Räckvidd LR vs P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Räckvidd LR vs P

Inlägg av JoeMad »

WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.

En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.

Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av mikebike »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:41
WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.

En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.

Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
Det beror på hjul/däck.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Audi Q8 e-tron 55 -24
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Beror även på däckens rullmotstånd som jag förstår det. AAKEE har skrivit lite om det här. Här t.ex:

viewtopic.php?p=788690#p788690

Som jag förstår det så kör dom som placerar sig högt i SECC med Michelin e.Primacy.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:41

Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg. […
Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…

Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson

Inlägg av manneson »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2025 10:00
Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…

Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
Bra svar!!!
(Gäller även manneson och kanske någon till i tråden!)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Finns amerikansk yt video där en MYP kommer längre än en MY. De som kör tror det beror på att bilen är lägre dvs mindre luftmotstånd.
Tesla MYLR -23
Skriv svar