Vi har kört på natten på väg hem men på utresan fördrar vi att inte vända på dygnet. 165mil på 18h är snabbt men det kräver ju lite planering och uppoffring. Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid. Drivkraften där är att komma fram och komma i säng för att ur sängen tidigt för första jaktdagen.AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 14:43Jag tror jag beskrivit i många trådar redan sedan innan att mina längre resor (som inte var rena semestertripper i soft sommarstuk) var att sova ut länge en dag och sedan åka på eftermiddagen för att köra huvuddelen av körningen på natten med lite trafik.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 14:26Jag tror vi konstaterat att din familj redan på fossiltiden brukade rasta i tid och otid medan min hela tiden tjatat om ”är vi inte framme snart”.
Jag har den, i mitt tycke bästa begagnade elbilen på marknaden. Polestar2.
Jag vet att det även finns subjektiva åsikter om saken.
Då var det i huvudsak maratonkörning medan resten av familjen sov på natten.
Trots det behövde man stanna, pinka och köpa kaffe och om man jämför mot SECC var det egentligen ganska likt.
Jag tror att det är mycket mer trafiksäkert att ta en paus var annan/var trejde timme som man gör med elbil än när man i bästa fall springer runt bilen efter att man pinkat.
SECC, där huvuddelen av bilarna kom fram efter 18-18.5h med 1-1.5h laddtid med ~165 mil kört. Skillnaden mot en fossilare är inte mer än max en timme.
Resan skulle gå att göra i elbil och tids nog gör vi nog det. Enligt ABRP skulle den ta 18h (räknade med en model Y LR för att slippa den diskussion) mycket drivet av att vi inte har el i jaktkojan och inte kan komma fram med lågt batteri.
Men 18h är inte orimligt. En fördel är om samtliga resenärer njuter elbilens fördelar i vardagen. Nu tar vi kompisens förmånsdiesel (med bränsleförmån).