Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra!
Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka! (Mycke pengar!!!)
Vet någon om vilka rutiner som gäller?
Vem ska sköta återlämning?
Har någon haft liknande problem?
Har någon skrotat en bil med batterihyra?
Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Moderator: Redaktion
- Deepforest
- Teslaägare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 08 okt 2025 20:22
- Ort: Trångsviken
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Har Folksam löst in bilen har dom väl också löst in batteriet. Blev det kanske fel i värderingen och del av inlösenbeloppet skulle gått till Renault?Deepforest skrev: ↑30 nov 2025 23:31Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra!
Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka! (Mycke pengar!!!)
Vet någon om vilka rutiner som gäller?
Vem ska sköta återlämning?
Har någon haft liknande problem?
Har någon skrotat en bil med batterihyra?
- Deepforest
- Teslaägare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 08 okt 2025 20:22
- Ort: Trångsviken
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra!
Om Batteriet varit friköpt hade bilen betingat ett högre pris.
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
Om Batteriet varit friköpt hade bilen betingat ett högre pris.
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Jag TROR att Du ska hänvisa Renault till Folksam, i samband med inlösen övertog Folksam ägandet av fordonet i befintligt skick och det borde vara Folksam som därmed övertagit ansvaret för batteriet. I vart fall är det Folksam som haft rådighet över bil inklusive batteri.Deepforest skrev: ↑01 dec 2025 13:32Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra!
Om Batteriet varit friköpt hade bilen betingat ett högre pris.
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
Så mitt förslag är att Renault begär endera batteri eller ersättning för batteri från fordonets senaste ägare - d v s Folksam.
Om inte det finstilta i villkoren mellan Dig och Renault explicit påpekar ett annat förfarande. Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Tycker man läst en hel del skräckhistorier om just batterihyra.
Verkar inte kul.
Var väl nån annan på forumet som också fick sin inlöst för ett tag sen? Dstr?
Verkar inte kul.
Var väl nån annan på forumet som också fick sin inlöst för ett tag sen? Dstr?
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Vi hade friköpt batteri.
Vårt dilemma var att finansieringen var upplagd utifrån att vi skulle haft bilen betydligt längre. Amortera mindre i början och mer på slutet. Marknadsvärdet har ju "omvänd kurva", så när bilen löstes in tidigt till marknadsvärdet så satt vi fel med restvärde på bilen just då. 50-60k fel.
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Jag gissar att batterihyran är ett separat kontrakt som inte följer med ägandet av bilen. En rimlig åtgärd är såklart att kontakta försäkringsbolaget och batterileasbolaget (Renault?) för att se hur de ställer sig till detta. Jag antar att TS redan har gjort det.roffe_s skrev: ↑01 dec 2025 13:57Jag TROR att Du ska hänvisa Renault till Folksam, i samband med inlösen övertog Folksam ägandet av fordonet i befintligt skick och det borde vara Folksam som därmed övertagit ansvaret för batteriet. I vart fall är det Folksam som haft rådighet över bil inklusive batteri.Deepforest skrev: ↑01 dec 2025 13:32Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra!
Om Batteriet varit friköpt hade bilen betingat ett högre pris.
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
Så mitt förslag är att Renault begär endera batteri eller ersättning för batteri från fordonets senaste ägare - d v s Folksam.
Om inte det finstilta i villkoren mellan Dig och Renault explicit påpekar ett annat förfarande. Mina 2p.
Model Y LR AWD -24
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Mmm, men om bilen löses in i sin helhet och utan reservationer kan vi nog anta att batteri inklusive hyresavtal ingick i den affären. Vi vet ju inte heller om batteriet skadats i samband med händelsen? I annat fall borde ju varje ägare med hyrt batteri i avtalet med Renault även förpliktas att teckna en separat försäkring med anledning av riskerna. Kan jag tänka och tro...mussla skrev: ↑01 dec 2025 22:06Jag gissar att batterihyran är ett separat kontrakt som inte följer med ägandet av bilen. En rimlig åtgärd är såklart att kontakta försäkringsbolaget och batterileasbolaget (Renault?) för att se hur de ställer sig till detta. Jag antar att TS redan har gjort det.roffe_s skrev: ↑01 dec 2025 13:57Jag TROR att Du ska hänvisa Renault till Folksam, i samband med inlösen övertog Folksam ägandet av fordonet i befintligt skick och det borde vara Folksam som därmed övertagit ansvaret för batteriet. I vart fall är det Folksam som haft rådighet över bil inklusive batteri.Deepforest skrev: ↑01 dec 2025 13:32Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra!
Om Batteriet varit friköpt hade bilen betingat ett högre pris.
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
Så mitt förslag är att Renault begär endera batteri eller ersättning för batteri från fordonets senaste ägare - d v s Folksam.
Om inte det finstilta i villkoren mellan Dig och Renault explicit påpekar ett annat förfarande. Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021