Ny debattartikel av forskare på Jandels

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Ny debattartikel av forskare på Jandels

Inlägg av jtesla »

Uppdatering... Handels ska det stå i rubriken, men det vet jag inte har man ändrar...

Skattesubventioner av elbilar räddar inte miljön
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skat ... joen-25324

Konstiga hypoteser i artikeln som
Elbilar är i dag dyra och exklusiva nischfordon. Nya Teslor som blivit så uppmärksammade, eller andra motsvarande elbilar, kommer sannolikt inte att användas för arbetspendling på landsbygden, utan mer som hobbyfordon för den som redan har en eller flera andra vanliga bilar, eller för kortare resor i städer

Men slutsatsen om att bränsleskatt är ett bättre styrmedel kan han ju ha rätt i...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels

Inlägg av Remuz »

Dom som köper premiumbilar tenderar att köra betydligt mer än snittet. Dessutom tenderar tjänstebilar att rulla mer än privata bilar, så min gissning är att tesla rullar klart över snittet.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Mickep

Inlägg av Mickep »

Remuz skrev:
Dom som köper premiumbilar tenderar att köra betydligt mer än snittet. Dessutom tenderar tjänstebilar att rulla mer än privata bilar, så min gissning är att tesla rullar klart över snittet.
Stämmer nog men det är fortfarande få som har råd med bilar på 800 k och att dessa skall få 60k i subventioner är inte helt fördelningspolitiskt korrekt.
Det kommer givetvis ändas med model 3 till en viss del.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Ny teknologi är alltid dyr i början.
Sen kostar det inte staten 60.000.
Köper man en Tesla betalar man 200.000 i moms + accis tror jag är ca 200.000. Så inte kostar det staten något även om man får 60,000 i "rabatt"

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Toja skrev:
Köper man en Tesla betalar man 200.000 i moms + accis tror jag är ca 200.000. Så inte kostar det staten något även om man får 60,000 i "rabatt"
Tesla har man dock inte betalat accis på om man inte lyckats köpa en 1999 eller tidigare. Men visst är ju såklart momsen alltid högre än 60 000 kr på en Tesla (eller valfri annan bil som kostar mer än 300 000 kr).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Hela skiten är fud. Ett lätt sätt att se det är mänged av "men det är inte helt säkert att" och "men det förutsätter att".

enligt det där argumentet att olja skulle vara bättre än el så borde vi ju isåfall byta ut alla tvättmaskiner så dom gick på bensin istället. Märkligt tyst om det.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Mickep skrev:
Stämmer nog men det är fortfarande få som har råd med bilar på 800 k och att dessa skall få 60k i subventioner är inte helt fördelningspolitiskt korrekt.
Nej. Samtidigt så har det hjälpt till att få bollen i rullning. Någonstans måste man börja.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

bylund skrev:
Toja skrev:
Tesla har man dock inte betalat accis på om man inte lyckats köpa en 1999 eller tidigare. Men visst är ju såklart momsen alltid högre än 60 000 kr på en Tesla (eller valfri annan bil som kostar mer än 300 000 kr).
Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Hej, den artikeln bör ju bemötas. Tror precis som någon ovan skrev att Teslor kör mer än genomsnittet (kan någon göra en enkät här på forumet?? :) ) Dessutom sker större del av laddning vanligtvis nattetid och därmed när elöverskott råder. Även i samhällen där kolkraftverk eldas vid peak laddar elbilarna mao "grön" el nattetid.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag bor på landsbygden och pendlar 21 mil varje dag! :)
Jag skulle inte köpt en bil i denna prisklass om det inte vore en Tesla och har därmed betalat in en rejäl summa moms mer än
om jag skulle köpt en fossilare, och jag trodde dessutom inte att jag skulle få något 40.000kr-bidrag (den stod som demo-bil hos Tesla
men dom hade inte tagit den i bruk sas och alltså inte fått något bidrag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

21 mil varje dag... Då är det inte lång tid innan staten ändå förlorar pengar på ditt dyrare inköp. Momsskillnaden på en fossilbil tar du ju igen snabbt på utebliven skatt och moms på bensin/diesel!
Ujujuj vilken förlustaffär du är för staten nu! ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
21 mil varje dag... Då är det inte lång tid innan staten ändå förlorar pengar på ditt dyrare inköp. Momsskillnaden på en fossilbil tar du ju igen snabbt på utebliven skatt och moms på bensin/diesel!
Ujujuj vilken förlustaffär du är för staten nu! ;)
:D
sant... (vi är ganska många nu som skulle vilja se en nationalekonom visa hur det egentligen förhåller sig med detta, alltså
att vi köper el i Sverige istället för olja från andra länder osv och hur det slår. Flera som skrivit om det, men inga bra siffror på det än,
och då har vi inte tagit med dom andra fördelarna i samhället som är så svåra att räkna på som sjukvård osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Fuelman skrev:
Tror precis som någon ovan skrev att Teslor kör mer än genomsnittet (kan någon göra en enkät här på forumet?? :) )
Finns redan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... w=viewpoll

Som tydligt visar att Teslaägare kör klart mer än genomsnittet (som är 1,218 mil enligt Statistiska Centralbyrån) - typ dubbelt så mycket.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Toja skrev:
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:
Toja skrev:
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
StefL skrev:
Toja skrev:
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
Aha, tackar då har man lärt sig något även idag :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
StefL skrev:
Toja skrev:
Det där är ingen skatt, det är Teslas egna avgift. Däremot får man betala en vägtrafikregisteravgift på 50 kr när bilen ställs på (och därefter årligen).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
StefL skrev:
Toja skrev:
Det där är ingen skatt, det är Teslas egna avgift. Däremot får man betala en vägtrafikregisteravgift på 50 kr när bilen ställs på (och därefter årligen).
Ahh OK, men den inkluderar 25% moms så det är skatt i den. Avgift är rent generellt inte samma som skatt men trodde det var en statlig registreringsavgift men den kommer alltså senare då och är mycket lägre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Svenssons skrev:
StefL skrev:
Toja skrev:
Vägtrafikregisteravgiften är på 65kr. Det är påställningsavgiften som är på 50kr, men den tas inte ut första gången bilen ställs på.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nicke Nyfiken skrev:
Vägtrafikregisteravgiften är på 65kr. Det är påställningsavgiften som är på 50kr, men den tas inte ut första gången bilen ställs på.
Faktiskt ändrat av våran, enligt många, bilfientliga regering till 50 kr. Fast det var ju 43 kr i forntid så det fattas ju lite än...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Acciser, påställningsavgifter. Mycket gamla skatter och avgifter som lever kvar i folks medvetande som är slopade :)
Bilaccisen avskaffades år 2000, påställningsavgiften 2015.

Skylttillverkningsavgift däremot tillkommer väl också när man ställer på bilen för första gången.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar