Har kopplat mitt Apple Music till Tesla och har alltid spelat musiken på det sättet. Idag provade jag att via bluetooth spela direkt från telefonen (iPhone 16pro), tyckte ljudet blev ganska mkt bättre.
Kan det vara ngt som kan stämma? Kör jag via telefonen så används ju dennes equalizer och teslas motsvarighet kanske är sämre?
Ljudkvalitet - via Tesla vs bluetooth
Moderator: Redaktion
Re: Ljudkvalitet - via Tesla vs bluetooth
Största begränsningen ligger i överföringen från telefonen med blåtand, det är komprimerad ljudkvalitet.
Oklart vad bilen har för bandbredd på musikenni inbyggda spelaren…
(Spotify har kommit med FLAC, lossless överföring som ger bättre ljud.)
Tror du det är equalizern i bilen/telen kan du ju testa med helt neutralt i bägge.
Tror du det är equalizern i bilen/telen kan du ju testa med helt neutralt i bägge.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja Apple Music kör också lossless och ljudet via telefonen direkt blev ett mer ”rymd”, dovare bas etc.AAKEE skrev: ↑17 nov 2025 18:43Största begränsningen ligger i överföringen från telefonen med blåtand, det är komprimerad ljudkvalitet.
Får testa båda varianterna i neutralt läge.
Om det inte finns något inställning för bit-rate som ska användas så lär bilen ställa in något default värde och kollar man runt lite på nätet så indikeras följande på Reddit:
Apple Music it seems like for now Tesla has limited the in-car app to a bitrate of ~118 Kbps. I hope in a future update Tesla will add support for Lossless as that should put it on par w/ TIDAL from an audio quality perspective.
Kan iofs tycka att ~118 Kbps låter sjukt lågt men noterar t ex att om du kör med t ex Spotify utan abonnemang så tycker jag att ljudet låter mekaniskt. Så för egen del om jag kör längre sträckor så lyssnar jag alltid på 24-bit FLAC filer från USB-minne.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Kan tänka mig att Tesla skruvar ner all bandbredd för att spara pengar i "premium connectivity" .
skulle tro att du kan få bäst ljud från mobilen, via BT om, Teslan stödjer A2DP samt aptX Lossless alt. LDAC
skulle tro att du kan få bäst ljud från mobilen, via BT om, Teslan stödjer A2DP samt aptX Lossless alt. LDAC
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Har inte kollat om det finns inställningar för bitrate, men 118 låter ju väldigt lågt. Men som sagt, jag upplever ljudet bättre via BT och kommer fortsätta köra det.unumlapis skrev: ↑18 nov 2025 14:11Om det inte finns något inställning för bit-rate som ska användas så lär bilen ställa in något default värde och kollar man runt lite på nätet så indikeras följande på Reddit:
Apple Music it seems like for now Tesla has limited the in-car app to a bitrate of ~118 Kbps. I hope in a future update Tesla will add support for Lossless as that should put it on par w/ TIDAL from an audio quality perspective.
Kan iofs tycka att ~118 Kbps låter sjukt lågt men noterar t ex att om du kör med t ex Spotify utan abonnemang så tycker jag att ljudet låter mekaniskt. Så för egen del om jag kör längre sträckor så lyssnar jag alltid på 24-bit FLAC filer från USB-minne.
Som det ryktas om kommer car play och det kanske innebär ännu enklare hantering av att spegla upp telefonen och därmed få bättre ljud
-
testartesla
Om man kör egen WiFi och låter Teslan ansluta, fortfarande samma låga bitrate?
Har ej testat. Betalar för PC och hade väl hoppats att man då fick ”premiumljud”, känns sniket att de ställt ner kvaliteten, om det nu är så?testartesla skrev: ↑18 nov 2025 17:33Om man kör egen WiFi och låter Teslan ansluta, fortfarande samma låga bitrate?
Har inte satt mig in i Teslas Spotify men det handlar isåfall inte bara om bandbredd utan att mp3 är komprimerat och förlorar information även med lite högre bandbredd.maangee skrev: ↑18 nov 2025 17:24Har inte kollat om det finns inställningar för bitrate, men 118 låter ju väldigt lågt. Men som sagt, jag upplever ljudet bättre via BT och kommer fortsätta köra det.unumlapis skrev: ↑18 nov 2025 14:11Om det inte finns något inställning för bit-rate som ska användas så lär bilen ställa in något default värde och kollar man runt lite på nätet så indikeras följande på Reddit:
Som det ryktas om kommer car play och det kanske innebär ännu enklare hantering av att spegla upp telefonen och därmed få bättre ljud![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5