Vore kul se hur det står sig i tid på en längre resa typ Ystad - Haparanda. 1liter bensin ger 9kwh så om man tar ex: 75kwh på elbilen så då får bensinbilen bara tanka 10liter. Sedan vore intressant se vem som vinner.
Race elbil mot bensinbil
Moderator: Redaktion
Race elbil mot bensinbil
Tänkte om något kört med elbil mot bensinbil när bensinbilen endast får tanka den mängd bensin som motsvarar kwh på elbilen?
Vore kul se hur det står sig i tid på en längre resa typ Ystad - Haparanda. 1liter bensin ger 9kwh så om man tar ex: 75kwh på elbilen så då får bensinbilen bara tanka 10liter. Sedan vore intressant se vem som vinner.
Vore kul se hur det står sig i tid på en längre resa typ Ystad - Haparanda. 1liter bensin ger 9kwh så om man tar ex: 75kwh på elbilen så då får bensinbilen bara tanka 10liter. Sedan vore intressant se vem som vinner.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Race elbil mot bensinbil
ChatGPT tycker Ystad-Haparanda skulle ta ungefär 21-22 timmar med de förutsättningarna.
Med elbil tycker den det skulle ta 22-23 timmar.
Med elbil tycker den det skulle ta 22-23 timmar.
Re: Race elbil mot bensinbil
Fattar inte riktigt. Det är ca 160 mil. En elbil drar ca 1,8 kwh per mil. Så totalt drar den 288 kwh. Om en liter bensin innehåller 9 kwh blir det 32 liter bensin. Eller en förbrukning på 0,2 liter per mil. Det finns ingen bil som är så snål. Den kommer inte fram.
Re: Race elbil mot bensinbil
Elbilen kommer inte heller fram, om man inte laddar den.
Vad är förövrigt vitsen med en sån tävling?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Race elbil mot bensinbil
Nää såklart. Men fattade det som att den fick ladda hur ofta den ville och bensinbilen motsvarande. Då kommer elbilen fram men inte bensinbilen.
Men fattar heller inte poängen. En bensinbil drar minst det dubbla mot en elbil.
Re: Race elbil mot bensinbil
Klart det är helt poänglöst men vore coolt att se. Fossil laddar/tankar fortare även om det bara är 10liter åtgången. Sedan hur många tankstopp skulle krävas och om det ens ligger bensinmackar i den intervallen man behöver 10liter.tor skrev: ↑29 nov 2025 17:16Nää såklart. Men fattade det som att den fick ladda hur ofta den ville och bensinbilen motsvarande. Då kommer elbilen fram men inte bensinbilen.
Men fattar heller inte poängen. En bensinbil drar minst det dubbla mot en elbil.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag tror bensinbilen hade vunnit ändå. Den kan ju ta med sig extra bensin i bilen.
Re: Race elbil mot bensinbil
Varför skulle det vara coolt att se?Lophornis skrev: ↑29 nov 2025 18:01Klart det är helt poänglöst men vore coolt att se. Fossil laddar/tankar fortare även om det bara är 10liter åtgången. Sedan hur många tankstopp skulle krävas och om det ens ligger bensinmackar i den intervallen man behöver 10liter.tor skrev: ↑29 nov 2025 17:16Nää såklart. Men fattade det som att den fick ladda hur ofta den ville och bensinbilen motsvarande. Då kommer elbilen fram men inte bensinbilen.
Men fattar heller inte poängen. En bensinbil drar minst det dubbla mot en elbil.
Hur många tankstopp det blir går ju enkelt att räkna ut. Totala sträckan / 150km = antal stopp
Re: Race elbil mot bensinbil
Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.Fredrik j skrev: ↑29 nov 2025 18:49Varför skulle det vara coolt att se?Lophornis skrev: ↑29 nov 2025 18:01Klart det är helt poänglöst men vore coolt att se. Fossil laddar/tankar fortare även om det bara är 10liter åtgången. Sedan hur många tankstopp skulle krävas och om det ens ligger bensinmackar i den intervallen man behöver 10liter.tor skrev: ↑29 nov 2025 17:16Nää såklart. Men fattade det som att den fick ladda hur ofta den ville och bensinbilen motsvarande. Då kommer elbilen fram men inte bensinbilen.
Men fattar heller inte poängen. En bensinbil drar minst det dubbla mot en elbil.
Hur många tankstopp det blir går ju enkelt att räkna ut. Totala sträckan / 150km = antal stopp
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Race elbil mot bensinbil
Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.Fredrik j skrev: ↑29 nov 2025 18:49Varför skulle det vara coolt att se?Lophornis skrev: ↑29 nov 2025 18:01Klart det är helt poänglöst men vore coolt att se. Fossil laddar/tankar fortare även om det bara är 10liter åtgången. Sedan hur många tankstopp skulle krävas och om det ens ligger bensinmackar i den intervallen man behöver 10liter.
Hur många tankstopp det blir går ju enkelt att räkna ut. Totala sträckan / 150km = antal stopp
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
Re: Race elbil mot bensinbil
Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.Fredrik j skrev: ↑29 nov 2025 18:49Varför skulle det vara coolt att se?
Hur många tankstopp det blir går ju enkelt att räkna ut. Totala sträckan / 150km = antal stopp
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Race elbil mot bensinbil
Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
Re: Race elbil mot bensinbil
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Race elbil mot bensinbil
Ja, så låter det ju ofta. Kanske beror på bil eller familj?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:38Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16
Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
Innan elbilsdiskussionerna trodde jag alla körde stinter på 30mil mellan stoppen. På riktigt. Vi brukade ta kielfärjan med en övernattning i österrike (ofta Bad Reichenhall. Sista etappen, ca 40mil, tog vi ibland i en etapp. Jag hittar inte på. Det var så vi reste. Med tre tonårsbarn.
Om man sedan tidigare brukade stanna ofta längs autobahn blir ju bytet till elbil mindre påverkande.
För att inte tala om när vi drog husvagn. Då tog det ju längre tid men stoppen var 100% efter behov. Det går ju när man har både toalett och kök med sig.
Jag försöker inte dissa elbil, det har gått bra att bila med den också även om vi inte varit i italien med den. Men det blir betydligt fler stopp. En del frustration i besättningen har också upplevts.
Vi kanske haft ett mer unikt sätt att resa än vad jag trott.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9924
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Race elbil mot bensinbil
Vi äter helst så här: Inte så här:AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:38Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16
Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Race elbil mot bensinbil
Rent krasst säljer de sällan sån mat du vill precis vid bensinstationen så det är nog oftast en D-tour ändå, och det klarar elbilen också.mikebike skrev: ↑30 nov 2025 12:34Vi äter helst så här:AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:38Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55
Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
20251102_124539(1).jpg
Inte så här:
2uutii6n434v8dwb_299_167_c_q75.jpg
Prioriterar man maten tillräckligt högt så får man väl ta att laddtiden blir väntetid.
I vår familj funkar det med burgare eller motsv. på längre resor, men det behöver ju inte innebära att alla mål på resan är skitmat.
Jag kan rent uppskatta en (bra) burgare, bara det inte blir för ofta.
Blev inte burgare här: Har redan dragit sommarens semesterresa så jag ids inte dra den igen, men rent krasst så tror jag väntetiden som ren väntetid var långt under en timme på ~370 mil elbil, med frun, vuxen dotter + hennes sambo.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9924
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag brukade inte stanna och tanka när jag körde avgasbil. Jag har aldrig kört längre på en dag än vad tanken räckte till*. En gång körde jag Stockholm - Sundsvall - Stockholm på en tank. 3 liters V6, så ingen snåldiesel.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 13:05Rent krasst säljer de sällan sån mat du vill precis vid bensinstationen så det är nog oftast en D-tour ändå, och det klarar elbilen också.mikebike skrev: ↑30 nov 2025 12:34Vi äter helst så här:AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:38Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22
Jo, håller med i det.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
20251102_124539(1).jpg
Inte så här:
2uutii6n434v8dwb_299_167_c_q75.jpg
Prioriterar man maten tillräckligt högt så får man väl ta att laddtiden blir väntetid.
I vår familj funkar det med burgare eller motsv. på längre resor, men det behöver ju inte innebära att alla mål på resan är skitmat.
Jag kan rent uppskatta en (bra) burgare, bara det inte blir för ofta.
Blev inte burgare här:
IMG_7713.jpeg
Har redan dragit sommarens semesterresa så jag ids inte dra den igen, men rent krasst så tror jag väntetiden som ren väntetid var långt under en timme på ~370 mil elbil, med frun, vuxen dotter + hennes sambo.
Däremot kör jag numera ungefär 30 gånger per år längre än mitt batteri räcker.
*Jo, en gång när jag körde till södra Tyskland på jobb, 1990.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Race elbil mot bensinbil
När vi reste på semester var det sovmorgon och stadig hotellfrukost och sen biergarten vid hotellet på kvällen. Däremellan var det diverse snacks och frukt i bilen. Vid akut läge blev det nån hamburgare eller kanske köttbullar på ett ikea. Själv har jag aldrig varit någon äta var fjärde timme-kille utan har klarat mig bra på frukost vid 9-tiden. Särskilt om jag befinner mig i vila (som i en bil på autobahn). Vätska har räckt långt.mikebike skrev: ↑30 nov 2025 12:34Vi äter helst så här:AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:38Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22Jo, håller med i det.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55
Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
20251102_124539(1).jpg
Inte så här:
2uutii6n434v8dwb_299_167_c_q75.jpg
Ingen i barnfamiljen var speciellt mycket för vita dukar och lokala viner. Ungarna har i princip nästan rest i badbyxorna. För att inte tala om hemresorna som mer än en gång blev 24-timmarsövningar med sovande barn och kaffetermosen. Vi brukade vara borta i 3,5vecka och ville ligga på stranden 3 av dom om möjligt.
Vi har aldrig sovit i bilen men nästan.
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag har inte upplevt någon direkt skillnad mellan min tidigare M3P 2021 och Min nuvarande MSP för familjeresor. Förra bilen orkade familjen normalt (ganska precis) med första stinten med 100% laddat tills första laddstoppet. Med nuvarande är stint 1 för lång så det blir ett stopp innan första laddningen (eller att ändå ladda när första stoppet ändå sker).Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 12:10Ja, så låter det ju ofta. Kanske beror på bil eller familj?
Innan elbilsdiskussionerna trodde jag alla körde stinter på 30mil mellan stoppen. På riktigt. Vi brukade ta kielfärjan med en övernattning i österrike (ofta Bad Reichenhall. Sista etappen, ca 40mil, tog vi ibland i en etapp. Jag hittar inte på. Det var så vi reste. Med tre tonårsbarn.
Om man sedan tidigare brukade stanna ofta längs autobahn blir ju bytet till elbil mindre påverkande.
Självklart påverkar bilvalet, men jag antar att ingen tänker sig en hårt degraderad gammal Leaf eller 22 kWh Zoe här…SECC visade nog att tidsskillnaden på de flesta elbilar är marginell, om man inte håller på och tävlar i att komma fram först.
På en längre resa kommer man ~50 mil på första laddningen (om det inte blir laddning vid 40 för att familjen måste ha paus).
Laddtid 15 min ger 50%, dvs ~ 25 mil plus.
På det hinner familjen precis med toabesök, inköp av kaffe etc. Bilen är klar före familjen så ingen reell väntetid.
När det är dags nästa laddning har det egentligen redan vart matdags ett tag (kört 65-75 mil då). Om man accepterar att äta där det laddas kommer bilen hinna bli mer eller mindre fulladdad även om 50% /25 mil hade räckt till.
Efter maten har man räckvidd för 40-50 mil till.
Ska man inte extremt långt och har jättebrått är det nog sovdags sen. Laddarman över natten är det repeat på dag 1 om man har mer 100 mil dit man ska.
quote="Fredrik j" post_id=870185 time=1764501023 user_id=6848] För att inte tala om när vi drog husvagn. Då tog det ju längre tid men stoppen var 100% efter behov. Det går ju när man har både toalett och kök med sig.
[/quote]
Med husvagn blir det givetvis inte samma sak då bilen lär dra ~4kWh om man inte smyger i 65-70km/h. Även med 100kWh batteri blir praktisk räckvidd knappt mer än 20 mil och sedan tar det en timme att ladda igen (eftersom man lär behöva ladda mer eller mindre fullt för att komma någon vart).
Man ska nog inte rekommendera elbil till en husvagnsfamilj (även om det såklart går åka med elbil, om man köper konceptet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9924
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Race elbil mot bensinbil
"Efter maten har man räckvidd för 40-50 mil till."
Kul för dig. Jag har ungefär 25 mil.
Jag hoppas nästa bil får längre räckvidd, och snabbare laddning.
Kul för dig. Jag har ungefär 25 mil.
Jag hoppas nästa bil får längre räckvidd, och snabbare laddning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Race elbil mot bensinbil
”Det är inga problem”-attityden brukar ju komma från den som till vardags upplever flest fördelar med elbilen (gissar att det oftast är pappa). För övriga är det nästan alltid ett nedköp att byta bort dieselbilen.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 13:36Jag har inte upplevt någon direkt skillnad mellan min tidigare M3P 2021 och Min nuvarande MSP för familjeresor. Förra bilen orkade familjen normalt (ganska precis) med första stinten med 100% laddat tills första laddstoppet. Med nuvarande är stint 1 för lång så det blir ett stopp innan första laddningen (eller att ändå ladda när första stoppet ändå sker).Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 12:10Ja, så låter det ju ofta. Kanske beror på bil eller familj?
Innan elbilsdiskussionerna trodde jag alla körde stinter på 30mil mellan stoppen. På riktigt. Vi brukade ta kielfärjan med en övernattning i österrike (ofta Bad Reichenhall. Sista etappen, ca 40mil, tog vi ibland i en etapp. Jag hittar inte på. Det var så vi reste. Med tre tonårsbarn.
Om man sedan tidigare brukade stanna ofta längs autobahn blir ju bytet till elbil mindre påverkande.
Självklart påverkar bilvalet, men jag antar att ingen tänker sig en hårt degraderad gammal Leaf eller 22 kWh Zoe här…SECC visade nog att tidsskillnaden på de flesta elbilar är marginell, om man inte håller på och tävlar i att komma fram först.
På en längre resa kommer man ~50 mil på första laddningen (om det inte blir laddning vid 40 för att familjen måste ha paus).
Laddtid 15 min ger 50%, dvs ~ 25 mil plus.
På det hinner familjen precis med toabesök, inköp av kaffe etc. Bilen är klar före familjen så ingen reell väntetid.
När det är dags nästa laddning har det egentligen redan vart matdags ett tag (kört 65-75 mil då). Om man accepterar att äta där det laddas kommer bilen hinna bli mer eller mindre fulladdad även om 50% /25 mil hade räckt till.
Efter maten har man räckvidd för 40-50 mil till.
Ska man inte extremt långt och har jättebrått är det nog sovdags sen. Laddarman över natten är det repeat på dag 1 om man har mer 100 mil dit man ska.
Med husvagn blir det givetvis inte samma sak då bilen lär dra ~4kWh om man inte smyger i 65-70km/h. Även med 100kWh batteri blir praktisk räckvidd knappt mer än 20 mil och sedan tar det en timme att ladda igen (eftersom man lär behöva ladda mer eller mindre fullt för att komma någon vart).
Man ska nog inte rekommendera elbil till en husvagnsfamilj (även om det såklart går åka med elbil, om man köper konceptet).
Den där klockrena jackpoten med laddstation, kissnödiga barn och ok lunch på samma ställe uppstår ju sällan är min erfarenhet av elbilsturistande i somras.
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag bor i Boden, har en bror i Jönköping.
Har bott ett par år i Blekinge, medan vi samtidigt hade huset kvar här (143 mil).
Har släkt i Skåne.
Jag har kört 130-150 mil ganska många ggr med familjen även innan vi köpte elbil.
Historiskt fick vi stanna i Övik efter ~40 mil för att tanka, både med en Mazda vinterbil, med min A6 V6 biturbo och den A5 Sportback jag har kvar. Räckvidden var aningen längre men smidighetsmässigt var det enklare att tanka där än att hitta en mack som passade tankkortet på vishan söder om Skuleberget.
I somras skulle jag visa för dotterns sambo att man kommer 50 mil på första stinten, men när vi kom till Övik behövde de andra paus och jag kaffe, det var rent passagerarna som pekade på macken bredvid Superchargerstationen. Så jag laddade eftersom vi ändå stannade.
Vi hade exakt 1 timme laddtid denna dagen.
Den sista laddningen var bara för att slippa fundera på laddning i stockholmsområdet nästa dag, då vi skulle förbi MoS.
Laddning 1: på 17 min var det det tog för familjen att bli redo, så noll väntan på bilen (bilen vöntade på oss)
Laddning 2: Bilen laddade medan vi åt (burgare på BK, bilen väntade på oss.
Laddning 3: De 9 minuterna för att slippa ladda i Stockholmsområdet nästa dag. Faktiskt 9 minuter ren väntan. Rasta hund och sträcka på sig var ändå rätt okey.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag skulle säga att antingen har du en avsevärt sämre elbil i det sammanhanget, eller en familj som är betydligt mer krävande
Jag skulle säga att alla i vår familj tycker det är likvärdigt mot att resa med fossil bil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag tror vi konstaterat att din familj redan på fossiltiden brukade rasta i tid och otid medan min hela tiden tjatat om ”är vi inte framme snart”.
Jag har den, i mitt tycke bästa begagnade elbilen på marknaden. Polestar2.
Jag vet att det även finns subjektiva åsikter om saken.
Re: Race elbil mot bensinbil
Jag tror jag beskrivit i många trådar redan sedan innan att mina längre resor (som inte var rena semestertripper i soft sommarstuk) var att sova ut länge en dag och sedan åka på eftermiddagen för att köra huvuddelen av körningen på natten med lite trafik.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 14:26Jag tror vi konstaterat att din familj redan på fossiltiden brukade rasta i tid och otid medan min hela tiden tjatat om ”är vi inte framme snart”.
Jag har den, i mitt tycke bästa begagnade elbilen på marknaden. Polestar2.
Jag vet att det även finns subjektiva åsikter om saken.
Då var det i huvudsak maratonkörning medan resten av familjen sov på natten.
Trots det behövde man stanna, pinka och köpa kaffe och om man jämför mot SECC var det egentligen ganska likt.
Jag tror att det är mycket mer trafiksäkert att ta en paus var annan/var trejde timme som man gör med elbil än när man i bästa fall springer runt bilen efter att man pinkat.
SECC, där huvuddelen av bilarna kom fram efter 18-18.5h med 1-1.5h laddtid med ~165 mil kört. Skillnaden mot en fossilare är inte mer än max en timme.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5