Elbilen är nog nästan aldrig snabbare, på det sätt som diskuteras här. (undantaget om man ha en Plaid och råkar få jättebråttom 401.33m, där är nog nästan alla fossilare långsammareArctic Drifter skrev: ↑01 dec 2025 09:17Går ju alltid hitta perfekta case där elbilen vinner, men för oss lutar det åt en diesel när Teslan ska ersättas.
Jag tänker att det tar längre tid att åka med elbil om man inte alls stannar för att pinka, köpa kaffe eller äta. (vilket jag/vi ändå gör på längre resor). Men om man anpassar raster och ätandet till platser det går snabbladda på så blir oftast tidsskillnaden noll eller mycket liten, vilket jag tycker jag har visat med de loggar jag postat i denna tråd (inkl. vinterkörning, dock utan tak/bakbox).
iX3, vänta tills du sett real world-data på faktisk förbrukning och räckvidd. Vi har redan diskuterat det flera ggr och jag har räknat på vad som tillkommer från en model S, med dess förbrukning, vikt och luftmotstånd. Minns inte exakta data, men det finns i någon tråd och kör du en iX3 i 120km/h kommer den dra en hel del ström, pga luftmotstånd och vikt.Arctic Drifter skrev: ↑01 dec 2025 09:17Enda nya elbilen som ger lite ha-begär är nya ix3an, den har ju rätt stort batteri men kommer samtidigt också vara törstigare utan att vara rymligare. Men inte sugen på att ladda upp 800k igen, been there done that!
Vintertid så ökar luftmosttåndskoefficienten ytterligare pga att det går tyngre i kall luft.
WLTP är en sak, att köra långt i motor- & landsvägsvägsfart är en helt annan.
Det som vi diskuterar här är ju hur mycket extra tid det tar att köra elbil och det verkar svårt att acceptera även minsta lilla fördröjning. Det generella statementet är att man ligger i 140 och kör 20timmar i sträck utan att stanna (förutom möjligen att tanka).
Kombinerar man den känslan av bråttom med en iX3 och lång räckvidd kommer man få krupp efter mindre än 1 timme, eftersom man kanske måste åka i 85km/h för att få till lång räckvidd. Den räckvidden man får i 85km/h är inget man ens tjänar på utan man tjänar såklart på att åka så fort man kan (eller får) och ladda lite mer på varje ställe.
Min S går långköra på 120-130Wh/km, med lagom långsam fart (90) och räckvidden med nytt batteri skulle bli ~750km eller mer, verklig körning. WLTP på Det hade säkert vart 800km. Det kommer dock aldrig ske att jag ens skulle idas testa, för det tar så väldigt lång tid.