Teslas julklapp till ägarna: gratis FSD i en månad

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Teslaägare i USA, Mexiko och Kanada får nu chansen att pröva på hur det känns när bilen kör själv. Även de som inte köpt till Full Self Drive Supervised funktionen till sina bilar.

Det är uppskattningsvis 1,5 miljoner Teslaägare, de vars bilar är utrustade med HW4 men som inte köpt eller prenumererar på FSD, som nu får chansen att gratis pröva funktionen. Efter att bilen laddat ner senaste mjukvaran FSD v14.2 visar den ett meddelande på mittskärmen med ett erbjudande om att testa FSD mjukvaran gratis i 30 dagar.

FSD (Supervised) är Teslas självkörande mjukvara som klarar av att köra bilen på stadsgator under förarens överinsyn. Bilen kör själv men föraren har fortfarande ansvar och måste vara beredd att när som helst ta över ratten.

Att Tesla nu vågar släppa mjukvaran till 1,5 miljoner bilar visar hur pass säkra de känner sig med den. Version 14 av mjukvaran är mycket skickligare att framföra bilen än tidigare versioner. Den kan köra mycket längre sträckor utan att hamna i så farliga situationer att föraren måste ta över ratten för att undvika en olycka. Den gör dock fortfarande andra, mindre allvarliga fel.

Det är nog därför Tesla har två anledningar till att släppa mjukvaran gratis till alla bilarna: dels för att kunder ska kunna känna på hur pass bra FSD v14 nu har blivit och kanske slå till och köpa funktionen. Men även för att snabbt få in massor med träningsdata till sin AI modell.

I dag har uppskattningsvis 500 tusen amerikaner köpt eller prenumererar på FSD mjukvaran. Nu när 1,5 miljoner till erbjuds att pröva kommer mångdubbelt fler bilar åka med mjukvaran påslagen. Varje gång de bilarna gör ett misstag, varje gång föraren bakom ratten tar över körningen skickas insamlad data upp till Teslas AI servrar som kan lära sig av sina misstag. Ju mer data Tesla kan samla in desto snabbare kan de förbättra FSD mjukvaran.

Många amerikaner, mexikanare och kanadensare kommer i år att låta bilen själv köra när de ska iväg och köpa julklappar. Och när de ska resa och besöka släkten under julhelgen. De kommer uppleva hur det är att bli skjutsad av en privat AI chaufför på sina resor – och Tesla kommer samla in värdefull träningsdata så de kan vässa nästa version av FSD mjukvaran till att bli ännu bättre.

En tidig julklapp alla vinner på.

Förutom kanske din plånbok. För de som redan har Teslas FSD har kommenterat nyheten om gratis provperioden med när de väl tagit det röda pillret finns det ingen återvändo” och jag tror att det är väldigt farligt för dina besparingar eftersom du inte kan leva utan när du väl har provat det”. FSD (Supervised) kostar $8 000 i USA att köpa till bilarna i efterhand. Man kan även prenumerera på funktionen för $99 i månaden.

Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-julkl ... -en-manad/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslas julklapp till ägarna: gratis FSD i en månad

Inlägg av mikebike »

Varför endast till HW4?

Ett slags erkännande att det inte fungerar i äldre bilar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Plånbok var det. Särskilt för alla liksom jag gick på bluffen om FSD för tio år sen. Mina pengar är borta för alltid och jag kommer aldrig få uppleva FSD på min bil, hur länge jag än kommer behålla den.

Elons duster att byta ut HW3 ger jag således inget för. Min bil kommer att ha skrotats för länge sen om den dealen blir aktuell.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar