Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
För att återgå lite till trådens ämne så hoppas jag att Volvo nu har fått ordning på sina mjukvaruproblem och att nya EX60 blir en kanonbil. Funderar på att byta bil inom 2 år och även om jag gillar nya Tesla Model Y Performance skarpt så vore det trevligt att prova något annat.
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Jag tycker att jag ser många inlägg från en del som vänder och vrider på argumentet för att påvisa att någon fördel som Tesla har ändå inte är det. När man ser samma personer bara posta negativt i väldigt mänga trådar så är det nära till hands att stämpla dem som aktivister. Det går ut över den sakliga diskussionen om bilarna. Det är trist tycker jag.
Personangrepp var länge sedan jag såg. Det moderas hårt så vitt jag vet.
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Jag tycker att jag ser många inlägg från en del som vänder och vrider på argumentet för att påvisa att någon fördel som Tesla har ändå inte är det. När man ser samma personer bara posta negativt i väldigt mänga trådar så är det nära till hands att stämpla dem som aktivister. Det går ut över den sakliga diskussionen om bilarna. Det är trist tycker jag.
Personangrepp var länge sedan jag såg. Det moderas hårt så vitt jag vet.
Upplever tyvärr lite samma sak. Var tvungen att dra till med Rivians VD för att få trovärdighet .
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Är väl fel tråd att ta det här i egentligen men eftersom andra redan gjort det ...
Jag upplever också att det finns en klick som anser att allt med Tesla är kass.
Om någon anser att en funktion Tesla har och kanske var först med, kanske inte men implementerade den bättre, så ska den som anser att det är en trevlig funktion minsann få veta att så är det minsann inte alls eller veta att Tesla var inte först eller att det är unika med det - ens om det är en funktion som en enda bilmodell i historien haft en enda gång.
Det kan vara att jag missförstår eller feltolkar men det är min upplevelse av dem.
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Är väl fel tråd att ta det här i egentligen men eftersom andra redan gjort det ...
Jag upplever också att det finns en klick som anser att allt med Tesla är kass.
Om någon anser att en funktion Tesla har och kanske var först med, kanske inte men implementerade den bättre, så ska den som anser att det är en trevlig funktion minsann få veta att så är det minsann inte alls eller veta att Tesla var inte först eller att det är unika med det - ens om det är en funktion som en enda bilmodell i historien haft en enda gång.
Det kan vara att jag missförstår eller feltolkar men det är min upplevelse av dem.
Och är Tesla ensamma om en funktion så beror det enligt "klicken" på att den är otroligt farlig eller olaglig. Också passar man på att berätta att Tesla inte bryr sig om säkerhet och regler, och därför ska Teslaägare åtalas.
Du är långt ifrån ensam om att uppleva det på det viset, så det handlar knappast om några missförstånd eller feltolkningar.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Är väl fel tråd att ta det här i egentligen men eftersom andra redan gjort det ...
Jag upplever också att det finns en klick som anser att allt med Tesla är kass.
Om någon anser att en funktion Tesla har och kanske var först med, kanske inte men implementerade den bättre, så ska den som anser att det är en trevlig funktion minsann få veta att så är det minsann inte alls eller veta att Tesla var inte först eller att det är unika med det - ens om det är en funktion som en enda bilmodell i historien haft en enda gång.
Det kan vara att jag missförstår eller feltolkar men det är min upplevelse av dem.
Och är Tesla ensamma om en funktion så beror det enligt "klicken" på att den är otroligt farlig eller olaglig. Också passar man på att berätta att Tesla inte bryr sig om säkerhet och regler, och därför ska Teslaägare åtalas.
Du är långt ifrån ensam om att uppleva det på det viset, så det handlar knappast om några missförstånd eller feltolkningar.
Svepande och felaktiga påhopp som de du och en del andra gör här leder ingenstans, det skapar bara otrevlig stämning. Om du tycker att någon påstår något felaktigt bör det påståendet bemötas istället för att hoppa på och nedvärdera personen eller personerna som gör påståendet. Det gäller även om man lite vagt uttrycker att det är en ”liten klick”…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Som helhet anser jag att det inte finns något ens i närheten av min M3P Highland vad gäller pris/prestanda/vikt/körglädje/mjukvara etc. Jag har givetvis inte provat alla konkurrenter men när de inte ens lockar på pappret känns det inte meningsfullt.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Håller med. Har bara provkört M3P men den kändes mycket kompetent. Gillar även nya MYP. Låg vikt (jämfört med andra elbilar) ger mycket direkt styrrespons vilket jag uppskattar. Blev lite besviken på Polestar 3 när jag provkörde den. De 500 kg extra vikt som den släpar på jämför med MYP känns defintivt i snäva kurvor.
En Porsche Taycan är sannolikt bättre att köra riktigt fort med på kurviga vägare och även på bana. Men den kostar ju en aning mer också....
Som jag har förstått det: ja. Det är också därför saker som elbaklucka, elstolar med minne m.m. har kostat extra. De kräver att man stoppar dit en extra enhet med tillhörande kablage. Det Tesla introducerade med Model 3 är en så kallad "Zonal" architecture". Vilket nu allt fler börjar ta efter. I korthet innebär det att man organiserar kontrollenheterna efter plats i bilen istället för efter funktion. En modern Tesla har tre kontrollenheter som styr allt utom framdrivningen: en i frunken, en på vänster sida framför förardörren och en motstvarande på höger sida. Varje sådan kontrollenhet är kopplad till de saker som sitter närmast den i bilen. Så till exempel så styr den vänstra kontrollenheten allt på vänstra sidan av bilen, som vänstra sidans fönsterhissar, förarstolen, vänstra motorn till elbakluckan m.m. Dessa kontrollenheter är utvecklade av Tesla, vilket innebär att alla funktioner i bilen måste implementeras av Tesla själva. Saker som fönsterhissar, elstolar, elbaklucka, adaptiva helljus......
Så har inte bilar fungerat tradtionellt. Då har man köpt in färdiga enheter från underleverantörer och kopplat in dem på CAN-nätverket.
Dessa enheter har varit baserade på funktion, så man har en enhetet för förarstolen (minne, uppvärmning m.m.) en annan enhet för klimatanläggningen och så vidare. Men allt eftersom har antalet funktioner man vill ha i bilen blivit allt fler, vilket innebär att en modern lyxbil kan ha uppåt 100(!) separata kontrollenheter. Det är givetvis ohållbart i längden.
Som ett exempel kan man ta de kamerabaserade funktionerna. I en Tesla är alla kameror i bilen kopplade till autopilot/infotainment-datorn. Denna sköter alla funktioner som har med kameror att göra, från backkamera till autopilot. I många tradtionella bilar så har man en kamera för fillhållning vid backspegeln som är kopplad till en kontrollenhet. Sedan har man andra kameror för parkering som är kopplade till en annan kontrollenhet. Så varje kamera kan bara användas för en funktion, medan kamerorna i en Tesla används till parkering, döda vinkel varning, autopilot, sentry mode.....
Därför försöker nu flertalet tillverkare anamma Teslas modell, vilket innebär att de plötsligt måste skriva mjukvara för alla funktioner själva. Och detta är anledningen till att grundläggande funktioner som upplåsning av bilen plötsligt slutar fungera
Bra sammanfattning.
Kan även lägga till att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag medan traditionella bilmärken kommer från hårdvarusidan.
På vilket sätt menar du att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag? Deras bakgrund är väl som biltillverkare på samma sätt som de flesta andra biltillverkare?
Om du läst alla inlägg efter ditt, hoppas jag du förstår mer.
Men i korthet.
Att gå från att arbeta med hårdvaruutveckling (logistik, långa ledtider, specar som är som biblar och närmast vattenfallsliknande processer (överdrivet men du fattar) till mjukvarustyrda där man jobbat HEEEEEELT annorlunda. (tex kanban, Scrum mm) är en revolution.
Gammal kunskap blir värdelös...men cheferna med gammalt tankesätt är kvar. Då blir det samma styrning som förut. Går käpprätt åt pipsvängen.
Det där var en extremt förenklad och nonchalant beskrivning.
Ja det var en förenklad beskrivning, därav skrev jag "i korthet"
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”
Det är lite dagisnivå faktiskt att försöka vända på det tillbaka så istället för att bemöta sakfrågan.
Det finns en del aktivister på detta forum som vill motarbeta Elon och gör det genom att hårdnackat snacka ned bilarna och hålla varandra om ryggen i trådarna. Är det ett problem? Jag tycker nog det eftersom de vrider på sanningen på ett ojuste sätt i stället för att diskutera bilarna hederligt. Man kan tycka att Elon är en skitstövel men ändå vara ärlig i diskussionerna om bilarna. Är Tesla alltid bäst? Nej, såklart är de inte det men de är inte heller alltid sämst.
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Är väl fel tråd att ta det här i egentligen men eftersom andra redan gjort det ...
Jag upplever också att det finns en klick som anser att allt med Tesla är kass.
Om någon anser att en funktion Tesla har och kanske var först med, kanske inte men implementerade den bättre, så ska den som anser att det är en trevlig funktion minsann få veta att så är det minsann inte alls eller veta att Tesla var inte först eller att det är unika med det - ens om det är en funktion som en enda bilmodell i historien haft en enda gång.
Det kan vara att jag missförstår eller feltolkar men det är min upplevelse av dem.
Och är Tesla ensamma om en funktion så beror det enligt "klicken" på att den är otroligt farlig eller olaglig. Också passar man på att berätta att Tesla inte bryr sig om säkerhet och regler, och därför ska Teslaägare åtalas.
Du är långt ifrån ensam om att uppleva det på det viset, så det handlar knappast om några missförstånd eller feltolkningar.
Svepande och felaktiga påhopp som de du och en del andra gör här leder ingenstans, det skapar bara otrevlig stämning. Om du tycker att någon påstår något felaktigt bör det påståendet bemötas istället för att hoppa på och nedvärdera personen eller personerna som gör påståendet. Det gäller även om man lite vagt uttrycker att det är en ”liten klick”…
Det är tidsödande att bemöta påståenden. Bedöms det dessutom som att personerna inte egentligen vill ändra ståndpunkt så är det dessutom fruktlöst.
Man får väl ge aktivisterna att de har varit framgångsrika. Forumet är inte alls lika aktivt längre och de skrämmer säkert bort en del personer från varumärket Tesla.
“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”
“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”
“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”
Ingen har påstått att Tesla är sämst på allt eller att Teslor är sämst överlag. Tvärtom tror jag alla är överens om att de är bra bilar och en stark konkurrent till alla märken i samma klass.
Problemet är att man omedelbart får en stämpel som hater och blir utsatt för pajkastning så fort man påvisar att Tesla har ett problem eller att det finns något område där Tesla inte är bäst. Vissa personer verkar inte ha förmågan att diskutera sakligt när Tesla eller Elon Musk får kritik utan går istället direkt på personangrepp. Trist.
Är väl fel tråd att ta det här i egentligen men eftersom andra redan gjort det ...
Jag upplever också att det finns en klick som anser att allt med Tesla är kass.
Om någon anser att en funktion Tesla har och kanske var först med, kanske inte men implementerade den bättre, så ska den som anser att det är en trevlig funktion minsann få veta att så är det minsann inte alls eller veta att Tesla var inte först eller att det är unika med det - ens om det är en funktion som en enda bilmodell i historien haft en enda gång.
Det kan vara att jag missförstår eller feltolkar men det är min upplevelse av dem.
Och är Tesla ensamma om en funktion så beror det enligt "klicken" på att den är otroligt farlig eller olaglig. Också passar man på att berätta att Tesla inte bryr sig om säkerhet och regler, och därför ska Teslaägare åtalas.
Du är långt ifrån ensam om att uppleva det på det viset, så det handlar knappast om några missförstånd eller feltolkningar.
Svepande och felaktiga påhopp som de du och en del andra gör här leder ingenstans, det skapar bara otrevlig stämning. Om du tycker att någon påstår något felaktigt bör det påståendet bemötas istället för att hoppa på och nedvärdera personen eller personerna som gör påståendet. Det gäller även om man lite vagt uttrycker att det är en ”liten klick”…
Det är tidsödande att bemöta påståenden. Bedöms det dessutom som att personerna inte egentligen vill ändra ståndpunkt så är det dessutom fruktlöst.
Man får väl ge aktivisterna att de har varit framgångsrika. Forumet är inte alls lika aktivt längre och de skrämmer säkert bort en del personer från varumärket Tesla.
Varför är det viktigt för dig att få andra att byta ståndpunkt? För min del tänker jag att det räcker att pröva mina egna synpunkter och ta del av andras synpunkter för att det är intressant för mig. Om andra byter eller behåller sin uppfattning på ett bilforum är ganska oviktigt.
Du kommer ofta med anklagelser om att den ena eller andra är aktivister. På sig själv tar man fel på andra?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”
Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
Nej, men om någon (legacy) tillverkare plötsligt får för sig att drastiskt minska mängden kablage riskerar man att drabbas av mjukvaruproblem. Det är ju andra tillverkares mjukvaruproblem vi diskuterar här, inte Teslas.
Är väl fel tråd att ta det här i egentligen men eftersom andra redan gjort det ...
Jag upplever också att det finns en klick som anser att allt med Tesla är kass.
Om någon anser att en funktion Tesla har och kanske var först med, kanske inte men implementerade den bättre, så ska den som anser att det är en trevlig funktion minsann få veta att så är det minsann inte alls eller veta att Tesla var inte först eller att det är unika med det - ens om det är en funktion som en enda bilmodell i historien haft en enda gång.
Det kan vara att jag missförstår eller feltolkar men det är min upplevelse av dem.
Och är Tesla ensamma om en funktion så beror det enligt "klicken" på att den är otroligt farlig eller olaglig. Också passar man på att berätta att Tesla inte bryr sig om säkerhet och regler, och därför ska Teslaägare åtalas.
Du är långt ifrån ensam om att uppleva det på det viset, så det handlar knappast om några missförstånd eller feltolkningar.
Svepande och felaktiga påhopp som de du och en del andra gör här leder ingenstans, det skapar bara otrevlig stämning. Om du tycker att någon påstår något felaktigt bör det påståendet bemötas istället för att hoppa på och nedvärdera personen eller personerna som gör påståendet. Det gäller även om man lite vagt uttrycker att det är en ”liten klick”…
Det är tidsödande att bemöta påståenden. Bedöms det dessutom som att personerna inte egentligen vill ändra ståndpunkt så är det dessutom fruktlöst.
Man får väl ge aktivisterna att de har varit framgångsrika. Forumet är inte alls lika aktivt längre och de skrämmer säkert bort en del personer från varumärket Tesla.
Varför är det viktigt för dig att få andra att byta ståndpunkt? För min del tänker jag att det räcker att pröva mina egna synpunkter och ta del av andras synpunkter för att det är intressant för mig. Om andra byter eller behåller sin uppfattning på ett bilforum är ganska oviktigt.
Du kommer ofta med anklagelser om att den ena eller andra är aktivister. På sig själv tar man fel på andra?
Jag tycker att det är tråkigt när folk ger sig in i diskussioner med en agenda att smutskasta i stället för att diskutera sakligt. Det är inte viktigt att någon byter ståndpunkt. Det som är viktigt är att man diskuterar sakligt och utan en (dold) agenda att skada Elon/Tesla. Det jag menade med att någon är ovillig att byta ståndpunkt är att de har denna agenda.
“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”
Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
Nej, men om någon (legacy) tillverkare plötsligt får för sig att drastiskt minska mängden kablage riskerar man att drabbas av mjukvaruproblem. Det är ju andra tillverkares mjukvaruproblem vi diskuterar här, inte Teslas.
Det handlar om att Tesla har gjort saker på ett bättre sätt än legacy biltillverkare och att Ford har upptäckt detta. Det kan också vara en förklaring till att Tesla har mindre problem än andra? Ford har väl ännu inte gjort denna arkitektoniska förändring såvitt jag förstår.