Performance 23 vs 24 första elbil
Moderator: Redaktion
Performance 23 vs 24 första elbil
Tjenare gänget nu är det så att vi har bestämt oss för att gå över till el sidan helt efter att vi haft hybrid i några år. Hittat två bilar som känns superintressant för oss antingen performance 23 eller 24.
Nu till min fråga hur ska vi tänka??
Är det någon årsmodell som har något ”viktigt” som den andra har eller är dom iprincip samma bilar?
Min kunskap kring Tesla är ganska basic och inte speciellt bra koll på vad skillnaden mellan dom nyare modellerna egentligen är förutom utseende.
Så alla tips är välkomna.
Nu till min fråga hur ska vi tänka??
Är det någon årsmodell som har något ”viktigt” som den andra har eller är dom iprincip samma bilar?
Min kunskap kring Tesla är ganska basic och inte speciellt bra koll på vad skillnaden mellan dom nyare modellerna egentligen är förutom utseende.
Så alla tips är välkomna.
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Det finns väl några 24or som har HW4.
Kan ju vara trevligt om/när FSD kommer hit.
Kan ju vara trevligt om/när FSD kommer hit.
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Om du inte absolut måste ha maximal prestanda hade jag rekommenderat en LR med fyrhjulsdrift istället.Nybba skrev: ↑02 dec 2025 21:49Tjenare gänget nu är det så att vi har bestämt oss för att gå över till el sidan helt efter att vi haft hybrid i några år. Hittat två bilar som känns superintressant för oss antingen performance 23 eller 24.
Nu till min fråga hur ska vi tänka??
Är det någon årsmodell som har något ”viktigt” som den andra har eller är dom iprincip samma bilar?
Min kunskap kring Tesla är ganska basic och inte speciellt bra koll på vad skillnaden mellan dom nyare modellerna egentligen är förutom utseende.
Så alla tips är välkomna.
MY RWD Vit 2023
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Varför? Merkostnaden är väl inte jättestor och MYP är betydligt bekvämare.Freez skrev: ↑03 dec 2025 14:26Om du inte absolut måste ha maximal prestanda hade jag rekommenderat en LR med fyrhjulsdrift istället.Nybba skrev: ↑02 dec 2025 21:49Tjenare gänget nu är det så att vi har bestämt oss för att gå över till el sidan helt efter att vi haft hybrid i några år. Hittat två bilar som känns superintressant för oss antingen performance 23 eller 24.
Nu till min fråga hur ska vi tänka??
Är det någon årsmodell som har något ”viktigt” som den andra har eller är dom iprincip samma bilar?
Min kunskap kring Tesla är ganska basic och inte speciellt bra koll på vad skillnaden mellan dom nyare modellerna egentligen är förutom utseende.
Så alla tips är välkomna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
På vilket sätt är den bekvämare i ditt tycke? Hör att den ska vara störigare än long range?
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Sen en till fråga hur verkar lacken på modellen? Är det samma kvalité på alla färger eller någon som är känsligare?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4440
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Dom tidiga Long range, 21/22 var extra stötiga. När MYP kom våren 2022 så var den bekvämare än LR.
Senare blev LR bekvämare men oklart när eller om det gick i etapper. En nyare RWD classic är mjukare än classic MYP
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Mer pang för pengarna helt enkelt. Både i driftskostnad (tex däck, försäkring) och inköp.Maw skrev: ↑03 dec 2025 16:58Varför? Merkostnaden är väl inte jättestor och MYP är betydligt bekvämare.Freez skrev: ↑03 dec 2025 14:26Om du inte absolut måste ha maximal prestanda hade jag rekommenderat en LR med fyrhjulsdrift istället.Nybba skrev: ↑02 dec 2025 21:49Tjenare gänget nu är det så att vi har bestämt oss för att gå över till el sidan helt efter att vi haft hybrid i några år. Hittat två bilar som känns superintressant för oss antingen performance 23 eller 24.
Nu till min fråga hur ska vi tänka??
Är det någon årsmodell som har något ”viktigt” som den andra har eller är dom iprincip samma bilar?
Min kunskap kring Tesla är ganska basic och inte speciellt bra koll på vad skillnaden mellan dom nyare modellerna egentligen är förutom utseende.
Så alla tips är välkomna.
Att MYP skulle betydligt bekvämare kan jag inte avgöra då jag inte kört någon. Men MYP borde vara stötigare (sänkt och 21") i jämförelse med LR och 19".
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 2 gång.
MY RWD Vit 2023
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Så du säger att long range är billigare i drift? Är det stor skillnad eller är det marginellt med tex däckslitage?
Så jag ska försöka hålla mig borta från svarta bilar?
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Hur däcken slits beror nog mer på körstil men 21" däck är ganska mycket dyrare att byta än 19". Även försäkringen är billigare. Men är inte kronor ett problem är det väl bara att köra på en P
Det hade jag gjort. Den svarta solida lacken är väldigt känslig. Jag har en kollega vars front och motorhuv är precis full med stenskott medans jag har knappt några efter 7000 mil (vit).
MY RWD Vit 2023
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Brukar det inte vara samma försäkringskostnad för MYP och MYLR?Freez skrev: ↑04 dec 2025 10:29Hur däcken slits beror nog mer på körstil men 21" däck är ganska mycket dyrare att byta än 19". Även försäkringen är billigare. Men är inte kronor ett problem är det väl bara att köra på en P. En väldigt bra bil oavsett. Jag har "bara" en RWD och tycker det är bästa bilen jag ägt någonsin.
Det hade jag gjort. Den svarta solida lacken är väldigt känslig. Jag har en kollega vars front och motorhuv är precis full med stenskott medans jag har knappt några efter 7000 mil (vit).
Däcken blir förstås lite dyrare vid byte men det sker inte så ofta. Jag har inte kört -23 och framåt men -22 var det stor skillnad på chassi till MYP:s fördel, mycket mjukare och finare gång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6333
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Skulle nog säga att just P är mer PANG för pengarna.Freez skrev: ↑03 dec 2025 22:47Mer pang för pengarna helt enkelt. Både i driftskostnad (tex däck, försäkring) och inköp.Maw skrev: ↑03 dec 2025 16:58Varför? Merkostnaden är väl inte jättestor och MYP är betydligt bekvämare.Freez skrev: ↑03 dec 2025 14:26Om du inte absolut måste ha maximal prestanda hade jag rekommenderat en LR med fyrhjulsdrift istället.Nybba skrev: ↑02 dec 2025 21:49Tjenare gänget nu är det så att vi har bestämt oss för att gå över till el sidan helt efter att vi haft hybrid i några år. Hittat två bilar som känns superintressant för oss antingen performance 23 eller 24.
Nu till min fråga hur ska vi tänka??
Är det någon årsmodell som har något ”viktigt” som den andra har eller är dom iprincip samma bilar?
Min kunskap kring Tesla är ganska basic och inte speciellt bra koll på vad skillnaden mellan dom nyare modellerna egentligen är förutom utseende.
Så alla tips är välkomna.
Att MYP skulle betydligt bekvämare kan jag inte avgöra då jag inte kört någon. Men MYP borde vara stötigare (sänkt och 21") i jämförelse med LR och 19".
Skillnaden i driftkostnad är nog marginell.
21" däck är dyrare än 19" men det är rätt sällan man byter. Jag kör med 19" på min MYP så för mig gör det ingen skillnad. Försäkringskostnaden är exakt samma för LR och P. Jag har kollat flera gånger och med olika försäkringsbolag. Har flera kompisar som har konstaterat samma sak.
Performance har andra dämpare/fjädrar som gör att den går mjukare trots sänkning och lägre däckprofil.
2022 när jag köpte min MYP var det en klar skillnad till Performance fördel i fjädringskomfort gämfört med LR. Hur det är med 2023 och 2024 vet jag inte, men på Juniper är en Performance med 21" bekvämare än en LR med 19".
Sätter man 19" på en Performance så blir den faktiskt behaglig. Bästa kombon för Model Y komfortmässigt, enligt mig.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
När jag kolla med LF senast var det inte det men kanske skiljer mellan bolagen.Maw skrev: ↑04 dec 2025 10:33Brukar det inte vara samma försäkringskostnad för MYP och MYLR?Freez skrev: ↑04 dec 2025 10:29Hur däcken slits beror nog mer på körstil men 21" däck är ganska mycket dyrare att byta än 19". Även försäkringen är billigare. Men är inte kronor ett problem är det väl bara att köra på en P. En väldigt bra bil oavsett. Jag har "bara" en RWD och tycker det är bästa bilen jag ägt någonsin.
Det hade jag gjort. Den svarta solida lacken är väldigt känslig. Jag har en kollega vars front och motorhuv är precis full med stenskott medans jag har knappt några efter 7000 mil (vit).
Däcken blir förstås lite dyrare vid byte men det sker inte så ofta. Jag har inte kört -23 och framåt men -22 var det stor skillnad på chassi till MYP:s fördel, mycket mjukare och finare gång.
Vad jag minns är det ny bättre fjädring för LR/RWD från 2023. TS frågade efter 23 vs 24.
MY RWD Vit 2023
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Ja tycker man 21” är för dyra eller obekväma är det ju bara att sälja dom och skaffa 19”. Då sparar man dessutom in en del på mellanskillnaden från LR till P.
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Yes, är 625k rimligt pris för en p tillverkad januari 2025? Silver, drag och SoV däck på fälg.
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Spontant ja men jag är kanske inte rätt person att värdera en bil men är det låga mil låter det så. Kanske går att pruta lite till
MY RWD Vit 2023
Re: Performance 23 vs 24 första elbil
Nej, varför lägga så mkt för gamla modellen som du antagligen dessutom får dålig ränta på?
Vill du lägga så mkt hade jag köpt den nya istället. Bättre bil och bättre finansiering.
Gamla modellen hade jag inte lagt mkt mer än 400 för.