Köpte en ny model y juniper i september. Har en refelektion nu när jag kört på båda däcken.
Sommardäcket verkar vara 255/45R19 Hankook däck.
Vinsterdäcket verkar vara 255/45R19 Nokian Tyres.
Dvs samma variant av däck. Dock har jag till min förvåning märkt att bilen går mjukare fram, mindre ljud inne i bilen på vinterdäcken än med sommardäcken.
Är det jag som har hört fel eller är det fler som reflekterat över det?
Av erfarenhet från andra bilmärken jag ägt brukar vinterdäcken även utan dubb göra att vägljudet ökat och att konforten minskat. Men i detta fallet med min nya Tesla är känslan det motsatta?
Angående batteriförbrukning har jag svårare att avgöra då det är kallare nu när jag satt på vinterdäcken så därav inte relevant att jämföra med sommardäcken.
Alla synpunkter/reflektioner varför vinterdäcken ger bättre konfort enligt mig själv i detta fallet är uppskattat?
Reflektion Original sommardäck vs Original Vinterdäck från Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Reflektion Original sommardäck vs Original Vinterdäck från Tesla
Jag har i och för sig ingen Juniper men upplever samma. Tror det helt enkelt beror på att gummit är mjukare på vinterdäcken. Framförallt när det blir kallare ute då blir sommardäcken ännu hårdare. Jag har däcken som följde med köpet dvs Hankook och Nokia Hakka på 19".
MY RWD Vit 2023
Dubbfritt vinterdäck har en mjukare gummisammansättning, därav tystare gång.
Annat märke även.
Annat märke även.
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
MY-22.
Orginaldäcken sommar på en något smalare fälg än original, + odubbat vinter på originalfälgar.
Jag avskyr båda två, men speciellt ljudkomforten från vinterdäcken. De låter nödvändigtvis inte högre men vinterdäcken har en helt anna ljudkarraktör. Min hypotes är att det är sajpningarna som gör så det nästan smattrar om vinterdäcken jämfört med sommardäcken.
Kommer köpa något annat när det är dags för däckbyte, sannolikt Michelin Primacy.
Orginaldäcken sommar på en något smalare fälg än original, + odubbat vinter på originalfälgar.
Jag avskyr båda två, men speciellt ljudkomforten från vinterdäcken. De låter nödvändigtvis inte högre men vinterdäcken har en helt anna ljudkarraktör. Min hypotes är att det är sajpningarna som gör så det nästan smattrar om vinterdäcken jämfört med sommardäcken.
Kommer köpa något annat när det är dags för däckbyte, sannolikt Michelin Primacy.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Samma upplevelse. Har 21" på både sommar- och vinterdäck och upplever att vinterdäcken är märkbart tystare.
Svart Model Y Performance
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Beror mycket på temperaturen dock.
Skulle säga att vintersulorna generellt låter mer.
Skulle säga att vintersulorna generellt låter mer.