Subjektiva bedömningar av ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
teslalex
Teslaägare

Subjektiva bedömningar av ljud

Inlägg av teslalex »

Min Model 3 har dragits med ett vinande ljud från elmotorn som kontinuerligt blivit värre, och för nån månad sen lade jag ett ärende i appen och en ranger kom och lyssnade och provkörde. Som vanligt var rangern kanon och efter ett par vändor med och utan baksätet monterat konstaterade han dels att det var ett onormalt högt vinande ljud, och dels att det kom från den bakre motorn som sannolikt behövde bytas ut.

Sagt och gjort, idag lämnade jag bilen på Tesla i Norrköping och jag skulle hämta den imorgon. De ringde efter två timmar och sade att det visade sig att motorn inte behövde bytas, men att den läckt olja och att det skulle vara grundorsaken till ljudet. De hade bytt oljefilter och oljepumpar på båda motorerna och ljudet skulle vara åtgärdat.

Tyvärr visade det sig att ljudet kvarstår mer eller mindre oförändrat, och när jag påpekade detta till verkstaden så berättade de att de alltid har två tekniker som tittar på en bil och båda teknikerna tycker att ljudet är normalt och således inget som kommer åtgärdas.

Ljud är ju alltid svårt att bedöma, men det är tråkigt när rangern har en så skild åsikt från verkstaden. Min enda tröst är att OM något skulle gå sönder framöver med motorn har jag åtminstone servicehistoriken och kan påpeka att felet uppstod inom garantitiden. I teorin.
Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Subjektiva bedömningar av ljud

Inlägg av mussla »

Du skulle kunna provköra en likadan som din och lyssna. Är det en uppenbar skillnad så ta upp det igen med Tessla.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
teslalex
Teslaägare

Re: Subjektiva bedömningar av ljud

Inlägg av teslalex »

Det är en tydlig och stor skillnad mellan min och en annan 2020. Tyvärr slog de tydligt igen dörren med "inget ytterligare kommer att utföras under garantin då ljudet är normalt" när jag åkte tillbaka och pratade med dem, dessvärre. :roll:
Model 3 LR 2020
Skriv svar