Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I Italien, Frankrike och Tyskland har Tesla börjat erbjuda provåkningar där vanligt folk kan åka med i de bilar Tesla testar sin självkörande FSD mjukvara med. Nu börjar vi se de första skildringarna från folk som åkt med i bilarna.

Bilarna kör självsäkert även på de europeiska vägarna. Handlar komplexa korsningar och trånga europeiska gator.

Men kanske minst lika intressant är att Tesla har redan anpassat mjukvaran efter våra lokala myndighetskrav. De europeiska testbilarna kör mjukvara FSD v14.1.7, som är några veckor äldre än v14.2.1 som redan släppts i USA. Men Tesla har anpassat både bilarnas beteende och skärmens utseende efter de krav de förutser europeiska lagstiftare kommer ställa.

Till att börja med har de ändrat meddelandet som visas när FSD slås på från “FSD (Supervised) hands-off mode on” i USA till “FSD (Supervised) hands-ready mode on” i Europa. En subtil skillnad som dock betonar att man alltid ska vara redo att ta över ratten. Troligtvis ett krav från kommande UNECE DCAS regelverket.

Systemet berättar dessutom på skärmen vilka manövrar den tänker göra. Det visas meddelanden som till exempel “initiating left turn maneuver” några sekunder innan bilen tänker göra en vänstersväng. Även detta troligtvis på grund av UNECE DCAS regelverket. I USA var det endast gamla FSD v11 för över två år sedan som visade sådana meddelanden.

Bild

De hastighetsprofiler Sloth, Chill, Standard, Hurry och Mad Max som introducerades i v14 i USA finns inte i den europeiska varianten av FSD.

Istället kan man välja relativ maxhastighet på samma sätt som för autopiloten. De som fick åka med berättar att Teslas testförare satte hastigheten till + 10 km/h.

Tesla har dessutom redan översatt de flesta FSD relaterade meddelanden till Italienska och troligtvis även andra europeiska språk.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-an ... ll-europa/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa

Inlägg av spacecoin »

Bra att äntligen Tesla gör detta. Jag har väntat i över sex år. Vore ju förträffligt om vi kunde få FSD-stacken hit (om nu de gör detta för oss som väntat längst med hw3…).

En liten rättning: DCAS finns i rev 2 som där det regelverk som gäller nu (ersättare för R79).

Där får bilen köra med systeminitierade filbyten på motorväg.

I kommande rev 3 tillåts inte stadskörning heller som läget är nu.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror att Tesla håller på att anpassa EU FSD till någon slags framtida final version av DCAS. Antingen har de förhandsinfo (de har ju erbjudit provkörningar till många (alla?) i kommitén) eller så går de bara på vad de tror kommer krävas.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

spacecoin skrev: 04 dec 2025 08:52
Bra att äntligen Tesla gör detta. Jag har väntat i över sex år. Vore ju förträffligt om vi kunde få FSD-stacken hit (om nu de gör detta för oss som väntat längst med hw3…).

En liten rättning: DCAS finns i rev 2 som där det regelverk som gäller nu (ersättare för R79).

Tror inte något kommer till hw3 från tesla framöver
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Ska herr Tibor kanske boka några provåkningar med FSD i Tyskland som erbjuds så kunde vi få ta del av rapport och kanske filmklipp med svensk touch. :D

Funderar själv på att göra det. "kostar" 5 timmar från Skåne att åka till Hanburg... :)

https://www.tesla.com/events/fsd-superv ... e-along-de
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tnjo skrev: 04 dec 2025 09:56
spacecoin skrev: 04 dec 2025 08:52

Tror inte något kommer till hw3 från tesla framöver
Det är jag skeptisk till med. Därför så vill jag att Tesla släpper det till hw4 asap så jag kan ta tag i mitt ärende med dem igen.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Skönt att de rör på sig.

Tråkigt för dom som sitter på HW3 dock, där känns de surt.
Vill man köpa en palladium tex med HW3 idag?
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Model Y RWD -23 Såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 04 dec 2025 08:57
Jag tror att Tesla håller på att anpassa EU FSD till någon slags framtida final version av DCAS. Antingen har de förhandsinfo (de har ju erbjudit provkörningar till många (alla?) i kommitén) eller så går de bara på vad de tror kommer krävas.
Processen är öppen och går att följa här:
https://wiki.unece.org/spaces/trans/pag ... 09941/ADAS

Min undran är varför kommunicerar Tesla att de vill ha ett undantag från DCAS om de nu avser följa DCAS?

Min bild är att hand-off på motorväg kommer och hands on på t ex landsväg. Jag har svårt att tro att det blir stadsgator i nästa revision, men jag utesluter det inte.

edit: den kommande revisionen heter 2. jag skrev 3 eftersom det är den första är utan revision så den är 0.
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare

Inlägg av BAG »

Tomsgbg skrev: 04 dec 2025 10:49
Skönt att de rör på sig.

Det är ju trots allt Tesla ägare som köpt bilar med HW2 o HW3; fram till 2023 (och betalt för FSD) som varit med och finansierat utvecklingen av FSD. Elon lovade ju redan 2017 att FSD kommer "snart"...
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Funderar på att åka ner. Någon som vill hänga på?

Utgår från Stockholm.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

T4s skrev: 04 dec 2025 11:33

Utgår från Stockholm.
Fråga Tesla om du får åka med i Nacka.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

mikebike skrev: 04 dec 2025 11:43
T4s skrev: 04 dec 2025 11:33

Utgår från Stockholm.
Fråga Tesla om du får åka med i Nacka.😉
Ja det hade nog inte varit några problem men det är är resan som är målet ;)
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Kan man hoppas på att den vanliga autopiloten får ny mjukvara med på bilar med HW4 här i Europa?
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Model Y RWD -23 Såld
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

Det var ju lite mer än 6 månader sedan Tesla la ut jobbannonser kring detta i flera eu-länder så det är ganska självklart att man har info.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Tomsgbg skrev: 04 dec 2025 12:15
Kan man hoppas på att den vanliga autopiloten får ny mjukvara med på bilar med HW4 här i Europa?
Det borde ju ha kommit för länge sedan.

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Bättre farthållare och AP kanske man kan hoppas på för hw3? Det har ju sagts att dessa ligger på en annan sämre technivå än fsd.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tomsgbg skrev: 04 dec 2025 10:49
Skönt att de rör på sig.

Jag är sugen på en plaid igen, men dom som ligger ute är nästan bara hw3, det känns iskallt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Hur är det med fördröjningen med FSD? Vanliga autopiloten har en fördröjning på ca 1 sek innan den reagerar på vad som händer, är det lika segt på FSD eller har man fått ner reaktionstiden?
Har ställt frågan förr men har aldrig fått något svar. Tibor kanske vet eller kan ställa frågan till Tesla?

Jag tänker på vilt eller andra plötsligt uppdykande hinder. Jag skulle aldrig våga köra på FSD oövervakat när bilen ligger en sekund efter hela tiden som autopiloten gör.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dinsdale skrev: 05 dec 2025 06:51
Hur är det med fördröjningen med FSD? Vanliga autopiloten har en fördröjning på ca 1 sek innan den reagerar på vad som händer, är det lika segt på FSD eller har man fått ner reaktionstiden?
Har ställt frågan förr men har aldrig fått något svar. Tibor kanske vet eller kan ställa frågan till Tesla?

Jag tänker på vilt eller andra plötsligt uppdykande hinder. Jag skulle aldrig våga köra på FSD oövervakat när bilen ligger en sekund efter hela tiden som autopiloten gör.
Ja, när min bil bromsar in för att en mötande bil gör en vänstersväng så har den bilen redan lämnat min vägbana.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

T4s skrev: 04 dec 2025 12:53
Det var ju lite mer än 6 månader sedan Tesla la ut jobbannonser kring detta i flera eu-länder så det är ganska självklart att man har info.
Att Tesla validerar sitt system och gör PR är en bra signal.

Jag tror inte att det går att få särskilt mycket mer info än att delta på möten eller läsa protokoll precis som alla andra. Jag tror även att konkurrensen påverkar.

Alla leverantörer i Teslas prisklass kommer att ha liknande system före 2030, många 2027, 2028 om nu reglerna kommer att tillåta stadsgator.

Mercedes nya a-klass använder Momentas system i Kina som verkar bra. Mercedes är investerare. Kina är en bra bild av hur konkurrensen kommer att se ut i EU om tre år tänker jag. 3-5 tillverkare som har ekvivalenta system.

Både Wayve och Mobileye är två leverantörer som visat att de har liknande funktion och kvalitet som Tesla och de har testat i Europa i över fem år.

BYD inkluderar sitt nya system i priset på bilden i Kina.

Jag har svårt att se att Tesla kan ta mer än 30-40k för sitt system, så räkna med att konkurrensen löser detta är mitt tips.
Skriv svar