Har beställt och monterat helt nya vinterhjul på fälg med monterade TPMS-sensorer. Det är inte original däck/fälgar. Dessa monterades i måndags och sen dess verkar inte de sensorerna på de 2 hjulen där bak fungera. Hjulen framme fungerar fint. Förmodar ju att de satt in samma sensorer i alla hjulen så konstigt att just de där bak inte fungerar. Är en model 3 2020 och jag har kört den säkert över 100 km sedan däcken byttes.
Har provat starta om bilen, "reseta" sensorerna etc. I princip testat det som står på Google har jag prövat. Är det bara att kontakta bilverkstaden som bytte hjulen? Eller Tesla SC? Eller har någon annan något "trick"?
Problem med TPMS sensor bak
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Problem med TPMS sensor bak
Eftersom du skriver att däck och fälgar inte är original så antar jag att inte heller TPMS-sensorerna är original.proph1985 skrev: ↑12 nov 2025 18:15Har beställt och monterat helt nya vinterhjul på fälg med monterade TPMS-sensorer. Det är inte original däck/fälgar. Dessa monterades i måndags och sen dess verkar inte de sensorerna på de 2 hjulen där bak fungera. Hjulen framme fungerar fint. Förmodar ju att de satt in samma sensorer i alla hjulen så konstigt att just de där bak inte fungerar. Är en model 3 2020 och jag har kört den säkert över 100 km sedan däcken byttes.
Har provat starta om bilen, "reseta" sensorerna etc. I princip testat det som står på Google har jag prövat. Är det bara att kontakta bilverkstaden som bytte hjulen? Eller Tesla SC? Eller har någon annan något "trick"?
Då är det lönlöst att kontakta SC om du inte är beredd att ta kostnaden för att Tesla ska byta ut alla sensorerna till original.
Jag hade bytt plats på ett fram och ett bakhjul för att se om felet flyttar sig. I så fall funkar inte sensorerna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015