Autonoma fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Autonoma fordon

Inlägg av mussla »

Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.

Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 05 okt 2025 20:32
Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.

Vafalls? Negativt om Tesla???

Låter nästan som att du håller på att bli Teslahatare, det brukar man åtminstone riskera att bli kallad om man inte säger att Tesla är absolut bäst på allt och att Elon alltid har rätt ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 05 okt 2025 20:56

Vafalls? Negativt om Tesla???

Låter nästan som att du håller på att bli Teslahatare, det brukar man åtminstone riskera att bli kallad om man inte säger att Tesla är absolut bäst på allt och att Elon alltid har rätt ;)
Haha! Jag tycker verkligen inte att Tesla gör allt rätt. Elektrisk dragkrok och Apple Car Play är två saker jag önskar att Tesla hade. Det finns mer också. :-)
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Han som har gjort den här videon fattar absolut ingenting om vad utmaningarna är kring autonoma bilar.

Waymo kör inte ännu på motorväg för den är förarlös, "Time of ride" är inget KPI som är relevant just nu. Man kan heller inte jämföra en bil med säkerhetsförare och en bil utan. Kostnaden för bilen är irrelevant eftersom Waymo bara har byggt 2000 bilar. Serietillverkning får ned priset, och varje generation av sensorstacken blir billigare.

Att mjukvara ska lösa detta med Teslas sensorplacering och modalitet känns avlägset. Radar hade "sett" detta. 360 Lidar på taket "ser" detta.

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

spacecoin skrev: 05 okt 2025 23:43
Han som har gjort den här videon fattar absolut ingenting om vad utmaningarna är kring autonoma bilar.

Waymo kör inte ännu på motorväg för den är förarlös, "Time of ride" är inget KPI som är relevant just nu. Man kan heller inte jämföra en bil med säkerhetsförare och en bil utan. Kostnaden för bilen är irrelevant eftersom Waymo bara har byggt 2000 bilar. Serietillverkning får ned priset, och varje generation av sensorstacken blir billigare.

Att mjukvara ska lösa detta med Teslas sensorplacering och modalitet känns avlägset. Radar hade "sett" detta. 360 Lidar på taket "ser" detta.

Jag håller helt med om att "Time of ride" inte är relevant för att utvärdera självkörning. Jag tror också att det är väldigt svårt att lösa självkörning med endast kameror. I en teoretisk model är det väl möjligt eftersom människor klarar av det men det känns väldigt avlägset att klara av den bildanalysen med kameror och mjukvara som krävs för att få det tillräckligt pålitligt.

Jag har inte följt självkörning särskilt ingående men Waymo verkar ha kommit ganska långt. Kanske Elon till slut blir tvungen att backa på att försöka lösa detta med endast kameror.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Waymo öppnar för allmänheten i London 2026.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"We will soon begin conducting extensive trials of Waymo’s technology as part of our mapping and safety validation work across select boroughs in London, including Barking and Dagenham, Brent, Camden, Ealing, Royal Borough of Greenwich, Hackney, Hammersmith and Fulham, Haringey, Islington, Royal Borough of Kensington and Chelsea, Lambeth, Lewisham, Newham, Redbridge, Southwark, Tower Hamlets, Waltham Forest, Wandsworth, City of Westminster, and the City of London.

We are not yet offering commercial rides, but our testing hours typically run 24 hours a day, 7 days a week, to ensure our technology can safely handle all of London’s road conditions."

https://waymo.com/waymo-in-uk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

“The robotaxi industry is starting another upward hype swing, with Waymo scaling up, and other players wanting to be seen as still being in the race. As has been graphically illustrated by Tesla “robotaxi” videos from Austin, we are nowhere near the end of this journey. The next challenge is scaling, and it will be harder than all the previous challenges.…”

https://open.substack.com/pub/philkoopm ... -beginning

Bra text av Koopman.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Scale-out.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lets fucking gooooo! Äntligen!

Freeeways!

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Också Waymo:
"Today, we're also opening access across the entire Peninsula, expanding service from San Francisco all the way down to San Jose, including curbside service at San Jose Mineta International Airport (SJC). "
waymo-map.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Game over? Can någon komma i fatt?

Fem nya städer. I år. Såg inte det komma.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nu går det undan:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Listan börjar bli lång där Waymo arbetar aktivt med att öppna eller har öppnat. Det är inte testning vi talar om (som t ex i NYC)
atlanta
austin
dallas
denver
detroit
houston
las vegas
london
los angeles
miami
minneapolis
nashville
new orleans
orlando
phoenix
san antonio
san diego
san francisco
tampa
tokyo
washington
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

spacecoin skrev: 20 nov 2025 17:15
Listan börjar bli lång där Waymo arbetar aktivt med att öppna eller har öppnat. Det är inte testning vi talar om (som t ex i NYC)
atlanta
austin
dallas
denver
detroit
houston
las vegas
london
los angeles
miami
minneapolis
nashville
new orleans
orlando
phoenix
san antonio
san diego
san francisco
tampa
tokyo
washington
Ska bli intressant att se hur det går i orterna som har snövintrar.
backe

Inlägg av backe »

Huawei Qiankun Smart Driving ADS 4 ser riktigt lovande ut, vet inte om jag skulle vilja köra i många av de där scenariona 8-)

Filmen är vanlig L2, men man har fått godkänt för testning av L3 i Kina upp till 120 km/h, ganska specifika förutsättningar nu men det går ändå framåt.

https://eu.36kr.com/en/p/3560632480447363

backe

Inlägg av backe »

Nu har Uber(Weride) börjat med förarlösa(sitter ingen i passagerarsätet heller) autonoma Robotaxis i UAE.

https://www.theverge.com/news/828685/ub ... erless-uae
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

Det händer mycket spännande på robotaxi-området. I USA har vi Waymo, Zoox, Tesla och ett antal mindre operatörer.
I Kina är det Baidu , Pony.ai, Weride och flera mindre

Problemet är hur man skalar denna verksamhet när man väl får tekniken att fungera och lagstiftningen finns på plats.
De nya orterna är kul för Waymo, men problemet är antal fordon. Waymo har ett par tusen fordon idag. Vid slutet av 2026 kanske de har 4000 fordon i sin flotta.

Antag att Tesla startar riktig robotaxi vid slutet av 2026.
Gissningsvis har Waymo 6000 fordon i sin flotta vid slutet av 2025

6000 fordon kan Tesla producera på 2 dagar i sin fabrik i GigaTexas i USA.

Kan Teslas Cybercab bli billigare än Waymo? Den nya Zeekr som Waymo har börjat använda är stor, har 4 lidar,6 radar och 3 kameror.
Jag tror att OM Tesla får sin FSD tillräckligt bra för robotaxi så har de andra aktörerna väldigt svårt att konkurrera mot Tesla på grund av Teslas mycket billigare lösning och väldiga produktionskapacitet.

Waymos expansion till nya orter är bra för Tesla genom att de förbereder lagstiftningen vilket även Tesla kan utnyttja. Dessutom har Tesla personal och infrastruktur i alla dessa orter.

Svårt att avgöra - men jag tror på Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 11:40
Det händer mycket spännande på robotaxi-området. I USA har vi Waymo, Zoox, Tesla och ett antal mindre operatörer.
I Kina är det Baidu , Pony.ai, Weride och flera mindre

Problemet är hur man skalar denna verksamhet när man väl får tekniken att fungera och lagstiftningen finns på plats.
De nya orterna är kul för Waymo, men problemet är antal fordon. Waymo har ett par tusen fordon idag. Vid slutet av 2026 kanske de har 4000 fordon i sin flotta.

Antag att Tesla startar riktig robotaxi vid slutet av 2026.
Gissningsvis har Waymo 6000 fordon i sin flotta vid slutet av 2025

6000 fordon kan Tesla producera på 2 dagar i sin fabrik i GigaTexas i USA.

Kan Teslas Cybercab bli billigare än Waymo? Den nya Zeekr som Waymo har börjat använda är stor, har 4 lidar,6 radar och 3 kameror.
Jag tror att OM Tesla får sin FSD tillräckligt bra för robotaxi så har de andra aktörerna väldigt svårt att konkurrera mot Tesla på grund av Teslas mycket billigare lösning och väldiga produktionskapacitet.

Waymos expansion till nya orter är bra för Tesla genom att de förbereder lagstiftningen vilket även Tesla kan utnyttja. Dessutom har Tesla personal och infrastruktur i alla dessa orter.

Svårt att avgöra - men jag tror på Tesla.
Ja det är ett jättespännande område men jag tror de flesta inte förstår hur det funkar med "skalning".

Att kunna ta bort föraren i bilen i en geo är en binär grej men det som sedan avgör hur många bilar du kan lägga till beror på en rad faktorer. Några exempel är:

* Hur ofta sker incidenter? Även de där inte AV:n är vållande (som i över 90% av Waymos incidentrapporter).
* Hur ofta fastnar bilen och behöver guidas? Har vi personal för detta? Ett KPI för skalning är en person per 20 bilar. I början har man 2 personer per bil. Det är "the march of nines". Det blir ingen lönsamhet innan man kommer långt här. Och man behöver ha personal med bemanning 24x7x365. Waymo har en hub i Dallas (om jag minns rätt) och en i Filipinerna för remote assistance.
* Var ska bilarna laddas och städas? Har vi depåer och personal för detta?
* Hur hanterar vi en krock eller en punktering? Har vi mobil personal för det?
* Har man en bra balans mellan utnyttjande och väntetider?
* Hur minimerar man "döda" kilometer (utan passagerare).
etc.

Om du kikar på hur Waymo har skalat upp så är det inte binärt eller linjärt sedan 2010 då de körde likt FSD. 2020 tog man bort föraren i Phoenix. Sedan har man validerat i en mängd städer och lanserat i relativt liten skala.

Det är först 2025 skalar man på allvar. Jag tror 6000 fordon är en rimlig gissning för 2026 som du skriver. Kanske upp till 8-10k.

Att kunna tillverka eller köpa in bilar är inte en särskilt stor del av problemet. Waymo är inte "cash-constrained" om man säger så. Jag ser fram emot att se Ioniq-bilarna i trafik förhoppningsvis under 2026.
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

Ja det är ett jättespännande område men jag tror de flesta inte förstår hur det funkar med "skalning".
Håller helt med om att operationell skalning är mycket svårare än folk tror – din lista är väldigt bra och de flesta (inklusive många Tesla-fans) underskattar den långa, mödosamma resan från 99 % till 99.9999… %, autonomi där varje extra decimal kräver enormt mycket data, arbete och tid, depåer, remote assistance, reparationsteam, städning, laddning etc. Waymo är outstanding på just det här och det är därför de fortfarande är ensamma om kommersiell förarlös drift i flera städer.

Men det är just därför jag tror Tesla har en chans att bli överlägsna om/när FSD når tillräcklig säkerhet och får regulatoriskt godkännande för unsupervised robotaxi.

För varje punkt du nämner så har Tesla en extrem strukturell fördel när det väl är dags att skala på riktigt:

- Tillverkningskostnad & volym: En Cybercab/Robotaxi för kanske 20–25 000 USD att tillverka i miljonvolym vs Waymos Zeekr-baserade bilar som troligen ligger 80–100 000 USD+ styck inkl sensorer. Tesla kan alltså ha 4–5× lägre kapitalkostnad per fordon.
- Produktionskapacitet: 6000 bilar är som du säger rimligt för Waymo 2026–2027. Tesla kan spotta ut 6000 Cybercabs på under en vecka när Giga Texas + Shanghai + eventuellt nya fabriker är uppe i volym.
- Service & infrastruktur: Tesla har redan 5000+ serviceverkstäder globalt, mobil service, egna laddstationer och personal i i princip varje större stad i USA (och många i resten av världen). Waymo och de övriga aktörerna får bygga det från scratch eller betala dyrt till tredje part.
- Remote assistance & intervention rate: Ja, man behöver nå extremt hög ”nines” för att bli lönsam. Men Tesla samlar 100× mer data per dag än Waymo (flera miljarder mil vs Waymos ~50 miljoner förarlösa mil). Det ger en brutal fördel i att snabbare klättra på de där nio-procentenheterna.
- Lagstiftning: Håller med – Waymo banar väg och gör samhället och politikerna bekväma med förarlösa bilar. Det är en gratistjänst för Tesla.

Kort sagt: Om FSD aldrig blir tillräckligt bra så vinner Waymo (och kanske Baidu i Kina).
Men OM FSD blir tillräckligt bra så blir det i praktiken omöjligt för någon annan att matcha Teslas kombination av lägsta kostnad per mil, snabbaste flotttillväxt och befintlig infrastruktur.

Då spelar det faktiskt inte så stor roll att Waymo är 3–5 år före operationellt – för när Tesla väl trycker på knappen så kommer de kunna växa flottan 10× snabbare och till 1/4 av kostnaden per bil.

Så jag tror fortfarande på Tesla i det långa loppet – inte för att det är lätt, utan för att det blir så orimligt mycket dyrare och långsammare för alla andra den dagen det faktiskt funkar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 18:23
Håller helt med om att operationell skalning är mycket svårare än folk tror – din lista är väldigt bra och de flesta (inklusive många Tesla-fans) underskattar den långa, mödosamma resan från 99 % till 99.9999… %, autonomi där varje extra decimal kräver enormt mycket data, arbete och tid, depåer, remote assistance, reparationsteam, städning, laddning etc. Waymo är outstanding på just det här och det är därför de fortfarande är ensamma om kommersiell förarlös drift i flera städer.

Men det är just därför jag tror Tesla har en chans att bli överlägsna om/när FSD når tillräcklig säkerhet och får regulatoriskt godkännande för unsupervised robotaxi.

För varje punkt du nämner så har Tesla en extrem strukturell fördel när det väl är dags att skala på riktigt:

- Tillverkningskostnad & volym: En Cybercab/Robotaxi för kanske 20–25 000 USD att tillverka i miljonvolym vs Waymos Zeekr-baserade bilar som troligen ligger 80–100 000 USD+ styck inkl sensorer. Tesla kan alltså ha 4–5× lägre kapitalkostnad per fordon.
- Produktionskapacitet: 6000 bilar är som du säger rimligt för Waymo 2026–2027. Tesla kan spotta ut 6000 Cybercabs på under en vecka när Giga Texas + Shanghai + eventuellt nya fabriker är uppe i volym.
- Service & infrastruktur: Tesla har redan 5000+ serviceverkstäder globalt, mobil service, egna laddstationer och personal i i princip varje större stad i USA (och många i resten av världen). Waymo och de övriga aktörerna får bygga det från scratch eller betala dyrt till tredje part.
- Remote assistance & intervention rate: Ja, man behöver nå extremt hög ”nines” för att bli lönsam. Men Tesla samlar 100× mer data per dag än Waymo (flera miljarder mil vs Waymos ~50 miljoner förarlösa mil). Det ger en brutal fördel i att snabbare klättra på de där nio-procentenheterna.
- Lagstiftning: Håller med – Waymo banar väg och gör samhället och politikerna bekväma med förarlösa bilar. Det är en gratistjänst för Tesla.

Kort sagt: Om FSD aldrig blir tillräckligt bra så vinner Waymo (och kanske Baidu i Kina).
Men OM FSD blir tillräckligt bra så blir det i praktiken omöjligt för någon annan att matcha Teslas kombination av lägsta kostnad per mil, snabbaste flotttillväxt och befintlig infrastruktur.

Då spelar det faktiskt inte så stor roll att Waymo är 3–5 år före operationellt – för när Tesla väl trycker på knappen så kommer de kunna växa flottan 10× snabbare och till 1/4 av kostnaden per bil.

Så jag tror fortfarande på Tesla i det långa loppet – inte för att det är lätt, utan för att det blir så orimligt mycket dyrare och långsammare för alla andra den dagen det faktiskt funkar.
Jag håller inte med. Tesla har inte en jättestor kostnadsfördel om Waymo köper 50k Ioniq av Hyundai. Bilkostnaden är rätt försumbar över 5 år jämfört med att ha personal.

I slutändan handlar det om antal personer som krävs per bil inkl allt. Den siffran får man troligen ned mest om man har mer än bara kameror och har den teknik och processer som krävs.

Jag tror det är en lång resa för Tesla kvar till att skala.

Jag rekommenderar No Priors intervjun med Dmitri Dolgov om du inte sett den.
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

Den från 2024?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 20:23
Den från 2024?
ja, för ett år sedan.

en annan bra är weights and biases med drago anguelov från 2022.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 18:23
Jag tror även att du överskattar Teslas fördel här. 99.9% av all data är samma rutt varje dag där det inte händer intressanta saker. "Long tail events". Simulering och syntetiskt data är två områden där Tesla vaknade sent. Waymo hade nära perfekt sim av alla sensorer e2e 2020.

Tesla hade då något skit gjort med Unreal eller något likande. Nu är det nog bättre. Sedan har ju Waymo tillgång till rådatat för Google Maps Streetview...

Sedan är det stor skillnad på autonoma mil och FSDS-mil.

https://waymo.com/research/
Skriv svar