Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Nu pågår supervised-provkörningar i Tyskland
Moderator: Redaktion
Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".![]()
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Jag hör ofta den inställningen och förstår ärligt talat inte den "all or nothing" mentaliteten.spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 00:39Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".![]()
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Jag förstår hur du menar och givetvis så tycker jag assistanssystem är bra och ofta avkopplande, speciellt på motorväg. Jag tycker inte ska beskriva dessa system som ”autonoma”. En autonom medarbetare behöver inte ständig övervakning.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09Jag hör ofta den inställningen och förstår ärligt talat inte den "all or nothing" mentaliteten.spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 00:39Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".![]()
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Det är som att säga att autopiloten är totalt värdelös i och med att jag måste ändå övervaka den.
Jag anser att autopiloten är en total gamechanger på långresor. Ja, jag måste fortfarande övervaka den - men åkturen blir ändå mycket bekvämare när man slipper mikrokontrollera ratten varenda millisekund. Att jag kan byta sittställning då och då, slipper få kramp i gasfoten och bortdomnad rumpa. Efter resan kommer man fram mycket mer utvilad med autopiloten på än när man körde själv.
Robotaxi och bilar som kör utan någon i är en spännande framtid. Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande autonoma system som övervakas av människor är minst lika användbara. Att få samma hjälp på stadsgator som autopiloten erbjuder på motorväg.
Jag pendlar ca 2 mil till jobbet varje dag. En mil på motorväg, den andra milen på smågator till och från motorvägen. Jag låter autopiloten köra bilen på motorvägen medan jag kan slappna av. Jag övervakar körningen men slipper hela tiden småjustera ratt och gaspedal.
Jag längtar efter den dagen bilen även klarar av att göra samma sak på småvägarna till och från motorvägen. Jag vet att min bil är kapabel att åka själv även på de vägarna. Under min övervakning, på samma sätt som på motorvägen. Att istället för aktiv körning endast övervaka FSD mjukvaran. Ungefär som när frugan kör men man sitter och kollar ändå själv reflexmässigt på trafiken i varje korsning.
Så jag håller inte med om att en bil som klarar "autopilot-typen" av övervakad självkörning inte skulle underlätta vardagen.
Ja det blev lite fel i den meningen jag skrev, det är ju självmotsägande. Ett autonomt system behöver inte övervakas, det är ju själva definitionen. Så jag ändrade i mitt originalinlägg.spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 14:44Jag förstår hur du menar och givetvis så tycker jag assistanssystem är bra och ofta avkopplande, speciellt på motorväg. Jag tycker inte ska beskriva dessa system som ”autonoma”. En autonom medarbetare behöver inte ständig övervakning.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande autonoma system som övervakas av människor är minst lika användbara.
Det är nog där vi har skillnaden. Jag gör varken det ena eller det andra med autopiloten idag och tvivlar på det skulle vara annorlunda med FSDS heller.
Tack, då är vi överrens.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 15:09Ja det blev lite fel i den meningen jag skrev, det är ju självmotsägande. En autonom system behöver inte övervakas, det är ju själva definitionen. Så jag ändrade i mitt originalinlägg.spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 14:44Jag förstår hur du menar och givetvis så tycker jag assistanssystem är bra och ofta avkopplande, speciellt på motorväg. Jag tycker inte ska beskriva dessa system som ”autonoma”. En autonom medarbetare behöver inte ständig övervakning.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande autonoma system som övervakas av människor är minst lika användbara.
Det är nog där vi har skillnaden. Jag gör varken det ena eller det andra med autopiloten idag och tvivlar på det skulle vara annorlunda med FSDS heller.
På motorväg ja, men i stadstrafik räcker ju inte. Det är ju när man tycker systemet är så bra att man inte själv behöver ha bromsberedskap som det blir farligt.HerrNilsson skrev: ↑02 dec 2025 15:40Håller med Tibor.
Bara nuvarande AP är ju helt underbar! Det är som att ha en extra förare som hjälper dig köra bilen. Jag behöver bara vila handen på ratten och titta vart vi ska. Jag behöver inte köra, bara övervaka.
Jag kör lätt 90% av milen jag kör på AP (jag har EAP på min bil).
Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09Jag hör ofta den inställningen och förstår ärligt talat inte den "all or nothing" mentaliteten.spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 00:39Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".![]()
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Det är som att säga att autopiloten är totalt värdelös i och med att jag måste ändå övervaka den.
Jag anser att autopiloten är en total gamechanger på långresor. Ja, jag måste fortfarande övervaka den - men åkturen blir ändå mycket bekvämare när man slipper mikrokontrollera ratten varenda millisekund. Att jag kan byta sittställning då och då, slipper få kramp i gasfoten och bortdomnad rumpa. Efter resan kommer man fram mycket mer utvilad med autopiloten på än när man körde själv.
Robotaxi och bilar som kör utan någon i är en spännande framtid. Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande system som övervakas av människor är minst lika användbara. Att få samma hjälp på stadsgator som autopiloten erbjuder på motorväg.
Jag pendlar ca 2 mil till jobbet varje dag. En mil på motorväg, den andra milen på smågator till och från motorvägen. Jag låter autopiloten köra bilen på motorvägen medan jag kan slappna av. Jag övervakar körningen men slipper hela tiden småjustera ratt och gaspedal.
Jag längtar efter den dagen bilen även klarar av att göra samma sak på småvägarna till och från motorvägen. Jag vet att min bil är kapabel att åka själv även på de vägarna. Under min övervakning, på samma sätt som på motorvägen. Att istället för aktiv körning endast övervaka FSD mjukvaran. Ungefär som när frugan kör men man sitter och kollar ändå själv reflexmässigt på trafiken i varje korsning.
Så jag håller inte med om att en bil som klarar "autopilot-typen" av övervakad självkörning inte skulle underlätta vardagen.
Tibor sparkar in en öppen dörr i detta fall. Det är klart förarstöd på motorvägen är jättebra. Jag gissar att 91%+ av dina mil är på 80+ väg.HerrNilsson skrev: ↑02 dec 2025 15:40Håller med Tibor.
Bara nuvarande AP är ju helt underbar! Det är som att ha en extra förare som hjälper dig köra bilen. Jag behöver bara vila handen på ratten och titta vart vi ska. Jag behöver inte köra, bara övervaka.
Jag kör lätt 90% av milen jag kör på AP (jag har EAP på min bil).
Jag har inte kärt bil i 60 år men det är över 40 år sedan jag tog B-körkort och jag har samma upplevelse som du. Det jag håller med Tibor om är sådant som en farthållare fixar, t ex att man då slipper hålla högerfoten på gasen hela tiden och därmed kan röra benen och rumpan, så att man slipper bli trött i dessa. Detta har jag kunnat göra lika bra på alla bilar jag haft sedan år 2000. Att styra bilen på motorväg eller landsväg är så pass självklart för mig att det inte är den minsta ansträngning, vilket gör att autopiloten mycket sällan kommer till användning. Ett fel med autopiloten på svenska vägar är att den placerar bilen i de hjulspår som är så vanliga på våra vägar. Därmed rullar bilen mindre komfortabelt och den försämringen är det inte värt att bilen "kör sig själv". Till detta kommer att kravet på övervakning av autopiloten är en liten, men ändå viss belastning.Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Jag håller med. Det är snarast meditativt. Man försvinner in i meditationen vid Södertälje, vaknar av att man är kissnödig i Jönköping och efter pausen är man plötsligt i Malmö lite yrvaken.
Det enda jag ifrågasatte var om det verkligen är avkopplande att lämna över enbart styrning och hastighet till en bil som inte tar fullt ansvar för avsökning.HerrNilsson skrev: ↑03 dec 2025 08:13Svårt att förstå den här inställningen att nånting måste vara perfekt, annars kan det lika gärna vara?
Om FSD (eller AP för den delen) förenklar 70-90% av min körning så är ju det fantastiskt!
Inställningen är lite som att ha huvudvärk, men man tar inte en Ipren eftersom den bara hjälper 70-90%, den tar inte bort all huvudvärk... Man väljer att ha 100% ont istället.![]()
Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.Niklas Z skrev: ↑02 dec 2025 20:23Jag har inte kärt bil i 60 år men det är över 40 år sedan jag tog B-körkort och jag har samma upplevelse som du. Det jag håller med Tibor om är sådant som en farthållare fixar, t ex att man då slipper hålla högerfoten på gasen hela tiden och därmed kan röra benen och rumpan, så att man slipper bli trött i dessa. Detta har jag kunnat göra lika bra på alla bilar jag haft sedan år 2000. Att styra bilen på motorväg eller landsväg är så pass självklart för mig att det inte är den minsta ansträngning, vilket gör att autopiloten mycket sällan kommer till användning. Ett fel med autopiloten på svenska vägar är att den placerar bilen i de hjulspår som är så vanliga på våra vägar. Därmed rullar bilen mindre komfortabelt och den försämringen är det inte värt att bilen "kör sig själv". Till detta kommer att kravet på övervakning av autopiloten är en liten, men ändå viss belastning.Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Dagens autopilot löser inte något reellt problem för mig.
På motorväg är det störande att AP slås av varje gång man byter körfält, och plingandet är ännu mer störande.tesla newbie skrev: ↑03 dec 2025 09:29Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.Niklas Z skrev: ↑02 dec 2025 20:23Jag har inte kärt bil i 60 år men det är över 40 år sedan jag tog B-körkort och jag har samma upplevelse som du. Det jag håller med Tibor om är sådant som en farthållare fixar, t ex att man då slipper hålla högerfoten på gasen hela tiden och därmed kan röra benen och rumpan, så att man slipper bli trött i dessa. Detta har jag kunnat göra lika bra på alla bilar jag haft sedan år 2000. Att styra bilen på motorväg eller landsväg är så pass självklart för mig att det inte är den minsta ansträngning, vilket gör att autopiloten mycket sällan kommer till användning. Ett fel med autopiloten på svenska vägar är att den placerar bilen i de hjulspår som är så vanliga på våra vägar. Därmed rullar bilen mindre komfortabelt och den försämringen är det inte värt att bilen "kör sig själv". Till detta kommer att kravet på övervakning av autopiloten är en liten, men ändå viss belastning.Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Dagens autopilot löser inte något reellt problem för mig.
Ja, vår nog olika. Jag blir helt enkelt inte trött av att köra bil. Det är faktiskt värre att sitta i högerstolen än att köra. Det finns helt enkelt ingen trötthet pga körningen som autopiloten kan ta bort för mig. Vad gäller trötthet så är Teslan inte ett dugg bättre än den BMW jag hade innan, som bara hade en "dum" farthållare som förarstöd.tesla newbie skrev: ↑03 dec 2025 09:29Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.
Jag har S3XY commandern och då behöver man inte aktivera AP vid filbyte. Trots det är det lättare att göra dessa manövrar själv. En är att när autopiloten kickar in då filbytet är klart gör den det på ett bryskt sätt om man inte ligger mitt i körfältet. Det är ett moment som kräver extra koncentration jämfört med att köra manuellt.mikebike skrev: ↑03 dec 2025 09:51På motorväg är det störande att AP slås av varje gång man byter körfält, och plingandet är ännu mer störande.
På 1-2 vägar kan det vara rent läskigt med AP.
Jag vill gärna hålla båda händerna på ratten, men det funkar inte med AP där man skall applicera ett visst vridmoment/motstånd.
Kameran har jag täckt eftersom det inte ens går att byta radiokanal utan varningspling om den är aktiv.
Jag använder alltid blinkers (och handtecken när jag cyklar). Det sitter i ryggmärgen. Två gånger har jag varit nära att krocka när andra trafikanter valt att inte använda blinkers.Niklas Z skrev: ↑03 dec 2025 10:06Jag har S3XY commandern och då behöver man inte aktivera AP vid filbyte. Trots det är det lättare att göra dessa manövrar själv. En är att när autopiloten kickar in då filbytet är klart gör den det på ett bryskt sätt om man inte ligger mitt i körfältet. Det är ett moment som kräver extra koncentration jämfört med att köra manuellt.mikebike skrev: ↑03 dec 2025 09:51På motorväg är det störande att AP slås av varje gång man byter körfält, och plingandet är ännu mer störande.
På 1-2 vägar kan det vara rent läskigt med AP.
Jag vill gärna hålla båda händerna på ratten, men det funkar inte med AP där man skall applicera ett visst vridmoment/motstånd.
Kameran har jag täckt eftersom det inte ens går att byta radiokanal utan varningspling om den är aktiv.
En annan är att man måste blinka. Jag är nitisk vad gäller att blinka i alla situationer där andra trafikanter är hjälpta av det. Men vid omkörning på en glestrafikerad motorväg är det något jag helst hoppar över, både då jag påbörjar omkörning och då jag avslutar den. Skönt att slippa blinkerjudet och det (i och för sig svaga) plingandet då AP går i och ur.