Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas

Inlägg av Jwe »

Hej
På hemväg genom Frankrike stod det varningsmeddelande på motorvägarnas elektroniska skyltar angående Takata airbags.

Väl hemkommen läser jag följande:

Flera dödsolyckor har inträffat där airbagen från Takata även skjuter ut metalldelar.
En sådan dödsolycka i Frankrike har föranlett myndigheterna där att reagera:

- körförbud för 1,7 miljoner franska bilar
- billeverantörerna skall byta airbag/s inom 2 veckor från det ägaren begärt det
- om de inte kan det skall det utgå utbytesbil
- om det inte sker skall billeverantören böta 10 miljoner (sannolikt 1 miljon € )per vecka per bil.

De flesta bilmärken har installerat airbag/s från Takata i några eller fler bilmodeller (så många att Ni sannolikt redan ägt eller äger en sådan bil) så även Tesla S fram till 2016 enl artikel.
Undertecknad fick bytt passagerarairbagen 2020 då det var en kampanj pga Takata.

På frågan om även övriga airbags är från Takata fått svävande svar och om man vill byta (är inte det = ja de är från Takata) så får man bekosta det själv.

Är det dags för Sverige att agera lika kraftfullt som Fransosen?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas

Inlägg av mussla »

Jag tror att Citroen är det enda bilmärke som byter ut Takata airbags i Sverige. VAG-gruppen gör det inte. Jag har en Seat med en Takata-airbag som anses säker eftersom klimatet här inte är varmt och fuktigt. Det sägs vara varmt och fuktigt klimat som gör Takata airbags instabila. Det känns sådär att köra runt med den airbagen.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist

Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 30 nov 2025 23:12
Jag tror att Citroen är det enda bilmärke som byter ut Takata airbags i Sverige. VAG-gruppen gör det inte. Jag har en Seat med en Takata-airbag som anses säker eftersom klimatet här inte är varmt och fuktigt. Det sägs vara varmt och fuktigt klimat som gör Takata airbags instabila. Det känns sådär att köra runt med den airbagen.
Ökar risken med tiden? Takata gick ju i konkurs 2017 så bilarna börjar ju bli gamla nu.
Användarvisningsbild
Zkronk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/emil606168

Inlägg av Zkronk »

Det rullar väl ett antal Saab-bilar i Sverige med Takata-airbags också, utan att något görs åt saken?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zkronk skrev: 01 dec 2025 07:51
Det rullar väl ett antal Saab-bilar i Sverige med Takata-airbags också, utan att något görs åt saken?
Det har väl heller inte varit några problem?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 01 dec 2025 07:56
Gissningsvis är inte varje Takata försedd med järnsplitter, och det blir väl inte problem föränn man skjuter en airbag med järnskrot i och får skrotet i ansiktet ? Risken är inte jättetilltalande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 01 dec 2025 10:44
Gissningsvis är inte varje Takata försedd med järnsplitter, och det blir väl inte problem föränn man skjuter en airbag med järnskrot i och får skrotet i ansiktet ? Risken är inte jättetilltalande.
Utfallet har ju inte varit normalfördelat. Läste att en stor andel av dödsolyckorna skett i hondabilar. Man kan tänka sig att applicationen i just Honda lider mer av Takatas svagheter än i andra bilmärken. När det gått så här lång tid borde resultatet varit mer jämt fördelat.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 30 nov 2025 23:43
mussla skrev: 30 nov 2025 23:12
Ökar risken med tiden? Takata gick ju i konkurs 2017 så bilarna börjar ju bli gamla nu.
Jag förstår det som att risken ökar med tiden. Något i drivmedlet regerar med fukt och värme och resultatet är att explosionen när kudden löser ut blir för kraftig. Detta leder till att järnskrot slungas ut i kupén.

Seats hemsida för detta informerar mig om att min bil har Takata airbags men att de inte behöver bytas ut. Vidare uppmanar den till hålla sig uppdaterad eftersom situationen kan förändras.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 01 dec 2025 10:44
Det är explosionen som blir för kraftig. Järnskrotet kommer från höljet som kudden har. Det krävs att klimatet är varmt och fuktigt för att drivenheten skall förändras på detta vis och därför anser biltillverkare att kuddarna inte behöver bytas ut i Sverige. Hittills har det gått bra såvitt jag vet…
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag har en BMW 320d från 2012 som jag köpte till barnen i somras. Jag fick ett brev från BMW för lite sedan om att airbagen behöver bytas ut. Undrar om det är det är samma som det här?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Det har bytts kopiösa mängder airbags på väldigt många olika bilmärken dom senaste åren, på kampanj/aktion alltså. Om jag inte missminner mig så fanns det i princip tidigare bara 2 leverantörer av airbags globalt, Takata var en av dessa leverantörer, då förstår man storleken på detta problem...

Inte heller så konstigt att det blev konkurs... ;)
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Här är en dokumentärfilm om Takatas airbags. Obehagligt hur företaget har försökt mörka omfattning av detta.

Model Y LR AWD -24
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag bytte nyligen krockkudde på min BMW. Är nog samma problem. Det var gratis.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Seat skriver så här angående min andrabil:

Dear SEAT customer,

Your vehicle has a Takata driver airbag, but is currently not affected by a Takata airbag recall.

Recalls are managed based on comprehensive analyses conducted by the manufacturer worldwide since 2016. The main criteria are the age of the vehicle and the climatic conditions in which the vehicle is operated (heat and humidity). Recalls are regularly expanded based on the results of these tests.

Efter att ha sett filmen som jag länkade ovan så känns det inte särdeles bra att köra med den.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar