Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
manneson
Inlägg: 1810
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av manneson »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2025 11:24
Maetlarv skrev: 24 okt 2025 10:47
Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.

Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
Är inte LG och Panasonic aktörer inom det här området? Canada har väl också någon batteritillverkare har jag för mig. Gissar att även bolaget som köpte Northvolt vill in på det här området. Men dom har väl minst ett år kvar tills dom kan börja bygga några volymer antar jag.
LG och Panasonic bygger inte LFP. Numera är det typ bara LFP som är intressant för batterilager.
Dvs BYD, CATL och diverse andra kineser är de primära leverantörerna(också de Tesla använder).
Maetlarv
Inlägg: 204
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

fth skrev: 24 okt 2025 12:13
Maetlarv skrev: 24 okt 2025 10:47
fth skrev: 24 okt 2025 00:30
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 23:52
fth skrev: 23 okt 2025 12:37

Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.

När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.

/fth
Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.

Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.

Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
Faktum är att marginalerna snarare ser ut att öka, vilket förklaras av följande graf:
Energy2.jpg
Här framgår (blå kurva) att kostnaderna per MWh sjunker över tid, det är ju naturligt då priset på "råvaran" som bekant sjunker, men också pga effektivisering och stordriftfördelar som kommer med större volym.

Intäkt per MWh (gul kurva) sjunker också i takt med att Tesla sänker priserna, men det intressanta är att dom lyckas hålla vinst per MWh, dvs "gapet" mellan intäkt och kostnad (grön kurva, höger y-axel), hyfsat konstant, vilket förstås leder till ökad marginal.

Extrapolerar man kurvorna hyfsat konservativt ser det ut som att bruttomarginalen kan nå c:a 50% om/när den (idag) planerade utbyggnaden av kapacitet till runt 130GWh/år uppnås i slutet av 2026.

Det är förstås möjligt att utvecklingen av intäkter/kostnader kan komma att förändras, t.ex. om marknaden tvingar Tesla att sänka priserna mer än vad kostnaderna minskar, men just nu ser det alltså mycket bra ut.

/fth
Jovisst, det ser bra ut nu men på lång sikt tror jag det blir svårt att hålla marginalerna på så höga nivåer av de skäl jag beskrev tidigare.
Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.

Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
Jag modellerade lite till, här är min prognos för hur volym och marginal för Energy kommer att utvecklas till 2026Q4. :D
Energy3.jpg

/fth
Det är ju bara att extrapolera kurvorna fram till 2036q4 så ser det riktigt bra ut😉
Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev: 27 okt 2025 17:15
Varför bara "major metros" om man har löst det?
Lika bra att släppa det i hela världen samtidigt och Tesla(eller Adam Jonas) tar fullt ansvar.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4398
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 27 okt 2025 17:15
Löst av Waymo med deras omfattande sensorsvit kanske, men knappast av Tesla med sin begränsade sensorsvit.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maetlarv
Inlägg: 204
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

Sabbe skrev: 27 okt 2025 17:15
Konstigt att Tesla ändå envisas med att ha kvar förare/ säkerhetsövervakare i sina ”Robotaxi”, har de inte blivit informerade? ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ska man resonera som Adam Jonas så löste Waymo självkörning 2009.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

"Tillväxtaktie". Största marknaden är iaf Kina och det skulle vara tji för Tesla utan Xi, både volym- och lönsamhetsmässigt.

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6176
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

De tydligaste tecknen på att en finansiell bubbla håller på att byggas upp är ofta psykologiska och strukturella snarare än tekniska.


🧠 1. Psykologiska tecken (”manisk optimism”)
✅ ”Det är annorlunda den här gången.”
Investerare börjar tro att gamla regler inte längre gäller — t.ex. ”vinster spelar ingen roll” eller ”AI förändrar allt”.
✅ FOMO (Fear of Missing Out).
Människor investerar inte baserat på värde, utan för att inte missa nästa stora chans.
✅ Massmedia och allmänhetens eufori.
När taxichaufförer, frisörer, grannar eller folk på märkesforum börjar prata om investeringar i samma tillgång (aktier, krypto, bostäder etc.) är bubblan ofta mogen.

📈 2. Pris- och värderingsmönster
✅ Exponentiell prisökning.
Priserna stiger snabbare än någon rimlig förklaring (ofta logaritmiskt accelererande kurvor). Detta stämde ett tag, men inte längre. Gäller dock AI generellt.
✅ Extrema värderingar.
P/E-tal, P/S-tal, eller värdering per användare blir helt frikopplade från fundamenta.
✅ Kraftig ökning av omsättningen.
Handeln blir febril, allt fler vill ”in” snabbt och säljer vidare ännu snabbare.

💰 3. Finansierings- och kreditbeteende
✅ Lättillgänglig kredit och hävstång.
Banker och privatpersoner lånar allt mer för att ”inte halka efter”.
✅ Framväxt av nya, kreativa finansieringsformer.
Under IT-bubblan: riskkapital till oprövade affärsmodeller.
Under bostadsbubblan: subprime-lån och derivat.
Under kryptoboomen: ICO:er och hävstångshandel.
Under AI-boomen: cirkulära investeringar. (Gäller även TSLA)

🧮 4. Fundamentalt avbrott mellan pris och värde
✅ Inga realistiska framtida kassaflöden kan motivera priserna.
T.ex. företag utan vinst (eller ens intäkter) värderas som jättar.
✅ Fokus flyttas från värde till momentum.
Analytiker och investerare bryr sig mindre om fundamenta och mer om tekniska trender och narrativ.

⚠️ 5. Tecken på slutstadiet (innan kraschen)
✅ Volatilitet ökar kraftigt.
Kraftiga dagliga prisrörelser både upp och ned.
🚫 ”Smart money” säljer av.
Professionella aktörer börjar dra sig ur, medan småsparare fortsätter köpa. Vi har inte nåt detta ännu med TSLA.
✅ Nyhetsflödet blir dominerat av framgångshistorier.
Narrativet om ”snabba pengar” tar över allt förnuft. Beror dock lite på vilken filterbubbla man lever i.


Jag tror inte kraschen kommer döda Tesla men det vi kommer se är en harmonisering av P/E. Se bara bolaget som släpper en humanoid robot för 2mille, som inte kan göra speciellt mycket alls. 🫧 🫧 🫧
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Många stora ägare som tänker rösta nej till Elons galna kompensation, följet börjar bli desperat när man fyrar av hot om både sin egen portfölj men även andras som man rimligen inte styr över...

Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 04 nov 2025 10:35
"Tillväxtaktie". Största marknaden är iaf Kina och det skulle vara tji för Tesla utan Xi, både volym- och lönsamhetsmässigt.

1–8 oktober 2025: 8 dagar ledigt (onsdag 1 oktober till onsdag 8 oktober).
Detta är en kombination av:
• Nationaldagen: 1–3 oktober (officiellt lediga för att fira Folkrepubliken Kinas grundande 1949).
• Mid-Autumn Festival: 6 oktober 2025 (måndag, den 15:e dagen i 8:e månaden enligt kinesiska månkalendern).

Detta hade du säkert koll på men valde att utelämnade den ”lilla” detaljen
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 06 nov 2025 08:38
spacecoin skrev: 04 nov 2025 10:35
"Tillväxtaktie". Största marknaden är iaf Kina och det skulle vara tji för Tesla utan Xi, både volym- och lönsamhetsmässigt.
1–8 oktober 2025: 8 dagar ledigt (onsdag 1 oktober till onsdag 8 oktober).
Detta är en kombination av:
• Nationaldagen: 1–3 oktober (officiellt lediga för att fira Folkrepubliken Kinas grundande 1949).
• Mid-Autumn Festival: 6 oktober 2025 (måndag, den 15:e dagen i 8:e månaden enligt kinesiska månkalendern).

Detta hade du säkert koll på men valde att utelämnade den ”lilla” detaljen
1) Hade ingen aning, men händer inte det varje oktober?
2) Det var inte oktober som var grejen, utan tre år med ingen, eller snarare negativ, tillväxt.

Detta hade du säkert koll på men valde att utelämnade den ”lilla” detaljen
Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fler och fler länder där man kommer att kunna använda FSD Supervised. Kommer bli en riktig kassako för Tesla :mrgreen:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 nov 2025 06:16
Fler och fler länder där man kommer att kunna använda FSD Supervised. Kommer bli en riktig kassako för Tesla :mrgreen:
Förarassistans är en commodity. Det finns absolut ingen moat, och minst hälften av de länder på den listan använder UNECE som inte godkänner ADAS med filbyten på stadsgator. Kanske 2028-2030.

Priset för den här typen av funktioner kommer att ligga på 0-30 tkr som tillval från alla tillverkare, och Tesla har väl <2% av bilmarknaden som jag minns. Ca 8% av alla EV:s globalt är från Tesla om jag minns rätt.

Se t ex nya CLA - systemet finns i Kina nu och lanseras i USA under 2026.


"Vem som helst" med några GPU:er och lite data kan skapa ett sånt här system nu - ex CommaAI. Det svåra är autonomi/liability i skala (hundratusentals bilar).
Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 12 nov 2025 08:01
Sabbe skrev: 12 nov 2025 06:16
Fler och fler länder där man kommer att kunna använda FSD Supervised. Kommer bli en riktig kassako för Tesla :mrgreen:
Förarassistans är en commodity. Det finns absolut ingen moat, och minst hälften av de länder på den listan använder UNECE som inte godkänner ADAS med filbyten på stadsgator. Kanske 2028-2030.

Priset för den här typen av funktioner kommer att ligga på 0-30 tkr som tillval från alla tillverkare, och Tesla har väl <2% av bilmarknaden som jag minns. Ca 8% av alla EV:s globalt är från Tesla om jag minns rätt.

Se t ex nya CLA - systemet finns i Kina nu och lanseras i USA under 2026.


"Vem som helst" med några GPU:er och lite data kan skapa ett sånt här system nu - ex CommaAI. Det svåra är autonomi/liability i skala (hundratusentals bilar).
Nämn en biltillverkare vars bil du kan köpa idag som klarar av alla situationer i videon nedan

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 15 nov 2025 09:09
spacecoin skrev: 12 nov 2025 08:01
Sabbe skrev: 12 nov 2025 06:16
Fler och fler länder där man kommer att kunna använda FSD Supervised. Kommer bli en riktig kassako för Tesla :mrgreen:
Förarassistans är en commodity. Det finns absolut ingen moat, och minst hälften av de länder på den listan använder UNECE som inte godkänner ADAS med filbyten på stadsgator. Kanske 2028-2030.

Priset för den här typen av funktioner kommer att ligga på 0-30 tkr som tillval från alla tillverkare, och Tesla har väl <2% av bilmarknaden som jag minns. Ca 8% av alla EV:s globalt är från Tesla om jag minns rätt.

Se t ex nya CLA - systemet finns i Kina nu och lanseras i USA under 2026.


"Vem som helst" med några GPU:er och lite data kan skapa ett sånt här system nu - ex CommaAI. Det svåra är autonomi/liability i skala (hundratusentals bilar).
Nämn en biltillverkare vars bil du kan köpa idag som klarar av alla situationer i videon nedan

Tesla har ett imponerande system, men jag tror du kommer att bli förvånad över vad andra tillverkare gör när det gäller förarstöd.

Nu är "bästa" subjektivt men, i EU/UNECE har Tesla inte det bästa systemet. De finns i BMW och Mercedes. Tesla har kanske inte heller det bästa systemet i Kina (här finns en lång rad med system) eller i Japan(Nissan/Wayve).

Det är ju jättebra för de som bor i Nordamerika att Tesla funkar där, men det kommer en hel rad liknande system dit från andra under 2026-2027.

Mercedes nya Drive Pilot verkar lovande som lanserats i Kina nu kommer till USA 2026. Kanske är Tesla något bättre, men är de unika? Nej - det finns ingen moat i denna sektor. Förarstöd är lätt, autonoma bilar är svårt.

Sedan vet vi faktiskt inte varför bara ca 12-15% väljer FSD till sin Tesla. Vill folk ens ha det här systemet där man sitter och barnvaktar det hela tiden, Är det priset som är för högt eller är det funktionen som är fel?

En till fråga är om Tesla ens kan anpassa sitt system till olika regulatoriska system/områden? Det återstår att se. Så är långt har Tesla valt att inte göra det.
Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »




Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 17 nov 2025 16:12
[tweets]
"FSD (V14) performed smoothly." Sammanfattar analytikernas förståelse om utmaningarna med autonom taxiverksamhet. :roll:

Dom kan ju inte ens formulera rätt frågor, än mindre förstår svaren.
Sabbe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev: 18 nov 2025 07:48
Är inte FSD inprisad? De flesta är väl överens om att bildelen är 70$ eller nåt sånt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 18 nov 2025 08:17
Sabbe skrev: 18 nov 2025 07:48
Är inte FSD inprisad? De flesta är väl överens om att bildelen är 70$ eller nåt sånt?
Ja.

TSLA hade sitt NVDA-moment 2020 skulle jag säga. Peak tillväxthopp, peak autonomibubbla. Sedan dess har man problem att infria förväntningarna.

Jag kan påminna om att NVDA P/E är 53 och TSLA är P/E 285. Så om Tesla 10x:ar vinsten inom kort kan kursen dubblas om NVDA är ett riktmärke för vettig värdering.

Skillnaden har varit att NVDA växer sin vinst kraftigt medan TSLA minskar.

Om mjukvaruutvecklingen inom AI gör att Optimus når massproduktion i närtid så kommer Tesla att ha en fördel. Jag gissar att det händer en bra bit efter 2030, troligen senare - i alla fall för robotar bland folk. I fabriker kanske, men där tävlar man med en redan högautomtiserad miljö där jag har svårt att se att en humanoid skulle tillföra mycket. Långsamt och dåligt och låg reliability, och låg batteritid är de huvudsakliga problemen.
Skriv svar