter involverade i detta. Handlar endast om interna prioriteringar.

Gällande Volvo EX60, så om detta https://alltomelbil.se/nya-elbilen-volv ... e_vignette stämmer, då ska den landa under 600 k. Kan de få till < 600k med AWD så tror jag den kommer sälja bra. Jag gissar dock att det blir någon tvåhjulsdriven variant med begränsad räckvidd som landar under 600.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 12 nov 2025 10:40

Gällande Volvo EX60, så om detta https://alltomelbil.se/nya-elbilen-volv ... e_vignette stämmer, då ska den landa under 600 k. Kan de få till < 600k med AWD så tror jag den kommer sälja bra. Jag gissar dock att det blir någon tvåhjulsdriven variant med begränsad räckvidd som landar under 600.
Jag tror du har rätt och att man hamnar kring 800 k för en bil man vill ha. Gott så eftersom den iX3 jag byggde landade på 903 k.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar