Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändårenes skrev: ↑15 nov 2025 23:01När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.krabbanidag skrev: ↑13 nov 2025 22:25En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”
Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.
Vem är med mig på denna?
Tesla Model S Plaid
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model S Plaid
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Höger tumme, förstås. Och man känner ju den där kanten (ridge) mellan knapparna. Jag tycker inte man behöver titta ner för det.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 23:04Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändårenes skrev: ↑15 nov 2025 23:01När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.krabbanidag skrev: ↑13 nov 2025 22:25En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”
Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.
Vem är med mig på denna?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag behöver men jag har ioffsg aldrig tränat iom mina S3XY-knappar.renes skrev: ↑15 nov 2025 23:06Höger tumme, förstås. Och man känner ju den där kanten (ridge) mellan knapparna. Jag tycker inte man behöver titta ner för det.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 23:04Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändårenes skrev: ↑15 nov 2025 23:01När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.krabbanidag skrev: ↑13 nov 2025 22:25En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”
Vem är med mig på denna?
Om ratten är vriden 90 eller 120 grader?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, då blir det jobbigare
Fast egentligen mer en fråga om att bestämma sig för om man använder höger eller vänster hand. 90 grader är inget problem eftersom jag normal svänger vänster genom att "lämna över" ratten från vänster till höger hand nedtill, inte i överkant, så då är vänstertummen på rätt plats fortfarande. 120 grader: höger tumme.
270 grader är rätt sällsynt och händer i princip aldrig i merfilig rondell, så om man missar där gör det ingenting.
Jo, man fick öva på det i början. Yoke, förresten, vilket nog gör det lite lättare att på ren känsel lokalisera knapparna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
- krabbanidag
- Teslaägare
Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
Tesla Model S Pläd ’23
Ser ut att bara ha tagit på den skyddskanteb som är till för att skydda fälgen.
Bättre bild kanske men som det ser ut är inte stommen skadad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- krabbanidag
- Teslaägare
Syftar på denna historia. Knäppte tyvärr bara en bild idag. Kan ta en till i dagsljus imorgon.
Tesla Model S Pläd ’23
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Ingen fara alls, bara att skära bort fliken om man vill. (Om man kan leva med det estetiskt)
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger