FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13216
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev: 03 dec 2025 09:58
tesla newbie skrev: 03 dec 2025 09:29
Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.
Ja, vår nog olika. Jag blir helt enkelt inte trött av att köra bil. Det är faktiskt värre att sitta i högerstolen än att köra. Det finns helt enkelt ingen trötthet pga körningen som autopiloten kan ta bort för mig. Vad gäller trötthet så är Teslan inte ett dugg bättre än den BMW jag hade innan, som bara hade en "dum" farthållare som förarstöd.
Dock kan jag bli trött när jag kör om t ex ljudnivån är hög, men det hjälper inte autopiloten mot.
Jag tar återigen upp min älgjaktresa med två kompisar som vi gör varje höst. Vi roterar körningen efter 2 timmar och alla tre föredrar att köra framför att bara sitta bredvid. 15-20 minuter efter man blivit avbytt är sköna men sen blir det ganska rastlöst. En självkörande bil och bara sitta och stirra ut skulle ju bli långtråkigt särskilt om man har anlag för åksjuka om man sitter och stirrar på en skärm.
Är jag ensam?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9970
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Synd bara att den funktionen är väldigt dyr hos Tesla, men ingår hos andra.

Det finns inte på kartan att jag skulle betala 38 900 för detta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8154
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

mikebike skrev: 03 dec 2025 10:49
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Synd bara att den funktionen är väldigt dyr hos Tesla, men ingår hos andra.

Det finns inte på kartan att jag skulle betala 38 900 för detta.
Mig veterligen brukar Lane Change Assist inte ingå som standard i filhållare. De brukar ingå oftast i dyra tilläggspaket, som ofta kostar mellan 15-30 tusen kronor. (BMW Driving Assistant Professional, Mercedes-Benz Driving Assistance Package PLUS, Hyundai / Kia Highway Driving Assist 2, etc.)
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 nov 2016 13:25

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BAG »

TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Jag undrar när vi "vanliga" Teslaägare får möjlighet att själva FSD i Sverige?
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4419
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 11:34
mikebike skrev: 03 dec 2025 10:49
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Synd bara att den funktionen är väldigt dyr hos Tesla, men ingår hos andra.

Det finns inte på kartan att jag skulle betala 38 900 för detta.
Mig veterligen brukar Lane Change Assist inte ingå som standard i filhållare. De brukar ingå oftast i dyra tilläggspaket, som ofta kostar mellan 15-30 tusen kronor. (BMW Driving Assistant Professional, Mercedes-Benz Driving Assistance Package PLUS, Hyundai / Kia Highway Driving Assist 2, etc.)
Det är åtminstone standard i ID7, inga tillval krävs för att få ”lane change assist” vad jag vet
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9970
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 11:34
mikebike skrev: 03 dec 2025 10:49
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Synd bara att den funktionen är väldigt dyr hos Tesla, men ingår hos andra.

Det finns inte på kartan att jag skulle betala 38 900 för detta.
Mig veterligen brukar Lane Change Assist inte ingå som standard i filhållare. De brukar ingå oftast i dyra tilläggspaket, som ofta kostar mellan 15-30 tusen kronor. (BMW Driving Assistant Professional, Mercedes-Benz Driving Assistance Package PLUS, Hyundai / Kia Highway Driving Assist 2, etc.)
15-30 tusen är "dyra tiläggspaket" men knappt 40 000 för EAP är inte dyrt? :lol:

Ägare av Volvo och Polestar har sagt att det ingår, men jag har ingen aning om paket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8154
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

mikebike skrev: 03 dec 2025 12:08
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 11:34
mikebike skrev: 03 dec 2025 10:49
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Synd bara att den funktionen är väldigt dyr hos Tesla, men ingår hos andra.

Det finns inte på kartan att jag skulle betala 38 900 för detta.
Mig veterligen brukar Lane Change Assist inte ingå som standard i filhållare. De brukar ingå oftast i dyra tilläggspaket, som ofta kostar mellan 15-30 tusen kronor. (BMW Driving Assistant Professional, Mercedes-Benz Driving Assistance Package PLUS, Hyundai / Kia Highway Driving Assist 2, etc.)
15-30 tusen är "dyra tiläggspaket" men knappt 40 000 för EAP är inte dyrt? :lol:

Ägare av Volvo och Polestar har sagt att det ingår, men jag har ingen aning om paket.
Jag har inte uttalat mig om priset på EAP. Endast att filbytesfunktionen inte brukar ingå i grundpriset på andra bilar heller.
Volvos och Polestars Pilot Assist kostar 26 tusen kronor.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 743
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Anderzzon »

TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 12:29
mikebike skrev: 03 dec 2025 12:08
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 11:34
mikebike skrev: 03 dec 2025 10:49
TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Synd bara att den funktionen är väldigt dyr hos Tesla, men ingår hos andra.

Det finns inte på kartan att jag skulle betala 38 900 för detta.
Mig veterligen brukar Lane Change Assist inte ingå som standard i filhållare. De brukar ingå oftast i dyra tilläggspaket, som ofta kostar mellan 15-30 tusen kronor. (BMW Driving Assistant Professional, Mercedes-Benz Driving Assistance Package PLUS, Hyundai / Kia Highway Driving Assist 2, etc.)
15-30 tusen är "dyra tiläggspaket" men knappt 40 000 för EAP är inte dyrt? :lol:

Ägare av Volvo och Polestar har sagt att det ingår, men jag har ingen aning om paket.
Jag har inte uttalat mig om priset på EAP. Endast att filbytesfunktionen inte brukar ingå i grundpriset på andra bilar heller.
Volvos och Polestars Pilot Assist kostar 26 tusen kronor.
Polestar har haft kampanj i över ett halvår på 3:an och 4:an där Pilot paketet har ingått. Ser nu att det ingår på 2:an också.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13216
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8951
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Tesla har inte kooperativ styrning sm de flesta har, utan vill man kunna byta fil utan att slå av systemet så behöver man betala 40 papp. Jag tycker det borde vara standard eller vara billigare.
manneson
Inlägg: 1888
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 03 dec 2025 13:01
Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Tesla har inte kooperativ styrning sm de flesta har, utan vill man kunna byta fil utan att slå av systemet så behöver man betala 40 papp. Jag tycker det borde vara standard eller vara billigare.
Hade det varit standard så hade färre betalat de där 40 papp.
Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8951
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 03 dec 2025 13:38
spacecoin skrev: 03 dec 2025 13:01
Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Tesla har inte kooperativ styrning sm de flesta har, utan vill man kunna byta fil utan att slå av systemet så behöver man betala 40 papp. Jag tycker det borde vara standard eller vara billigare.
Hade det varit standard så hade färre betalat de där 40 papp.
Svårare än så är det inte.
Jo absolut, men Tesla kanske skulle tjäna mer pengar om det kostade 20k som är mer i linje med vad andra tar betalt.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 743
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
3:an och 4:an har väl det? Valde inte till Pilot till vår 4:a eftersom jag inte tyckte att det var värt 30000 som det kostade då.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13216
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev: 03 dec 2025 14:14
Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
3:an och 4:an har väl det? Valde inte till Pilot till vår 4:a eftersom jag inte tyckte att det var värt 30000 som det kostade då.
Ok.
Nej, det hade jag inte heller betalat. Inte för bara Pilot assist. Det är ju adaptiv farthållare som är det värdefulla. Tycker jag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9970
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Ja, och det är just pausning av lane assist man (jag) vill ha. Vrida på ratten kan jag göra själv.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4419
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 03 dec 2025 14:42
Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Ja, och det är just pausning av lane assist man (jag) vill ha. Vrida på ratten kan jag göra själv.
Ja, jag håller med. Poängen med att bilen byter fil har jag inte riktigt lärt mig uppskatta, det viktiga är att ”AP” inte stängs av så fort man svänger själv.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8951
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 03 dec 2025 17:00
mikebike skrev: 03 dec 2025 14:42
Fredrik j skrev: 03 dec 2025 12:56
Polestar erbjuder väl inga automatiska filbyten. Man får själv blinka och styra. Dock förblir den adaptiva farthållaren aktiv och hjälper till med accelerationen.
Som standard har polestar2 adaptiv farthållare samt line keep assist.
Pilot assist kommer i pilotpaketet tillsammans med t.ex. 360 kamera.
Ja, och det är just pausning av lane assist man (jag) vill ha. Vrida på ratten kan jag göra själv.
Ja, jag håller med. Poängen med att bilen byter fil har jag inte riktigt lärt mig uppskatta, det viktiga är att ”AP” inte stängs av så fort man svänger själv.
Bara för att förtydliga så är detta det jag kallar för kooperativ styrning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8154
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu börjar det rassla in videos från FSD åkturer i Europa





Och så ett negativt: här finns det ett exempel på vanligaste misstaget FSD fortfarande gör: välja fel fil i korsning:



Det är sådana här fel som loggas som "disengagement" av FSD Community Tracker
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8154
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Till och med tyska biltidningar är imponerade: :o
"Vid ett övergångsställe bromsar Teslan tidigt eftersom den upptäcker en fotgängare som jag först lägger märke till senare. På smala gator släpper den artigt fram andra bilar först och utnyttjar sedan eventuellt ledigt utrymme."
"Tesla FSD Supervised ser mer än jag. Den blir inte distraherad och blir aldrig trött. Jag gillar att tro att jag är en bra förare, men jag kan inte matcha det här systemets heltäckande syn."
https://www.autobild.de/artikel/tesla-f ... 43675.html

Att en tysk biltidning skriver positivt om ett utländskt bilmärke är ganska exceptionellt. Speciellt att de skriver "Det jag upplevde i Berlin är redan vanligt i Kina och USA." "Europa halkar efter. Ett godkännande för Tesla skulle skicka en stark signal och öka trycket på andra att följa efter." "Mercedes planerar att lansera ett liknande system år 2027"
Sabbe
Inlägg: 1676
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Sabbe »

Maetlarv
Inlägg: 229
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maetlarv »

Sabbe skrev: 04 dec 2025 20:18
Jodå, nu är Elon ute och testar gränserna igen. Även om FSD nu tillåter att du pillar på telefonen medans du kör så gör ju inte lagarna det i de flesta länder.
Skulle inte tro att Tesla betalar böterna heller.

Tveksamt om den här strategin är den smartaste på sikt för Tesla. Men visst om det bara gäller när bilen står still vid ett rödljus etc så kan det väl faktiskt vara vettigt.

Men annars så ger det ju inte intryck av att Tesla sätter säkerheten först direkt.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av HerrNilsson »

Tror narrativet börjar skifta nu verkligen! WSJ skriver en helt igenom positiv artikel om Tesla och FSD! :shock:
Ja du läste rätt!

Skribenten kallar FSD för ett litet mirakel!

Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8951
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 05 dec 2025 09:48
Tror narrativet börjar skifta nu verkligen! WSJ skriver en helt igenom positiv artikel om Tesla och FSD! :shock:
Ja du läste rätt!

Skribenten kallar FSD för ett litet mirakel!
Det är en insändare, men visst.

Här är texten:

When I first met my husband, one of the things that attracted me was his love of driving. He’s not exactly an expert; his passengers don’t always feel safe. But he enjoys long drives. As someone who dislikes being behind the wheel, the idea of having him chauffeur me around tipped the scales in his favor.

Driving has always felt like a chore to me. For more than a decade, I commuted long distances every day. The routine was exhausting, and the constant pressure on my feet eventually gave me plantar fasciitis. Then, in 2018, I bought one of the first Tesla Model 3s. When I discovered its traffic-aware cruise-control feature, I was thrilled. For the first time, my feet could relax. It took time to trust the technology, but once I did, driving became bearable.

Even as the strain lessened and my commutes felt smoother, I held back from ceding control to Tesla’s “auto lane change.” I was content to let the car ease my effort but not ready to let it replace my own judgment.

My husband, meanwhile, treated his leased Tesla like a toy. When it was time for a renewal, he upgraded to a Model Y with Supervised Full Self-Driving (FSD). Watching him use this technology was both thrilling and a little nerve-racking. The car adjusted its speed, handled turns, navigated stop signs, made lane changes on the freeway and even responded to traffic lights. It had three settings: chill, standard and hurry. He displayed the giddy delight of a teenager showing off a new gadget.

Sunita Parasuraman at the wheel of her Tesla Model Y.
The author at the wheel of her Tesla Model Y. Sunita Parasuraman
I knew the system had safety measures. If the driver wasn’t paying attention, it would warn you, and if you ignored several alerts, it would temporarily suspend FSD, a “strikeout.” Even so, I wasn’t sure I could fully trust it. What if the software failed and I crashed? What if I became complacent and stopped paying attention? What if my brain dulled from lack of engagement?

As I rode with my husband more often, something unexpected happened. I stopped gripping the armrest. I stopped worrying. Sitting beside him, I found myself carried along by the car’s deliberate, flowing motions and slipped into a calm I’d cultivated through meditation. A few days before the federal EV tax credit expired in September, I traded in my seven-and-a-half-year-old Model 3 for a Model Y with FSD.

The first time I let the vehicle take control, something shifted. As the car guided itself through traffic, I felt tension melt away. It wasn’t just the ease of the ride; it was the sensation of letting go.


For someone like me, who likes to stay in control, surrender has never come easily. Yet here I was, cruising through traffic in quiet surrender to the car’s code and sensors. It felt like liberation.

And now I have something better than a chauffeur. My car never tires, panics or wavers; it doesn’t jolt at brake lights or grumble at traffic jams. It simply drives, with quiet confidence and near-perfect composure.

People often worry that technology makes us lazy. Maybe it does. But in my case, it has done something subtler: It taught me to trust in the rhythm of the ride. It’s a small miracle I never expected from a car.
Sabbe
Inlägg: 1676
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6702
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 03 dec 2025 10:39
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten.

Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.
Jag har en S med HW4. Köpt utan uppgraderad AP eller Full självkörning.

Jag fick ett gäng pengar att handla för i köpet, som jag bla köpte uppgraderad AP i tre månader.

HW4 är bättre på hantera 2-1 när man kommer från 1 till 2 filer, men den är exakt lika bra/dålig med bara standard AP som med uppgraderad AP.

Det blev inte någon skillnad till det bättre när bilen fick uppgraderad AP och det blev inte sämre när tre månader gått och den försvann. Detta var sensommaren-hösten 2023. Programvaran för filhållning var sannolikt exakt samma och det gick inte märka någon skillnad i det heller.

Filbytesgrejen blev en ”skam” för min del då de flera av 2+2-vägarna jag kör på inte är registrerade som det vilket innebär att filbytet inte fungerar trots att vägen man kör på är tvåfilig och ser ut som motorväg. Det var frustrerande att det väldigt ofta inte var tillgängligt. Det fungerar när det är fullmåne som står i zenit och om man har medvind och slutsiffran på bilen är 5, ungefär 😳
För mig blev värdet av uppgraderad AP ungefär noll, faktiskt.


Jag fick FSD som tremånaders demo när jag köpte min M3P (HW3) årsskiftet 2020-21, som faktiskt fanns kvar i fyra månader. Under tre av dem kunde ofta inte ens basic AP nyttjas m.ht vinterväglag och sista månaden så visade det sig att navigera på AP bara fungerar på motorväg, vilken vi bara har en av här uppe. E4 är dessutom inte motorväg hela vögen utan det växlar mellan motortrafikled och motorväg.

När det är motorväg kan bilen svänga av E4 men sedan inaktiveras navigate on AP efter ~100m.
Har man inte tur och istället ska svänga av där det inte är motorväg (~70-80% av sträckorna?) så navigerar bilen inte ändå utan kör bara vanlig filhållning. ….fullmåne som står i zenit och om man har medvind och slutsiffran på bilen är 5…

Det är svårt att känns att det har något reelt värde här uppe i vart fall.

Det roligaste jag gjorde var att med hunden sittandes i bilen köra den runt Willys i Luleå gåendes bredvid. Frun var inna på någon annan affär, så hunden var själv. Tyvärr gick det inte filma då mobilen ju behövdes för att köra bilen med appen. Men ansiktsuttrycket på hunden (stolt chef över fordonet men osäker på om det var okey med husse utanför) var helt obetalbart 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar