"Behåll" i klimatmenyn.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:03Fråga om att hålla varmt i bilen; säg att man åker till en snabbladdare eller till Lidl för att handla. Vad är bästa sättet att hålla bilen varm om man är borta låt säga max en timme?
Väntrum Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Väntrum Model 3 Highland
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
vrid_i_skogen
Tack snälla för snabbt svar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 09:16"Behåll" i klimatmenyn.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:03Fråga om att hålla varmt i bilen; säg att man åker till en snabbladdare eller till Lidl för att handla. Vad är bästa sättet att hålla bilen varm om man är borta låt säga max en timme?
-
vrid_i_skogen
Jag köpte min bil samtidigt som jag använde en ref.kod. När och var i appen kan jag se mina 1000 km fri Supercharger laddning? Måste man ha tagit emot bilen först?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 21:41Jag köpte min bil samtidigt som jag använde en ref.kod. När och var i appen kan jag se mina 1000 km fri Supercharger laddning? Måste man ha tagit emot bilen först?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om du går in i menyn längst upp till höger och väljer Refer and Earn, sedan History längst ner till höger så kommer du se dina 1000km. Jag var också lite förvirrad i början då jag också beställde min första Tesla för ett par veckor sedan. Men det dök upp där samma dag som jag lade beställningen. Har min app på englska så du får översätta självvrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 21:41Jag köpte min bil samtidigt som jag använde en ref.kod. När och var i appen kan jag se mina 1000 km fri Supercharger laddning? Måste man ha tagit emot bilen först?
-
vrid_i_skogen
Ska hämta i Trelleborg. Vad har du beställt och vart hämtar du?
-
vrid_i_skogen
Är inne i den menyn men där står bara de gånger jag tidigare laddat min Volvo på superchargers med abonnemang från Tesla. Kollar jag på rätt ställe? Hittade det nu! Väl på historik-fliken kommer det nya menyflikar längst ner som man måste trycka på och den ena fliken där heter historik.... Så det blir historik på historik.Bork skrev: ↑12 nov 2025 18:51Om du går in i menyn längst upp till höger och väljer Refer and Earn, sedan History längst ner till höger så kommer du se dina 1000km. Jag var också lite förvirrad i början då jag också beställde min första Tesla för ett par veckor sedan. Men det dök upp där samma dag som jag lade beställningen. Har min app på englska så du får översätta självvrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 21:41Jag köpte min bil samtidigt som jag använde en ref.kod. När och var i appen kan jag se mina 1000 km fri Supercharger laddning? Måste man ha tagit emot bilen först?![]()
Jag hämtar ut min i Göteborg. Du får gärna uppdatera mig när din dyker upp så man får ett humm om när den kommer. Kan göra det samma ifall min kommer tidigarevrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 19:10Är inne i den menyn men där står bara de gånger jag tidigare laddat min Volvo på superchargers med abonnemang från Tesla. Kollar jag på rätt ställe? Hittade det nu! Väl på historik-fliken kommer det nya menyflikar längst ner som man måste trycka på och den ena fliken där heter historik.... Så det blir historik på historik.Bork skrev: ↑12 nov 2025 18:51Om du går in i menyn längst upp till höger och väljer Refer and Earn, sedan History längst ner till höger så kommer du se dina 1000km. Jag var också lite förvirrad i början då jag också beställde min första Tesla för ett par veckor sedan. Men det dök upp där samma dag som jag lade beställningen. Har min app på englska så du får översätta självvrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 21:41Jag köpte min bil samtidigt som jag använde en ref.kod. När och var i appen kan jag se mina 1000 km fri Supercharger laddning? Måste man ha tagit emot bilen först?![]()
Gött att du hittade dina 1000km, tyckte också det var jobbigt i början
Fast då låser bilen sig inte automatiskt, så att man tänker på det när man lämnar den.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:44Tack snälla för snabbt svar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 09:16"Behåll" i klimatmenyn.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:03Fråga om att hålla varmt i bilen; säg att man åker till en snabbladdare eller till Lidl för att handla. Vad är bästa sättet att hålla bilen varm om man är borta låt säga max en timme?
En annan grej man kanske ska ta upp för alla blivande tesla ägare, som mig själv, är att det inte följer med några mattor överhuvudtaget...så ha det införskaffat innan ni hämtar ut bilen. Speciellt när det närmar sig vinter
- mikebike
- Teslaägare
Jo, det gör den. Däremot inte i Camp Mode.Claes_B skrev: ↑12 nov 2025 19:48Fast då låser bilen sig inte automatiskt, så att man tänker på det när man lämnar den.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:44Tack snälla för snabbt svar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 09:16"Behåll" i klimatmenyn.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:03Fråga om att hålla varmt i bilen; säg att man åker till en snabbladdare eller till Lidl för att handla. Vad är bästa sättet att hålla bilen varm om man är borta låt säga max en timme?
-
vrid_i_skogen
Oj! Jag trodde de tygmattor som satt i provkörningsbilarna ingick. Köpte dock gummimattor från Tesla vid beställning. Så det ingår inga mattor alls!!? Vad mer ingår? Förväntar mig varselväst, förbandslåda, laddkabel, 2 nyckelkort. Ingår detta?
Säker på det? I så fall beror det kanske på om någon sitter kvar i bilen, vilket det brukar göra när jag använder behåll, om jag inte har på behåll så låser sig bilen oavsett om någon sitter i den eller ej men det gör den inte med.mikebike skrev: ↑12 nov 2025 20:36Jo, det gör den. Däremot inte i Camp Mode.Claes_B skrev: ↑12 nov 2025 19:48Fast då låser bilen sig inte automatiskt, så att man tänker på det när man lämnar den.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:44Tack snälla för snabbt svar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 09:16"Behåll" i klimatmenyn.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 09:03Fråga om att hålla varmt i bilen; säg att man åker till en snabbladdare eller till Lidl för att handla. Vad är bästa sättet att hålla bilen varm om man är borta låt säga max en timme?
-
vrid_i_skogen
Från Gemini:
Det är en mycket relevant fråga, och förvirringen är förståelig då Teslas standardutrustning har varierat över tid och mellan olika marknader.
Det korrekta förhållandet för dig som köper en ny Tesla Model 3 (2026 årsmodell) i Sverige är att mattor ingår.
Här är en förklaring till varför det finns olika uppfattningar:
Varför mattor har inkluderats igen
Historiskt sett, för flera år sedan, ingick inte mattor i standardutrustningen för vissa modeller (särskilt de tidigaste Model 3/Y-bilarna) när de köptes i Europa. Detta ledde till att många spekulerade om att Tesla sålde bilarna utan mattor som standard.
Men sedan en tid tillbaka har Tesla ändrat sin praxis på den europeiska marknaden. I dagsläget, och när du får din nya bil, ingår textilmattor (alltså de vanliga tygmattorna) som standard i priset för alla nya Tesla Model 3 och Model Y som levereras i Sverige.
Sammanfattning
* Ingår: Standard textilmattor för golvet (fram och bak).
* Ingår inte: De robusta gummimattorna (allvädersmattorna) som rekommenderas för svenskt klimat. Dessa är ett tillval som du köper separat.
De personer som påstår att mattor inte ingår baserar sig troligen på äldre information eller erfarenheter från andra marknader. Du kan vara trygg i att din nya Model 3 kommer att levereras med textilmattor installerade.
Det är en mycket relevant fråga, och förvirringen är förståelig då Teslas standardutrustning har varierat över tid och mellan olika marknader.
Det korrekta förhållandet för dig som köper en ny Tesla Model 3 (2026 årsmodell) i Sverige är att mattor ingår.
Här är en förklaring till varför det finns olika uppfattningar:
Varför mattor har inkluderats igen
Historiskt sett, för flera år sedan, ingick inte mattor i standardutrustningen för vissa modeller (särskilt de tidigaste Model 3/Y-bilarna) när de köptes i Europa. Detta ledde till att många spekulerade om att Tesla sålde bilarna utan mattor som standard.
Men sedan en tid tillbaka har Tesla ändrat sin praxis på den europeiska marknaden. I dagsläget, och när du får din nya bil, ingår textilmattor (alltså de vanliga tygmattorna) som standard i priset för alla nya Tesla Model 3 och Model Y som levereras i Sverige.
Sammanfattning
* Ingår: Standard textilmattor för golvet (fram och bak).
* Ingår inte: De robusta gummimattorna (allvädersmattorna) som rekommenderas för svenskt klimat. Dessa är ett tillval som du köper separat.
De personer som påstår att mattor inte ingår baserar sig troligen på äldre information eller erfarenheter från andra marknader. Du kan vara trygg i att din nya Model 3 kommer att levereras med textilmattor installerade.
Jo, tygmattor ingår. Sen om man tycker dom är lämpliga för en svensk vinter eller inte är väl upp till var och en.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 20:57Oj! Jag trodde de tygmattor som satt i provkörningsbilarna ingick. Köpte dock gummimattor från Tesla vid beställning. Så det ingår inga mattor alls!!? Vad mer ingår? Förväntar mig varselväst, förbandslåda, laddkabel, 2 nyckelkort. Ingår detta?
Jag fick för övrigt 29/12 som preliminärt leveransdatum på min M3P. Hade hoppats på lite tidigare, men men.
-
vrid_i_skogen
- mikebike
- Teslaägare
Om någon sitter kvar i bilen använder jag Camp Mode.Claes_B skrev: ↑12 nov 2025 20:59
Jag fick som svar från tesla att det inte skulle följa med mattor. Men vi får se snart, jag har redan fått hem mina 3DXpider allvädermattor så jag har det jag vill ha 
-
vrid_i_skogen
Jo vilken tur att tygmattor ingår. Jag vill inte ha gummimattor på sommaren.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Tygmattorna är av så bra kvalitet att man egentligen inte behöver några extra gummimattor alls, efter tre vintrar ser mina fortfarande ut som nya, bara skakat av och dammsugit ibland.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 21:36Jo vilken tur att tygmattor ingår. Jag vill inte ha gummimattor på sommaren.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
vrid_i_skogen
Skall ta emot min leverens av en Model 3 Long Range RWD nästa vecka, äntligen! Någon som tagit emot en model 3 ännu som kan bekräfta om logotypen fram och "tesla" texten bak är i svart på de nya? Skulle ju vara riktigt snyggt på en "Pearl White".
-
vrid_i_skogen
Svårt att veta. Beror på hur man definierar svart. Så här ser provkörningsbilen på Väla köpcentrum ut.