Någon annan som har fått sin redan ?
Performance Juniper på gång
Moderator: Redaktion
- merc_slk_amg
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 02 nov 2021 08:54
Performance Juniper på gång
Hämtning av min nya Performance är bekräftad till 25/9
Någon annan som har fått sin redan ?
Någon annan som har fått sin redan ?
Senast redigerad av merc_slk_amg, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
Re: Performance Juniper på gång
https://www.facebook.com/share/p/1H9ukbZ9TF/merc_slk_amg skrev: ↑17 sep 2025 18:01Hämtning av min nya Performance är bekräftad till 25/9![]()
Någon annan som har fått sin redan ?
Här är en som hämtat idag.
Jag hämtar min 25/9
Re: Performance Juniper på gång
En vit med svart inredning på gång, leverans september-oktober enligt appen. Hoppas på september såklart, men det börjar se mörkt ut 
Juniper MYP
Re: Performance Juniper på gång
Lite kul, skal hämta min stealth grå MYP senare idag. Leveranskillen ringde och bad om ursäkt för att dom tyvärr hade hittat fel på bilen. Yttre backspeglarna var felmonterade i svart istället för grå. Jag sa att som jag förstår det så har alla MYP svarta spegelhus. Han var tvungen att gå in på nätet och kolla och ursäktade sin okunskap 
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Var ju väldigt trevlig den här, natt och dag mot första MYP jag hade för några år sen.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Hur känns den jämfört med PS3?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Lättare, lite bullrigare och mer studsig?
Största störningsmoment för mig med Y är att man inte kan sänka ratten tillräckligt. I Model 3 går den mkt lägre och längre ut.
Re: Performance Juniper på gång
Intressant, i PS3 fick jag aldrig ratten tillräckligt nära mig, mer nöjd med inställningsmöjligheterna i Y.manneson skrev: ↑25 okt 2025 11:14Hur känns den jämfört med PS3?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Lättare, lite bullrigare och mer studsig?
Största störningsmoment för mig med Y är att man inte kan sänka ratten tillräckligt. I Model 3 går den mkt lägre och längre ut.
Lite högre vindbrus ja, men inte jättestor skillnad. Y känns lättare och det är ju naturligt med så stor viktskillnad. Fjädringen tycker jag är trevlig i Y, dock har jag den i "standard". Performancestolarna är bra, dock mer komfort i stolarna i PS3. Frun saknar massagefunktionen
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9963
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Performance Juniper på gång
Din bil har väl tredje eller fjärde varianten på insynsskydd, det måste ju vara perfekt nu?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Performance Juniper på gång
Den jag har är långt från perfekt iafmikebike skrev: ↑25 okt 2025 12:53Din bil har väl tredje eller fjärde varianten på insynsskydd, det måste ju vara perfekt nu?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.![]()
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Fick monterat Uberturbin vinterhjul. Funkar bra kan meddelas. Så blir det lite skillnad sommar och vinter också
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Hämtade ut min i fredags och kan redan konstatera att Tesla verkligen lyckats med MYP. Tur i oturen att jag behövt leva med andra bilar efter att Musk gick bärsärkagång i början av året och kunde hoppa på MYP istället för en planerad MYLR när refreshen kom.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 823
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Performance Juniper på gång
Kyle är mkt nöjd!
För den pengen, den bästa bilen man kan köpa. Enorm prestanda, fantastisk fjädring, bra byggkvalitet, grymma säten, lastar mycket, bra körkänsla, lättare bil och mindre batteri än likvärdiga elbilar men med samma lr bättre räckvidd.
Och sen såklart (i USA) FSD!
För den pengen, den bästa bilen man kan köpa. Enorm prestanda, fantastisk fjädring, bra byggkvalitet, grymma säten, lastar mycket, bra körkänsla, lättare bil och mindre batteri än likvärdiga elbilar men med samma lr bättre räckvidd.
Och sen såklart (i USA) FSD!
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Performance Juniper på gång
Mannen där vinglar lite onödigt mycket om batteriet när det gäller buffer mm. Trovärdigheten får sig därför en liten törn även om Kyle brukar....HerrNilsson skrev: ↑24 nov 2025 10:07Kyle är mkt nöjd!![]()
För den pengen, den bästa bilen man kan köpa. Enorm prestanda, fantastisk fjädring, bra byggkvalitet, grymma säten, lastar mycket, bra körkänsla, lättare bil och mindre batteri än likvärdiga elbilar men med samma lr bättre räckvidd.
Och sen såklart (i USA) FSD!
Han säger också att det är ett nytt Panasonicbatteri som ska vara NMCA (det har inte Panna hållt på med innan) och att det ska vara Panasonics nya fabrik i Kansas, som enligt uppgifter bygger 2170-celler Det som står klart är att det batteriet är på någonstans 85kWh, kanske rent 86kWh eftersom degraderingströskeln verkar ligga på 83.5kWh.
Det blir spännande att se vad det är för batteri, om det är NCA eller om man gett upp NCA eftersom den tekniken av allt att döma har passerat det som fungerar (tex jättehög degradering) eller om det är NMC(A) på riktigt.
I vart fall är energiklivet så stort så jag gissar att man gått på hög-voltsceller med högre max spänning (i praktiken att man laddar ett lithium ion till tex 105%).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance Juniper på gång
AAKEE
Google Gemini 3 Pro:s svar angående batteriet i Tesla Performance Juniper modellen:
" Här är en analys av det mest sannolika batterivalet:1. Korrigering av kemin: NCMA (inte NMCA)Det batteri du troligen tänker på benämns oftast som NCMA (Nickel, Kobolt, Mangan, Aluminium). Detta är en avancerad katodkemi som kombinerar fördelarna från NCM-batterier (stabilitet) och NCA-batterier (hög energidensitet/effekt).2. LG Energy Solution vs. PanasonicÄven om Panasonic är en långvarig partner till Tesla, är det LG Energy Solution som är den primära leverantören som förknippas med NCMA-kemin för Tesla idag.
LG NCMA: LG levererar redan NCMA-celler (i 2170-format) till Tesla för Model 3 och Model Y Long Range/Performance, särskilt för bilar producerade i Kina (Giga Shanghai) som exporteras till Europa. Dessa batterier har hög nickelhalt (~90%) vilket ger lång räckvidd och hög prestanda.
Panasonic: Panasonic har historiskt levererat NCA-celler (Nickel Kobolt Aluminium) till Teslas amerikanska fabriker. Deras nuvarande stora fokus ligger på att utveckla och skala upp 4680-cellen.
3. Vad sitter i Model Y Performance "Juniper" (2026)?Det finns två huvudspår för batteriet i en 2026 Performance-modell:
Alternativ A (Mest sannolikt för Europa/Asien): LG NCMA (2170-celler)
Om bilen kommer från Giga Shanghai eller Giga Berlin (beroende på produktionslinans uppdatering), är sannolikheten mycket hög att den använder LG:s NCMA-batteri. Detta batteri är beprövat för hög prestanda och skulle vara en logisk fortsättning för Juniper.
Alternativ B (Möjligt för USA/Vissa marknader): Panasonic/Tesla 4680
Tesla strävar efter att flytta över till 4680-formatet. Om Juniper-uppdateringen fullt ut integrerar "structural battery pack" i Performance-modellen, kan den använda nyare 4680-celler (tillverkade av Tesla eller Panasonic). Dessa har dock historiskt haft vissa utmaningar med att matcha 2170-cellernas toppeffekt (viktigt för Performance-modeller), men en ny generation (t.ex. "Cybercell"-kemi) kan ändra på detta till 2026.
Sammanfattning:
Det är inte troligt att det är ett "Panasonic NMCA" i den meningen.
Om det är ett NCMA-batteri, är det troligtvis från LG.
Om det är från Panasonic, är det troligtvis en vidareutvecklad NCA eller en 4680-cell.
För en Performance-modell 2026 är LG NCMA en mycket stark kandidat om Tesla prioriterar beprövad toppeffekt, medan 4680 är kandidaten om de prioriterar tillverkningskostnad och strukturell integration."
Google Gemini 3 Pro:s svar angående batteriet i Tesla Performance Juniper modellen:
" Här är en analys av det mest sannolika batterivalet:1. Korrigering av kemin: NCMA (inte NMCA)Det batteri du troligen tänker på benämns oftast som NCMA (Nickel, Kobolt, Mangan, Aluminium). Detta är en avancerad katodkemi som kombinerar fördelarna från NCM-batterier (stabilitet) och NCA-batterier (hög energidensitet/effekt).2. LG Energy Solution vs. PanasonicÄven om Panasonic är en långvarig partner till Tesla, är det LG Energy Solution som är den primära leverantören som förknippas med NCMA-kemin för Tesla idag.
LG NCMA: LG levererar redan NCMA-celler (i 2170-format) till Tesla för Model 3 och Model Y Long Range/Performance, särskilt för bilar producerade i Kina (Giga Shanghai) som exporteras till Europa. Dessa batterier har hög nickelhalt (~90%) vilket ger lång räckvidd och hög prestanda.
Panasonic: Panasonic har historiskt levererat NCA-celler (Nickel Kobolt Aluminium) till Teslas amerikanska fabriker. Deras nuvarande stora fokus ligger på att utveckla och skala upp 4680-cellen.
3. Vad sitter i Model Y Performance "Juniper" (2026)?Det finns två huvudspår för batteriet i en 2026 Performance-modell:
Alternativ A (Mest sannolikt för Europa/Asien): LG NCMA (2170-celler)
Om bilen kommer från Giga Shanghai eller Giga Berlin (beroende på produktionslinans uppdatering), är sannolikheten mycket hög att den använder LG:s NCMA-batteri. Detta batteri är beprövat för hög prestanda och skulle vara en logisk fortsättning för Juniper.
Alternativ B (Möjligt för USA/Vissa marknader): Panasonic/Tesla 4680
Tesla strävar efter att flytta över till 4680-formatet. Om Juniper-uppdateringen fullt ut integrerar "structural battery pack" i Performance-modellen, kan den använda nyare 4680-celler (tillverkade av Tesla eller Panasonic). Dessa har dock historiskt haft vissa utmaningar med att matcha 2170-cellernas toppeffekt (viktigt för Performance-modeller), men en ny generation (t.ex. "Cybercell"-kemi) kan ändra på detta till 2026.
Sammanfattning:
Det är inte troligt att det är ett "Panasonic NMCA" i den meningen.
Om det är ett NCMA-batteri, är det troligtvis från LG.
Om det är från Panasonic, är det troligtvis en vidareutvecklad NCA eller en 4680-cell.
För en Performance-modell 2026 är LG NCMA en mycket stark kandidat om Tesla prioriterar beprövad toppeffekt, medan 4680 är kandidaten om de prioriterar tillverkningskostnad och strukturell integration."
Re: Performance Juniper på gång
De allra flesta använder ordningen NMC.
Ursprungligen var det förhållande 1-1-1 mellan dem, sedan kom någon variant och sedan 5-3-2 och nu senast 8-1-1.
Man lägger normalt materialet/bokstäverna i den ordningen att man börjar med ämnet man har mest av och avslutar med det man har minst av.
Historiskt har det alltså vart NMC.
LG har 4% total inblandning med aluminium, och de felesta egenskaperna liknar NMC men med mer kapacitet så jag brukar själv skriva NMC(A). Och det kommer jag fortsätta med
När det gäller Panasonic så har de vart all in på NCA eftersom den vart (överlägset) energitätast och kunnat leverera bra med effekt.
Idag är NCA kappkört/omsprunget i kapacitet av NMC(A) samtidigt som de små framstegen på NCA gjort att den batterikemin tappar sitt lilla möjliga försprång genom väldigt hög degradering så inom ett år från ny bil är Panasonic NCA efter i kapacitet och efter fem år är batterierna väldigt degraderade.
Tesla/Panasonic skulle behöva göra något åt det, det är utklarat sedan ett bra tag.
Teslas övergång till NMC i 4680 har ju visat sig ha ytterst medioker energitäthet så de cellerna är ingen lysande lösning idag.
Vi får helt enkelt se vad som är nästa steg i USA.
Det är tydligt uttallat i media att det är Panasonics batterifabrik i Kansas och att de bygger 2170-celler sedan i somras. Man beskriver 800Wh/L vilket är ~4% mer än 2170L-cellen, så ~85.6 kWh på 4416 celler som i 3/Y LR/P
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5