Ljudanläggning Juniper vs M3

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare

Ljudanläggning Juniper vs M3

Inlägg av PatteJan »

Testade idag en (ny) Y Performance under tiden min 3LR 22 var inne för ett garantiärende (gäller att passa på innan garantin går ut 😃)
Har tidigare även testat My LR awd då det är den versionen som är aktuell vid ett eventuellt. byte.
Skulle vilja ha utrymmet som Y:n erbjuder, även om jag verkligen älskar min 3:a. Men man är inte alltid ensam om beslut som ska tas. 😉
My Performance var ju brutalt snabb ifrån stillastående men faktiskt överraskande tam vid gaspådrag runt 100kmh.
Utan några som helst vetenskapliga belägg känns faktiskt min nuvarande rappare vid omkörning osv. runt hundrastecket? Men kanske Y:n lycka maskera farten på nåt sätt?
Men en väldigt trevlig bil. Inget snack om den saken.
Sköna stolar, tyst, bekväm osv.

Men undrar vad ni som har nya y:n tycker om ljudanläggningen?
Blev faktiskt lite besviken på den. Fick inte till den riktigt.
Inte dåligt på något vis. Men ändå inte samma tryck i basen som i min nuvarande.

Påtalade även det för säljaren när jag kom tillbaka med bilen. Han tittade för övrigt på mig som jag kom från mars eller nåt liknande när jag lite dissade ljudanläggningen.
Jag var tydligen den första som tyckte något liknande??
Men är i min värld en total dealbreaker om jag ska byta.
Hade en BMW X3 innan med standard ljud. Totalt, verkligen totalt värdelöst ljud.
Kommer aldrig hända mer.

Körde lika inställningar som i min nuvarande 3:a. 🤑
Vad upplever ni som köpt nya y:n? Hur upplever ni ljudanläggningen? Kanske det finns någon som bytt från m3 till nya My som har lite input i frågan.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Re: Ljudanläggning Juniper vs M3

Inlägg av TobbeW »

Det är en märkbar skillnad på ljudet i M3 2019-2023 jämfört 2024-. Med Highland blev det lite "bättre". Har haft båda varianter😀

Misstänker att man även gjort liknande på Y iom Juniper?

Är det ett bra ljud i dessa bilar?: Nej, absolut inte.
Låter det högt och mycket?: Ja, och det är det många uppfattar som "bra" ljud tror jag. :lol:

Det finns andra bilar med betydligt bättre ljudåtergivning, men då kostar det också oftast en del extra...
Model 3 Performance Highland
El2an

Inlägg av El2an »

Men ts har ju en 2022 och upplev3r ljudet i den bättre än nya y performens :roll:
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

TobbeW skrev: 15 nov 2025 09:36
Det är en märkbar skillnad på ljudet i M3 2019-2023 jämfört 2024-. Med Highland blev det lite "bättre". Har haft båda varianter😀

Låter det högt och mycket?: Ja, och det är det många uppfattar som "bra" ljud tror jag. :lol:

Det finns andra bilar med betydligt bättre ljudåtergivning, men då kostar det också oftast en del extra...
Jag skulle säga att tesla har väldigt bra ljud i sina bilar.
Inte mätt i volym utan i ljudkvalitet.

Givetvis låter tex B&W systemen bättre men dom kostar ju därefter med.
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Model Y RWD -23 Såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

TobbeW skrev: 15 nov 2025 09:36

Spännande, jag tycker precis tvärtom på alla punkter.

Mycket bra ljud med väldigt bra detaljrikedom och stereoseparation men inte högt och mycket (alldeles för klen bas för det).

Mycket bättre än många "tillvals"-anläggningar, tex HK i Polestar 2 och 4, B&O i Audi och Ford, Meridian i Kia och Jaguar, Beats i Cupra mm.

Tycker dessutom att 2019 var bäst och att det blivit sämre i Highland tyvärr. Fler högtalare och dubbla subbar men ändå sämre ljud....

Enda anläggningarna jag testat som jag tycker är bättre än Teslas är Burmester (Mercedes) och B&W (Polestar 3).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
JockeX

Inlägg av JockeX »

PatteJan skrev: 15 nov 2025 01:12
Testade idag en (ny) Y Performance under tiden min 3LR 22 var inne för ett garantiärende (gäller att passa på innan garantin går ut 😃)
Har tidigare även testat My LR awd då det är den versionen som är aktuell vid ett eventuellt. byte.
Skulle vilja ha utrymmet som Y:n erbjuder, även om jag verkligen älskar min 3:a. Men man är inte alltid ensam om beslut som ska tas. 😉
My Performance var ju brutalt snabb ifrån stillastående men faktiskt överraskande tam vid gaspådrag runt 100kmh.
Utan några som helst vetenskapliga belägg känns faktiskt min nuvarande rappare vid omkörning osv. runt hundrastecket? Men kanske Y:n lycka maskera farten på nåt sätt?

Inte dåligt på något vis. Men ändå inte samma tryck i basen som i min nuvarande.

Påtalade även det för säljaren när jag kom tillbaka med bilen. Han tittade för övrigt på mig som jag kom från mars eller nåt liknande när jag lite dissade ljudanläggningen.
Hade en BMW X3 innan med standard ljud. Totalt, verkligen totalt värdelöst ljud.
Kommer aldrig hända mer.

Vad upplever ni som köpt nya y:n? Hur upplever ni ljudanläggningen? Kanske det finns någon som bytt från m3 till nya My som har lite input i frågan.
Jag hade en 3LR 21:a och har nu precis tagit leverans av en ny MYP. Fick labba lite med inställningarna eftersom gamla M3:an hade ingen sub-inställning vad jag minns. Fick till ljudet riktigt bra. Nu sålde jag M3:an för ett och ett halvt år sen så jag har ingen direkt jämförelse men jag är riktigt nöjd med ljudet.

När du sitter lägre i en M3:a får du en annan uppfattning om fart, MYP är runt 1 sekund snabbare från 100-200 än en M3P från -22.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Stereon i min förra Polestar 3 med Bowers&Wilkins var betydligt bättre än MYP stereon. Speciellt diskant och tung bas märks det stor skillnad.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

PatteJan skrev: 15 nov 2025 01:12

Kommer aldrig hända mer.

Hej! Hade precis en M3 LR 22 innan jag bytte till min nuvarande Model Y Juniper LR. M3an var rappare i styrning, gas och betydligt sportigare att köra. MYn är dock betydligt bekvämare i fjädring, tystare och utrymmena är betydligt större. Stereon tycker jag låter riktigt bra efter lite fipplande med inställningarna. Lätt att det blir lite för mycket bas annars kan jag tycka. Är dock ingen billjudsnörd. Tycker inte det låter sämre än i M3an.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Till dom som upplever att Teslas ljud låter bra.

Jämför gärna mot tex Mercedes Burmester High End 3D eller 4D (alltså inte "vanliga" Burmester). Det finns orginalmonterade anläggningar i bilar på en helt annan nivå än Teslas, dock kostar dessa en rejäl slant extra vilket inte Teslas gör. Så jämförelsen kanske inte blir fullt så rättvist😂.

Jag saknar väldigt mkt detaljer i ljudet på min M3, allt från instrument till röståtergivning skulle kunna vara ljusår bättre. Däremot finns det relativt mkt effekt, vilket gör att det går att spela relativt högt, vilket ibland kan vara skoj😀.
Jag skulle inte beskriva det som "bra" ljud, nej.
Sedan har jag grejat en del med billjud när det begav sig, så jag kanske har en annan syn på detta jämfört mot gemene man...
Senast redigerad av TobbeW, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Kapar tråden lite - Hur stor skillnad är det på anläggningen med 8 högtalare i nya MY LR RWD jämfört med 15.1 högtalare i LR AWD?

Hade tidigare en M3 LR 2021 och tyckte den var kanon, sen bytte jag till en MY LR 2022 vilket var ett steg ner men ändå bra. Vad kommer jag tycka om Juniper LR RWD tror ni?
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mathias507926

Inlägg av Twarkie »

Upplever också att ljudet är sämre i Juniper jämfört med tidigare versioner av Model Y. Tråkig utveckling.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
JockeX

Inlägg av JockeX »

Ni som upplever det vara sämre än tidigare, vad har ni för inställningar?

Det första jag gör är att stänga av immersive sound som jag tycker förstör 90% av all musik. Låter riktigt bra med det avstängt. Sen har jag en klassisk kurva med höjd sub, bas, mid ner 0,5 och plus 1 på diskanten. Subben kan inte ställas alltför högt för då blir det boomigt. Just nu testar jag +2,5 på den.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare

Inlägg av Lindstromer »

TobbeW skrev: 15 nov 2025 16:00
Till dom som upplever att Teslas ljud låter bra.

Jämför gärna mot tex Mercedes Burmester High End 3D eller 4D (alltså inte "vanliga" Burmester). Det finns orginalmonterade anläggningar i bilar på en helt annan nivå än Teslas, dock kostar dessa en rejäl slant extra vilket inte Teslas gör. Så jämförelsen kanske inte blir fullt så rättvist😂.

Jag saknar väldigt mkt detaljer i ljudet på min M3, allt från instrument till röståtergivning skulle kunna vara ljusår bättre. Däremot finns det relativt mkt effekt, vilket gör att det går att spela relativt högt, vilket ibland kan vara skoj😀.
Jag skulle inte beskriva det som "bra" ljud, nej.
Sedan har jag grejat en del med billjud när det begav sig, så jag kanske har en annan syn på detta jämfört mot gemene man...
Jämför med en Polestar 3, EX90 eller ES90 med uppgradering till Bowers & Wilkins. Helt galet trevligt ljud, dock har jag bara provat det i P3 och EX90, inte ES90. Den sistnämnda borde dock leverera bäst med tanke på den något mer kompakta kupén.
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Skriv svar